Gevallen theatertrek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Gevallen theatertrek

Het is maar hoe je het brengt:

Zichtlijnen - Vereniging voor Podiumtechnologie:

Edes theater De Reehorst ontsnapt aan ramp

Twee technici zijn donderdag in het Edese theater De Reehorst bijna geraakt door een set omlaag vallende lampen.
    Ze konden net op tijd wegspringen.
    Het duo was bezig met de voorbereidingen voor de praktisch uitverkochte voorstelling Soul of Motown III.
    Omdat licht een onmisbaar onderdeel uitmaakt van de show, is die verplaatst naar januari.
    Het voorval vond donderdagmiddag plaats tijdens het opbouwen voor de show.
    Er waren technici aanwezig van de producent en mensen van het theater.
    Het onderzoek naar de oorzaak loopt nog.
    Op woensdag 12 januari gaat de voorstelling om 20.30 uur in de herkansing.
    Mensen die dan niet kunnen krijgen hun geld terug.
    De Reehorst heeft donderdag 95 procent van de bezoekers af kunnen bellen.
    De 25 mensen die tevergeefs op kwamen dagen, kregen een kopje koffie.
    Bron: De Gelderlander

Voorstelling afgelast in verband met ongeluk

Op donderdag 28 oktober is de voorstelling The Soul of Motown afgelast wegens een onfortuinlijk ongeluk op het toneel in De Reehorst in Ede.
    Tijdens de bouw is een trek naar beneden gekomen met lampen.
    De trek raakte op een haar na 2 technici van de show, zij konden nog net op tijd wegspringen, waardoor gelukkig niemand gewond is geraakt.
    De cast arriveerde vrijwel direct na het ongeval in het theater.
    Alle lampen die nodig waren voor de voorstelling waren kapot, dus er kon niet gespeeld worden.
    Aangezien de voorstelling nagenoeg uitverkocht was, is The Soul of Motown verplaatst naar woensdag 12 januari, aanvang 20:15 uur.
    Door het succes van de show zijn er extra voorstellingen in januari in de RAI in Amsterdam (14 t/m 21 januari 2011).
    In deze serie is de voorstelling in de Reehorst toegevoegd.
    Bron: Ruud de Graaf

"Ramp" of "afgelaste voorstelling"?

Maar het is niet de eerste keer dat er in Nederland een trek naar beneden is komen vallen.
    Zelfs niet nadat alle touwen waren verdwenen en het geklungel met de onbalans en spelden en klemmen voorbij was.
    Ik weet uit de afgelopen 10 jaar tenminste van trekken die spontaan naar beneden gevallen zijn in onder andere:
    Weert , Utrecht (2x!) en Eindhoven.
    En heb daarnaast handelvol verhalen gehoord over besturings-software-met-bugs,
    waardoor er trekken spontaan gingen bewegen (of dat juist niet deden waar dat wel de bedoeling was).
    Het gaat netzolang goed - - tot het goed mis gaat...
    En al die jaren staarde de sector (en de Arbeidsinspectie) zich blind op een "BMT papiertje" voor de operator.
    Terwijl er met veel van die machines waarvoor dat papiertje bedoeld was van allerlei grote en kleine mankementen aan het licht kwamen....

"We" wachten kennelijk dus gewoon op één of enkele doden.
    Het kalf en de deksel van de put ?
    Dat geldt dus ook nu maar weer ?

Of er in Ede iets met de installatie aan de hand was weet ik niet.
    Maar van die andere gevallen is dat wel duidelijk geworden.
    Last edited by rinus bakker; 03-11-10, 11:15.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Soul of Motown - the Official Site

YouTube - Soul of Motown III

Op raadselachtige wijze lijken de video's op het net van de voorstellingen nu al te verdwijnen.

Niet dat ik wil impliceren dat er potentiele bewijslast weggewerkt wordt. Maar het valt op dat de NIEUWE film van de NIEUWE show op de voorpaniga van hun site zijn verwijderd.
    lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

tjsa, als de twee " grote jongens" van de markt ineens behoorlijk failliet gaan, en geen onderhoudsplicht of garantietermijnen meer kunnen ( hoeven !) te vervullen...

