Punisher Horn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederik_
    • Jul 2003
    • 98

tadaaaaaa

Comment

• tittere-ie
      • Oct 2003
      • 37

Leuk, leuk, leuk, blijkbaar een zeer leuk doosje om te hebben (en mee uit te pakken) en weer een geweldig onderwerp om te volgen.

Ik weet niet of het interessant is, maar er zijn in de car-audio ook enkele interessante merken die zeer bekwame (lees grote motor, dubbele spoel, groot vermogen) 12 inchers leveren voor leuke prijzen.

gr nico

Comment

• Klaaske
        • Jun 2003
        • 571

Ding heeft wat weg van een MCM hoorn maar dan niet zo hoog. Welke lengte heeft de gevouwde hoorn ?
        <font size=\"1\">
        Groeten,
        Jaap
        <b>
        -[GSXke :)]-
        </font id=\"size1\"></b>

Comment

• xsystems
          • Jun 2004
          • 72

al een manier bedacht om de speaker eruit te kunnen halen?
          ...:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...

Comment

• Leinad
            • Apr 2004
            • 153

Hoi Contour en Frederik,

Ziet er stoer uit moet ik zeggen... [8D]
            Denken jullie dat de eerste vouw verliezen gaat opleveren?

Mvg Daniël.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

citaat:Geplaatst door Leinad

Denken jullie dat de eerste vouw verliezen gaat opleveren?
              ja

ff serieus, wel krap inderdaad, behoorlijk veel compressie
              knoppen en waarden :)

Comment

• Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

Misschien idee voor speaker plaatsing:
                -Frees een gat aan de zijkant van de kast met de diameter die overeenkomt met de vorm van de gesloten ruimte voor de speaker.
                -Frees 2 a 3 cm extra om het gat weg ter diepte van de helft van de dikte van het hout.
                -Frees een cirkel uit met de diameter die overeenkomt met het 2 a 3 cm extra gefreesde gat.
                -Frees nu weer 2 a 3 cm vanaf de rand ter diepte van de helft van de dikte van het hout (wel zelfde hout als van de kast gebruiken.
                -luchtstrip over het ingefreesde 2 a 3 cm stukje.... en klaar is klara!

Nu past de cirkel exact in het gat en bevestig je em door t-nuts door het 2 a 3 cm gedeelte te maken.

Volgt iemand het nog?

Comment

• DJEM
                  • Jul 2004
                  • 254

citaat:Geplaatst door Contour

Pin me er nog niet op vast maar voorlopig zijn het deze maten (zonder zwenkwielen):

breedte: 500 mm
                  hoogte: 700 mm
                  diepte: 815 mm

MVG Contour
                  Wat een diepte.. Hij is dus smal, plat maar diep. Verders is de eerste vouw wel erg strak. Ben benieuwd naar het resultaat.
                  Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• frederik_
                    • Jul 2003
                    • 98

De halsopening van de hoorn is 150cm2 en het conusoppervlak van de Ciare is 490cm2, kortom een compressie van 3,2. Voor een 18" luidspreker is dat idd wel veel, een 12" zou dat moeten kunnen hebben.

De eerste vouw in de hoorn is scherp, net als als de LabSub, zie: http://www.prosoundweb.com/lsp/LAB-3DC.gif Wij verwachten dus geen problemen.

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

even een vraagje aan Contour en frederik !!
                      Ik zag op de site van ciare ook een 15 " versie 15.00 SW
                      Waarom is er gekozen voor een 12 "
                      Heeft het te maken met de grote van de kast ??
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2138

dat denk ik wel sis. de bedoeling was om zoveel mogelijk hoorn in een zo klein mogelijke behuizing te krijgen( +- 300liter).

aangezien hoe langer de hoorn is, hoe lager dat het kastje kan...

mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• tittere-ie
                          • Oct 2003
                          • 37

Om het inbouwen van de luidspreker te vergemakkelijken, is het misschien mogelijk om de hoorn anders te vouwen?
                          Ik ben nog niet echt bekend met het ontwerpen van een hoorn, maar volgens mij lijkt het dat een hoorn in alle richtingen kan gevouwen worden.
                          dus doe ik ook maar eens een poging.
                          Ipv de gesloten ruimte in het midden te maken, is het misschien makkelijker om deze achteraan/bovenaan de kast te maken. De kast wordt dan wel een beetje hoger, maar dan kan je aan de bovenzijde een luik maken waardoor de speaker vervangen kan worden.

Ik zou er graag een tekening bij doe, maar ik weet verdomd niet hoe.

mvg nico

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Hallo,

De eerste vouw is relatief vrij krap maar zoals Frederik reeds aangaf is er in de praktijk reeds bewezen (en hoe: de LAB-sub) dat dit geen bezwaar is voor een goede werking. Wrijvingsverliezen hangen samen met de trillingssnelheid van de lucht. Aan het begin van de hoorn is de druk hoog en de snelheid laag. De tranformatie werking van de hoorn berust immers op het feit dat de hoge druk voor de konus efficient wordt gekoppeld aan de lage omgevingsdruk van 1 bar. Volgens de stromingsleer neem de snelheid daarbij kwadratisch toe. Het was dus zeker geen optie op zo'n scherpe vouwing op het einde van de hoorn te plaatsen omdat daar de snelheid reeds fors is toegenomen.

De driver zal via de zijkant uit de kast kunnen. Om ervoor te zorgen dat alle montage bouten van de driver goed kunnen worden vastgezet zal er aan BEIDE zijden van de kast een toegangsluik komen. Voorlopig ga ik uit van 27mm vierkante steunbalkjes die rondom het driver compartiment komen en waarop de verwijderbare zijpanelen vastgeschroefd kunnen worden.

Voor Sis: we proberen zoveel mogelijk geluid uit een zo compact mogelijk kastje te halen. Afgezien van het feit dat een 15" konus en een compressie van 3,2 erg tricky kan worden zou de hoorn aan het begin circa 2x zoveel oppervlak hebben. Met een gelijkblijvend mondoppervlak (dit heb je nodig anders krijg je rimpels in de responsie) en een exponentiel verloop betekend dit dat je hoorn simpelweg korter zal worden. En de lengte van de hoorn (samen met het mondoppervlak) is bepalend voor de onderste grensfrequentie. De Punisher hoorn is maar liefst 2,3 meter lang.

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
                              • Jan 2001
                              • 546

Welke houtdikte hebben jullie gebruikt in de tekening?
                              Gr.

)jeroen(

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

De kast moet worden gebouwd uit 15mm hout. Dit om een factor 1.2 gewichtsbesparing te bereiken t.o.v. 18mm hout. Doordat de kast compact is en door de 4 verstevigingsschotten (zijn niet erg goed zichtbaar in de tekeningen) is 15mm hout afdoende.

MVG Contour

Comment

Working...