Gevallen theatertrek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by MacGyverSounds
    Volgens de Definities van Urbanus is een vrijgezel iemand die 's-morgens aan twee kanten uit zijn bed kan stappen, behalve als dat bed tegen een muur staat.

Volgens mij is de snelheid waarmee de trek naar beneden komt niet te voorspellen na een asbreuk, en daarmee al behoorlijk "vrij" .
    Of de versnelling daadwerkelijk 9,81 m/s² is, of misschien door wat tegenkrachten slechts 9,79m/s² doet aan de hoofdpijn die je ervan krijgt als het ding op je kop landt niet veel af.
    Ik denk dat het met een vrijlopende trommel (die toch van zichzelf een berg traagheid heeft en ook een hoop wrijving in het systeem stopt) wel een stuk minder wordt dan 9,79 m/s^2, meer in de richting van de helft.

Hoe minder de versnelling is, hoe meer tijd je hebt om weg te wezen als je in de gaten krijgt dat het ding naar beneden komt.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Juce
      • Aug 2001
      • 203

Laat me duidelijk zijn dat ik een ingenieursdiploma op zak heb en dat ik ook nog wel eens les geef in de Fysica. Newton is me dus zeer bekend.

Trommeltrekken zijn gemaakt om zo min mogelijk wrijving te hebben. Als aan die trek verschillende warpen hangen en niets die trek nog tegen houdt, hoe snel denk je dan dat dit naar beneden komt...???

Laat het me zo zeggen: toen ik de "krak" hoorde keek ik geschrokken omhoog, maar tegen dat mijn hoofd omhoog was, stak er al een warp zo'n 30cm voor mijn voeten tegen de grond. En ik kan je vertellen dat die eens stuk korter was dan toen ik hem er aan had gehangen.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Klopt inderdaad, reken er maar op dat de seconde die je nodig hebt om te realiseren wat er gebeurd al genoeg is om slachtoffer te worden (en dan hoeft het echt nog niet eens met hoge snelheid naar beneden te komen). Kans is groot dat je er nog niet eens aan toe komt je armen boven je hoofd te doen (niet dat het je zal helpen). Daar hoef je echt geen ingenieur voor te zijn om dat te bedenken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• GertB
          • Nov 2010
          • 7

Blijft t natuurlijk wel een feit dat we van dat ding verwachten dat die boven ons hoofd blijft hangen in plaats van (met welke snelheid dan ook) zich in ons hoofd probeert te boren... en als dat ding komt is het al snel te laat.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by Juce
            Trommeltrekken zijn gemaakt om zo min mogelijk wrijving te hebben. Als aan die trek verschillende warpen hangen en niets die trek nog tegen houdt, hoe snel denk je dan dat dit naar beneden komt...???
            Het zal nooit een complete vrije val zijn. De lagering van de trommel zal dan waarschijnlijk niet zoveel wrijving veroorzaken, maar de kabels die naar de trek toe lopen gaan altijd via een stel katrollen naar boven en dan naar de trek toe. Die dingen lopen niet wrijvingsloos, en als de kabel een beetje speling krijgt (op de trommel) dan kan het ook nog eens gebeuren dat de kabel tegen zichzelf aan gaat lopen schuren.

Een vrije val krijg je alleen als er een kabelbreuk optreedt (dan is er werkelijk niets om de trek tegen te houden), niet door een vrijlopend liersysteem. Afhankelijk van hoe dat opgebouwd is, kan het er natuurlijk wel in de buurt komen.

Een speed-governor systeem zoals ze in liften gebruiken is trouwens zo'n slecht idee nog niet. áls de trommel dan onverhoopt vrij zou draaien, dan komt de trek met een gecontroleerde snelheid naar beneden, niet met een constante versnelling.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by MusicXtra
              Die 9,81 m/s2 haal je alleen in het luchtledige.
              wat bij de herseninhoud van sommige theaterboeren dus echt 9,81 m/s² oplevert.

kunnen we weer ff back on topic? (imho zoiets als : hoe beveiligen we de beveiligde systemen nog een keer , of hoe beveiligd is beveiligd... Newton ligt tegenwoordig onder een steen in Westminster Abbey, dus die geloof ik wel.)

