Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

Zo,

Even dit topic omhoog geknald! (maar dit topic is het waard)

Als begin van de hoorn wordt het midden van de ciare driver genomen: Hier is de hoorn 30cm breed en 5cm hoog wat resulteert in een hals van 150cm^2. De Sd van de Ciare is 490 dus de compressiefactor is (490/150) 3,3. Is dit correct??

Als ik zo´n zelfde truc met een 18" wil uithalen die een Sd heeft van 1200cm^2 dan kom ik dus op een Hals van (1200/3,3) = 363cm^2. Is dit aan te raden of is die conus te groot om dan goed te functioneren?? i.v.m. de stijfheid en dergelijke??

Groeten,

Martin Ottens

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Kleinere diameters hebben als voordeel dat ze makkelijker stijf kunnen worden gemaakt als grotere diameters. Dus 12" zijn over het algemeen makkelijker stijf te krijgen als 15", welke op hun beurt makkelijk stijf te krijgen zijn als 18".
      Ontwerpen met kleinere diameters hebben dan ook vaak een hogere compressiefactor.
      In het geval van de Punisher ook.

Mvg Johan

Comment

• extremebottens
        • Mar 2006
        • 153

Hallo,

Dat wist ik Johan, dat kleinere drivers makkelijker stijf zijn te krijgen maar ik heb als vuistregel geleerd dat voor 18" een compressiefactor van 2 aan te houden een goede zaak is maar door de SK-Bastelhorn begon ik te twijfelen als een compressiefactor van 3 ook te doen is, zie onderstaand verhaal.

Alvast bedankt voor de reacties

Citaat:

Als je kijkt naar onderstaande link:

http://www.xcite-live.de/Bastelhorn-Masse1.GIF

Zullen ze dan de 100mm (dus bij de eerste knik) zien als begin van de hoorn? en tot daar (ook al loopt het schuin) de ruimte zien als compressiekamer?

Als die 100mm gezien wordt als begin van de hoorn dan heb je een hals van 57 x 10 = 570cm^2 wat een iets hogere compressiefactor oplevert als 2!

Ik vraag dit omdat bij de Punisher er vanuit gegaan is dat de hoorn op de helft van de driver begint, als je daar hier ook vanuit gaat dan is de hals ongeveer: 7 (gemiddelde van 4 en 10) x 57 (breedte) = 399cm^2, wat een compressiefactor van 3 zal opleveren (uitgaande van een Sd van 1200).

En bij de Punisher kom ik als ik halverwege de driver reken op een compressiefactor van: 490 (Sd) / 150 (Hals) = 3,3 Wat best hoog is. Bij de SK Bastelhoorn twijfel ik dus als daar ook uit is gegaan van het midden van die 18" driver, dan kom je namelijk ook op een compressiefactor van 3!! Wat me hoog lijkt voor een 18" of kan een bijv. Eighteen Sound 18LW1400 wel tegen die druk (compressiefactor 3 tot 3,5??)??
        Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Als die 100mm gezien wordt als begin van de hoorn dan heb je een hals van 57 x 10 = 570cm^2 wat een iets hogere compressiefactor oplevert als 2!
          Een vuistregel is niet bedoeld als bindende regel maar als richtgevende lijn. Ook loopt de praktijk ingewikkelder als de simulatie. Hornresp komt invoervelden tekort die verder gaan als alleen T/S-parameters, daardoor is het minder zwart/wit als juist/onjuist.

Een aantal van je vragen kan ik niet vanuit de theorie beantwoorden, die blijken uit de praktijk of die moeten nog exact aangetoond worden. Je weet pas zeker dat een speaker niet meer aankan als een bepaalde compressie, als je een destructieve test doet, met meerdere examplaren voor een hogere betrouwbaarheid. De interesse hiervoor is beperkt te noemen.
          Natuurlijk kun je ook zelf in de praktijk gaan testen. Dergelijke vragen zou ik ook op internationale fora stellen, kennis is vaak verspreid. Soms een mailtje direct aan McBean voor specifieke vragen over Hornresp. Veel inlezen op prosoundweb, diyaudio, audioasylum, speakerplans, etc.
          Zelf heb ik door studie en dergelijke, minder tijd voor het beantwoorden van vragen. In de praktijk kan ik eventueel meewerken.

