Line Arrays......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Charly
    • Mar 2006
    • 10

Originally posted by Audio Care
    Wordt het er beter door......? als mensen ooit de Stones in Groningen (drafbaan) gehoord hebben en daarna in bijvoorbeeld de Kuip of de Arena(een tour later), dan weet men waar over ik praat. Stones in Groningen, EV X-array (GEEN LINE ARRAY) was zeer aangenaam, Stones in de Kuip met EV X-line(-array) was bagger. Zelfde verhuurder, zelfde techneut.
    Dat spreekt voor zich, en heeft waarschijnlijk niets te maken met het gebruikte systeem. Er is nu eenmaal geen betere akoestische omgeving dan in open lucht, en geen slechtere dan een arena.
    Misschien had de tech ook slecht geslapen? Misschien speelde de band gewoon niet goed, allemaal dingen die een rol spelen.

Groeten.
    Charly

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by Charly
      .........geen betere akoestische omgeving dan in open lucht, en geen slechtere dan een arena............

wil het toch nog 1 keer zeggen, daarna ga ik het bejaardenhuis in:
      met goeie techneuten en goed magteriaal klan de arena wel klinken alsof je thuis in je dolbyset zit. Celine Dion had daar wel budget voor, en het resultaat was er dan ook naar..

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Originally posted by MacGyverSounds
        wil het toch nog 1 keer zeggen, daarna ga ik het bejaardenhuis in:
        met goeie techneuten en goed magteriaal klan de arena wel klinken alsof je thuis in je dolbyset zit. Celine Dion had daar wel budget voor, en het resultaat was er dan ook naar..
        Is celine Dion niet een iets ander soort muziek? Waarbij de akoestiek iets minder tegen werkt?

Als ik een mixje maak zal ik bij Celine Dion ook meer met galm doen als bij de Stones.

Beetje rare vergelijking dus.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by cobi
          Is celine Dion niet een iets ander soort muziek? Waarbij de akoestiek iets minder tegen werkt?

Als ik een mixje maak zal ik bij Celine Dion ook meer met galm doen als bij de Stones.

Beetje rare vergelijking dus.
          mutsje dion speelt ook river deep, mountain high... nou niet echt een symphonie-orkest-nummer...Beetje domme opmerking, dus

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by MacGyverSounds
            mutsje dion speelt ook river deep, mountain high... nou niet echt een symphonie-orkest-nummer...Beetje domme opmerking, dus
            Oh speelt ze ook River Deep, Moutain High! Ooh dat veranderd de zaak!

maar zonder gekheid...

Als ik naar een CD van Celine Dion luister hoor ik toch dat er meer met galm is gedaan dan bij een gemiddeld stones nummer. En dan kan het geluid heel goed zijn geweest in de Arena (dat neem ik gerust van je aan) maar de muzieksoort werkt daar in het geval Celine Dion aardig aan mee.

Maar goed beetje off topic misschien...
            Last edited by cobi; 19-10-06, 15:00.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Originally posted by cobi

Als ik naar een CD van Celine Dion luister hoor ik toch dat er meer met galm is gedaan dan bij een gemiddeld stones nummer. En dan kan het geluid heel goed zijn geweest in de Arena (dat neem ik gerust van je aan) maar de muzieksoort werkt daar in het geval Celine Dion aardig aan mee.

Maar goed beetje off topic misschien...

EENS EENS EENS EENS!

Langzame liedjes met veel galm (Arena) is prima te doen.
              Celine Dion in de Arena lijkt me een prima voorbeeld.
              Alhoewel dat om naar te luisteren niet echt te doen is
              Ik denk overigens dat dat zij vooral zo goed klonk omdat er meyersound hing

Snellle liedjes, met lange galm is dramatisch.
              Dan is de Arena gewoon klote.
              Bij rockconcerten is goed merkbaar dat juist snelle nummers verwateren. Langzame arrangementen en stemmen gaat goed, totdat een band snel gaat spelen en de stemverstaanbaarheid verkloot....

Dus hoe iets klinkt op een bepaalde lokatie heeft echt wel met muzieksoort/stijl te maken.
              Een versterkte band in een klassieke zaal kan soms dramatisch zijn (vereeniging, concertgebouw etc), terwijl een onversterkt orkest daar juist heel goed kan gaan.
              knoppen en waarden :)

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Vorige week waren er demodagen van het nieuwe RAM line Array,
                Ik weet niet of meer mensen dit hebben gezien?

Leuk om te zien dat het inderdaad erg moeilijk is om zoiets goed en strak in te regelen, tijdens de demo van de grootste set ging het finaal mis,
                Een enorme ruis/fluitttoon en geen geluid.

Leuk als je dat gebeurd tijdens een van die klussen waar per se een line array moest hangen. Met zo'n zaaleigenaar die met vragende blikken voor je staat waarom je zo vroeg komt opbouwen, want met je conventionele systeem was je veel eerder klaar ,

Comment

• sjoerd
                  • Apr 2004
                  • 341

zo'n storing heeft toch niks met het type geluidssysteem te maken?? een speaker maakt geen ruis... Er kan met elk systeem wat mis gaan.

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

dat lijkt mij ook... maar ehh, RAM????????

