Gevallen theatertrek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Originally posted by GertB
    @s142918
    Laten we vooral proberen om geen merken/theaters te noemen, de situatie is toch al dieptriest en de fout ligt niet alleen bij de fabrikant of alleen bij de overheid.
    Ik denk dat het hem niet om het roepen van de naam of het merk te doen is maar meer om openheid van zaken. Dat het om Stakebrand gaat in de de door rinus genoemde situaties mag best gezegd worden. En welke theaters hier mee werken is dan makkelijk te achterhalen. (Het staat inderdaad gewoon vermeld)
    Die achterlijke doofpotcultuur/ we noemen het beesie niet bij de naam spelletjes moeten eens ophouden in Nederland (en wellicht Belgie)

Het is uiteindelijk om verbetering van de veiligheid en werkbaarheid van de huidige situatie te doen.

En waarschijnlijk moeten er eerst doden vallen voordat er landelijk wordt ingegrepen; alhoewel ik ook las dat dit helaas reeds gebeurt is bij een operagroep uit Gent (ook iets met wat naar beneden kwam gevallen).
    d&b Audiotechnik

Comment

• btvmaarten
      • Jun 2004
      • 56

Wij hadden vorige week deze trommelende theater poezen in ons theater,
      zij vertelde ons dat de reden van het naar beneden komen van deze trek kwam doordat er op 1 van de motoren een fase zou zijn weggevallen waardoor de trek naar beneden kwam, ook zou het noodsysteem wat dit zou moeten opvangen niet goed zou heben gewerkt en of door de trek belasting dit systeem niet goed werkte. ook werd ons verteld dat de trekkenwand recent een upgrade had gehad waardoor 300 kilo per trek zou mogen worden ingehangen in plaats van 250 kilo.

thats what i know,
      Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by btvmaarten
        Wij hadden vorige week deze trommelende theater poezen in ons theater,
        zij vertelde ons dat de reden van het naar beneden komen van deze trek kwam doordat er op 1 van de motoren een fase zou zijn weggevallen waardoor de trek naar beneden kwam, ook zou het noodsysteem wat dit zou moeten opvangen niet goed zou heben gewerkt en of door de trek belasting dit systeem niet goed werkte....
        Dat klinkt als 'er ging iets fout en de failsafes/backups doen het OOK niet'.

In zo'n situatie zou je toch verwachten dat er (in het uiterste geval) nog ergens op een dodemansknop gedrukt kan worden, want een motor die op 2 fases draait kan nog wel eens zijn gevoel van richting kwijt raken. Bovendien vind ik het dan erg vreemd dat de zekeringautomaten niet ingrepen en de motorspanning gewoon afschakelden.

Het simpelste idee wat ik me kan bedenken op zoiets op te lossen: Kan er geen mechanische begrenzing gezet worden op de vrijloopsnelheid van zo'n motor? Als er dan onverhoopt een trommel vrij gaat draaien en de boel naar beneden komt seilen, dan gebeurt dat in ieder geval met een gecontroleerde snelheid. Ik kan me niet voorstellen dat een trek bij normaal bedrijf met tientallen km/h naar beneden moet.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• s142918
          • Apr 2006
          • 111

Originally posted by GertB
          @s142918
          Laten we vooral proberen om geen merken/theaters te noemen, de situatie is toch al dieptriest en de fout ligt niet alleen bij de fabrikant of alleen bij de overheid.
          Dat vind ik best hoor, maar ik ken radiospelletjes waar je nog minder tips krijgt om tot de oplossing van het raadsel te komen. Als je het bedrijf in kwestie niet wilt vernoemen moet je ook niet vermelden dat het bedrijf failliet is en dat het om een theater in Antwerpen gaat met een Nederlandse leverancier. Iedereen die 1+1 kan uitrekenen weet dan toch wel om wie het gaat.

Noem niks, of noem een naam, maar die halfbakken tips vind ik persoonlijk een beetje triest.

