Line Arrays......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Inderdaad, ook hier in limburg waar de mark voor grote evenementen zowieso al niet heel groot is, zie je dat de "grote" lokale bedrijven aan het investeren zijn in line-array varianten (Meyer en EAW). Naar mijn idee verdienen deze systemen hun geld niet terug op locaties waar ze echt nodig zijn, ze worden dan maar ingezet omdat het leuk uitziet of omdat het de hype is. In mijn ogen lijkt dit erop dat die bedrijven niet echt weten waar ze mee bezig zijn, en het systeem meer gebruiken als een marketing-tool dan een gereedschap om op een bepaalde locatie kwaliteit geluid te verkrijgen.

Zelf zou ik er toch voor kiezen om in een conventioneel PA te blijven (ARCS) en op grote locaties wanneer het tot z'n recht komt een line-array systeem in te huren.

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by Gitarist 62
      maar je gaat toch ook niet met een 50 tonner je boodschappen halen bij appie heijn..

gaat mee voor de leukste uitdrukking van het jaar....

Comment

• schrobbelbop
        • Feb 2005
        • 47

of je moet een fetishisme hebben voor VEEL eten
        Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• peterkuli
          • Nov 2002
          • 113

Om nog even terug te komen op het richten van het sublaag:
          Volgens mij is dat niet te richten, eenvoudig om de reden dat bij zulke lage frequenties het afstraalpatroon bolvormig is. Wellicht dat ************** nog iets interessants daarover weet te vertellen?
          Wat ik overigens wel weet is dat er gewerkt wordt (of dat er inmiddels al is weet ik dan weer niet) aan een richtingsgevoelig sub. Helaas heb ik daar verder weinig meer van vernomen.
          Een ding is zeker, het richten van sublaag is en blijft moeilijk.

Comment

• martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

Originally posted by peterkuli
            Volgens mij is dat niet te richten, eenvoudig om de reden dat bij zulke lage frequenties het afstraalpatroon bolvormig is. Wellicht dat ************** nog iets interessants daarover weet te vertellen?
            Wat ik overigens wel weet is dat er gewerkt wordt (of dat er inmiddels al is weet ik dan weer niet) aan een richtingsgevoelig sub. Helaas heb ik daar verder weinig meer van vernomen.
            er zijn meerdere manieren om sublaag te richten..
            bv een aantal subs(min 3) achter elkaar plaatsen en op een bepaalde manier delayen kun je je sub richten
            er sijn ook vanuit fabrikanten kant een klaar oplossingen dit word door middel gedaan van een speaker om te draaien (in de zelfde kast of een los kabinet) en deze op een bepaalde manier te processen..

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Ha Peterkuli ... zoals gezegd genoeg topics hier te vinden over het richten van LF dmv clustering / delay-en etc. Bekijk anders dit topic eens waarbij ik met dezelfde vragen zat, door de bomen het bos even niet meer zag maar gelukkig dat (erg geduldige ;-) mede-forummers mijn het licht hebben laten zien : http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...he-vragen.html

Via de links van Berolios zijn mooie plaatjes te zien over het koppelen en sturen van LF middels Sub-arc en Sub-matrix methodes. Tevens een linkje erbij van d&B die mbv een cardoid sub laag van achteren naar voor koppelen ... niet de meest favoriete methode, maar het gaat even om de theorie.

Veel leesplezier.
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

Originally posted by peterkuli
                Volgens mij is dat niet te richten, eenvoudig om de reden dat bij zulke lage frequenties het afstraalpatroon bolvormig is.

<knip>

Afhankelijk van het aantal en soort kasten zijn er verschillende manieren om laag te richten.

Ik weet niet of er geïnteresseerden zijn, maar bij voldoende belangstelling zou ik een testdag / workshop over dit onderwerp kunnen realiseren. Bij belangstelling ... mail me.
                Groeten,
                Michel

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5949

Lijkt me handig om dat via het forum te laten verlopen. Weet iederen direct wat de animo is, hoe, wat waar, wanneer.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

We vergeten dat veel verhuurbedrijven worden gerunt door freaks, en freaks willen nu eenmaal kopen,kopen en dromen dromen van een nog betere sound en een nog mooie set

Comment

• Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

van mij mogen ze allemaal dromen, als ze dan ook maar allemaal stoppen met line-arrays aanschaffen...

