Als je een buitenlaag erop zet moet je er wel voor zorgen dat deze goed verlijmd wordt. Als de laag los laat kan dat mee gaan trillen of beschadigen. Bouw volgende keer gewoon van 18mm, maak die paar kilo nog uit?, plus heb je grotere lijmverbindingen dan met 15mm, helemaal als je sponingen frees. Groef of sponing frees ik nu standaard in alle kasten die ik bouw, super stevig.
18 sound subjes
Collapse
X
-
-
Als je geen lijm gebruikt kan je er ook niet vnauitgaan dat je kast volledig lucht dicht is. En flinke dot houtlijm of gewoon bruislijm (vind ik fijner werken) en dan schroeven om het op zijn plaats te houden geeft een veel beter resultaat.
M.V.GEV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake ContourComment
-
Daar heb je wel een punt.citaat:Geplaatst door DJ_Robin
Als je geen lijm gebruikt kan je er ook niet vnauitgaan dat je kast volledig lucht dicht is. En flinke dot houtlijm of gewoon bruislijm (vind ik fijner werken) en dan schroeven om het op zijn plaats te houden geeft een veel beter resultaat.
M.V.G
Maar omdat de kast uit 2 lagen opgebouwd is, worden alle verbindingsvlakken overlapt door de 2de laag.
Misschien ga ik voor de zekerheid alle randen met lijm afdichten.
Ik heb al een keer proefgedraaid, en voor zover ik kon vaststellen heb ik nergens tocht waargenomen.
Comment
-
Waarom denk je dat?citaat:Schroeven in de kopse kant van plaatmateriaal zijn volgens mij nooit sterk genoeg.
Als je het op de juiste manier doet (in het juiste materiaal) dan is daar echt niets mis mee.
Mvg JohanComment
-
Door sponningen te frezen vergroot je de lijm opp.
Als je het plaatmateriaal "koud" verlijm en je heb een keer multiplex met een slecht verlijmde toplaag loop je de kans , bij gebruik, dat de verbinding los gaat. Het nadeel met schroeven is, dat als je er met je frees een schroef tegen kom, bij de hoeken afronden, ed, je een aardige kostenpost heb. Een goed freesje is vrij kostbaar. Dus na verlijming je schroeven eruit, als je een goede lijm gebruik laat deze, bij juiste verlijming, niet meer los.Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.Comment
-
Ik heb dat in al die tijd, tot nu toe nog maar één keer gehad, aangezien ik het een kleine moeite vind om daar rekening mee te houden.citaat:dat als je er met je frees een schroef tegen kom, bij de hoeken afronden, ed, je een aardige kostenpost heb
Die ene keer ging de frees overigens gewoon door de schroef heen en doet het nu nog steeds prima
.
Mvg JohanComment
-
Niet iedereen houdt hier rekening mee en komen bij het frezen voor een nare verrassing te staan.citaat:Ik heb dat in al die tijd, tot nu toe nog maar één keer gehad, aangezien ik het een kleine moeite vind om daar rekening mee te houden.
He je waarschijnlijk schroeven van de gamma of praxis gebruikt deze zijn inderdaad "zacht" en breken ook regelmatig afcitaat
ie ene keer ging de frees overigens gewoon door de schroef heen en doet het nu nog steeds prima
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.Comment
-
Gaan we schelden? [8D]citaat:He je waarschijnlijk schroeven van de gamma of praxis gebruikt
Het afkantfreesje overigens wel [
)]
Mvg JohanComment

Comment