Line Arrays......
Collapse
X
-
-
+2
In mijn ogen is een degelijk line array systeem de ideale oplossing voor vele zalen, vooral vanwege de afstraling die je met een line kunt maken en het kleinere gewicht per kant. Liever 3 of 4 kastjes lichtere kastjes als 1 zware
Bovendien kun je met een systeem als bijvoorbeeld V-dosc of vergelijkbaar klussen van 250 tot 5000 man makkelijk met dezelfde configuratie doen, dit kan voor tourtjes wel fijn zijn.There is no substitute for imaginationComment
-
elk systeem heeft een toepassing, en echt rommel wordt er tegenwoordig niet meer gemaakt..
als je de spullen gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn is er idd niks aan de handComment
-
Het is niet de keuken maar de kok die het eten maakt.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Comment
-
In mijn ogen dus niet. We hebben maar 4 of 5 zalen in Nederland waar een line dé oplossing is, de rest kan prima met conventioneel ...het gemiddelde line-array begint pas op 15 a 20 meter te werken.Comment
-
Denk dat hier vaak een line-source wordt verward met een stapeltje kasten op elkaar die line-array genoemd wordt.
Onze LA210 bestaat uit line-source kasten en down-fills, die laatste hebben een verticale spreiding van 20°, eigenlijk dus conventionele kasten en daardoor prima in kleine zalen met één, twee of meer kasten te gebruiken. Laatst nog een gig gedaan met twee kasten per kant in een zaal waarvan de dansvloer nog geen 100 man kon bevatten.
Zou je daar echte line-source kasten gebruiken dan koppelt het laag nog onvoldoende en prikt het hoog veel te ver waardoor je nooit een homogene klank zult krijgen door de hele zaal.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik denk dat dat ook komt doordat voor de leek elk rijtje kasten wat onder elkaar is opgehangen en een paar meter de lucht in is gevlogen (de bekende 'banaan') al gauw een line-array wordt.
Het kan net zo goed een ondersteboven hangende conventionele stack zijn.
First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Ik kwam vandaag weer een prachtig voorbeeld tegen van "line arrays: waar zijn we in hemelsnaam mee bezig"...
Zie foto's:
Situatie: voor de array is een ruimte van circa 10 meter waar publiek kan staan. Het podium staat in het midden van de lengte van de tent.
Daar hangt dus een line array van 8 kasten per kant, waarvan in ieder geval de bovenste 4 kasten niets anders doen dan keihard tegen het tentzeil blazen, met als gevolg reflecties die alle kanten op spatten...
Ik heb even buiten het vierkantje voor het podium gestaan, maar daar was de spraakverstaanbaarheid ongeveer gelijk aan 0. (Er hingen wel outfills, maar ik had niet het idee dat ze aan stonden...)
Dit had natuurlijk prima met 1 of 2 goed gerichte (gevlogen) conventionele kastjes per kant gekund. Dat hier een line array is weggehangen (en dan op deze manier) toont alleen maar aan dat de eigenaar graag wil laten zien wat voor 'dikke boxen' hij heeft, maar dat de vakkennis verder op elke mogelijke wijze ontbreekt.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Is dit 1 of ander demodingetje van AVL? Gezien de honderdmiljoenmiljard logo's in beeld lijkt het daar wel op...
Vanuit dat oogpunt is het natuurlijk nog niet zo verkeerd om een potentiële (leek) klant proberen te imponeren. Nadeel is alleen, dat het bij mensen uit 'het vak' de wenkbrauwen doet fronsen.I am a Timedriver!Comment
-
Imponeren met een banaan boxen kan ik nog wel begrijpen, maar zorg dan wel dat je geluid top is.
Stuur geen signaal naar die bovenste 4 kasten ofzo. Goed geluid EN een imponerende rij speakers, dat wil je toch?!Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Denk eens verder dan alleen het woord line-array
En om je uit je droom te helpen, line arrays werken de eerste 15 a 20 meter ook
There is no substitute for imaginationComment
-
Ik kwam vandaag weer een prachtig voorbeeld tegen van "line arrays: waar zijn we in hemelsnaam mee bezig"...
Zie foto's:
Situatie: voor de array is een ruimte van circa 10 meter waar publiek kan staan. Het podium staat in het midden van de lengte van de tent.
Daar hangt dus een line array van 8 kasten per kant, waarvan in ieder geval de bovenste 4 kasten niets anders doen dan keihard tegen het tentzeil blazen, met als gevolg reflecties die alle kanten op spatten...
Ik heb even buiten het vierkantje voor het podium gestaan, maar daar was de spraakverstaanbaarheid ongeveer gelijk aan 0. (Er hingen wel outfills, maar ik had niet het idee dat ze aan stonden...)
Dit had natuurlijk prima met 1 of 2 goed gerichte (gevlogen) conventionele kastjes per kant gekund. Dat hier een line array is weggehangen (en dan op deze manier) toont alleen maar aan dat de eigenaar graag wil laten zien wat voor 'dikke boxen' hij heeft, maar dat de vakkennis verder op elke mogelijke wijze ontbreekt.
Groeten Hugo
Ik sta soms ook met de mond open te kijken naar een flinke line-array in een straat van 20 of 25 meter breed....
En dan staat de systeemengineer er nog stoer naast met een bodywarmer 5 maten te groot anders past het logo er niet op....
Als ie maar flink verdient aan de gig dan is dat dan tenminste nog wel SLIM !!!Comment
-
Uiteindelijk maakt het geen reet uit wat voor systeem er gebruikt wordt, als het maar klinkt. Dus ook hier geldt heel simpel; gebruik je oren om een oordeel te vellen, niet je ogen.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
nou, mn ogen komen toch als eerste de zaal in, waarna ik kijk wat ik het handigst vind. Pas daarna de vrachtwagen open, en rijden met de kisten.
en @qvt: daarom gebruiken we ook infills...Comment

Comment