Drieweg top kasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
    Vraag: hoe ben je tot die filter combinatie gekomen?
    Als eerste even bedanken voor de complimenenten en waardevolle info!

Om eerlijk te zijn heb ik dat puur op het gehoor gedaan en ik had in WinISD ook al wat lopen stoeien met virtuele filters, de RCF woofer heeft blijkbaar door een bepaalde combinatie van T/S parameters van zichzelf een behoorlijke power dip rond de 80 Hz en ik kon ook zien dat met deze combi van kast inhoud en tuning hij vanaf 35 Hz echt geen vermogen meer kan hebben, dus vandaar dat ik hem super steil gefilterd vanaf die frequentie laat spelen.
    Het crossover gebied is lastig voor mij omdat ik geen gegevens van de Renkus Heinz coax heb en RH heeft ook een speciale processor setting voor deze hoorn (die ik dus niet weet) en dan kom je uit op 'reverse enginering' , waar ik de middelen niet voor heb

Ik ben begonnen met luisteren naar alleen de woofer, en ik vond het toch niet zo mooi klinken om uit een 15" stemmen/midden tonen te laten komen dus vandaar dat hij nu tot zo'n 400 Hz mag spelen van mij ;-)
    Vervolgens ben ik alleen naar de coax gaan luisteren , deze heeft een 8 inch conus en kan lager weergeven dan ik verwacht had, maar ik wil hem wel heel houden en vanaf die 350 Hz voelde het veilig aan bij hoog volume (voor zover dat kan in een hobby hok)
    Daarna heb ik ze natuurlijk samen beluisterd met wat muziek waarvan ik zeker weet dat het goed opgenomen is (Genelec test CD) , en ik vond het ondanks dat het pas 1 kast is zeker niet verkeerd klinken, maar goed mijn lat ligt natuurlijk niet zo hoog als de echte vakmannen....

Als een vakman hier naar zou luisteren zo denk ik de reactie zijn: Het is netjes getimmerd maar daar houd het ook wel zo'n beetje bij op.....

(Ik zou ook de DBX een auto EQ kunnen laten doen, maar ik heb begrepen dat dat echt een dikke NO NO is)
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Jaloers op de apparatuur die je beschikbaar hebt... daar sta ik dan met bovenfrees en cirkelzaag ;-) Netjes gebouwd!

Kijk 'ns een keer naar REW. Kost niets en dan kun je de amplitude- en faseoverdrachten van de drivers netjes meten.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

Als een vakman hier naar zou luisteren zo denk ik de reactie zijn: Het is netjes getimmerd maar daar houd het ook wel zo'n beetje bij op.....

De beste vaklui maken ook fouten zeg maar.......
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by beyma

(Ik zou ook de DBX een auto EQ kunnen laten doen, maar ik heb begrepen dat dat echt een dikke NO NO is)
          Deze 'vakman' hier vind het houtwerk iig al heel netjes uitgevoerd, wel erg zwaar maar zeker deugdelijk. 't Zou zonde zijn om niet even serieus te meten of te laten meten aan deze kast om zo de optimale DSP settings te kunnen instellen. Een auto EQ met een DBX zal je hier alleen maar verder van huis brengen omdat die alleen naar de frequentie response kijkt terwijl je fase response met dergelijke filters het 'zorgenkindje' is. Door die fase draaiingen zullen frequenties uitgedoofd worden, ga je die met een EQ corrigeren dan zullen ze elkaar net zoveel harder uitdoven als je erbij duwt met je EQ, het heeft dus alleen maar effect op het vermogen wat je in de drivers aan het persen bent.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• beyma
            • Oct 2002
            • 1614

Originally posted by PvG
            daar sta ik dan met bovenfrees en cirkelzaag ;-)
            Het komt uiteindelijk op hetzelfde uit, zelfs qua tijd denk ik want ik heb bv zo'n beetje een hele zondagmiddag zitten tekenen om het frees bestand te maken op de computer!
            Maar (als je het zelf tekend) dan wil ik best wel eens de CNC machine aan zetten om bv zijpanelen voor een kast te frezen voor je, neem zelf een plaat hout onder je armen mee en kom langs.

Originally posted by PvG
            Kijk 'ns een keer naar REW. Kost niets
            *doet gelijk een rondje Google* Oke, dat wist ik dus niet haha altijd gedacht dat dat een duur iets was

{edit} terug van een rondje Google, niet te geloven dat dat een gratis programma is, waar zit dat addertje onder het gras haha??!
            Last edited by beyma; 11-12-16, 20:57.