Comment

• soep
                        • Jul 2005
                        • 37

Ondanks het feit dat ik fantastische resultaten met line-arrays heb gehoord ben ik het wel met Mike eens dat ik deze systemen nog al eens ze in een omstandigheid waar ze meer last dan gemak veroorzaken (voor de technici dan).
                        Ik kom bv nog al eens een lijnbron (of hiervan afgeleid) systeem tegen in de "standaard" (lage) feesttenten, een ramp vind ik dat. Omdat er daar geen hoogte is kan er niet gevlogen worden en wordt er dus gestacked, met als gevolg dat het setje 9 vd 10 keer te laag staat, en dat er veel reflecties van de zijwanden en het (schuine) dak gecreeerd worden.
                        Nee, geef mij dan maar een setje van bv Synco MH's, Low's en Combi's voor infill, met wat subjes eronder, doet het altijd....(wel netjes stacken hé...)
                        En idd, zoals al eerder gezegd: een systeem (het juiste in de juiste omstandigheid dan) is zo goed als de systeemtechnicus, en da's van een kant maar goed ook. Het blijft mensenwerk hé....

Groetjes,
                        Joep
                        Tja...

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Zoals Aristoteles al aangaf : ieder probleem heeft zn eigen unieke oplossing.

Soms is een banaan ( want zo ziet zo'n ding er nou eenmaal uit) een goeie oplossing, met dien verstande dat de hoogte er is. Geen hoogte : conventioneel draaien, ,met delay's.

Verder ben ik nog steeds niet overtuigd van het nut van een line-array, als we onder de 40 meter afstraling blijven. Verticale spreiding is ook een niet mis te verstane grap, en met een line niet altijd goed te controleren.

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Zo, en dan nu een reactie van een lichtman

Ben veel op klussen geweest met geluids-bananen mensen, en er is maar 1 die ik leuk vond, en die was van SoundProjects. Niet door zijn klank, maar door het lichtgewicht ultieme transport systeem...

Verder ben ik bang dat de geluidsman de kwaliteit bepaald en niet de boxen. Line-Array's klinken erg direct, maar de vraag is of dat altijd plezierig is .. De roes waarin je naar een concert wilt luisteren kan beter mooi, en een beetje "bedwelmend" zijn, dan een straight-geluid in je gezicht...

Heb Mike Synco zien en horen stacken, en dat is absoluut veel mooier dan welke line-array die ik ooit heb gehoord (incl. Vertec, V-dosc, EV, KS en de hele meuk). Grappig is dat ik dezelfde Synco set later bij een andere techneut hoorde, en daar klonk het dan weer op stront. O.t.; misschien moeten alle geluidsmensen zich iets meer verdiepen in geluidstheorie, klankeigenschappen, en locatie-akoestiek... Persoonlijk ben ik van mening dat er maar een aantal geluidsmensen zijn in Nederland die ECHT verstand hebben van geluid, en naast de theorie ook over de macht beschikken dit in de praktijk uit te voeren...

En dat line-array gelul over laag meevliegen heb ik nooit begrepen... Alles onder de 70/80 Hz ga je toch niet door de lucht vliegen ? Dat gaat zeker geen 60 mtr. diep... Gewoon lekker sublaag onder het podium...
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by AJB
                              En dat line-array gelul over laag meevliegen heb ik nooit begrepen... Alles onder de 70/80 Hz ga je toch niet door de lucht vliegen ? Dat gaat zeker geen 60 mtr. diep... Gewoon lekker sublaag onder het podium...
                              om dezelfde reden dat een achtertruss vol licht hangt, en t niet op de grond ligt...of, zo u wilt: de schijnwerpers in e voetbalstadion hoog hangen, en niet op de grond liggen.

Lettterlijk: want hoe hoger het sub hangt des te egaler het sub verspreid wordt. En aangezien het geluidsdrukverval van het hoog veel minder is dan bij een conventrioneel systeem zit je met het effect dat je vooraan relatief te veel sub hebt, terwijl het achter allemaal wat dun wordt. Met gevlogen sub hef je al een enorm probleem op, dus.

Comment

• Olaf Duffhuës
                                • Oct 2000
                                • 2477

Ik heb in het begin van het jaar eens met de KS importeur gesproken en vertelde mij dat het niet nodig is om laag mee te vliegen, omdat het geen zin heeft. Volgens hem gaan de in iedergeval de kasten van KS laag genoeg om geen bass mee te vliegen.

Ik mag toevallig aanstaand weekend een klusje meedraaien met een KS line array, zal me na die klus nog eventjes uitlaten over dit soort systemen... Ik blijf er voorlopig bij dat conventionele systemen prettiger zijn.. Maar dat zal wel altijd smaak blijven...En over smaak valt niet te twisten...
                                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

Working...