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by Stoney3K
                1)Het zal nooit een complete vrije val zijn. De lagering van de trommel zal dan waarschijnlijk niet zoveel wrijving veroorzaken,
                maar de kabels die naar de trek toe lopen gaan altijd via een stel katrollen naar boven en dan naar de trek toe.
                2) Die dingen lopen niet wrijvingsloos, en als de kabel een beetje speling krijgt (op de trommel) dan kan het ook nog eens gebeuren dat de kabel tegen zichzelf aan gaat lopen schuren.
                3) Een vrije val krijg je alleen als er een kabelbreuk optreedt (dan is er werkelijk niets om de trek tegen te houden), niet door een vrijlopend liersysteem. Afhankelijk van hoe dat opgebouwd is, kan het er natuurlijk wel in de buurt komen.
                4) Een speed-governor systeem zoals ze in liften gebruiken is trouwens zo'n slecht idee nog niet. áls de trommel dan onverhoopt vrij zou draaien, dan komt de trek met een gecontroleerde snelheid naar beneden, niet met een constante versnelling.
                FF voor de duidelijkheid. Er is wel degelijk verschill in kabelloop tussen
                A) de traditionele mechanische trekken => alle kabels via een eigen omloopschijf naa een verzamelschij naar elk een antal eigen groeven op 1 trommel die direct zvast zit aan de reductie kast => die direct verbonden is aan de electromotor,
                en
                B) de 'line-shaft-hoists' (=JRClancy-fancy) 'steekas-lieren' (=STS en Rooden-taal) of 'trommeltrekken' (=Stake-praat), waar de kabels niet worden omgeleid, maar elk rechtstreeks op een eigen 'trommeltje' opwikkelen, dat op een as lange gemonteerd zit, die al dan niet via een cardan-koppeling naar de reductiekast gaat, die weer aan de motor vast 'hangt'.
                Een variant hierop is één lange dikke buis met om de -tig meter een 20-30cm spiraalgroef voor die kabels: de 'rohrwellenzug'. (Schnaken-sprach).

Maar, als de verbinding (spie, bout oid) tussen de uitgaande as van de reductie-kast en steekas of 'wellenrohr' het begeeft, gaat dat ding wel degelijk in een vrije val (-minus een pico-procentje aan wrijving van de lagers...).

4) leuke theorien zijn prachtig. Maar laten we nou eerst eens zien te voorkomen dat er geschifte of technisch krakkemikkige ideeen in een installatie terechtkomen. Het knip-en-plak gehalte druipt er af in menig bestek of advies. Vaak is er goed uit af te lezen dat adviseur of eigenaar eigenlijk geen idee heeft waarover hij het heeft.

En of je nou 1,28 seconde de tijd hebt om te reageren, of 1,43... dat maakt in de praktijk niet zoveel uit.
                Op je helm (of knars) landend doet het staal van zo'n trek even zeer.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• NiTRO
                  • Sep 2002
                  • 677

Als ik het zo allemaal lees heb ik iets gemist in het trekkenwand wereldje......ik kwam op het topic toen ik op zoek ging n.a.v. volgend bericht:

Hijsinstallatie onveilig: theatervoorstellingen afgelast - Dagblad De Limburger - Limburgs Dagblad

Dus ALWEER een trekkenwand met een SERIEUS probleem, dit zou toch niet moeten kunnen. We weten dat er een software probleem is....maar we blijven vrolijk door gaan? Of zie ik iets over het hoofd?

Comment

• Lala
                    • Sep 2008
                    • 370

Originally posted by NiTRO
                    Als ik het zo allemaal lees heb ik iets gemist in het trekkenwand wereldje......ik kwam op het topic toen ik op zoek ging n.a.v. volgend bericht:

Hijsinstallatie onveilig: theatervoorstellingen afgelast - Dagblad De Limburger - Limburgs Dagblad

Dus ALWEER een trekkenwand met een SERIEUS probleem, dit zou toch niet moeten kunnen. We weten dat er een software probleem is....maar we blijven vrolijk door gaan? Of zie ik iets over het hoofd?

