Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Originally posted by berolios
    901 -> 160

Barny heeft 'm andersom, maar ik vind dit tot nu toe toch wat mooier... maar ik ga hem zeker ook nog eens omdraaien, misschien dat ik er dan anders over denk. Jij hebt er wel een XL-42 voor hangen denk ik? Ik vind dat ook echt een vette bak blijven.

Kom je ook gezellig mee schieten ??

p.s. vandaag ook een FCS 960 gescoord... leek me handig voor de heb , klinkt hartstikke goed dat ding! Ik zit gewoon te veel achter mijn computer... dat is het waarschijnlijk... scriptie schrijven... dan ga je in de 'daluren' andere dingen doen en teveel geld uitgeven

Pff wat ben jij snel zeg Ik kon met activiteiten als scriptie schrijven en ander huiswerk ook niet zonder appeltje-tab (toen nog alt-tab). Had uiteindelijk zelfs een ouwe PC erbij genomen met alleen maar MSN en diverse fora open. Af en toe even F5 rammen... heeeeerlijk.

Goed. Terug naar pro audio.

Ja, ik heb hem nu ook als eerste in de keten. Wat heb je er verder allemaal nog tussen hangen en vooral pre/post technisch gezien? Ben benieuwd.

De daluren zijn dodelijk voor je portemonnee, maar wel goed voor je mixrack...

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by gertgeluid
      Pff wat ben jij snel zeg [...]
      Dat zegt mijn vriendin ook altijd ... ha ha

Ik heb er verder niks tussen hangen. een 901 en dan die 160a en that's it... t meestal lead-vocal... of sax (bij een bapaald bandje )... ben er erg blij mee !

Pre-EQ/ post-EQ insert op de tafel heb ik nog niet echt goed uit kunnen proberen in dit geval, hoewel mijn logica in dit geval ook post-EQ zou zeggen
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Dat zegt mijn vriendin ook altijd ... ha ha

Ik heb er verder niks tussen hangen. een 901 en dan die 160a en that's it... t meestal lead-vocal... of sax (bij een bepaald bandje )... ben er erg blij mee !
        Had jij geen sjieke preamps enzo? Valt me tegen

Pre-EQ/ post-EQ insert op de tafel heb ik nog niet echt goed uit kunnen proberen in dit geval, hoewel mijn logica in dit geval ook post-EQ zou zeggen
        Volgens mij zijn hier net zoveel theorieën over als engineers

Overigens, nu we dit topic toch nieuw leven aan het inblazen zijn... Ik ben wel benieuwd naar het gebruik van deze doos. Waar in de keten? Welke bandjes pak je aan?

Heren?

Oh, en berolios... Aan je werk!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by gertgeluid
          Had jij geen sjieke preamps enzo?[...]
          Ik had een Manley VoxBox... veel sjieker kun je ze niet krijgen, toch?
          Die heb ik verkocht toen ik geld nodig had en er een goede eerlijke prijs voor geboden werd. Ondertussen heb ik weer voor de helft van dat geld nieuw spul gekocht ... Waarom ik hem toen ook wegdeed is omdat het aantal keren dat ik hem echt goed kon gebruiken een beetje tegenviel... hij klonk wel echt tegek (ge A/B-d op een XL-4 met de lead-vocal... boven verwachting goed dat ding!) en ik had gehoopt op wat meer leuk bandjes-inval-werk dit seizoen, maar ik had gewoon ($#@) steeds de verkeerde klussen te pakken, om heel eerlijk te zijn.... Desalniettemin: een paar goede pre-amps staan zeker op mijn lijstje inderdaad... had vorige week bijna een Amek Purepath DMCL (Dual Mic-pre Compressor Limiter) te pakken icm een dual SSL4000 EQ... dat was mooi geweest, maar die DMCL ging uiteindelijk in de laatste minuut voor veel te veel geld de deur uit (iets van 1600 euro of zo... ja daaaag).