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Originally posted by MusicXtra
              Door die fase draaiingen zullen frequenties uitgedoofd worden, ga je die met een EQ corrigeren dan zullen ze elkaar net zoveel harder uitdoven als je erbij duwt met je EQ, het heeft dus alleen maar effect op het vermogen wat je in de drivers aan het persen bent.
              Kijk nu begrijp ik het !! Ja sorry, ik heb af en toe nog echt een Jip&Janneke uitleg nodig om het te snappen hahaha!

Alleen vraag ik me nu af of ik die DriveRack nog wel kan blijven gebruiken, even een copy/paste uit de handleiding van dat ding:

The PA2 provides two delay stages: one is an overall delay, applied to the input signal, which is used for time‑aligning the front‑of‑house speaker output with sound coming from the back of the stage;
              the other is for individual driver alignment, when running bi‑amped or tri‑amped speakers, and compensates between output bands so that multiple speaker units can be optimised to work together.

Ik hoop dat het tweede deel "individual driver alignment" voldoende is voor mij ??

't Zou zonde zijn om niet even serieus te meten of te laten meten aan deze kast om zo de optimale DSP settings te kunnen instellen
              *kuch* volgens mij ligt Brooklyn niet zo heel ver van Hillywood......... zou ik eens langs mogen komen als ik twee kasten klaar heb en bij jou zin + tijd op dezelfde dag valt??....... hoewel voor ik de tweede kast klaar heb het dan vrijwel zeker al ruim in het nieuwe jaar zal zijn, mega druk op het werk nu bij ons haha!

Nogmaals bedankt allemaal voor alle waardevolle informatie !!
              Last edited by beyma; 11-12-16, 20:51.

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Ik weet niet helemaal precies hoe groot de hoorn is, maar afgaande op de fotos is die ongeveer een 30cm in het rond.
                Lengte lijkt ongeveer net zoveel te zijn, maar de 8'' zit iets verder naar voren dus laat hem even 25cm lang zijn.
                Simpele natuurkunde dicteert een onderste resonantiefrequentie van ongeveer 350Hz voor 25cm voor die hoorn. Echter gezien de flare rate en het mondoppervlak zal de hoorn nooit tot die frequentie de woofer fatsoenlijk belasten. Resultaat is een woofertje dat inefficient een beetje in de wind staat te klapperen op 350Hz. 400Hz is daar nog erg kort bij en lijkt me zelfs met een 48dB/octaaf filter (wat anderen hier al hebben beaamd dat dit verre van ideaal is niet) een beetje op spelen met vuur.
                En dan om te zwijgen om over wat dit doet met je spreiding, die veel beter uit de verf komt met een hoger crossoverpunt.
                Het is niet voor niets dat Renkus heinz dit hoorntje pas op 600Hz crosst, een halve octaaf boven jouw huidige crossoverpunt.
                De meeste 15'' woofers moeten dat toch wel makkelijk kunnen halen en je maakt meteen het crossoverfilter er makkelijker mee (24db/oct zou echt meer dan genoeg moeten zijn)

Again, ik heb het kastje niet gehoord, maar dit lijkt me verre van optimaal.

Verder, wat een prachtkast!
                Ik heb wel een vraag als ik je foto's zo bekijk (eentje uit misschien onwetendheid?); Waarom heb je de sponningen zo diep gefreest? Er blijft nu maar een paar mm hout over op de buitenste panelen. Constructief niet ideaal lijkt me, maar ik hoor graag waarom/of ik het mis heb, dan leer ik er ook wat van.
                ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by beyma
                  *kuch* volgens mij ligt Brooklyn niet zo heel ver van Hillywood......... zou ik eens langs mogen komen als ik twee kasten klaar heb en bij jou zin + tijd op dezelfde dag valt??....... hoewel voor ik de tweede kast klaar heb het dan vrijwel zeker al ruim in het nieuwe jaar zal zijn, mega druk op het werk nu bij ons haha!