Ik heb indertijd een systeem proberen te introduceren wat op standaard industrie software draait, maw : iedere programmeur kan er nieuwe software voor schrijven.
      Meteen dumpten de hh "grote jongens" de prijzen met 60% ..LOL

En aangezien de klandizie bestaat uit de welbekende goedbedoelende dames en heren die een "leuke job hebben in een creatieve sfeer." ............

zie ook http://www.licht-geluid.nl/forum/the...trekken-1.html
      Last edited by Gast1401081; 03-11-10, 12:28.

Comment

• qvt
        • Oct 2009
        • 721

Ik ben vorig jaar eens in De Reehorst geweest en ik vroeg me af wat voor systeem hun gebruikten, het was niet de normale trekkenwand bediening zoals ik die in andere theaters zag. Weet iemand mischien welk systeem dit was?

Helaas weer een enorm onduidelijk verhaal, wat er percies gebeurd is wordt weer aan de twijfel overgelaten
        There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by qvt
          Helaas weer een enorm onduidelijk verhaal, wat er percies gebeurd is wordt weer aan de twijfel overgelaten
          Ze gaan heus de technische details niet in de berichtgeving plaatsen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Wederom de complimenten voor Roan, een techneut die dit "er even bij doet"
            want op zijn site is te vinden:

Zulu, theater technische gegevens - Theaters - Theater De Reehorst

Een Rodenstaal installatie dus.
            Alleen of de trekken nu gelijkmatig met
            200kg (entree-pagina) of
            300kg (specificatie-lijst) mogen worden belast is niet duidelijk.

Welke imbeciel trouwens 200kg zou hebben geadviseerd, is ook niet duidelijk.
            Maar enige debiliteit zou er dan wel aan kleven,
            want in het hele land is 300kg zo ongeveer het minimum.
            Iedereen die met een lagere belastbaarheid van zijn trekken komt,
            gaat bewust risico's zitten veroorzaken voor operator en gebruiker...

In dit geval was de beschermengel weer net op tijd. Maar dat blijft niet zo.

Comment

• raldee
              • Jan 2005
              • 21

Originally posted by rinus bakker

Welke imbeciel trouwens 200kg zou hebben geadviseerd, is ook niet duidelijk.
              Maar enige debiliteit zou er dan wel aan kleven,
              want in het hele land is 300kg zo ongeveer het minimum.
              Iedereen die met een lagere belastbaarheid van zijn trekken komt,
              gaat bewust risico's zitten veroorzaken voor operator en gebruiker...
              Maar Rinus, die trekken stoppen toch als de belasting meer wordt dan 200kg?

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by raldee
                Maar Rinus, die trekken stoppen toch als de belasting meer wordt dan 200kg?
                Met 2 man een zetje geven en hij gaat omhoog, toch?
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Jullie bedoelen die soort trekken die net zo goed begrends zijn als dat toneeltorenliftje
                  in een niet nader te noemen groot theater van een provincie
                  precies in het Midden van het Land ().
                  Dat liftje zegt max. aantal personen 3 en max. gewicht 220kg.
                  Daar stonden we dus een jaar of 5 geleden een keer met drie man in,
                  van elk dik (! - dus om de beurt adem halen) over de 110kg,
                  waar het klap-schuifdeurtje ook meer net omheen paste...
                  Maar niemand wilde er als eerrste weer uitstappen en op de volgende beurt wachten - of de stijgladder in.
                  Dus ik verwachtte een harde bel, piep of zoemer...
                  en een lift die het zou verrotten om on beweging te gaan [want elk jaar ofzo gekeurd door het betreffende instituut ] ....
                  Nee hoor, we gingen keurig (?) omhoog tot (nèt onder) niveau rollenzolder.

Of bedoelen jullie van die 500kg trekken die een puntlast van 220kg in het midden opgehangen ook zo aangeven, maar links ingehangen op het scherm een uitlezing geven van 160-170kg....
                  En hang je diezelfde puntlast rechts in, is ie volgens dat schermpje plotseling 330-340kg?