Afgaande op mijn twee 18LW1400's zou ik zeggen dat een compressie van 3 tot 3,3 me erg hoog lijkt. Ik vind het membraan vrij flexibel, het lijkt meer gericht op basreflex en BPH

Mvg Johan
          Last edited by Rademakers; 10-03-06, 21:32.

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Hallo,

Een vuistregel is dat een membraan met een zuivere konus vorm beter geschikt is voor een hoorn dan een 'nawi' membraan. Dat laatste is een membraan die enigzins gekromt is.

Met name een diepe konusvorige konus doet het goed in hoorn. Dit heeft puur met de stijfheid te maken. Stel je voor dat je konus geen diepte zou hebben (vlakke konus) dan kon je hem ombuigen als een papiertje. Hoe dieper de konus des te buigstijver is de konus.

MVG Contour

Comment

• extremebottens
              • Mar 2006
              • 153

Veel inlezen op prosoundweb, diyaudio, audioasylum, speakerplans
              Dat zal ik zeker doen, ik kan maar niet genoeg krijgen van dit soort info (maar daar waren jullie zekers al achter).
              Zelf heb ik door studie en dergelijke, minder tijd voor het beantwoorden van vragen
              Dat kan ik begrijpen, ik heb afgelopen half jaar ook helemaal geen tijd gehad voor dit soort dingen, ik was zelfs mijn wachtwoord kwijt van mbottens dus heb maar even een nieuw account aangemaakt.

Maar nu heb ik weer veel tijd voor dit soort dingen, heb mijn vorige studie afgerond (HBO electronica) en ben nu aan een nieuwe studie begonnen (Technology Management in Groningen). Heb nu weer meer tijd vrij.

Maar goed, back ontopic:
              Een vuistregel is dat een membraan met een zuivere konus vorm beter geschikt is voor een hoorn dan een 'nawi' membraan. Dat laatste is een membraan die enigzins gekromt is
              Ik zal eens mijn 18W1000 naast de 18LW1400 leggen en eens kijken naar het verschil. En hou wel in mijn ontwerp een compressie aan tussen de 2 en 3 (iemand moet het toch proberen), we merken dan wel wat het oplevert.

@Rademakers, ik begrijp dat je het druk hebt maar kun je kort antwoorden op mijn vraag over de back horn simulatie in hornresp? ik ben namelijk van plan om 2 typen kasten te bouwen, een hoornkast a la punisher of de SK bastelhorn. en een hybride of een bandpass. Daarna ga ik 2 verschillende proto´s bouwen en dan de keuze maken.

Oftewel in theorie in hornresp ga ik mijn eigen versies uitwerken van:

Punisher (in groter kastformaat met 18" driver)
              SK Bastelhorn (in groter formaat eigen versie)
              Bandpass hoorn (ook naar eigen ontwerp)
              Hybride bas ala dap, tse sub e.d. (maar ook in eigen groter kastformaat).

Afhankelijk van de simulatie resultaten kies ik 2 stuks waarvan ik per type 2 proto´s ga bouwen. De één meer hoorngericht en de ander meer bandpass/hybride gericht.

De missende sleutel is nu nog het goed uitrekenen van de hybride en ben er achter dat dit met de Back horn functie kan maar kom er nog niet helemaal uit hoe je dit moet invoeren, heb wel geprutst maar dit is nog niet echt geslaagd.

groetjes,

Martin Ottens

Comment

• Needmoresound
                • Apr 2005
                • 170

moeite waard?

zal deze kast in zijn eentje met de speaker 2206h van jbl wat toevoegen aan 1 beyma 15G450N in een basreflex?
                2206h heeft alles iets minder als de caire, iets minder watts een iets kleinere Xmax en dergelijke, wel een wat hoger rendement.

Comment

• extremebottens
                  • Mar 2006
                  • 153

Mijn mening is dat het niet zo slim is om 2 verschillende typen bas kasten te gaan gebruiken in dezelfde frequentieband. Het is veel beter om 2 dezelfde speakers neer te zetten omdat deze dan goed koppelen en elkaar aanvullen.

Ik heb zelf ook een tijdje 2 systemen tezamen gebruikt, een glijbaan en een V18PWH van dynacord maar toen ik ben overgestapt op de V28PWH (als het ware een dubbele V18PWH) merkte ik echt een hoop verbetering in het laag, betere druk enzovoort.

