Drieweg top kasten
Collapse
X
-
-
Ik zie geen maatverdeling op de dB-schaal. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat een fabrikant in een grafiek een suggestie wekt, of lijkt te wekken die achteraf niet waar blijkt te zijn. Misschien is elke 5 dB stap wel vet omlijnt.Ik zie voor de BMS met 60x40 hoorn getallen van 110-116dB en voor de limmer met ciare 101-106dB
Die informatie heb ik ook maar geen informatie over wikkelhoogte, pooplaatdikte, etc. etc. (wel voor de Ciare niet voor de BMS). Allemaal dingen die invloed hebben op de powercompressie, die je alleen maar kunt gokken.De 4594 heeft een 3.5" spreekspoel, de Ciare 6.38 een 1.5"
Maar als jij opeens met goedkopere hoorns aankomt, dat kan ik dat natuurlijk ook: https://www.youtube.com/watch?v=Plrd4VMKaB4
Een Limmer-hoorn van papier-maché (of papier-houtlijm) schilt zo weer 200 euro
@Teunos, die discussie het betrekking tot de uitspraak van Rammon:
Mvg JohanOke, maar ik weet uit ervaring dat een speaker met filter niet zo hard kan als een speaker die actief word aangestuurd. Mits alles goed afgesteld is.
Comment
-
Ik geef eerlijk toe dat toen ik dit idee in me hoofd kreeg ik toch zeker 5 seconden aan het woord 3D printer heb gedacht !! Daarna kwam de zin: waar haal ik het bestand vandaan......
En wij kunnen op het werk ook vacuüm vormen (dieptrek) , maar de zin die daarbij hoort luid: waar haal ik de mal vandaan...
Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Bestand voor een 3D printer is wel aan te komen... 3D printen van een dergelijk formaat is een heel stuk duurder dan Limmer hoorns of BMS drivers, als je al een printer kunt vinden die dat formaat aankan.
Goedkoopste manier om eraan te komen is een afdruk in gips te maken en dan met polyester en glasvezel aan de slag.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Je kunt ook een mal maken van bijvoorbeeld 3 mm tot 15 mm berken, alle hoeken afronden met plamuur, glad afwerken/ schiilderen en daarna 3 lagen losmiddel aanbrengen. Het simpelste lijkt me een positieve mal met een losse baffle van hout die je tijdens de verwerking van de glasmat aanbrengt, dan zou ik wel epoxy in plaats van polyester gebruiken (krimpt minder tijdens uitharden).
Moet toegeven dat ik geen verstand van dieptrekken heb. Bij dieptrekken denk ik aan een negatieve mal van gelaste staalplaat, of zelf een mal gieten van aluminium?
Mvg JohanLast edited by Rademakers; 10-11-16, 14:10.Comment
-
@ iedereen die dit topic volgt
Dat dieptrekken kan bij ons met zowel een positieve als negatieve mal, dat ligt er maar net aan welke kant de zichtkant moet worden, maar de vorm moet wel altijd lossend zijn anders is het eenmalig haha!
Het is vrij simpel, een plaat kunststof gaat in een spanraam, spanraam beweegt naar een oven , kunststof wordt zacht, spanraam komt uit de oven zakt over de mal en dan wordt de lucht afgezogen waardoor het kunststof zich om (of in) de mal vormt, spanraam weer open en vervolgens moet het rest materiaal weggezaagd worden om de uiteindelijke vorm over te houden.
Recent voorbeeld was bij de MTV EMA show in Ahoy (waarbij ons bedrijf het decor gebouwd heeft) , in dit onderdeel zitten totaal 4 dieptrek bollen verwerkt waarvan de buitenste een heldere bol van 70 cm is met daarin nog een witte bol van 50 cm die gemonteerd was op een movinghead zodat de ogen konden "bewegen".