Verder ben ik me op het moment aan het bedenken wat de juiste strategie is qua aanschaf. Ik ben nu aan het afstuderen en ga begin volgend jaar (als alles goed gaat) starten met een 'normale' full-time baan... echt zo intensief klussen zoals nu is er vanaf dan niet meer bij. Ideale situatie zou dan zijn een paar goede-vervang-mix-klusjes-bij-bandjes-op-niveau per maand en that's it (dus als je nog wat weet: bellen !). Ik vraag me dus af wat wijsheid is... ik heb wel een doel dat ik een bepaald deel van wat ik binnenkrijg investeer in materiaal... gewoon omdat ik dat leuk vind, maar zeker ook omdat dat belastingtechnisch voor mij erg aantrekkelijk is. Momenteel koop ik gewoon dingen die me handig lijken, maar alleen voor prijzen waarvoor ik ze makkelijk weer door kan verkopen zonder verlies (of zelfs met een beetje winst )... noem het uitprobeerseltjes ... Ik kan dat geld op de bank laten staan... of ik kan er wat spullen voor kopen, uitproberen en weer verkopen als het toch niet is wat ik ervan dacht...

Tot zover het gezeever...

901: het ligt natuurlijk nogal aan de bron en aan de situatie... heb die van mij natuurlijk nog niet zo lang... maar heb hem gelukkig ook wel vaker in PA-rackjes zitten... ik begin dan ook ALTIJD recht, maar ik merk dat het hoogste bandje na een tijdje dan vaak smalbandig staat te de-essen (als dat nodig is), het 3e bandje dat pijnlijke rond de 2-3 kHz (afhankelijk van de bron) eruit trekt, het 2e bandje het ge-EEEHHH-EEEEHHH rond de 600-750 een beetje binnen de perken houdt en het laagste bandje soms zelfs een beetje staat te expanden (!).

Needless to say dat het natuurlijk ontzettend afhangt van wat ik sta te doen.
          Last edited by berolios; 24-10-08, 00:10.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by dokter dB
            om even digitaal te gaan:
            met een rme-madi kaart in je compu (64ch!) kan je je uad kaartje oid gebruiken op een d5, maar ook op andere tafels met madi uiteraard...
            ik zag dat bij de engineer van kravitz deze zomer (aardige kerels trouwens, voor amerikanen)...

Hij had wat compressieplugins op de bas staan via een vaste machine (PC geloof ik)...
            ik vroeg hem nog naar latency maar dat had hij zelf niet bekeken en dus ook geen last van kennelijk, kan me voorstellen dat alleen op de bas het niet veel uitmaakt, en je kan natuurlijk handmatig alle channels compenseren
            Hoi Barney,

Ik ben zoiets ook van plan maar dan met adat aansluiting via een M-audio lightpipe. Ik werk meer met Yamaha tafels, vandaar. Als eerste is het mijn bedoeling live Altiverb te kunnen draaien, maar als ik een leuke dynamische EQ of iid mee kan draaien via pluggins is dat natuurlijk ook wel erg leuk.

De uad kaarten, zorgen die uiteindelijk ook dat de latency minder wordt van de pluggins die je erop draait?

Als je in protools een soort van effecten rackje maak (bijvoorbeeld een altiverb processor en een 'exotische' buizen compressor o.i.d.) zal protools toch de latency compenseren neem ik aan? Ik bedoel dus dat de uad pluggins er uiteindelijk toch gedelayd worden naar de latency van bijvoorbeeld altiverb om tegellijk uit je protools te komen?

Of moet ik latency technisch helemaal geen protools gebruiken om een live fx rackje te maken.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

hoi cobi

nou de reden dat er in al de digitale live-consoles zoveel processing zit heeft te maken met latency verlaging denk ik zo.
              Zo kan je zware processen toch snel doen.

Het is onduidelijk hoeveel latency de uad zal geven, is afh van wat je laad aan plugins, en welke. maar ook het comm. protocol speelt een rol en madi is snel.....
              Ik denk dat je redelijk onbruikbare latency krijgt als je een lapje draait met lightpipe, zeker met compressors.
              Galmpjes lijkt met wel ok, heb ik wel eens gedaan en dat werkte wel....
              delaytjes zal je moeten kijken qua latency, maar de eerste repeat zal offset hebben.... dus kritische dingen niet echt tof
              Er zijn/waren VSTsoftware pakketjes die speciaal helemaal uitgekleed zijn en dus supersnel/ low latency zijn.... kijk daar eens naar....