Nogmaals bedankt allemaal voor alle waardevolle informatie !!
                  Je hoeft voor meten geen twee kasten klaar te hebben, ik meet toch altijd slechts ƩƩn kast. Waarmee ik dus ook gelijk aangeef dat je wel een keer langs mag komen.
                  Originally posted by teunos
                  Ik heb wel een vraag als ik je foto's zo bekijk (eentje uit misschien onwetendheid?); Waarom heb je de sponningen zo diep gefreest? Er blijft nu maar een paar mm hout over op de buitenste panelen. Constructief niet ideaal lijkt me, maar ik hoor graag waarom/of ik het mis heb, dan leer ik er ook wat van.
                  Zo diep frezen heeft geen invloed op de sterkte van de constructie, je hebt immers op de kopse kant van het ingefreesde paneel een groter lijm oppervlak.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Hallo Teunos ,

Ik begin even met de diepe sponningen en dat heeft een simpele reden: gewoon om het kopse hout af te dekken, het is nu een kwestie van een kwart ronde frees er langs en ik hoef dan alleen de schroeven/pinnen te plamuren. (het kopse hout aan de voorkant valt straks weg achter een front)

Qua constructie schroef/tack ik alles vanaf de zijkanten en niet door dat 3 mm 'dikke' laagje, het front/speakerpaneel zit hoofdzakelijk vast door de lijm en door m'n pintacker onder een hoek van zo'n 30 graden te houden schiet je (met nietjes van 45 mm) uiteindelijk ook in de basis onder en boven plaat. Dat doe ik dan zowel van de voorkant als vanaf de binnen kant naar buiten, zodat het strookje berken wat voor het front zit ook goed vast komt te zitten, want dat is het enige zwakke punt met deze diepe sponning.
                    Maar nogmaals, de lijm is sterker dan een paar pinnetjes vanwege het totale lijm oppervlak van honderden vierkante centimeters bij elkaar, ik verbruik per kast bijna een kwart liter lijm "volvlak verlijmen" noemen we dat, dus niet alleen een rupsje lijm maar met een kwastje het hele vlak insmeren en niet hopen dat het vanzelf wel overal komt.

Dan over de hoorn, je hebt het precies goed! Hij is inderdaad 30 cm rond met afgevlakte kanten van 27,5x27,5 cm en de diepte heb je ook exact met 25 cm !
                    Ik neem direct alle adviezen over, ik ga de x-over punten aanpassen voor ik weer met kapotte spullen zit, ik was gewoon even iets te enthousiast en kon niet wachten met testen nadat de lijm amper droog was! hahaha geen tijd om connectors te plaatsen dus hup alle draden door de poort naar buiten en lekker klooien op de tablet met de DBX app.

Inmiddels heb ik al dat REW geĆÆnstalleerd en volgens mij heb ik alles al in huis wat er verder nodig is, zoals een Behringer ECM8000 microfoon die ooit bij een Behringer ultra-curve PRO DSP8024 zat. (welke ik niet meer gebruik maar nog wel op de plank ligt, als ik met dat ding meer kan of meer aan heb dan de DBX hoor ik het graag!)
                    En het is dat het nu zondagavond is, maar het liefst zou ik nu de schuur in duiken en gaan testen, maar goed, zak chips er bij pakken en REW tutorials kijken op youtube is denk ik nu verstandiger

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

Je hoeft voor meten geen twee kasten klaar te hebben, ik meet toch altijd slechts ƩƩn kast. Waarmee ik dus ook gelijk aangeef dat je wel een keer langs mag komen.
                      Kijk dat is echt super aardig!! En ik ben ook heel erg benieuwd hoe de prospect serie klinkt, veel over gelezen maar nog nergens in het echt kunnen horen....

Bij ons in de TV studio's is het vrijwel altijd Ampco met iets uit de Synco lijn en in studio 21 (dinner show) hangt/staat 70 kilowatt aan Meyer Sound,
                      Qua subwoofer geweld ben ik ooit zwaar onder de indruk geraakt van de Adamson E219 kasten, goeie hemel wat een druk komt daar uit hahaha, sorry ik dwaal weer eens af..... dat heb je hĆØ met die hobbyisten

[edit] Ik zat me vandaag te bedenken dat ik volgens mij wel een BA set gehoord heb, kan het kloppen dat tijdens de Dance Fair in de Jaarbeurs in de auditorium ruimtes er een witte buisvormige line array stond ?! (dat klonk echt dik!!)
                      Last edited by beyma; 12-12-16, 20:51.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                        • Jun 2014
                        • 456

He beyma vanaf 18.40 zit er in deze screen capture een stuk waar ik een 8ste orde filter gebruik om zonder het gebruik van Allpass filters of delay toch een oplossing te "forceren".