Maar goed, ik dwaal af dus on-topic terug naar de hoorn,
Ik ben dus druk aan het zoeken geweest en heb inmiddels een (hoe kan het ook anders) Chinese firma gevonden die alle soorten en maten hoorns kan leveren tegen prima prijzen, dus ik ga gewoon de gok nemen en bestel een paar modellen om te kijken wat het is!
Verder was ik ook al met WinISD aan de gang gegaan en heb een kast berekend die toch best nog wel flink groot moet worden om alles kwijt te kunnen wat ik er in wil hebben, mijn volgende vraag is nu:
Kan je een vierkante poort zoals berekend in WinISD onder 45 graden doormidden delen ?? Zodat je twee driehoeken krijgt die je weer links/rechts in de hoeken naast de woofer kwijt kan, en dat wil ik graag omdat ik daarmee erg veel ruimte kan besparen ten opzichte van ronde BR pijpen en dus de kast nog enigszins "compact" kan houden.....Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Het gaat bij een poort om de lengte en het oppervlak. Of je deze rond, vierkant of driehoekig maakt en of je de oppervlak over twee poorten verdeelt maakt in theorie niet uit. In de praktijk zul je bij meerdere kleine poorten de poorten een ietsje korter moeten maken om op dezelfde tuning uit te komen.Kan je een vierkante poort zoals berekend in WinISD onder 45 graden doormidden delen ?? Zodat je twee driehoeken krijgt die je weer links/rechts in de hoeken naast de woofer kwijt kan, en dat wil ik graag omdat ik daarmee erg veel ruimte kan besparen ten opzichte van ronde BR pijpen en dus de kast nog enigszins "compact" kan houden.....De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Kleine update,
Helaas wilde de Chinese firma dat ik minimaal 8x een hoorn ging bestellen bij ze....
(was wel Limmer look-a-like hoorn)
Maar ja, dan hou ik er 6 over dus dat was toch niet zo'n goed idee en dat heb ik begin vorige week dus afgezegd en maar goed ook, want het is toch coaxiaal geworden
Ik heb ze vandaag gevonden op een bekende tweedehands site, puur toevallig keek ik bij iemand z'n overige advertenties en bingo , twee coax'en + filters voor een prikkie en natuurlijk gelijk gebeld en afgehandeld, dinsdag of woensdag heb ik ze in huis!
Groot voordeel is dat ik nu van een kast van bijna een meter hoog naar een kast van 75 cm kan gaan, moet alleen opnieuw met winISD aan de gang om de poorten aan de kleinere inhoud aan te passen maar dat gaat wel lukken natuurlijk.
Ik ben helemaal blij ! vandaar deze update hahaha
Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Het project gaat verder,
Vandaag een half zondagje besteed aan simuleren met winISD en het blijkt dat de midbass woofer die ik nieuw heb aangeschaft van zichzelf een powerdip heeft rond de 80 Hz.... $*!T
Ik kan die dip wel weg krijgen maar dan moet de kast zo klein worden dat alle componenten er fysiek niet eens in passen, het kleinste wat ik de kast kan maken is rond de 70 liter. (na aftrek van alles wat volume inneemt)
De reden dat de kast rond de 70 liter gaat worden is vanwege de coaxiaal hoorn, die is best wel erg groot met afmetingen 30x30 bij 40 cm diep en samen met een 15" wordt de kast zo'n 75 cm hoog. (Nexo PS15 look-a-like)
Het gaat om de RCF MB15N351 die volgens de folder speciaal voor twee of drieweg systemen gemaakt is, lage Qts en hoge BL dus ik dacht das kat in het bakkie, maar wellicht helaas kat in het zakkie ?!
Om daar achter te komen vraag ik jullie hulp, wie heeft er A: tijd en B: zin (en dat ook nog op hetzelfde moment) om eens te kijken naar wat ik heb gesimuleerd in winISD ??
Bij deze een poging om de bestanden te uploaden