Is er niemand op internet die dit soort dingen doet en er meer ervaring mee heeft?
              Ik zou er overigens helemaal gek van worden in een live situatie....
              Ben erg van hardware met een "aan" en "uit" knop.
              knoppen en waarden :)

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Ik heb het de laatste tijd wel eens vaker gedaan... galmpjes van ProTools gebruiken bij gebrek aan geschikte hardware dozen. Je moet je gain-structuur even goed in de gaten houden, maar het werkt wel.

Dynamics nog niet geprobeerd, maar zou ik ook niet zo snel doen. Of je moet bijvoorbeeld milliseconden gaan wegsnoepen door je PA niet een paar meter naar achteren te zetten (gelijk met de backline dus), maar alle kanalen al een standaard-delay mee te geven, dan heb je wel mogelijkheden dynamics met latency te gebruiken en de rest daarop strak te trekken zonder dat het noemenswaardige invloed heeft op je sound qua tijd.

Maar ik weet echt niet over wat voor latency-tijden we hier spreken. De latency in de galmpjes die ik wel eens draai is duidelijk te horen, dus je spreekt al gauw over 10-15 milliseconden denk ik. Bij dynamics is dat waarschijnlijk (veel) meer.

Die kale VST omgeving was van Spinaudio... niet meer te krijgen, maar wel nog te vinden ...

Comment

• peterwagner
                  • Oct 2008
                  • 317

Maar ik weet echt niet over wat voor latency-tijden we hier spreken. De latency in de galmpjes die ik wel eens draai is duidelijk te horen, dus je spreekt al gauw over 10-15 milliseconden denk ik. Bij dynamics is dat waarschijnlijk (veel) meer.
                  Bij galm heb je er minder last van omdat het de latency dan een soort predelay wordt. Bij Dynamics ben je echt wel de pisang met 10-15 ms.

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Originally posted by dokter dB
                    hoi cobi

nou de reden dat er in al de digitale live-consoles zoveel processing zit heeft te maken met latency verlaging denk ik zo.
                    Zo kan je zware processen toch snel doen.

Het is onduidelijk hoeveel latency de uad zal geven, is afh van wat je laad aan plugins, en welke. maar ook het comm. protocol speelt een rol en madi is snel.....
                    Ik denk dat je redelijk onbruikbare latency krijgt als je een lapje draait met lightpipe, zeker met compressors.
                    Galmpjes lijkt met wel ok, heb ik wel eens gedaan en dat werkte wel....
                    delaytjes zal je moeten kijken qua latency, maar de eerste repeat zal offset hebben.... dus kritische dingen niet echt tof
                    Er zijn/waren VSTsoftware pakketjes die speciaal helemaal uitgekleed zijn en dus supersnel/ low latency zijn.... kijk daar eens naar....

Is er niemand op internet die dit soort dingen doet en er meer ervaring mee heeft?
                    Ik zou er overigens helemaal gek van worden in een live situatie....
                    Ben erg van hardware met een "aan" en "uit" knop.
                    Ok, het verschil tussen madi en adat qua latency had ik eigenlijk nog niet over nagedacht.

Hardware met een aan/uit knop blijft natuurlijk het mooist alleen mijn rug.... Ik was ook niet van plan complete dynamische racken uit mijn computer te toveren. Af en toe een keer een dynamisch EQtje of een phase linear EQ of iets dergelijks om een probleempje op te lossen zou leuk zijn (moet het natuurlijk niet meer problemen opleveren dan dat het oplost).

Hoe dan ook, een Macbook Pro komt er zowiezo, en de lightpipe had ik al voor mijn protools. Binnenkort dus gewoon maar eens simpelweg wat dingen uit proberen en wat metingen doen.

Comment

• TabakabaT
                      • Jul 2008
                      • 10

Tja een SPL transient designer is als "insert" in bijvoorbeeld een Digico volkomen onbruikbaar, de latency vernaggelt heel het gewenste effect..
                      " ja meneer Sub zegt Boem..... "

Comment

• Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

[QUOTE=berolios;491338]Ik had een Manley VoxBox... veel sjieker kun je ze niet krijgen, toch?

ik vind mijn API lunchbox anders ook wel sjiek.....