Of die trekken die volgens het wandschild 300kg mochten hebben, maar er bij voorzichtig steeds meer aan kluiten inhangen, nog steeds in beweging wilden gaan bij ruim 520kg?

Of die trekkenwand waar eenzelfde 200kg puntlast, verplaatst van de ene trek naar de andere, in de uitlezing kan varieren van 170 tot 230kg?

Of het verhaal van Niko Bovenberg die één-en-hetzelfde plafonnetje bij een TGA-voorstelling in elke schouwburg met een ander gewicht getooid zag. Ik meen van rond de 600 tot ergens boven de 900kg....

Of bedoelen jullie ....
                  hoeveel voorbeelden van "krakkemikwanden" zijn er niet op te noemen.
                  De meerderheid ervan is het houtje-touwtje niveau niet ontstegen.

Want dat hoefde ook niet van de ArbeidsInspectie in Beleidsregel 5.2.
                  Leve de Cie VGW-T en Arbopodium en anderen met 'slijtage-aan-het-benul' die dik 12 jaar
                  hebben zitten slapen terwijl er links en rechts van allerlei (bijna-)ongelukken gebeurden.
                  Die 2 'clubs' zijn dan wel dood, maar de geest ervan waart nog rond!
                  En de trekken pleuren dus ook af en toe op de grond!
                  Het zou zeker heel leuk zijn - als het niet zo gevaarlijk bleek.
                  En de ArbeidsInspectie? Die wil alleen papier zien.
                  Tot het papier bloederig is geworden.
                  Dan is er plotseling een hoop te vertellen en kan er met een vinger worden gewezen.
                  Sluiten zo'n burokratenkeet - waar men van toeten nog blazen weet.
                  Waar hadden we het ook alweer over?

PS:
                  Harm - hoe is het ermee en wat doe je tegenwoordig?
                  Last edited by rinus bakker; 05-11-10, 16:30.

Comment

• Juce
                    • Aug 2001
                    • 203

Ik heb eens in een Antwerps theater ook een trek met een aantal gloednieuwe warpjes vlak voor mijn voeten tegen de grond weten kletsen. Dat was ook een systeem van één van de "grote" jongens uit Nederland.

Bleek dat toen de as van de trommeltrek gebroken was. Alle trekken gingen toen vervangen worden. Ik weet eigenlijk niet of dat toen uiteindelijk nog gebeurt is? Volgende keer als ik daar passeer met een tourtje toch nog eens achter vragen.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by Juce
                      Ik heb eens in een Antwerps theater ook een trek met een aantal gloednieuwe warpjes vlak voor mijn voeten tegen de grond weten kletsen.
                      Dat was ook een systeem van één van de "grote" jongens uit Nederland.
                      Wetend welke van de 'grote jongens uit Nederland' er trommel-trekken c.q. steek-aslieren in het Belgische hebben geleverd, lijkt me de kans redelijk groot dat die 'grote jongen' inmiddels failliet is.

Dan is het antwoord op deze opmerking+vraag
                      "Alle trekken gingen toen vervangen worden.
                      Ik weet eigenlijk niet of dat toen uiteindelijk nog gebeurt is?"
                      ook wel te raden - ben ik bang.

En het is niet de enige trommeltrek met zo'n mechanische breuk -
                      zo weet ik er nog een van een theater horend bij een Amsterdam's museum dat zich wijdde aan de streek rond de evenaar.
                      Die was ik totaal vergeten in het eerste rijtje.
                      We hebben een jaar geleden met een paar man eens 'uit de losse pols'
                      zitten tellen en kwamen op meer dan 10.
                      Dat wordt dus zeker twaalf, als we de Vlaamse theaters meerekenen.

En in alle gevallen waren het de technici die de (bijna)-slachtoffers waren,
                      want met een risico-analyse op basis van de duur van blootstelling aan het gevaar
                      zouden VPT en BASTT wel wat meer zuinigheid op hun leden mogen tonen.
                      Last edited by rinus bakker; 06-11-10, 23:40.