Dit zouden de driver parameters moeten zijn, ingevoerd op volgorde zoals beschreven in de handleiding hier op het forum:
Dit zou het project bestand moeten zijn
Ik heb de tuning relatief hoog gezet omdat anders de powerdip volledig uit de bocht gaat en de belasting minimaal wordt, group delay is aan de hoge kant maar nog wel 'aanhoorbaar' denk ik (hoeft geen hi-fi te zijn)
De cone excursion tikt bijna de grens aan maar heeft nog paar millimeter over.
Dan de BR poort afmetingen, die heb ik deze maat gegeven zodat hij mooi aansluit bij de hoorn afmetingen en ook de air velocity blijft hierdoor netjes binnen de perken (max 22 m/s)
Al met al is dit denk ik wat er maximaal uit deze speaker geperst kan worden, maar wie weet zit ik er helemaal naast, dus mocht je zin+tijd hebben om eens mee te kijken: alvast bedankt voor de moeite !Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Begrijp ik uit je post van 26-11 dat je BMS coax drivers op de kop hebt weten te tikken?
Wat je laag driver betreft denk ik dat je op het verkeerde spoor zit, kan de bestanden niet zomaar downloaden maar het lijkt me stug dat je de kast kleiner dan 30 liter moet maken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Je kunt het volume achter de 15" natuurlijk altijd kleiner maken door de kast in 2 te delen.
Verwacht echter geen dik laag uit deze driver: daar is hij niet voor ontworpen.
Grappig trouwens: dit is de 15" versie van de 2x 12" in mijn hoorngeladen top.As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Sorry voor de verwarring, nee het zijn (helaas) niet de BMS coax'en geworden maar van Renkus Heinz , voor vijf tientjes per stuk met filters er bij kon ik ze niet laten liggen, die gok wilde ik wel nemen! (het blijft hobby he!)Begrijp ik uit je post van 26-11 dat je BMS coax drivers op de kop hebt weten te tikken?
Wat je laag driver betreft denk ik dat je op het verkeerde spoor zit, kan de bestanden niet zomaar downloaden maar het lijkt me stug dat je de kast kleiner dan 30 liter moet maken.
Het is een 8" gecombineerd met een 1" samen in een enorme hoorn met een 2" exit , hij komt de de SR7-9 topkast van Renkus en kan ingezet worden vanaf 600 Hz en gaat tot 17 K.
Wat betreft kast inhoud, ik heb me misschien teveel blind gestaard op de power dip ik merkte dat hoe kleiner de inhoud hoe kleiner de power dip en bij 30...40 liter was hij helemaal weg.
De power dip die er nu nog over is (bij 70 liter) is max 500 watt op 80 Hz en dat lijkt me wel werkbaar met een steil filter in dat gebied.
Maar de bestanden werken dus niet begrijp ik ? (of angst voor virussen/spam)
In tweeën delen, hmmmmm zou nog wel eens kunnen werken, ik ga d'r mee aan de slag !
En ik snap dat er geen 'maag bassen' uit deze driver komen, maar het zou wel eens leuk zijn om een top kast te maken die ook zonder sub nog aan te horen is
[edit]
Nog even de WinISD bestanden opnieuw omdat ze nu een pagina terug staan:
De driver parameters, ingevoerd op volgorde zoals beschreven in de handleiding hier op het forum:
Het project bestand
Dus wie zin+tijd heeft om eens mee te kijken of dit goed gaat komen , heel graag!Last edited by beyma; 05-12-16, 19:37.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Vandaag de eerste kast in elkaar gezet nadat ik afgelopen week tijdens onze 'knutsel avond' op het werk (secundaire arbeidsvoorwaarde!) een soort Ikea bouwpakketje heb gefreesd en gezaagd om vervolgens op me gemak thuis in elkaar te zetten.
Het begint onderhand en standaard ritueel te worden alleen de afmetingen worden groter en groter haha!
Eerst de basis delen op de CNC uitfrezen, hier te zien de front panelen uit 25 mm dik berkenplex

