18 sound subjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

Als je een buitenlaag erop zet moet je er wel voor zorgen dat deze goed verlijmd wordt. Als de laag los laat kan dat mee gaan trillen of beschadigen. Bouw volgende keer gewoon van 18mm, maak die paar kilo nog uit?, plus heb je grotere lijmverbindingen dan met 15mm, helemaal als je sponingen frees. Groef of sponing frees ik nu standaard in alle kasten die ik bouw, super stevig.
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Davy Gabriels
      • Aug 2002
      • 819

De kast gebouwd uit 18mm multiplex weegt bij mij ongeveer een 45kg

Comment

• Niek...
        • Nov 2001
        • 1094

Davy:

Hoe bevallen de T-amps (welk type trouwens...) achter deze subs?
        <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• DJ_Robin
          • Jul 2001
          • 610

Als je geen lijm gebruikt kan je er ook niet vnauitgaan dat je kast volledig lucht dicht is. En flinke dot houtlijm of gewoon bruislijm (vind ik fijner werken) en dan schroeven om het op zijn plaats te houden geeft een veel beter resultaat.

M.V.G
          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Van Druten
            • Jul 2004
            • 29

citaat:Geplaatst door DJ_Robin

Als je geen lijm gebruikt kan je er ook niet vnauitgaan dat je kast volledig lucht dicht is. En flinke dot houtlijm of gewoon bruislijm (vind ik fijner werken) en dan schroeven om het op zijn plaats te houden geeft een veel beter resultaat.

M.V.G
            Daar heb je wel een punt.

Maar omdat de kast uit 2 lagen opgebouwd is, worden alle verbindingsvlakken overlapt door de 2de laag.

Misschien ga ik voor de zekerheid alle randen met lijm afdichten.

Ik heb al een keer proefgedraaid, en voor zover ik kon vaststellen heb ik nergens tocht waargenomen.

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

en wat dacht je van speling na een tijdje flink beuken, dat zal ook het geval zijn.
              wrom geen lijm nemen, is geen moeite, en je verzekerd jezelf van een goed resultaat

Comment

• b2
                • May 2004
                • 5

Zonder lijm zal die verbinding ook niet stevig zijn. Schroeven in de kopse kant van plaatmateriaal zijn volgens mij nooit sterk genoeg. En lijm is helemaal niet duur.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Schroeven in de kopse kant van plaatmateriaal zijn volgens mij nooit sterk genoeg.
                  Waarom denk je dat?

Als je het op de juiste manier doet (in het juiste materiaal) dan is daar echt niets mis mee.

Mvg Johan

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1066

nou schroeven en lijmen is altijd samen sterker dan aleen schroeven of lijmen.....en in plaatmateriaal moet je gewoon altijd voorboren om splijten te voorkpmen....maar een beetje handige jongen snapt dat zelf ook wel

Comment

• bertuss
                      • Jan 2002
                      • 816

denk dat na het verlijmen, die verbinding sterker is dan schroeven.
                      zeker als er een flink lijmoppervlak is gebruikt.

Comment

• ivo
                        • Jul 2003
                        • 390

Door sponningen te frezen vergroot je de lijm opp.

Als je het plaatmateriaal "koud" verlijm en je heb een keer multiplex met een slecht verlijmde toplaag loop je de kans , bij gebruik, dat de verbinding los gaat. Het nadeel met schroeven is, dat als je er met je frees een schroef tegen kom, bij de hoeken afronden, ed, je een aardige kostenpost heb. Een goed freesje is vrij kostbaar. Dus na verlijming je schroeven eruit, als je een goede lijm gebruik laat deze, bij juiste verlijming, niet meer los.
                        Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

citaat:dat als je er met je frees een schroef tegen kom, bij de hoeken afronden, ed, je een aardige kostenpost heb
                          Ik heb dat in al die tijd, tot nu toe nog maar één keer gehad, aangezien ik het een kleine moeite vind om daar rekening mee te houden.

Die ene keer ging de frees overigens gewoon door de schroef heen en doet het nu nog steeds prima .

Mvg Johan

Comment

• ivo
                            • Jul 2003
                            • 390

citaat:Ik heb dat in al die tijd, tot nu toe nog maar één keer gehad, aangezien ik het een kleine moeite vind om daar rekening mee te houden.
                            Niet iedereen houdt hier rekening mee en komen bij het frezen voor een nare verrassing te staan.

citaatie ene keer ging de frees overigens gewoon door de schroef heen en doet het nu nog steeds prima
                            He je waarschijnlijk schroeven van de gamma of praxis gebruikt deze zijn inderdaad "zacht" en breken ook regelmatig af

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

citaat:He je waarschijnlijk schroeven van de gamma of praxis gebruikt
                              Gaan we schelden? [8D]

Het afkantfreesje overigens wel [)]

Mvg Johan

Comment

• RonT
                                • Dec 2003
                                • 107

Ik gebruik zelfs bijna geen schroeven. Alleen (vullende) houtlijm en zogenaamda "duvels". Ik vind dit een heel stevige verbinding. Tis maar 'n overweging.
                                m.v.g. Ron.

Comment

Working...