opleiding theatertechniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rondeel
    • Oct 2005
    • 1

opleiding theatertechniek

Veel discussie over de opleidingen binnen de Grafische MBO scholen. Ook op
    sommige grafische VMBO scholen word voorzichtig gestart met het “ruiken” aan theater techniek, Daarbij denk ik aan werkgelegenheid, hoort theater techniek wel thuis binnen grafimdia opleidingen? graag reactie
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Ja het moet toch ergens bij horen in onze doorgeschoten bureaucratie van met openbaar geld gefinancierde opleidingsstructuren ...
    Want daar ging het natuurlijk vooral om - losweken van poen bij de overheid.
    Er is destijds heel wat afgeleurd om een aansluiting bij bestaande opleidingen te vinden.
    Dit was kennelijk het best haalbare...
    Tenslotte zit de AV-techniek ook al bij die grafimedia-mannen,
    en AV gaat al aardige ruiken naar TT.

Bestere suggesties?
    Bel dan maar met staatssecretaris Mark Rutte.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• luppie
      • Nov 2005
      • 5

hallo,
      ik zit op het Grafisch lyceum Rotterdam
      en heb ook theatertechniek en ik vind
      hem wel goed in het pakket grafimedia passen ,
      waar zou je hem anders in moeten geven ?

Comment

• MC Party
        • Sep 2003
        • 481

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Ja het moet toch ergens bij horen in onze doorgeschoten bureaucratie van met openbaar geld gefinancierde opleidingsstructuren ...
        Las het volgende toevallig gisteren in de krant.

Ongebruikelijk verzoek docenten aan gemeente
        De scholengemeenschap Reggesteyn vraagt 15.000 euro voor een licht- en geluidproject. Een ongewone aanvraag, want gemeenten zijn dan wel gehouden om voor een goed schoolgebouw te zorgen, voor lesmaterialen geven ze doorgaans geen geld.

NIJVERDAL
        Aan enthousiasme geen gebrek bij Ton Schelfhorst en Ben Kamphuis. De docenten techniek van scholengemeenschap Reggesteyn staan te popelen om spotjes, scanners en bekabeling aan te schaffen voor de bouw van een ‘bedrijfssimulatie licht en geluid’. De school heeft er echter geen geld voor en daarom vragen de twee docenten in naam van Reggesteyn 15.000 euro aan de gemeente.

De techniekafdeling van het vmbo van Reggesteyn werkt sinds eind jaren negentig met zogenaamde ‘bedrijfssimulaties’: praktijkgetrouwe werkplekken in de school waar leerlingen veilig en in teamverband opdrachten uitvoeren, van docenten én van bedrijven.

Een bedrijfssimulatie betekent niet alleen dat al het materiaal aanwezig is, zodat de leerlingen een volwaardig product kunnen afleveren. De leerlingen moeten zelf ook zelf een offerte opmaken en met een werkplan komen. In een groep heeft iedereen een eigen taak en krijgt een leerling de leiding. Op deze manier worden leerlingen niet alleen klaargestoomd om in een bedrijf aan de slag te gaan, maar leren ze ook hoe ze moeten omgaan met collega’s en met de baas.

De techniekdocenten Schelfhorst en Kamphuis zijn zeer te spreken over deze leervorm. ‘De jongens die wij krijgen zijn vaak sociaal en emotioneel niet zo sterk ontwikkeld. Die spreken hun baas rustig aan met ‘hee’. Door een bedrijfssimulatie leren ze samen te werken, maar ook om zich beter te presenteren’, stelt Schelfhorst.’ Kamphuis vult aan: ‘Omdat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het eindproduct, merk je dat de jongens veel gemotiveerder zijn. Ze kunnen echt trots zijn op wat ze maken.’

