Drieweg top kasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by Rademakers
    Er gaat wel wat energie in het passieve filter verloren, daarom kom je zelden passieve filters in subs tegen, maar in tegenstelling tot subs lijkt het me stug dat het hier in de decibellen loopt.

Volgens mij ben je met de 6"/1" combo toch net wat goedkoper uit, Ciare 6.38 (100), DE250 (100), Limmer hoorn (230) + eventueel passief filter. Versus BMS 4594 (600) en hoorn (100), schilt toch aardig wat, of zijn de prijzen inmiddels anders?

Mvg Johan
    De 4594+C8/8+HF950 zit op 670 incl BTW en dan heb je een netjes timealigned puntbron met een gevoeligheid van 112dB/W/m en een belastbaarheid van 150 W AES bij 90x50 spreiding.

Is er een kant-en-klaar filter voor de Ciare+DE250+horn? Zal snel >100euro kosten en als je zelf moet experimenteren, ga je dat minstens 1x opnieuw doen ;-). Of je de timing/alignment goed krijgt met een passief filter, is maar de vraag. Je zit dus al gauw op ca 550euro. Ik vermoed dat de max output ca. 6-9dB lager ligt en de spreiding is kleiner. Je zult dus vaker 2 toppen per kant nodig hebben met de limmer.

Ik zeg niet dat je altijd voor de BMS moet gaan, maar als je alleen naar de prijs kijkt, kun je een vertekend beeld krijgen.
    Het is maar net wat je KPI is: goede dB's/euro of aantal-uren-weg-van-mijn-vrouw/euro :-D
    Last edited by PvG; 03-11-16, 07:41.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
      • Feb 2008
      • 352

Originally posted by PvG
      De 4594+C8/8+HF950 zit op 670 incl BTW en dan heb je een netjes timealigned puntbron met een gevoeligheid van 112dB/W/m en een belastbaarheid van 150 W AES bij 90x50 spreiding.

Is er een kant-en-klaar filter voor de Ciare+DE250+horn? Zal snel >100euro kosten en als je zelf moet experimenteren, ga je dat minstens 1x opnieuw doen ;-). Of je de timing/alignment goed krijgt met een passief filter, is maar de vraag. Je zit dus al gauw op ca 550euro. Ik vermoed dat de max output ca. 6-9dB lager ligt en de spreiding is kleiner. Je zult dus vaker 2 toppen per kant nodig hebben met de limmer.

Ik zeg niet dat je altijd voor de BMS moet gaan, maar als je alleen naar de prijs kijkt, kun je een vertekend beeld krijgen.
      ik ga hier toch even een keer inspringen hoor. Hoe mooi die BMS ook mag zijn (heb zelf 6x de 4590), je sluit toch altijd een compromis en de bms is dat ook zeker. De TS komt aanzetten net prachtige hoorns die met de juiste drivers misschien niet een zo hoge brute spl halen als de bms, maar toch echt wel beter gaan klinken.
      hoarnloaded papier conus zonder compressie gaat het zeker in de lagere regionen veel. Eter doen qua vervorming. Dat die bms de 500hz haalt is allemaal leuk en aardig maar wat vaak over het hoofd wordt gezien ia dat je wel op 500hz richting de 150dB door een gaatje van 1,4" heen probeert te frotten (en nog minder bij de faseplug!)
      Dat levert bakken vervorming op die je al duidelijk kunt meten als je boven 1 watt elektrisch vermogen komt.

alle waar naar zn geld natuurlijk, en voor alles is een ideale oplossing, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof die bms de heilige graal is want dat is dus echt niet zo.
      Heb je die pure brute spl van de bms niet nodig, dan kun je beter voor de 6"+1" gaan, dat is in zo veel opzichten beter dan de bms, om nog veel meer redenen dan ik hier heb genoemd.
      ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Teunos, helemaal mee eens. Zeker vwb vervorming (heb zelf SA 8535 als vergelijk).

Mijn punt ging vooral over het beeld, dat hier lijkt te zijn, dat de BMS honderden euros duurder is (per top). Dat is dus niet zo: het gaat om ca 100 euro en die 100 euros brengen ook wat.