Comment

• s142918
                        • Apr 2006
                        • 111

Rinus, je stelt hier 2 zaken aan de kaak:

1) Dit soort voorvallen vind vaker plaats en vallen dus al niet meer onder het kopje "uitzondering".
                        2) De instanties die hier de verantwoordelijkheid over hebben, of althans over de controle, zijn te bureaucratisch en kijken alleen naar de papierwinkel; juist?

Wat ik een beetje mis in je verhaal is een oplossing. Het is natuurlijk eenvoudig om de fouten te constateren, dat lukt zelfs mij zonder enige achtergrond kennis nog (niet helemaal waar overigens, ik heb een klein poosje bij een niet nader te noemen leverancier van trekkenwanden gewerkt). Het wordt pas interessant als je ook met een goed alternatief komt aandragen om wél naar een 100% veilige situatie te gaan. Iets wat overigens mijns inzinens onmogelijk zal zijn aangezien er mensen in het spel zijn, zo ongeveer de meest onberekenbare factor denkbaar. Dus waar zit 'm de oplossing in? Beter opleidingen? Beter materiaal? Betere software? Beter onderhoud? Betere inspecties? En hoe dan?

Dus laten we de discussie verhuizen van "oh oh oh wat is het toch allemaal slecht geregeld" naar "hoe kunnen wij als technici bijdragen aan een veiligere werkomgeving"?

Comment

• s142918
                          • Apr 2006
                          • 111

Originally posted by rinus bakker
                          Wetend welke van de 'grote jongens uit Nederland' er trommel-trekken c.q. steek-aslieren in het Belgische hebben geleverd, lijkt me de kans redelijk groot dat die 'grote jongen' inmiddels failliet is.
                          Dit is ook een beetje hypocriet, niet? Zeg dan gewoon dat het hier waarschijnlijk om een van onderstaande theaters ging:

Antwerpen, Elckerliek Antwerpen
                          Antwerpen, Fakkeltheater Antwerpen
                          Antwerpen, Pandora Antwerpen
                          Antwerpen, Provinciaal centrum Arenberg
                          Antwerpen, Roma
                          Antwerpen, De Singel
                          Antwerpen, Sportpaleis
                          Antwerpen, Vlaamse Opera

En dat de leverancier Stakebrand was. Staat gewoon op de website,

Of zeg niks natuurlijk, dat had ook gekund hoewel het daar nu enigszins te laat voor is (:

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Weten we trouwens al of die 'gevallen trek' naar beneden kwam vallen (dus met 9,81m/s^2; met andere woorden braken de staalkabels af), of dat de trek naar beneden kwam seilen (dus dat de trommel ongeremd afrolde)?

Ik ben namelijk heel benieuwd naar wat er zich precies heeft voorgedaan. In het geval van de gebroken staalkabels (wat ik me echt niet kan voorstellen) ligt de verantwoordelijk ergens anders dan wanneer de trommel ongeremd afrolde (stuk aanneemijker).

@lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• GertB
                              • Nov 2010
                              • 7

@s142918
                              Laten we vooral proberen om geen merken/theaters te noemen, de situatie is toch al dieptriest en de fout ligt niet alleen bij de fabrikant of alleen bij de overheid.

Het is al zovaak gezegd: Wanneer gaan we als theatertechnici (reizend en van het huis) nou eindelijk eens eisen stellen aan veiligheid.
                              De meesten onder ons weten allang dat de situatie niet is zoals die had moeten zijn. (En sommigen onder ons weten dit mede dankzij de BMT-opleiding ).

Maar inderdaad de juiste vraag is: Hoe nu verder? Blijven we luisteren naar advizeurs die na oplevering met champagne klaar staan en willens en wetens iedereen feliciteren met een slechte installatie?

Of gaan we nu naast Rinus (en co) staan in de woestijn en gaan we met zn allen roepen dat het allemaal wel beter kan?

Laten we beginnen met ons af te vragen wie in Nederland nou een hijsinstallatie kan controleren bij oplevering? Er zijn al regeltjes bedacht maar wie controleerd?

Laat het feest beginnen voordat de eerste dooie onder een trek ligt en de overheid allerlei regeltjes gaat verzinnen waar we weer net niks mee kunnen.

Comment

Working...