Een 8ste orde low pass filter in dit systeem werkt daar de group delay die dit filter veroorzaakt er voor zorgt dat de fase in het x-over gebied weer over de fase trace van de high driver komt te liggen.
                        De optelling rond de x-over veranderd wel iets maar omdat beide drivers weer fase gelijk komen te liggen kun je hier weer met een eq het eea corrigeren.

Je kan de group delay ook in je voordeel laten werken op deze manier (dit kan wel ongewenste effecten hebben op andere meet posities dus wel checken of dit werkt op meerdere mic posities indien mogelijk).
                        Last edited by Timo B Geluidstechniek; 11-12-16, 23:54.
                        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
                          om zonder het gebruik van Allpass filters of delay toch een oplossing te "forceren".

Ik zie wel wat er gebeurd/veranderd in de grafieken , maar ik ben maar een eenvoudige timmerman en ik geef gewoon toe dat het niveau wat ik hier zie nog echt even te hoog is voor mij om alles op de juiste manier te kunnen interpreteren. (das al een heel duur woord voor mij haha!)
                          Gisteravond nog een aantal video's bekeken over REW en dat vind ik al indrukwekkend , en Smaart is zeg maar REW voor heel ver gevorderden
                          Maar goed, ik zie het dan ook pas net voor het eerst in werking in deze video's en dan is het wel even slikken want de bekende lat wordt nu opeens wel erg hoog gelegd, wie weet valt het allemaal wel mee maar nogmaals: erg indrukwekkend allemaal !

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                            • Jun 2014
                            • 456

Smaart/REW/SAT-live/SIM3/systune/LAMA what ever is niks meer of minder een stuk gereedschap en iets wat een antwoord geeft op een vraag.
                            Aan jou om dus de juiste vraag te stellen en de data dusdanig te interpreteren zodat je een werkend systeem over houdt wat in het begin ff wennen is maar naar een tijdje oefenen valt het best mee.
                            Qua gereedschap kies ik het liefst voor Smaart maar dat is persoonlijk (Smaart/SIM3/SAT-live zijn mijn tools zeg maar en qua voorkeur ook in die volgorde) welk gereedschap jij kiest is aan jou.

Comment

• Needmoresound
                              • Apr 2005
                              • 170

Ziet er goed uit! Ik ben wel benieuwd naar de meetingen.
                              Krijg je namelijk geen bandpass effect, doordat je een kamer creƫert tussen de 8"/1" en 2" horn?

Comment

• beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

Originally posted by Needmoresound
                                Ik ben wel benieuwd naar de meetingen.
                                Dat ben ik dus ook, en zo gezegd zo gedaan.....dacht ik..... .... euhh nee.

Gisteren tijdens onze klusavond samen met me collega de hele mikmak naar het werk gesleept om de boel ten eerste eens een keer goed aan te zetten en ten twee een poging te doen om iets te meten, hij had nog wel ergens een externe geluidskaart liggen en ik heb zo'n Behringer ECM8000 meetmicrofoon en samen met REW kan je daar dus mee meten.
                                Nadat we alles aangesloten hadden natuurlijk eerst maar eens een "luister sessie" gehouden, en hoewel ik thuis al had gemerkt dat er best potentie in het kastje zit overtrof het toch wel mijn verwachtingen en vooral op het gebied van hoe ver het geluid draagt!
                                De werkplaats is ergens rond de 50x30 meter en 6 tot 10 meter hoog (zaagtand dak) maar het blijft door de hele ruimte mooi gelijkmatig klinken.
                                Mijn collega en ik hadden allebei het idee dat het niet heel erg hard ging, totdat we wilde praten en dan merk je pas hoe hard het staat te spelen, want we stonden gezellig in elkaars oor te schreeuwen.

Dan maar eens iets nuttigs doen en dus gingen we meten, maar ja......dat liep dus niet zoals gedacht.... helaas even vergeten dat de meetmicrofoon 48 Volt moet hebben en zijn geluidskaart had dat dus niet....... jammer joh, volgende keer beter hahaha!
                                Als het goed is komt er vanavond nog een geluidskaartje binnen met de post, ik heb gekozen voor een eenvoudige Focusrite (2 in/2 uit) en deze heeft natuurlijk wel 48 volt aan boord en verder geen toeters en bellen, maar als het goed is kan ik dan wel iets meten

Comment

Working...