opleiding theatertechniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ TDD
    • Oct 2005
    • 31

Ik wil ook die opleiding gaan doen, maar helaas worden er niet al te veel mensen aangenomen
    ... koekje derbij

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

citaat:Geplaatst door Emiel

Jurjen zat jij in het 1 op 4 theatertje tijdens de open dag?[)]:P
      Nope, ik deed ontvangst in het TPr en ik deed de laatste rondleiding.

@Jurjen, wat is voor jou het doel dat je wil bereiken met deze opleiding. Wat voor functie heb je voor ogen?
      Wat ik wil bereiken: meer kennis vergaren. Uiteraard is er veel kennis te verkrijgen uit de praktijk en kun je zonder de opleiding ook meteen beginnen met werken (hoewel dat laatste nu langzaam steeds moeilijker wordt). Toch merk ik nu langzaam van een aantal dingen die ik al wist dat ik ze nóg beter kan onthouden/begrijpen omdat ik nu de theorie erachter heb gehad. Daarnaast krijgen we hier ook rigginglessen (kan nooit kwaad), BHV (incl. certificaat en jaarlijkse opfris), ARBO-lessen, electrotechniek en andere dergelijke vakken die best handig zijn.

Daarnaast wordt er ook steeds meer waarde gehecht aan 'een papiertje'. Vandaar dat ik deze dan eerst maar haal, kan geen kwaad! Uiteraard is er genoeg ruimte voor praktijk en stages, zodat we niet alleen maar studiebolletjes worden.

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Jurjen zat jij in het 1 op 4 theatertje tijdens de open dag?[)]:P
        Nope, ik deed ontvangst in het TPr en ik deed de laatste rondleiding.

@Jurjen, wat is voor jou het doel dat je wil bereiken met deze opleiding. Wat voor functie heb je voor ogen?
        Wat ik wil bereiken: meer kennis vergaren. Uiteraard is er veel kennis te verkrijgen uit de praktijk en kun je zonder de opleiding ook meteen beginnen met werken (hoewel dat laatste nu langzaam steeds moeilijker wordt). Toch merk ik nu langzaam van een aantal dingen die ik al wist dat ik ze nóg beter kan onthouden/begrijpen omdat ik nu de theorie erachter heb gehad. Daarnaast krijgen we hier ook rigginglessen (kan nooit kwaad), BHV (incl. certificaat en jaarlijkse opfris), ARBO-lessen, electrotechniek en andere dergelijke vakken die best handig zijn.

Daarnaast wordt er ook steeds meer waarde gehecht aan 'een papiertje'. Vandaar dat ik deze dan eerst maar haal, kan geen kwaad! Uiteraard is er genoeg ruimte voor praktijk en stages, zodat we niet alleen maar studiebolletjes worden.
        Wat is je visie voor de toekomst als je dit heb gedaan? Wat wil je er mee berijken?
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Percy
          • Jan 2005
          • 80

Ik ben ook op jullie open dag geweest. Het was erg informatief en beter geregeld dan afgelopen jaren. Ik ben al bezig met alle papieren voor de selectieprocedure en hoop dan ook volgend jaar eindelijk bij jullie op school te zitten.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

citaat:Geplaatst door Percy

Ik ben ook op jullie open dag geweest. Het was erg informatief en beter geregeld dan afgelopen jaren. Ik ben al bezig met alle papieren voor de selectieprocedure en hoop dan ook volgend jaar eindelijk bij jullie op school te zitten.
            Dank! Dit keer hebben we het ook gewoon volledig zelf georganiseerd en lieten we het niet afhangen van de studieleiding (in tegenstelling tot de OPP).

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Wat is je visie voor de toekomst als je dit heb gedaan? Wat wil je er mee berijken?
            Ik heb nog niet een duidelijk idee waar ik wil eindigen. Ik denk dat ik in het begin nog veel in de evenementenhoek zal blijven hangen. Uiteindelijk zal ik steeds meer het theater in gaan, alhoewel ik daar nu ook al wel regelmatig te vinden ben. Hoofd Techniek in een theater, zoals ik die functie nu zie, lijkt mij leuk. Gaat mijn OTT-diploma daar bij helpen? Ik denk zeker wel! Het is een geweldige basis waar je later veel aan hebt. Als we afgestudeerd zijn "kunnen we op hoog niveau communiceren met de andere facetten en afdelingen in het theater" en dat leren we nu ook duidelijk. We krijgen -zoals al een post eerder gemeld- dus alle vakken die met al die andere facetten te maken hebben. Dus we moeten straks kunnen communiceren met regisseurs en dramaturgen (daarvoor krijgen we dramaturgie en moeten we onze eigen voorstellinkjes regisseren), met dansers/danseressen (daarvoor krijgen we beweging), en ga zo maar door. Je wordt dus een soort hoogwaardige technicus.