Licht en geluid
        In navolging van onder andere de bedrijfssimulatie ‘keuken’ willen de docenten techniek nu geld voor een nieuw project genaamd ‘licht en geluid’. Ze merken onder de leerlingen veel interesse voor podiumtechniek. Schelfhorst: ‘veel jongens zijn in hun vrije tijd al roadie. Licht en geluid spreekt enorm tot hun verbeelding.’ Reggesteyn zou met een bedrijfssimulatie licht en geluid pionierswerk verrichten. Geen andere vmbo heeft zo’n werkervaringsplek. Een focus op podiumtechniek zou bovendien goed aansluiten bij de mbo-opleiding podium en evenementen van het ROC in Hengelo.

Maar de directie van Reggesteyn heeft het project voorlopig de wacht aangezegd. Vestigingsdirecteur Harry Koop: ‘De koek moet verdeeld, en op dit moment liggen de prioriteiten van onze school ergens anders.’

Somber
        Koops moedigt de docenten aan om elders aan geld te komen, maar ziet de kans van slagen bij de gemeente somber in. ‘Het is niet aan de gemeente om particuliere subsidies te verstrekken aan scholen’, stelt Koop. Maar Kamphuis en Schelfhorst zien voor de gemeentevoordelen. De bedrijfssimulatie kan volgens hen worden gebruikt voor lokale gebeurtenissen. Voor de leerlingen een ervaring rijker, en voor de gemeente en lokale verenigingen een voordelige manier om aan technische ondersteuning van een evenement te komen. Ook voor Reggesteyn zit er voordeel aan. ‘Het aantal leerlingen techniek loopt al jaren terug. Dit zou een manier zijn om meer leerlingen aan te trekken.’

Volgende week beraadt de gemeenteraad zich over de aanvraag. In principe is de gemeente geenszins verplicht om de school financieel te steunen, maar er is wel sympathie voor het project.

Schelfhorst daarover: ‘Wethouder De Noord was aanwezi
        Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Je hebt ook MBO niveau 4 AV opleidingen de volledig los staan van grafimedia. Zoals op het Albeda in Rotterdam en een nieuwe opleiding die pas in september 2006 start op het GLR.
          Vraag aan "de mensen uit het vak" is nu: is het verstandig om een dergelijke opleiding te volgen?[:I]
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• rene.derksen
            • Feb 2004
            • 649

Zoiets vraag ik me ook al tijden lang vast, van mensen uit het vak direct rondom me keuren ze het al vlug af aangezien mijn ervaringen die ik nu al heb en hetgeen wat je daar leert. Van de meeste hoor ik dan ook dat het verstandig is electro te gaan doen (met die printplaatjes opleding [:P])

Maar ik ga ditjaar gewoon ff op de open dag kijken, en bekijk dan gewoon of ik mezelf kan overtreffen met hetgeen aldaar. zowel dan kies ik mooi voor die electro en anders kan ik er nog wel is over denken.
            Licht is altijd zwaar.

Comment

• Drive inn tnt
              • Sep 2003
              • 1082

citaat:Geplaatst door René.D

Zoiets vraag ik me ook al tijden lang vast, van mensen uit het vak direct rondom me keuren ze het al vlug af aangezien mijn ervaringen die ik nu al heb en hetgeen wat je daar leert. Van de meeste hoor ik dan ook dat het verstandig is electro te gaan doen (met die printplaatjes opleding [:P])

Maar ik ga ditjaar gewoon ff op de open dag kijken, en bekijk dan gewoon of ik mezelf kan overtreffen met hetgeen aldaar. zowel dan kies ik mooi voor die electro en anders kan ik er nog wel is over denken.
              Dacht ook tijden aan electro. Totdat je de werkelijke opleiding kent. Heb dit jaar al 3 opleidingen gedaan. Pff MBO is gewoon niks. Denk er over om volgend jaar die nieuwe opleiding te beginnen op het GLR. Zoals het er nu naar uit ziet niet verkeerd.
              Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• KS
                • Oct 2005
                • 23

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Zoals op het Albeda in Rotterdam en een nieuwe opleiding die pas in september 2006 start op het GLR.
                [/I]
                Volgens mij loopen er al wat 4ejaars AV-ers rond op het grafisch lyceum, naar ik weet.