Comment

• s142918
            • Apr 2006
            • 111

Originally posted by Stoney3K
            Het simpelste idee wat ik me kan bedenken op zoiets op te lossen: Kan er geen mechanische begrenzing gezet worden op de vrijloopsnelheid van zo'n motor? Als er dan onverhoopt een trommel vrij gaat draaien en de boel naar beneden komt seilen, dan gebeurt dat in ieder geval met een gecontroleerde snelheid. Ik kan me niet voorstellen dat een trek bij normaal bedrijf met tientallen km/h naar beneden moet.
            Voor zover ik weet (maar correct me if I'm wrong) moeten alle installaties vanuit de regelgeving gezien kunnen omgaan met plotseling spanningsverlies. Hier zijn ook veiligsheidssystemen voor, maar blijkbaar werkten deze in dit geval niet of slecht. De vraag is dan ook: worden die veiligheidssystemen wel regelmatig onder gecontroleerde omstandigheden getest, of bestaat onderhoud alleen uit een visuele inspectie en de vraag "doet 'ie het verder goed"?

Wat dat betreft ben ik het uiteraard met Rinus eens, dat dit soort problemen in principe voorkomen zou moeten kunnen worden. De vraag is alleen; hoe doe je dat dan en zijn de regeltjes bij onze zuiderburen misschien anders dan hier op dit vlak? Who knows?

Comment

• Lala
              • Sep 2008
              • 370

Was het niet een spontane beweging die gemaakt werd, door de trekkenwand?

Een voorstelling die ik dit weekend in het zuiden van het land zou draaien is afgelast, omdat ze problemen hebben met de trekkenwand. Deze kan ongecontroleerde bewegingen maken, van wat ik begreep als er meerdere trekken geselecteerd zijn. Een aantal voorstellingen in alle theaters van deze groep zijn gecanceld, omdat ze allemaal op het zelfde systeem draaien. Drie keer raden waar die blijkbaar van af komt....

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Originally posted by s142918
                Voor zover ik weet (maar correct me if I'm wrong) moeten alle installaties vanuit de regelgeving gezien kunnen omgaan met plotseling spanningsverlies. Hier zijn ook veiligsheidssystemen voor, maar blijkbaar werkten deze in dit geval niet of slecht. De vraag is dan ook: worden die veiligheidssystemen wel regelmatig onder gecontroleerde omstandigheden getest, of bestaat onderhoud alleen uit een visuele inspectie en de vraag "doet 'ie het verder goed"?

Wat dat betreft ben ik het uiteraard met Rinus eens, dat dit soort problemen in principe voorkomen zou moeten kunnen worden. De vraag is alleen; hoe doe je dat dan en zijn de regeltjes bij onze zuiderburen misschien anders dan hier op dit vlak? Who knows?

Volgens mij zijn in de lifttechnieken deze vragen al in 1852 door meneer otis opgelost. **1

Alleen dan moet een vanginstallatie + een extra vrijlopende set staalkabels mee laten lopen aan een trek met een vanginstallatie als noodrem. (een governor systeem heet zoiets als je het op G-kracht gebaseert laat remmen. dacht ik. Een vang op een railgeleider zie ik niet snel gebeuren) Maar niets nieuws, proven technology, handzaam en vooral niet electronisch!

Of dat is wat de theatermakers willen is weer een andere vraag.

**1 http://nl.wikipedia.org/wiki/Elisha_Otis
                Last edited by showband; 13-11-10, 16:55.
                lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Originally posted by Lala
                  Was het niet een spontane beweging die gemaakt werd, door de trekkenwand?