Comment

• Mark-LED
                      • May 2004
                      • 822

RAM audio was toch van de versterkers? Maken ze nu ook al kasten?

Comment

• Gitarist 62
                        • May 2006
                        • 278

Originally posted by Melo-G
                        RAM audio was toch van de versterkers? Maken ze nu ook al kasten?
                        Ja ook, en autospeakers en lichteffecten. lijken me wat bedenkelijke spullen trouwens. Ik ken het niet hoor, maar net ff op hun site zitten klikken.. ..
                        ~Clearsound~

Comment

• Jeroen
                          • Aug 2000
                          • 1021

Originally posted by Mike Manders
                          Alle PA firma's zijn massaal Line-arrays aan het kopen, en gaan het vervolgens gebruiken op lokaties waar deze systemen totaal niet geschikt voor zijn (zoals bruiloftszaaltjes, of clubcircuit zaaltjes). Ik als Live-technicus erger me hier nogal aan, want klinken doet het dan meestal ook niet meer.

Ikzelf werk veel met Synco, en met de juiste configuratie kasten kan ik tot 60/70 meter diepte makkelijk halen, of het nu binnen is, of buiten. Dit lijkt mij voor vele toepassingen meer dan voldoende. Zelfs de HMH doe ik nooit met Line-array en ook in Ahoy (toch een moeilijke zaal) heb ik tot nu toe het beste geluid gehad met een gewoon Synco systeem. Dus waarom zou je dan in kleinere zalen of kleine openlucht shows in ***snaam een line-array systeem gaan gebruiken????

Ik ben benieuwd naar de meningen van andere mensen...
                          Zou het komen doordat we op dezelfde middelbare school hebben gezeten? Of zitten we gewoon op 1 lijn haha.

Het enige wat ik mooi vind aan een line-array is dat door de techniek in de kast je over lange afstanden een constant volume hebt. Dus de eerste rij gaat niet kapot van de herrie zodat het bij de tech lekker klinkt. Het nadeel is wel weer, en daar denken de meesten niet bij na, is het sub. Het sub gaat geen 70 meter ver op hetzelfde volume als de toppen, of heb ik iets gemist in de laatste jaren.

Ik heb vorig jaar 1 stage Dance Valley gedaan met V-DOSC en ik moet zeggen dat ik wel gelukkig werd van de toppen. Opzich werd ik ook wel blij van de subs,... de eerste 10 meter. Dus conclusie, je moet nog steeds subjes bij ploffen op 30 of 40 meter en al helemaal bij die klere herrie feestjes.

Dus voor mij is het idee leuk, maar het resultaat is er nog niet helemaal over de lange afstanden naar mijn mening. En laten we het maar niet hebben over de tijd die je kwijt bent tegenover een hoorn geladen systeem.

Juist hierdoor is een line-array niet overal inzetbaar en een coventioneel hoorn-geladen systeem wel. Wat mike zegt, met een synco systeem, of turbo waar ik meer ervaring mee heb, kun je in principe wel alles draaien.

Ben overigens wel van mening dat op voldoende locaties in Nederland een line-array wel uitkomst kan bieden. Maar waarom als een debiel investeren als je de rest goed voor elkaar hebt.

Maar goed,... voordat ik weer de bekende bak over me heen krijg,... het is maar mijn mening
                          Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• sjoerd
                            • Apr 2004
                            • 341

meer tijd met opbouwen? niet als je gaat vergelijken met een normaal systeem icm delay stacks. En da's toch juist het voordeel en reden tot gebruik van line array? Verder zie ik op grotere evenementen toch altijd alleen vooraan subs en moet zeggen dat dat toch meestal wel erg ver komt, zeker met 8 of meer sb218 per kant.
                            Ik vraag me verder wel af wat het nut is van een line array is discotheken zoals De Rodenburg en Dieka. En wat te denken van dVdosc als dj-monitor voor Tiesto?!? gaat nergens meer over..
                            Last edited by sjoerd; 31-10-06, 16:45.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by Jeroen
                              Het nadeel is wel weer, en daar denken de meesten niet bij na, is het sub. Het sub gaat geen 70 meter ver op hetzelfde volume als de toppen, of heb ik iets gemist in de laatste jaren.

Ik heb vorig jaar 1 stage Dance Valley gedaan met V-DOSC en ik moet zeggen dat ik wel gelukkig werd van de toppen. Opzich werd ik ook wel blij van de subs,... de eerste 10 meter. Dus conclusie, je moet nog steeds subjes bij ploffen op 30 of 40 meter en al helemaal bij die klere herrie feestjes.
                              Als je een sub-arc truuk toepast niet, maw een linearay bouwen voor je sub... Of dat hoog weghangen, kan ook.

Comment

• Mathijs
                                Moderator
                                • Aug 2002
                                • 1353

Je ziet ook steeds meer "kleine" line arrays komen.

Stond ik laatst weer bij een prachtig Gala in Noordwijk. Hing een line-array.
                                Zaal is breed en ondiep. Wat is het nut.....
                                Klank technisch was het niet echt om blij van te worden. Op mix positie klonk het erg goed (onder een balkon) In de zaal knalde het hoog je om de oren.

Was een conversioneel systeem beter geweest? Naar mijn mening absoluut!

Comment

Working...