Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van twee stuks Universal Audio DSP kaarten met bijna het komplete plug-in pakket.

Ik heb de galms en andere effecten ook wel eens live gebruikt.
    Dit werkte erg goed.

Ik heb dit pakket echter met name voor de compressie aangeschaft (1176, LA2A etc) Dit durf ik toch niet te gebruiken in een live situatie.
    1- de latency
    2- betrouwbaarheid

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Wat ik me dan wel afvraag... is er een handige methode om bijvoorbeeld je tempo's te tappen met een MIDI-controllertje of zo? Zie bovenstaande post van Dr dB, al enigzins besproken dus, maar misschien nog iemand ervaring met dergelijke setups?

@Mathijs: jij hebt dan dus wel live je tower mee moeten slepen? Of heb je de Xpander versies? Wat voor audio interface gebruik je dan?
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• pmx
        • Jan 2005
        • 29

even terug naar de channelstrips...

ik heb laatst in duitsland een ssl 4000g channelstrip (uit een tafel, in 19" gestopt) mogen gebruiken voor een live hiphop vocal. dat was echt te gek, zo ontzettend aanwezig en duidelijk icm een b87a op raps. de compressor vond ik niet zo goed voor hiphop, te langzaam. als ik hem zou kopen zou ik er denk ik een 160 op inserten...

heeft er iemand wel eens gewerkt met de millenia stt-1? ben ik erg benieuwd naar, zit qua prijs en mogelijkheden op een lijn met de isa430, neve8801 en een 2ehands red6.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Die Milennia... nog nooit zelf mee aan de gang geweest. Geloof dat de tech van Lenny Kravitz er in zijn rack had, het dichtste dat ik er tot nu toe bij in de buurt ben geweest ;-)... Is dat die met zowel solid state als tube pre-amp / comp ??

Afijn, wat mijn eigen excessieve uitgaven betreft: uiteindelijk dan toch mijn hand weten te leggen op een Manley VoxBox... alle lampjes doen het ;-)... dit weekend voor het eerst mee op klus... ben zéér benieuwd, verwachtingen zijn in ieder geval hoog gespannen !! To be continued...
          Last edited by berolios; 24-09-07, 16:54.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Op dit forum staan verschillende mensen met een TD2 of TD4. Inmiddels heb ik de Transient Modulator van Sonnox als pluggin op protools draaien, helemaal top, maar....

Ik kan nu wel een TD4 van SPL o.i.d. gaan kopen maar met de digitale tafels waar we mee te maken krijgen kan je dat ding iig niet aansluiten zoals ik zou willen (inserten op een kanaal). In protools kan je lekker binnen het digitale domein inserten maar op een M7CL of Digico gaat dat wat moeilijker.

Hoe doen jullie dit?
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• wouter_jp
              • Aug 2003
              • 105

hoi Cobi,

het inserten van wat kanaaltjes td kost meestal wat omni in`s en outs `s ( en gewone inputs op de m7 )
              mede daarom kom ik meestal niet verder dan 2 kanaaltjes td4 in gebruik.

dit is overgens wat spl zegt over het gebruik van een (hardware) transient designer i.c.m digitale mixers:

[FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Verdana]Each unit connected to the T[/FONT][FONT=Verdana]RANSIENT DESIGNER should be able to [/FONT][FONT=Verdana]handle high input levels. [/FONT][/FONT]
              [FONT=Arial][FONT=Verdana]With maximum ATTACK values the [/FONT][FONT=Verdana]instantaneous input level can increase by up to +15 dB.[/FONT][/FONT]

[FONT=Arial][FONT=Verdana]For this [/FONT][FONT=Verdana]reason it is recommended to connect the TRANSIENT DESIGNER to an [/FONT][FONT=Verdana]analogue mixing console, because these generally have enough [/FONT][FONT=Verdana]headroom to process peak levels of more than 15 dB without[/FONT][LEFT][LEFT][FONT=Verdana]clipping.[/FONT]

[FONT=Verdana]However, it is imperative to check the input levels of the[/FONT]
              [FONT=Verdana]mixer and any clip monitor LEDs at the channel inserts.[/FONT]
              [FONT=Verdana]If the TRANSIENT DESIGNER is connected directly to a ProTools 888 [/FONT][FONT=Verdana]interface, a Yamaha O2R mixer or similar units with internal A/Dconverter,[/FONT]
              [FONT=Verdana]ATTACK values of about +6 dB may overload the[/FONT]
              [FONT=Verdana]converters. [/FONT]
              [FONT=Verdana]In such cases reduce the Input Gain of these systems[/FONT]
              [FONT=Verdana]to provide adequate headroom to accommodate the enhanced[/FONT]
              [FONT=Verdana]transients.[/FONT][/LEFT]
              [/LEFT]

[/FONT][/FONT]
              spelen !!

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

beste allen,
                dit zijn mijn ervaringen omtrent bovenstaand:

headroomproblemen zijn bekend bij de TD.
                (inherent aan het karakter van het apparaat/effect)
                Ik insert hem zowiezo altijd op subgroups. ook in de digico. zo kan je de channelfaders altijd terugnemen en de subgroupen harder zetten (TD-subroup masterfaders zet ik dan standaard op +6dB btw).