Wat forumlid Beyma gaat bouwen maakt mij niet uit, maar we willen wel dat hij dat op basis van de juiste info doet.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

De 4594+C8/8+HF950 zit op 670 incl BTW en dan heb je een netjes timealigned puntbron met een gevoeligheid van 112dB/W/m en een belastbaarheid van 150 W AES bij 90x50 spreiding
          Ik zie een gevoeligheid van 110 - 112 dB/W/m op een hoorn van 60x40, dus 112 dB/W/m op een hoorn van 90x50 lijkt me stug. Ik gok dus op een 5 á 6 dB hogere output maar zonder powercompressie getalletjes of metingen blijft het professioneel gokken.

Is er een kant-en-klaar filter voor de Ciare+DE250+horn?
          Geen kant-en-klaar filter maar wel een schema met de exacte componenten, niet dat het uit maakt in dit geval want Beyma zegt dat ie actief wil filteren

Zelfs met filter heb je het dus over ca. 500 vs 670 euri maar zonder filter zijn het letterlijk honderden euros verschil.

Zoals een wijs man ooit zei: Ik zeg niet dat je altijd voor de Limmer moet gaan, maar als je alleen naar de direct zichtbare getalletjes (of nog erger dB'tjes) kijkt, kun je een vertekend beeld krijgen

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Er gaat wel wat energie in het passieve filter verloren, daarom kom je zelden passieve filters in subs tegen, maar in tegenstelling tot subs lijkt het me stug dat het hier in de decibellen loopt.
            Dan is het dus niet wat het lijkt.... Bij een passief filter stook je het verschil in rendement tussen mid en hoog weg in weerstanden... Bij hoge vermogens ook niet direct een ideale oplossing.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• teunos
              • Feb 2008
              • 352

Originally posted by MusicXtra
              Dan is het dus niet wat het lijkt.... Bij een passief filter stook je het verschil in rendement tussen mid en hoog weg in weerstanden... Bij hoge vermogens ook niet direct een ideale oplossing.
              yes, alleen met wat slimme eq in het passieve filter om te compenseren voor de constant directivity response curve van een driver op een fatsoenlijke CD hoorn is hier vaak wel redelijk mee te werken.

bij de BMS is dit overigens niet echt een issue omdat hoog en mid redelijk gelijke gevoeligheid hebben.
              ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by teunos
                bij de BMS is dit overigens niet echt een issue omdat hoog en mid redelijk gelijke gevoeligheid hebben.
                Klopt maar gebruik nu eens een passief filter met de low drivers die je eronder wilt hebben.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

d&b, in ieder geval Q7, heel simpel filtertje... De rest in DSP.

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Originally posted by MusicXtra
                    Klopt maar gebruik nu eens een passief filter met de low drivers die je eronder wilt hebben.
                    De discussie ging om de kostenbesparing op amps en 8-polig speakon door de top actief 2-weg aan te sturen en dus alleen de overgang HF naar VHF met een passief filter; i.p.v. 3-weg actief.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Met een BMS met (goedkoop) passief filter speelt het probleem niet van vermogen wegstoken in het filter maar bij een Limmerhorn met een 6" en 1" speelt het wel.

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Sander, jij bent de (onpartijdige) expert: Hoeveel dB stook je weg in het filter tussen 6" en 1"?

Mvg

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Ik zie een gevoeligheid van 110 - 112 dB/W/m op een hoorn van 60x40, dus 112 dB/W/m op een hoorn van 90x50 lijkt me stug. Ik gok dus op een 5 á 6 dB hogere output maar zonder powercompressie getalletjes of metingen blijft het professioneel gokken.
                          De limmer (75x45) met Ciare 6.38:

De BMS op 60x40 hoorn:

Op de HF950 (90x50) hoorn zal dat 60/90*40/50 ~ 1/2 = -3dB zijn.

Ik zie voor de BMS met 60x40 hoorn getallen van 110-116dB en voor de limmer met ciare 101-106dB. Bij 1kHz is er 10dB verschil, minus de 3dB voor de 90x50 hoorn maakt dus 7dB verschil (bij gelijk vermogen, met een flink grotere spreiding dan de 75x45 limmer en met meer headroom). Je zou ook de 18sound XT1464 (60x50) hoorn kunnen gebruiken op de BMS, deze hoorn kost nog geen 50euro.