Een voorstelling die ik dit weekend in het zuiden van het land zou draaien is afgelast, omdat ze problemen hebben met de trekkenwand. Deze kan ongecontroleerde bewegingen maken, van wat ik begreep als er meerdere trekken geselecteerd zijn. Een aantal voorstellingen in alle theaters van deze groep zijn gecanceld, omdat ze allemaal op het zelfde systeem draaien. Drie keer raden waar die blijkbaar van af komt....
                  Er lijkt me toch wel een klein verschil tussen vallen (!) van een trek,
                  en het spontaan bewegen ervan. (Dat kan ook omhoog zijn ....)

De storingen, bug en andere problemen met dat besturingssysteem uit Heerlen waren bijna een herhaling van de geschiedenis:
                  Het eraan voorafgaande systeem [ dat zogenaamd net zo goed was "als dat van die Australiers" ] bleek na een jaar of 5a6 toch al een opvolger nodig te hebben.
                  En dat bleek volgens een aantal operators die beide systemen kenden - dezelfde soorten van bugs en "eigen-aardig(?)heden" te bevatten.

Maar alle verhalen en op-en aanmerkingen over die installaties werden afgedaan als hetze of kwaadsprekerij, en gebruikers werden zelfs bang gemaakt.
                  De moraal: "ook al is de leugen nog zo snel.....,
                  wie er in stinkt ondervindt de ellende wel"

Ook is heel erg fijn dat de TT-adviseurs zo kundig en zo kritisch zijn...
                  Maar ja - de echte goede NL-installateurs waren natuurlijk duurder (en minder corrupt?), en kwamen vrijwel nooit aan de bak.
                  Het gezegde "alle waar is naar zijn geld" bleek weer eens bewaarheid,
                  en wat voorspelbaar was, is inmiddels gebeurd: een fors deel van de sector staat nu voor vervanging met weer forse kosten.
                  Goedkoop is duurkoop.
                  En er staan heel wat van die onbetrouwbare (onveilige) installaties in NL en B.
                  Hoewel de daders inmiddels in hun graf liggen, komen de medeplichtigen ermee weg alsof er niets is gebeurd. Typisch NL.
                  We moeten wachten op de eerste doden voordat er iemand achter een AI-bureau in DenHaag wakker wordt.
                  De sector zelf had 4a5 jaar lang de VGW-T en daarna gedurende eenzelfde periode Arbopodium (= één miljoen Euro door het putje = ook cultuur).
                  Het resultaat: 8-10 jaar struisvogelkoppeninhetzand, terwijl er echt wel voldoende kennis "in de markt" zit.

2 s142918
                  die regelgeving heet: 2006/42/EG EU-Richtlijn Machines, en die zag voor het eerst het levenslicht in 1989.
                  In NL verwerkt in de Arbowet en ArboBesluit, en het WarenwetBesluit Machines.
                  Maar ja - geen hond, mens of marsman die daarop toezicht houdt.
                  Flitskasten langs de snelweg brengen nu eenmaal meer op.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Correctie:
                    gelukkig hebben we de Beschermengel nog...
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• GertB
                      • Nov 2010
                      • 7

Originally posted by s142918
                      Als je het bedrijf in kwestie niet wilt vernoemen moet je ook niet vermelden dat het bedrijf failliet is en dat het om een theater in Antwerpen gaat met een Nederlandse leverancier. Iedereen die 1+1 kan uitrekenen weet dan toch wel om wie het gaat.

Noem niks, of noem een naam, maar die halfbakken tips vind ik persoonlijk een beetje triest.
                      Helemaal mee eens. Of alles of niets noemen. Wat betreft fabrikanten die niet meer bestaan maakt t mij niets uit maar ik vind wel dat iedere toneelmeester zelf moet kunnen bepalen of er geroepen word dat zijn/haar theater onveilig is.
                      En ach... aan de andere kant weten we dat t er heel veel zijn.

Als ik de stand voor deze week opmaak kom ik op 3 theaters die een voorstelling hebben gecanceld ivm de hijsinstallatie.

