Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• PvG
    replied
    Het TH118 ontwerp is idd niet geschikt voor elke driver... De 18sw115 heeft een voldoende sterke conus en motor. Om deze driver maximaal te benutten wordt maximale compressie toegepast icm grote Xmax.

De exacte rekenkust achter cone correction heb ik me nog niet in verdiept, maar het wordt uitgelegd als het tegengaan van 'verplaatsing' van het punt met maximale druk door de verandering van de frontkamer van de hoorn door de grote Xmax en hoge compressie. Als het drukpunt zou verplaatsen, zou de conus asymmetrisch belast worden.

Frederic, deze tapped horn is ongeveer even groot en even zwaar als een dubbel 18" bassreflex kast en heeft ook dezelfde (of mss zelfs iets meer) output. Het voordeel is dat er maar de helft van het versterkervermogen en de helft van de drivers nodig is. Hout kost weinig. De extra uren in de complexiteit van de constructie neem ik voor lief. Merk op dat dit geen traditionele hoorn is waarvan je er meerdere moet stacken voor sub weergave. Een tapped horn doet het ook als je 1 kastje per kant neerzet (net zo goed als een BR).

Leave a comment:

• stefke96
    replied
    Naar mijn weten kan de 18SW115 prima tegen de extra mechanische belasting.
    In het oorspronkelijke Th-18 Xoc1 topic wordt er ook gezegd dat de conecorrectie niet mogelijk zal zijn bij elke luidspreker.

Leave a comment:

• ampie
    replied
    Geweldig om te zien hoe een discusie tot leven komt. Het plaatje zoals Peter hem laat zien is ook het ontwerp zoals ik hem heb. Op de diverse fora wordt de conecorrection voor dit ontwerp anders bedacht. Peter heeft volgens mij de goede. In ieder geval ook de wijze waarop ik hem aanvlieg. Trouwens op dit plaatje is mooi het extra uitgevreesde deel te zien
    Last edited by ampie; 20-02-17, 18:03.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by salsa
    Hmm...ik zet nogal vraagtekens bij de speaker mond, dit is een rare mechanische belasting op de conus, het zou mij niets verbazen wanneer deze dus scheurt...
    Ik vind het geen goed ontwerp.

Dave
    Dat het een heel vreemde constructie is ben ik direct met je eens, dat de conus hierdoor niet symmetrisch belast wordt is niet zo, bij lag frequenties maakt het niet zoveel uit waar de driver zijn lucht kwijt kan.

Leave a comment:

• frederic
    replied
    Wat is eigenlijk nog het nut om dergelijke constructies te bouwen voor subs?

Leave a comment:

• salsa
    replied
    Hmm...ik zet nogal vraagtekens bij de speaker mond, dit is een rare mechanische belasting op de conus, het zou mij niets verbazen wanneer deze dus scheurt...
    Ik vind het geen goed ontwerp.

Dave

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Originally posted by salsa
    Zowiezo klopt de getoonde tekening helemaal niet met een Danley kast, vooral het compressie begin in de hoorn waar de speaker in de hoorn slaat. Die is niet zo.

Hier een linkje van hoe dit wel is. http://img3.uploadhouse.com/fileuplo...70ced5495a.jpg
    Dat is het TH18 design van XoC...

Dit is de TH118 (met hogere compressie en conecorrection): zie ook wire frame enkele posts terug.
    Last edited by PvG; 20-02-17, 06:23.

Leave a comment:

• salsa
    replied
    Originally posted by PvG
    Sander, 6:18 en nog niet in bed? Fijn klusje ;D

Een ring zou de compressiefactor en de conecorrection wijzigen. Daarnaast zou de driver dan de grill kunnen raken. Zou ik niet doen. De basisplaat wat uitfrezen is minder werk dan een extra ring maken. Wel even nadenken over de volgorde bij het frezen
    Zowiezo klopt de getoonde tekening helemaal niet met een Danley kast, vooral het compressie begin in de hoorn waar de speaker in de hoorn slaat. Die is niet zo.

Hier een linkje van hoe dit wel is. http://img3.uploadhouse.com/fileuplo...70ced5495a.jpg
    Last edited by salsa; 20-02-17, 01:50.

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Wegfrezen van dat stuk doet exact hetzelfde.... Dat zal in de praktijk ook echt niet uitmaken.
    Nee, maakt wel uit: het oppervlak van de throat verandert niet als je het platte stuk infreest.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by PvG

Een ring zou de compressiefactor en de conecorrection wijzigen. Daarnaast zou de driver dan de grill kunnen raken. Zou ik niet doen. De basisplaat wat uitfrezen is minder werk dan een extra ring maken. Wel even nadenken over de volgorde bij het frezen
    Wegfrezen van dat stuk doet exact hetzelfde.... Dat zal in de praktijk ook echt niet uitmaken.

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Het middenstuk pas verwijderen als je het platte vlak volledig op diepte hebt gefreesd, anders heb je geen steun voor je frees

Leave a comment:

• ampie
    replied
    Klopt, het laten staan van een half maantje in de opening heeft wat aandacht nodig. Speakeropeningen maken doe ik doorgaans door in drie gangen de plaat 'door' te frezen. Nu zal ik de eerst 2 gangen voledig rond halen en de laatste gang slechts ten dele.
    ALs plaatmateriaal gebruik ik 13 laags berken betonplex. Enerzijds omdat dit een mooi hard oppervlakte heeft anderzijds omdat ik hier nog een aantal platen van heb liggen. Dit verklaart ook waarom ik deze infrees. Ik ben bang dat het glade oppervlak onvoldoende hechting geeft voor de lijm. Ondanks dat de betonplex geen afwerking nodig heeft wil ik deze toch licht opschuren en in de warnex zetten.

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Of een driver met een kleinere X-max nemen.
    En dan nu serieus; je kunt de driver ook op een houten ring van 10 mm monteren.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Of een driver met een kleinere X-max nemen.
    En dan nu serieus; je kunt de driver ook op een houten ring van 10 mm monteren.

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Ah, ja idd je freesmal icm met je vraag zette me op het verkeerde been. Idd het deel bij de pijl ca 10mm infrezen. Succes! ;-)

Leave a comment:

Working...