Als tweede punt van kritiek en nog een reden om het niet te doen is dat je een andere speaker in de punisher zet, je spreekt zelf over een hoger rendement maar dit betekent waarschijnlijk niet dat jouw punisher dan een hoger rendement heeft, die andere parameters zijn namelijk belangrijker dan het rendement voor het goed functioneren van de punisher en een hoog rendement te behalen.

Ik zou dus gaan voor een verdubbeling van je huidige bassen of voor de omschakeling op punishers maar dan wel met de Ciare driver (die zijn ook niet zo duur hoor).

Nog even iets anders, 2 luidsprekers van 100dB die je tezamen gebruikt hebben gezamelijk zonder koppeling meegerekent 103dB. Je kunt je voorstellen dat 1 speaker van 97dB tezamen gebruiken met 1 speaker van 100dB niet zoveel effect heeft.

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Needmoresound
                    • Apr 2005
                    • 170

oke bedant, ik ben overgehaalt!
                    En ze hebben me idd ooit verteld dat als je 2 (dezelfde) speakers hebt in de plaats van 1 dat je 6 db meer krijgt:
                    - 3 db voor het verdubbelen van het vermogen (iets minder als je een slechte versterker hebt).
                    -en 3 db door de koppeling.

Ik verkoop mijn beyma waarschijnlijk en bestel wel 1 caire en als ik minder geluid krijg. Dan hoop ik dat de punisher 2dehands wat oplevert. Kan ik meteen kijken of het zoveel uitmaakt of de speaker bij de kast hoort
                    Of is dit niet verstandig
                    Last edited by Needmoresound; 20-03-06, 21:06.

Comment

• Needmoresound
                      • Apr 2005
                      • 170

Ik heb mijn punisher af, leuk geluidje
                      Ik heb er ook een keer een andere speaker in gedaan, 2206h van jbl.
                      En ik hoor bijna geen verschil (niet dat ik een betouwbare test heb gedaan), maar dat je de kast niet moet gaan bouwen omdat je een iets andere speaker hebt is voor mij geen reden meer!)

En als je de beyma erbij aansluit hoor je idd niet veel verschil!

Comment

• debox
                        • Jan 2006
                        • 2

Zijn er ook al mensen die de punisher in combinatie met de x-tro hebben uitgeprobeerd voor het uitversterken van live bands???

Comment

• Devotion
                          • Feb 2005
                          • 82

Originally posted by debox
                          Zijn er ook al mensen die de punisher in combinatie met de x-tro hebben uitgeprobeerd
                          Zover kom ik verder niet...
                          Ben je nog cool als je heet bent ???

Comment

• Dr. Edie
                            • May 2003
                            • 671

Originally posted by Needmoresound
                            Ik heb mijn punisher af, leuk geluidje
                            Ik heb er ook een keer een andere speaker in gedaan, 2206h van jbl.
                            En ik hoor bijna geen verschil (niet dat ik een betouwbare test heb gedaan), maar dat je de kast niet moet gaan bouwen omdat je een iets andere speaker hebt is voor mij geen reden meer!)

En als je de beyma erbij aansluit hoor je idd niet veel verschil!
                            Die JBL speaker speel je beslist in no time kapot als je hem erin zitten laat.. Zelf hier ook tevreden nog steeds, en wil er ook 2 bijbouwen (of 4 totaal nieuwe..) maarja, dan komen er weer 2 amps bij etc.. Iets voor later
                            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• rooie-remus
                              • Apr 2007
                              • 29

plannen om 2 punisher's te bouwen

hallo

ik ben van plan om 2 punisher te gaan bouwen
                              maar ik heb ze nog nooit gehoord
                              en welke speaker moet erin komen ? zijn er meerdere die er in kunnen of is er maar een soort die er in kan ?
                              de kasten laat ik door iemand bouwen want het is tog iets te moeilijk om zelf te doen.
                              en zijn ze binnen ook goed te gebruiken met of zonder bassreflex subs ter ondersteuning ?

ik heb nu op speakerstore gezien dat er de ciare 12.00sw in (moet ?) maar waar is die te bestellen ?

mvg remco
                              Last edited by rooie-remus; 25-02-08, 22:25.

Comment

• sis
                                • Jul 2003
                                • 3305

Bij speakerstore
                                sis
                                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...