De 4594 heeft een 3.5" spreekspoel, de Ciare 6.38 een 1.5". Zet daar bovenop het hogere rendement van de BMS en dan maak ik me niet zo druk om powercompressie bij de BMS

Geen kant-en-klaar filter maar wel een schema met de exacte componenten, niet dat het uit maakt in dit geval want Beyma zegt dat ie actief wil filteren

Zelfs met filter heb je het dus over ca. 500 vs 670 euri maar zonder filter zijn het letterlijk honderden euros verschil.
                          Ah, mooi er is al een filterontwerp, dat wist ik niet. Dat scheelt in de experimenteerkosten als je passief had willen filteren.
                          Maar goed, als we de kosten vergelijken moeten we natuurlijk wel beide met of beide zonder filter vergelijken: appels met appels.
                          Zonder filters:
                          De limmer zou dan dus 430euri kosten, de BMS 620euri. Kies je voor de 18sound hoorn op de BMS, dan wordt dat 570euri. Het verschil is dus 'slechts' 140euri. Voor die 140euri koop je dan flink wat meer output in een puntbron, al is dat misschien tegen meer vervorming...

Comment

• teunos
                            • Feb 2008
                            • 352

Sander, jij bent de (onpartijdige) expert: Hoeveel dB stook je weg in het filter tussen 6" en 1"?

Mvg
                            Daar is echt geen eenduidig antwoord op ondat dat afhankelijk is van heeeeel veel factoren zoals de drivers, wat voor een soort hoorns, crossoverfrequenties en opbouw van het crossover.
                            Dan nog, who cares? Ik snap de discussie niet helemaal. Zolang de versterker genoeg vermogen kan leveren beperkt het filter niet hoeveel vermogen er uiteindelijk door de speakers kan worden opgenomen.
                            Bovendien, condensatoren kunnen helemaal geen vermogen dissiperen en spoelen eigenlijk ook niet (draad dik genoeg kiezen tov dc weerstand van de spoel zodat de weerstand verwaarloosbaar laag is tov de luidsprekerspoel).

het zijn de weerstanden om een van de twee componenten te dempen die vermogen opstoken, maar met een beetje opletten in de ontwerpfase hoeft dat totaal geen beperkende factor te zijn. Een 1" driver voor boven een 6" driver hoeft echt geen grote jongen te zijn als een kleintje van 38 of 44mm al volstaat.

kortom, geen duidelijk antwoord.

ik zou me veeeeeel drukker maken om de time alignment die je nooit helemaal goed gaat krijgen.
                            ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Mvg
                              Bij welk rendement? Maar volgens mij doe je je nu dommer voor dan je bent en probeer je mij onderuit te trekken....

Comment

• beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

Zo zo, kijk je even twee dagen niet op J&H (druk met MTV music awards) en dan zijn we opeens drie pagina's verder !

Zoals hier werd uitgerekend is een verschil van 140 euro natuurlijk x2 en dan heb je het zo maar opeens over de prijs van één 15" woofer
                                Het 'semi-actief' aansturen is iets wat mij wel erg aanspreekt en in die richting wil ik wel verder gaan, de kant van de BMS kan ik echt niet opgaan als hobbyist en zelfs 2x de Limmer hoorn op zichzelf (zonder drivers) is toch al wel fors.
                                Ik was in eerste instantie op zoek naar de QSC hoorns te zien op pagina 1 ......van 26 dollar per stuk....
                                Voordeel is wel dat ik geen vrouw heb Dus niemand die loopt te miepen over geld uitgeven aan dit soort dingen hahaha

Ik ben even aan het google'en geweest na de de tip van de JBL PT hoorn maar kan nergens een duidelijke prijs vinden en of deze als particulier te koop is....

Originally posted by teunos
                                ik zou me veeeeeel drukker maken om de time alignment die je nooit helemaal goed gaat krijgen.
                                Ik denk dat je het nu over de Limmer hebt ? Voor zover ik begrepen heb zijn bij deze hoorn de 6"en de 1" in het zelfde vlak geplaatst dus de geluidsgolven "starten" precies gelijk (in mijn ogen wat met time alignment bedoeld wordt)

Al met al hoe ik dit project nu ga aanvliegen:

Ik heb nog wel het e.e.a op de plank liggen na 25 jaar speakerbouw hobby , zo heb ik nog tweemaal Beyma 15G400 die wachten op een behuizing en die zijn dus het eerste aan de beurt voor deze nieuwe kasten.
                                Ik wil het front zo maken dat ik deze kan losschroeven en vervangen als ik ooit een leuk ander setje (betere) 15 inch tegen kom op het www.
                                De kast zelf is uiteraard geen probleem om te maken en dat zal dan ook spoedig beginnen en natuurlijk komen de foto's hier te staan!

Alvast bedankt voor alle info die ik tot nu toe heb gekregen!!
                                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...