Rondeel: Zou je mij eens uit willen leggen waar 'grafimdia' voor staat?

Comment

• Drive inn tnt
                  • Sep 2003
                  • 1082

citaat:Geplaatst door KS

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Zoals op het Albeda in Rotterdam en een nieuwe opleiding die pas in september 2006 start op het GLR.
                  [/I]
                  Volgens mij loopen er al wat 4ejaars AV-ers rond op het grafisch lyceum, naar ik weet.

Nope, deze opleiding is helemaal nieuw. Zoals ik al zij. Kreeg er een brief over. Wat jij bedoeld zijn misschien 3e (laatste) jaars zijn op het GLR. De hoogste AV opleiding daar is momenteel is niveau 3.
                  Vette boksuh meneer

Comment

• KS
                    • Oct 2005
                    • 23

Raar dan dat wij van 4e jaars les hebben gehad. Zal misschien van een andere school komen dan.

Comment

• Full Motion
                      • Jun 2004
                      • 5

Ik volg in Zwolle ook de opleiding Audiovisueel/Theatertechniek, waarbij je na het 1e jaar de keuze opgelegd krijgt om te kiezen om door te gaan in het Audiovisuele gebeuren (video en audio in studio en opname e.d.) of Theather Techniek (licht en geluid, ook PA)

Comment

• Dekkertje
                        • Feb 2003
                        • 49

citaat:
                        Nope, deze opleiding is helemaal nieuw. Zoals ik al zij. Kreeg er een brief over. Wat jij bedoeld zijn misschien 3e (laatste) jaars zijn op het GLR. De hoogste AV opleiding daar is momenteel is niveau 3.

eeeehm, ik zal toch maar ff duidelijkheid scheppen in deze discussie.....

De opleiding die er gaat komen op het GLR is idd nieuw, maar ik en nog 15 man + 1 vrouw met mij zijn toch echt 4e jaars.

Dit is een proefjaar omdat wij de opleiding AV en TT al op nivo-3 afgerond hebben. Het idee om met een nivo-4 opleiding te gaan beginnen was eigenlijk omdat nivo-3 gewoon geen aansluiting heeft tot eventuele vervolgopleidingen.

enneh, KS, ik weet niet in welke klas jij zat, maar best kans dat ik aan jou heb lesgegeven bij die praktijklessen.

Hoop dat dit alles een stuk duidelijker maakt....

Greetz Edwin
                        Buiten is het kouder dan \'snachts.

Comment

• Drive inn tnt
                          • Sep 2003
                          • 1082

citaat:Geplaatst door Dekkertje

citaat:

eeeehm, ik zal toch maar ff duidelijkheid scheppen in deze discussie.....

De opleiding die er gaat komen op het GLR is idd nieuw, maar ik en nog 15 man + 1 vrouw met mij zijn toch echt 4e jaars.

Dit is een proefjaar omdat wij de opleiding AV en TT al op nivo-3 afgerond hebben. Het idee om met een nivo-4 opleiding te gaan beginnen was eigenlijk omdat nivo-3 gewoon geen aansluiting heeft tot eventuele vervolgopleidingen.

enneh, KS, ik weet niet in welke klas jij zat, maar best kans dat ik aan jou heb lesgegeven bij die praktijklessen.

Hoop dat dit alles een stuk duidelijker maakt....

Greetz Edwin
                          nivo??[?][V]
                          Vette boksuh meneer

Comment

• Dekkertje
                            • Feb 2003
                            • 49

wat snap je niet???

3 jarige opleiding is nivo 3

4 jarige opleiding is nivo 4

leuker kunnen we 't niet maken, wel makkelijker

Greetz Edwin
                            Buiten is het kouder dan \'snachts.

Comment

• KS
                              • Oct 2005
                              • 23

citaat:Geplaatst door Dekkertje

Kan wel, volgens mij stelde dat niet zoveel voor. Enige wat ik nog weet is dat iemand de ASL had gesloopt. [)]

Comment

Working...