Dit is wat ik eerder ook al aanhaalde. Nu heb ik inmiddels gehoord dat ze daar vliegbewegingen met de trekkenwand alleen maken voor afstopping, en wanneer er niemand op het toneel is. Voor het licht hangen ze dan trussen aan motortakels.

Comment

• NiTRO
                      • Sep 2002
                      • 677

Originally posted by Lala
                      Dit is wat ik eerder ook al aanhaalde. Nu heb ik inmiddels gehoord dat ze daar vliegbewegingen met de trekkenwand alleen maken voor afstopping, en wanneer er niemand op het toneel is. Voor het licht hangen ze dan trussen aan motortakels.
                      Uhm dit volg ik al helemaal niet! Je gaat toch geen trekkenwand aanschaffen als je er geen licht inhangt????

Als iemand een update heeft is dat welkom

Comment

• vester86
                        • Jul 2010
                        • 164

als tijdelijke oplossing beter dan niks... afstopping aan de trekken (om)hangen en rest van je rotzooi aan (dure en onhandige) takels met truss...

wellicht beter dan voorstellingen afgelasten, maar natuurlijk geen oplossing

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Originally posted by NiTRO
                          Uhm dit volg ik al helemaal niet! Je gaat toch geen trekkenwand aanschaffen als je er geen licht inhangt????

Als iemand een update heeft is dat welkom
                          Wel eens van "DECOR" gehoord.
                          Soms hele trailers vol: decortrailers.
                          Theater, rock en roll, standbouw en TV hebben overeenkomsten, maar ook verschillen.
                          Net als de hijs-systemen waarmee ze werken.
                          Maar de rock-en evenementen-jongens kregen vaak uit de theaterhoek te horen dat het maar vreemde cowboys of gevaarlijke gekken waren.

Dat komt nu toch wel in een wat ander daglicht te staan...
                          Aan mij werd soms verweten dat ik een 'hetze' voerde toen ik dit soort problemen en geknoei een jaar of 5 geleden probeerde aan de kaak te stellen.
                          Inmiddels blijkt wel wie er toen gelijk had.
                          Ook al is daar verder niemand bij gebaat.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• NiTRO
                            • Sep 2002
                            • 677

Ik snap dat er dekor in de trekken gehangen wordt (duh) maar kan me niet herinneren dat we in de tijd dat ik in het theater rond rende, trekken voor dekor en trekken voor licht hadden so what's the difference? Een trekje lampjes of een stuk dekor. Het blijft zwaar en het hangt boven je hoofd.

Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.

Comment

• GertB
                              • Nov 2010
                              • 7

Uit het krantenartikel wat NiTRO noemde:
                              --
                              De gebreken doen zich voor in de software van de computergestuurde hijsinstallatie (trekkenwand). Ongeveer 25 andere theaters in Nederland en België, waaronder de Vlaamse Opera in Antwerpen, werken met hetzelfde besturingssysteem. Die theaters zijn inmiddels op de hoogte gesteld.
                              --
                              Tja het blijft triest en het college daar is bezig om te kijken hoe ze schade nog ergens kunnen verhalen. Wel fijn dat ze daar een schijnbaar een 'noodoplossing' hebben. (en wellicht veiliger dan voorheen).

Ze hebben dus 25 Centurion gebruikers gewaarschuwd maar misschien geldt ie wel voor meer theaters.

Dat t in het verleden goed fout is gegaan met al die installaties is nu echt wel duidelijk. Maar leren we er nu van? Trekken alle theatertechnici nu massaal naar Duitsland om te kijken hoe ze het daar doen?
                              En bovenal: accepteren we die houtje-touwtje-installaties gewoon niet meer?

Comment

• mvdwerff
                                • Sep 2010
                                • 144

Mag ik nu toch enig sinds blij zijn dat wij in het theatertje nog 'gewone' mechanische trekken hebben?
                                Mark van der Werff
                                Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

Working...