rare opstelling van de bassen, waarom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

ben benieuwd...

Volgens mij kan je met een conventionele processor (xta oid) met een aktief allpass netwerkje erachter (1..2 opamps) toch ook al een eind komen in de richting van ruuds systeem....

Het enige wat volgens mij ook wel meer nadelig is van al deze oplossingen (ivglm conventioneel sub), is dat je liever een zo klein mogelijke overlap hebt tussen de cardiosub en het gevlogen PA/toppen/lomids: Relatieve fase tov de fly/toppen word volgens mij meer veranderlijk...

De fysieke afstand tussen de subs staat vast, dus er zal om rendement te bereiken delayaanpassing zijn (al dan niet freq. afh.), maar ook enige misaanpassing (afstand tussen subs staat vast) op het onderste/bovenste oktaaf, en daar gaat ook het rendement iets omlaag.

Natuurkunding gezien is de totaalfase (en amplitude) op elke luisterpositie een uitmiddeling/som van de voorste (delaygecompenseerde) en achterste sub.

Die (plaatsafhankelijke) uitmiddeling op het bovenste oktaaf heeft invloed op de totaalsom van het PA..
    Heb je hier al mee geexperimenteert ruud?[8D]

edit:
    Ruuds oplossing heeft mijns inziens als nadeel dat de "misaanpassing" zich meer manifesteert in een iets ander cardioide gedrag (boven en onder center freq.), en ook meer fasevariatie.
    Voordeel is denk ik dat er meer overall rendement is, vanwege grotere substacks (2x zo groot).

De "tiesto" cardioide opstelling behoudt juist (misschien meer?) de cardiovorm maar ook de fase volgens mij... zo ook lager rendement van de subs door kleinere stacks (4 stacks ipv 2)

hmmm
    knoppen en waarden :)

Comment

• BBQruud
      • Feb 2004
      • 43

citaat:Geplaatst door dokter dB

ben benieuwd...

Volgens mij kan je met een conventionele processor (xta oid) met een aktief allpass netwerkje erachter (1..2 opamps) toch ook al een eind komen in de richting van ruuds systeem....

Het enige wat volgens mij ook wel meer nadelig is van al deze oplossingen (ivglm conventioneel sub), is dat je liever een zo klein mogelijke overlap hebt tussen de cardiosub en het gevlogen PA/toppen/lomids: Relatieve fase tov de fly/toppen word volgens mij meer veranderlijk...

De fysieke afstand tussen de subs staat vast, dus er zal om rendement te bereiken delayaanpassing zijn (al dan niet freq. afh.), maar ook enige misaanpassing (afstand tussen subs staat vast) op het onderste/bovenste oktaaf, en daar gaat ook het rendement iets omlaag.

Natuurkunding gezien is de totaalfase (en amplitude) op elke luisterpositie een uitmiddeling/som van de voorste (delaygecompenseerde) en achterste sub.

Die (plaatsafhankelijke) uitmiddeling op het bovenste oktaaf heeft invloed op de totaalsom van het PA..
      Heb je hier al mee geexperimenteert ruud?[8D]

edit:
      Ruuds oplossing heeft mijns inziens als nadeel dat de "misaanpassing" zich meer manifesteert in een iets ander cardioide gedrag (boven en onder center freq.), en ook meer fasevariatie.
      Voordeel is denk ik dat er meer overall rendement is, vanwege grotere substacks (2x zo groot).

De "tiesto" cardioide opstelling behoudt juist (misschien meer?) de cardiovorm maar ook de fase volgens mij... zo ook lager rendement van de subs door kleinere stacks (4 stacks ipv 2)

hmmm
      @ dokter dB:

Ha doc, het verhaal van die relatieve fase klopt in principe. De praktische filtering is echter zo uit te voeren dat aan de voorkant weer een lineaire fase ontstaat (of gewoon het faseverloop van het gebruikte crossover filter). Een zekere groupdelay is wel onvermijdelijk, maar die is makkelijk als extra delayoffset in de rest van het systeem aan te brengen. Een grote overlap tussen de cardiosubs en evt. conventioneel laag in het overige systeem is sowieso niet aan te raden. Dat veroorzaakt dan degradatie van het cardio effekt. Een echt crossoverpunt met selectieve filters is eigenlijk een must bij dit soort oplossingen.

Het stacken van cardiosubs moet wel met zorg gebeuren. Het boven elkaar plaatsen is zonder meer mogelijk (horizontale spreiding houdt in principe gewoon de voorspelde cardioide vorm), hoewel bij meerdere kasten een andere finetuning nodig is dan bij 1 kast.
      Als echter meerdere kasten of stacks naast elkaar worden geplaatst, kan hinderlijk hoorbare mistuning van het bedoelde effekt optreden.

Analoge allpassnetwerken? Met een zeer lage Q dan wel.

Comment

Working...