Bizar is wel dat de VPT/Zichtlijnen in het meest recente nummer van alles schrijft over duurzaamheid en milieu maar over de hijsen in het theater eigenlijk niets durft te zeggen. Wel iets over een opleiding en dat de operator een centraal persoon is. Maar een echte conclusie en oplossing mis ik nog.
                      Schot voor de boeg: 70% van de Nederlandse Podia hebben een hijsinstallatie met problemen (uitval, vrije val, trekken die wat anders doen dan de operator wil, voldoet niet aan de MachineRichtlijn, enz). Dus 8 jaar na de grote ombouw-ronde staan we nu weer voor een ingrijpende operatie in theaterland?
                      Het goede nieuws is wel dat blijkt dat het mogelijk is. De eerste installatie's zijn inmiddels omgebouwd. Het kost veel (schatting: 300.000 euro voor 50 trekken) maar t lijkt erop dat de operators die een met een omgebouwde machine werken ineens veel meer vertrouwen in hun machine krijgen.

En de VPT vraagt zich nu af: Is die gozer nou zo pessimistisch of heeft ie gelijk? Wie het weet mag het zeggen...

Comment

• GertB
                        • Nov 2010
                        • 7

Correctie.. 4 theaters

Comment

• Juce
                          • Aug 2001
                          • 203

De reden waarom ik het specifieke theater niet vermeld, is omdat de jongens daar er zelf niets konden aan doen. En er zijn hier jammer genoeg een aantal personen op het forum die nogal gemakkelijk op de pianist schieten.

Iemand die thuis is in de wereld, weet meteen over welke leverancier en welk theater het gaat en dat lijkt mij voldoende.

ik ben namelijk heel benieuwd naar wat er zich precies heeft voorgedaan. In het geval van de gebroken staalkabels (wat ik me echt niet kan voorstellen) ligt de verantwoordelijk ergens anders dan wanneer de trommel ongeremd afrolde (stuk aanneemijker).
                          Bij het bovengenoemde geval ging het dus om een as die brak waardoor de trommels afrolden. Het ging niet om overbelasting, maar om een slechte uitlijning van de trek waardoor deze al een tijdje onder spanning stond. Tja, en dan breekt dat na een tijdje.

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Originally posted by Juce
                            De reden waarom ik het specifieke theater niet vermeld, is omdat de jongens daar er zelf niets konden aan doen. En er zijn hier jammer genoeg een aantal personen op het forum die nogal gemakkelijk op de pianist schieten.

Iemand die thuis is in de wereld, weet meteen over welke leverancier en welk theater het gaat en dat lijkt mij voldoende.

Bij het bovengenoemde geval ging het dus om een as die brak waardoor de trommels afrolden. Het ging niet om overbelasting, maar om een slechte uitlijning van de trek waardoor deze al een tijdje onder spanning stond. Tja, en dan breekt dat na een tijdje.
                            Ja, je citeerde mij dus... De vraag is dan nog steeds of het om die vrije val gaat. Vrije val wordt hier regelmatig gebruikt om de snelheid/versnelling van een trek mee te omschrijven terwijl je die 'vrije val' echt pas hebt op het moment dat de trek op geen enkele manier wordt afgeremd in zijn val. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat als het niet om een vrije val ging het dan niet meer erg is, maar voor mij blijkt ook wel weer hoeveel de mensen uit dit vak weten van Newton...

@lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Volgens de Definities van Urbanus is een vrijgezel iemand die 's-morgens aan twee kanten uit zijn bed kan stappen, behalve als dat bed tegen een muur staat.

Volgens mij is de snelheid waarmee de trek naar beneden komt niet te voorspellen na een asbreuk, en daarmee al behoorlijk "vrij" .
                              Of de versnelling daadwerkelijk 9,81 m/s² is, of misschien door wat tegenkrachten slechts 9,79m/s² doet aan de hoofdpijn die je ervan krijgt als het ding op je kop landt niet veel af.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Die 9,81 m/s2 haal je alleen in het luchtledige.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...