Na alle andere delen gefreesd te hebben (uit 18mm berken) moeten er weer verstekken gezaagd worden, dankzij AutoCad een fluitje van een cent want CAD geeft alle graden al aan voor me, ik hoef het alleen nog maar in te typen op de zaag en het past perfect.
Ook hier weer de Nexo stijl gebruikt die lijkt op de PS serie maar qua afmetingen komt het amper in de buurt, deze kasten zijn totaal 75 cm hoog , 45 breed en 40 cm diep.
Schuine zijdes zijn 10 graden en de scherpe hoek is 45 graden.

En in me hobby hok de boel in elkaar lijmen en schroeven

Dit was nog even een lastig paneeltje, de hoorn is enorm groot en een kilootje of 10 zwaar dus ondersteuning is noodzakelijk, ik had geen Cad tekeningen van deze hoorn dus zelf maar met schuifmaat aan de gang gegaan en uiteindelijk paste het gewoon perfect in 1x

Dan natuurlijk het leukste moment, de eerste keer aanzetten! Voor mij als hobby speakerbouwer is dit toch echt het moment waarvoor ik het doe, vergelijk het met een visser die na uren naar de dobber staren een grote vis aan de haak slaat

Het resultaat is eindelijk zoals ik het hebben wil, een topkast die ook zonder extra subwoofer ruim voldoende laag kan weergeven ! (en dit is pas 1 kast dus mono)
Ben wel een uurtje met de EQ bezig geweest op de tablet , in deze test opstelling zit het semi actief: de hoorn heeft een eigen passief filter en de woofer krijgt alleen actief gefilterd signaal, hoorn op A en woofer op B kanaal van de versterker.
Het is erg leuk om te spelen met overgang punten, verschillende filters en diverse settings waarbij ik nu als volgt ben uitgekomen : laag speelt vanaf 35 Hz met een 48 dB Butterworth hi pass en de lowpass zit op 400 Hz 28 dB.
De coax werkt vanaf 350 Hz met 48 dB steil hi pass en gaat door tot zover hij kan dus zo rond de 17 kHz.
Het viel me op dat de conus beweging van de woofer minimaal was, maar de poort waait lekker door ondanks dat ik nu de kast op 55 Hz heb getuned.
Aangezien mijn hobby hok onder het appartementen complex zit kan ik amper los gaan, op de FP10.000 heb ik dan ook geen enkele signaal LED die knippert maar toch komt er al voldoende OEMFF uit voor een fikse buren ruzie.....
Things to do: Tweede kast afbouwen, Speakon pluggen + rubber voetjes en statief flens/rigging punten inbouwen, beide kasten afwerken in de Warnex , en op zoek naar nog een tweede vierkanaals versterker
Mischien ga ik me ook nog eens verdiepen in dat REW , weet iemand een goede ' kick start' voor wat je daarvoor moet aanschaffen en hoe het werkt ? (ik heb al een meet microfoon van DBX)
By the way, de teller staat pas op 400 euro totaal voor deze twee kasten!! (lang leve de 'black Friday' aanbieding voor de RCF MB15n351)Last edited by beyma; 10-12-16, 23:43.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Houdt er rekening mee dat die DBX mic voor zo ver ik weet 3+ 2- aangesloten zit. Is verder geen probleem tot dat je meerdere mic's tegelijk gaat gebruiken.
Verder ziet de kast er netjes uit compliment
Vraag: hoe ben je tot die filter combinatie gekomen? quote: "lowpass zit op 400 Hz 28 dB" ik neem aan 24dB en de hoorn een high-pass van 48dB/oct dit betekent dat je iig van uit de processor een 360º fase verschil trekt in het x-over gebied met een fase verschil van 180º op de x-over frequentie. Hoeft geen probleem te zijn maar betekent wel meten. Het effectieve fase verschil op speaker niveau hangt een beetje af van de afstand tussen de mid-hoog driver en de low driver.
<span style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(250, 250, 250);">
De keuze voor een high-pass van 48db/oct op de low driver betekent ook dat er bij een combi met een sub een paar uitdagingen kunnen ontstaan.
Ik heb een klein experiment gedaan met de RM25ac van fulcrum acoustic (referentie monitor) in een 5.1 surround combinatie met een Meyer Sound 900LFC waar de enigste manier om het eea in fase te trekken een allpass filter op de RM25ac was. Het voordeel van RM25ac is dat die vanaf 24Hz tot 20kHz draait (geen extra sub nodig dus) wat ook gelijk een nadeel is bij een combinatie met een sub (5.1 heeft een sub output zeg maar).
Als een 4 kanalen amp zou je kunnen denken aan een X4 van powersoft met DSP en Dante optie. Is duur maar dan heb je wel de mogelijkheid om FIR te gebruiken om de fase te corrigeren in de x-over tussen het mid en hoog (een passief filter heeft ook zo zijn nukken zeg maar ;-) )Last edited by Timo B Geluidstechniek; 11-12-16, 11:35.Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nlComment

Comment