Nadeel bij Digico (D1/D5) is (2.6ms?) insertlatency
                doe je voordeel met een nadeel :
                Als je alle trommels en de snare door TD4 subgroupen stuurt heeft alles dezelfde latency en is er niks aan de hand.
                je delayed dan zelfs richting de overheadmics, wat zelfs fijn kan zijn.
                Kick en Hihat zou je naar smaak mee kunnen delayen op de channels zelf, maar dat heb ik nog nooit gedaan behalve bij dubbele kickmics onderling.
                Als je er dus een beetje pienter mee omgaat kan je er dus makkelijk rekening mee houden....
                knoppen en waarden :)

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Originally posted by dokter dB
                  beste allen,
                  dit zijn mijn ervaringen omtrent bovenstaand:

headroomproblemen zijn bekend bij de TD.
                  (inherent aan het karakter van het apparaat/effect)
                  Ik insert hem zowiezo altijd op subgroups. ook in de digico. zo kan je de channelfaders altijd terugnemen en de subgroupen harder zetten (TD-subroup masterfaders zet ik dan standaard op +6dB btw).

Nadeel bij Digico (D1/D5) is (2.6ms?) insertlatency
                  doe je voordeel met een nadeel :
                  Als je alle trommels en de snare door TD4 subgroupen stuurt heeft alles dezelfde latency en is er niks aan de hand.
                  je delayed dan zelfs richting de overheadmics, wat zelfs fijn kan zijn.
                  Kick en Hihat zou je naar smaak mee kunnen delayen op de channels zelf, maar dat heb ik nog nooit gedaan behalve bij dubbele kickmics onderling.
                  Als je er dus een beetje pienter mee omgaat kan je er dus makkelijk rekening mee houden....
                  OK, en de extra omzettingen van digitaal naar analoog en weer terug is verwaarloosbaar qua geluidsverlies?
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

Originally posted by cobi
                    OK, en de extra omzettingen van digitaal naar analoog en weer terug is verwaarloosbaar qua geluidsverlies?
                    ehhh nee niet echt... het is redelijk af te raden om DA/AD te inserten met de onboard converters maar als het het meer toevoegt dan afvoegt dan doen we het toch gewoon
                    Je kan in PT ook inserten. daar ga ik redelijk scheel van kijken. maar soms is het toch handig als je bijvoorbeeld achteraf een distortionpedaaltje op een bas wil gebruiken oid.... dat is zo een vernaggeling van je sound dat je die extra da/ad er echt niet meer doorheen hoort hoor

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by berolios
                      [...] Wat dat betreft wil ik eigenlijk de mogelijkheden van live-gebruik van studio plug-ins eens gaan uitdiepen (MacBook Pro + audio interface en plug-ins). Voor inserts gaat dat natuurlijk niet op, maar voor effecten kan dat volgens mij best wel goed werken... Waves heeft fantastische galmen bijvoorbeeld... [...]
                      Om maar even verder te gaan op uit de sloot getrokken oude koeien: ik heb gisteren toch maar eens geprobeerd mijn ProTools galmpjes live te gebruiken en dat ging eigenlijk erg goed (2 x PSP EasyVerb)! De gain-structuur was wel een beetje rottig, maar daar viel wel omheen te werken... kwestie van even mijn draai vinden denk ik. Het is natuurlijk heel mooi dat je zelf ook makkelijk wat galmpjes kunt maken als het lokale rack niet veel soeps bevat... Ik zat er eerst over te denken om voor dat soort situaties een M3000 te kopen of zo, maar dat lijkt nu dus een overbodige investering... geld dat ik weer in andere dingen kan steken !

That's all ...
                      Ajoo!

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

hee jeroen
                        om even digitaal te gaan:
                        met een rme-madi kaart in je compu (64ch!) kan je je uad kaartje oid gebruiken op een d5, maar ook op andere tafels met madi uiteraard...
                        ik zag dat bij de engineer van kravitz deze zomer (aardige kerels trouwens, voor amerikanen)...

Hij had wat compressieplugins op de bas staan via een vaste machine (PC geloof ik)...
                        ik vroeg hem nog naar latency maar dat had hij zelf niet bekeken en dus ook geen last van kennelijk, kan me voorstellen dat alleen op de bas het niet veel uitmaakt, en je kan natuurlijk handmatig alle channels compenseren
                        Last edited by dokter dB; 14-10-08, 18:04.

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Hey Barny, als dat allemaal naar behoren werkt is dat wel wat je wilt!
                          Wel via een omweg, maar zo kan iedereen wel zijn favo (PT) plugs draaien op elke willekeurige MADI tafel... dat leek zo voorbestemd voor de Profile

Ben wel erg benieuwd naar de stabiliteit van zo'n systeem... maar als die tech van Kravitz ermee draait zal het wel OK zijn zou je denken... hoewel het gebruik wel maar beperkt was tot de bas (?)... misschien toch niet helemaal overtuigd dan? Of nog in de experimentele fase of zo?

Vanmorgen trouwens een 901 mkII gescoord ... dat is ook wat je wil!

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

goedzo!
                            ga je je afstudeerpresentatiemicrofoon dan dynamisch equen?

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

Originally posted by berolios
                              Vanmorgen trouwens een 901 mkII gescoord ... dat is ook wat je wil!
                              Wat een toeval! Ik haal de mijne net vandaag uit de doos!

Ben je er al over uit waar je hem in de keten gaat gebruiken? Volgens mij zijn de meningen daar behoorlijk over verdeeld...

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

901 -> 160

Barny heeft 'm andersom, maar ik vind dit tot nu toe toch wat mooier... maar ik ga hem zeker ook nog eens omdraaien, misschien dat ik er dan anders over denk. Jij hebt er wel een XL-42 voor hangen denk ik? Ik vind dat ook echt een vette bak blijven.

Kom je ook gezellig mee schieten ??

p.s. vandaag ook een FCS 960 gescoord... leek me handig voor de heb , klinkt hartstikke goed dat ding! Ik zit gewoon te veel achter mijn computer... dat is het waarschijnlijk... scriptie schrijven... dan ga je in de 'daluren' andere dingen doen en teveel geld uitgeven
                                Last edited by berolios; 23-10-08, 22:41.

Comment

Working...