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by Mike Manders
                          Ik had een Manley VoxBox... veel sjieker kun je ze niet krijgen, toch?
                          ik vind mijn API lunchbox anders ook wel sjiek.....
                          Ja, 100% gelijk... Manley is tegek, maar er is uiteraard meer onder de zon . Was meer een reactie op de vraag van Gert...

Spreek je later !

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Misschien leuk om deze oude thread weer eens wat leven in te blazen

Ik ben aardig aan het testen geweest met spullen. Ik had tot een jaar geleden een XL42 met een 402 en een PCM91 in een persoonlijke rackjes zitten. Ik heb uiteindelijk alles weer verkocht.

De XL42 deed wel iets met de geluidsignalen (bij mij meestal vocalen), het werd duidelijker maar ik vond het niet echt mooier worden. Verkocht dus.

Na de XL42 kwam er een ToftAudio preamp, de compressor vond ik echt slecht, het apparaat zelf vond ik weinig beter dan mijn Focusrite Octopre preamps. De EQ die erop zat (de mid-sweeps) klonk erg goed. Ook weer verkocht dus.

De 402, leuke compressor maar voegde niet echt iets toe of zo, ik kon het apparaat zonder verlies door schijven dus...verkocht.

De PCM91, super galm, maar ik doe veel werk waarbij ik niet een heel rack mee wil zeulen. Verkocht.

Ik heb inmiddels een te gekke galm pluggin gekocht (Breverb van Overloud) die ook standalone draait op mijn mac. En als ik meerdere fx nodig heb start ik Protools alsnog op.

Inmiddels zit er in mijn rack:
                            Een 901, echt een waanzinnig apparaat.

SPL Dynamax compressor, lekker simpel en goedklinkend.

Een Ashly graphic eq, vind ik lekker werken op de belangrijkste kanalen.

Ik wil nog wel een goede preamp kopen met minimaal 2 kanaaltjes, wat weet ik nog niet. Het belangrijkste doel wat ik uiteindelijk doe met een micpreamp is het 'omzeilen' van de preamps die in digitale tafeltjes zit. En het is handig om een goede opname strip te hebben voor thuis als ik met protools iets opneem.

iemand nog leuke nieuwe ontdekkingen gedaan op channelstrip/PS-rack gebied?

Comment

• MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

Ik zit op dit moment te kijken naar de TL Audio Ebony A2 Tube Processor voor een randje buizenwarmte, compressie en EQ i.c.m. de LS9's die ik vaak gebruik. Daarnaast ben ik erg tevreden over onze D&B systemen maar zijn de huidige E12 en T10 luidsprekers zo eerlijk en recht dat ik toe ben aan een beetje kleur in mn eindmix. Ben alleen benieuwd naar ervaringen hier (weinig gok ik) en of de compressor snel genoeg is (attack 1ms of 8ms / release 40ms of 2S) verder is alles regelbaar en was ik erg te spreken over wat ik op Youtube vond. De 5052 is gewoonweg te duur.
                              d&b Audiotechnik

Comment

• M'Elodie
                                • Oct 2006
                                • 148

Originally posted by MusicSupport
                                Ik zit op dit moment te kijken naar de TL Audio Ebony A2 Tube Processor voor een randje buizenwarmte, compressie en EQ i.c.m. de LS9's die ik vaak gebruik. Daarnaast ben ik erg tevreden over onze D&B systemen maar zijn de huidige E12 en T10 luidsprekers zo eerlijk en recht dat ik toe ben aan een beetje kleur in mn eindmix. Ben alleen benieuwd naar ervaringen hier (weinig gok ik) en of de compressor snel genoeg is (attack 1ms of 8ms / release 40ms of 2S) verder is alles regelbaar en was ik erg te spreken over wat ik op Youtube vond. De 5052 is gewoonweg te duur.
                                Eerlijk en recht bij d&b??? Dat kan haast niet, want d&b gebruikt ontzettend veel compressie in de processing van de versterker plus de hoogdrivers zijn ook nog eens compressie (!) drivers... dus dat is dubbel compressie :-)))

Anyway ik begrijp dat je een LS9 gebruikt. Een aardige verbetering is een Benchmark DAC1 en als je dat toch een buizen "sound" wil zou ik gaan voor een Avalon 747.

Comment

Working...