Met direct werken en ervaring opdoen krijg je veel kennis die je op de OTT leert, maar lang niet alles! Daarnaast zul je er waarschijnlijk veel langer over doen om alles tot je te krijgen (het is maar net afhankelijk van wat er op je levensweg komt). Hoewel ik vaak erg veel mensen ben tegengekomen op dit forum die kanttekeningen hebben bij deze opleiding, ben ik zelf inmiddels wel erg overtuigd van het nut hiervan!

Comment

• KS
              • Oct 2005
              • 23

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Dat met die 'rigginglessen' staat vast niet voor niets tussen
              aanhalingstekens...
              verklaar je nader.
              Haha, het stelde niet erg veel voor. Wat lessen over aanslagmethoden, berekeningen en nog wat dingen. Het laatste waar het over ging waren volgens mij de berekeningen bij een brydel. (zeg ik dat goed zo?)

Ik moet er ineens aan denken dat ik met de klimlessen even moest wachten omdat Edwin met Rinus stond te bellen... waar kwam mij die naam toch bekend van voor?

tevreden?

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

bijna tevreden:
                'bridle' is het woord, afkomstig van leidsel (zoals bij een paard)
                en in het Nederlands mag je gewoon 'tweesprong' zeggen hoor.
                maar ...
                hoe ga je nou kunnen rekenen aan iets als je niet eens weet hoe je het schrijft?

ennuh ...
                wie is 'Edwin'?
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Freaky Boy
                  • Nov 2005
                  • 5

Ik doe de opleiding Podiumtechniek( zoals dat tegenwoordig heet) in Amsterdam. De deeltijd MBO-opleiding wel te verstaan. Momenteel volg ik het tweede leerjaar.

Bij mijn weten zijn er niet veel deeltijd opleidingen in Nederland. Voor mensen die al een poosje werkzaam zijn in de branche, maar toch een papiertje willen halen is deze opleiding wel aan te raden. Al vind ik hem niet van een heel hoog niveau. Om eerlijk te zijn had ik meer verwacht van de opleiding. De lessen rigging zit ik nog steeds op te wachten. Het onderdeel geluid hebben we tot nu toe nog maar oppervlakkig behandelt. Aan licht is wel al de nodige aandacht besteed, maar had dit toch graag anders gezien. (Wie ben ik natuurlijk?!)

Verder heb ik nog wel bepaalde ideeen over deze opleiding, als er meer interess naar is wil ik het een en ander nog wel toelichten. Of naar de beurs gaan, daar hebben zij ook een stand heb ik begrepen

Comment

• Colips
                    • Aug 2005
                    • 4

Hallo,

ik doe ook theatertechniek op school in Tilburg en wel op het ROC MBO Sound & Vision.

Het bevalt me goed en ik heb niet te klagen
                    Colips
                    http:laboes.nl

Comment

• masterblaster

Originally posted by KS
                      Ik ben een T2A-er. Net eerste maand stage, phoew. Ik heb het idee dat ik nu alles pas ga leren. De theorie die ik op school heb gehad stelde niet zo veel voor. Het boeiendste vond ik de 'rigginglessen'.

De veronderstelling van de Heer Douma was dat de ASL is aangesloten geweest op een mengpaneel en dus blijkbaar 48 volt heeft gehad. Ik zou niet weten of dat werkelijk zo was, heb wel een leuk verhaal erbij om over te grappen.
                      Klinkt heel leuk maar iemand van de av klas had dehoofd kast van het asl pakket gewoon uit zijn handen laten flikkeren en ja daar kunnen ze niet goed tegen

net zoiets probeert iemand een scroller kabel in de spark te douwen jep iemand uit die zelfde av klas.

Comment

• Colips
                        • Aug 2005
                        • 4

Hoi,

In praktijk leer je toch het meest blijkt nu maar weer. Waar loop je stage?
                        Colips
                        http:laboes.nl

Comment

• masterblaster

bedoel je mij?
                          Ik loop stage in een klein theater in Gorinchem.
                          Vind het jammer dat ik er zo weinig leer want ik heb super aardige collega's

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Hallo Master blaster,

dan kun je vast wel de groeten doen aan Berk Aarts!
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ljmartijnw
                              • Apr 2004
                              • 133

ik doe momenteel sound&vision mbo in utrecht aan het ROC maar das ook niet echt veel soeps. Geluidslessen wel, maar voor de rest is het niet pittig. lichtlessen houdt in kabels schroeven. tsja.. het niveau is niet beduidend hoog, maar gelukkig hebben veel stage ertussen zitten.
                              Down Under.

Comment

• masterblaster

Originally posted by rinus bakker
                                Hallo Master blaster,

dan kun je vast wel de groeten doen aan Berk Aarts!
                                Zal ik voor je doen en hij spreekt nog steeds vol lof over je dus je hebt iets heel goeds met hem gedaan hehe

Comment

Working...