Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PvG
    replied
    Ik ben verkocht... enkele bevindingen:
    - De top is vlak in het mid en toch fris in het hoog.
    - De gehele set klinkt vlak en strak.
    - Ik kon slechts 1 dubbel 15" per kant neerzetten en de top moest 9dB zachter dan de sub. (En ik ben altijd behoorlijk zuinig met sub.) Ik heb dus 9dB meer headroom op dezelfde amp. Lekker!
    - Bij het mixen valt op dat je 'meer' hoort en alles lijkt gevoeliger: 1 a 2 dB is voldoende om een instrument er uit te lichten, waar ik bij de C24 al snel 3-4 dB nodig had.
    - Stemmen en piano zijn heel gemakkelijk 'op' de mix te leggen. En klinken fantastisch.
    - Bij het draaien van wat pauze muziek hoorde ik opeens dingen in de nummers die ik nog nooit had gehoord...
    - Horizontale en verticale spreiding is erg goed: de klankkleur verandert nauwelijks als je door de zaal loopt. Hierdoor hoefde ik tijdens het mixen ook minder rond te lopen (ik stond met mixer aan de zijkant van de zaal, maar ik had een prima klankbeeld.) Alleen voor het laag moest ik af en toe mijn oren 'calibreren'.
    - Op hoog volume blijft de top netjes. De 12" van mijn C24s (en alle andere 12" toppen die ik ken met een xover boven de 1kHz) doen lelijk op hoog volume. VRX932 heeft dat bijv ook. De DIY heeft hier geen last van door de xover op 650Hz.
    - Euh, vergeten te checken: gain before feedback... gewoon niet eens tegen aan gelopen. 4 vocal mics (sm58) op front met 1 zangeres met weinig volume en geen enkele bijna pieper/galm en ik had de in druk dat het zonder problemen nog veel harder kon.
    - Alleen maar complimenten gekregen voor het geluid van zowel muzikanten als publiek. En ik heb de muzikanten daarna pas verteld dat de toppen nieuw en zelfbouw zijn...
    - Praktisch puntje: de toppen zijn prima door 1 persoon op een standaard te krijgen door ze op een sub te leggen, de standaard er in te steken en rechtop te tilten.
    - Ik vond de SA C24 al goed klinken, maar deze top klinkt nog iets beter en kan veel harder.

    Edit: de eerder genoemde IIR settings zijn dus al behoorlijk goed en ik heb (nog) geen behoefte gehad iets aan te passen.

    Minpuntje:
    - Nu heb ik te weinig sub...
    Last edited by PvG; 25-09-16, 09:15.

    Leave a comment:


  • drbeat
    replied
    Originally posted by PvG
    De oude set doet het nog prima...
    Komend weekend de DIYs ;-)

    ik ben zeer benieuwd naar de resultaten...

    Leave a comment:


  • PvG
    replied
    Originally posted by drbeat
    En....hoe is het gegaan met je tops cq je set?
    De oude set doet het nog prima...
    Komend weekend de DIYs ;-)

    Leave a comment:


  • drbeat
    replied
    Originally posted by PvG




    Komend weekend eerst een bruiloft op een sjieke locatie met 11-koppige soulband, dus dat leek me geen goede gelegenheid om mijn reputatie te verpesten...
    Volgende week een bandje (lees: samenraapsel van muzikanten...) op een besloten feestje in een informele sfeer, dus daar zullen de DIY toppen voor het eerst in de echte wereld aan de tand gevoeld worden. Ik kan daar redelijk 'los' gaan, dus ik denk dat ik daar totaal 4x dubbel 15" subs neerzet (en dat zal niet genoeg zijn om de toppen bij te houden...).

    En....hoe is het gegaan met je tops cq je set?

    Leave a comment:


  • PvG
    replied


    Laatste meetresultaten / settings staan in post #174 en #182. Fase response is nu zo ongeveer het beste wat je kunt bereiken met IIR filters. Misschien dat de amplitude response nog wat PEQ kan gebruiken, maar daarvoor wil ik de toppen ook eerst horen.
    Edit: ik zie dat de EQ settings er niet staan. Deze zijn nu -4dB @ ±350Hz, Q=2 en -4dB @ 3kHz, Q=2.

    Komend weekend eerst een bruiloft op een sjieke locatie met 11-koppige soulband, dus dat leek me geen goede gelegenheid om mijn reputatie te verpesten...
    Volgende week een bandje (lees: samenraapsel van muzikanten...) op een besloten feestje in een informele sfeer, dus daar zullen de DIY toppen voor het eerst in de echte wereld aan de tand gevoeld worden. Ik kan daar redelijk 'los' gaan, dus ik denk dat ik daar totaal 4x dubbel 15" subs neerzet (en dat zal niet genoeg zijn om de toppen bij te houden...).

    Leave a comment:


  • purplehaze
    replied
    En Peter...al weer wat gevorderd met de DIY hoorntoppen?

    Leave a comment:


  • Timo B Geluidstechniek
    replied
    Betreffende SIM: ik ben bij de tuning van Jersy boys gaan kijken en daar was de combi SIM3 + 6x Galileo wel een uitkomst voor de operator zeg maar. Met 96 processor kanalen aan het werk in combi met SIM3 is het alleen een nog de branches correct programmeren en gaan met dat spul. Ik dacht dat ze er 1 1/2 dag voor nodig hadden inclusief 1 kant gedeeltelijk opnieuw inhangen (foutje met de hoeken op de mica's) verifiëren en kalibreren. Wel 2 man aan het werk....

    Met Smaart kan het ook (via dante en DVS bv.) maar 96 processor kanalen retour patchen en 8 mic's heb je wel wat te doen zeg maar. Door het linken van de Galileo via de bus kabels zou het op die klus ook mijn keuze zijn om SIM3 te gebruiken. Maar goed ben meer van kleine klussen en speaker settings zeg maar

    Leave a comment:


  • Timo B Geluidstechniek
    replied
    Vast en zeker Meyer Sound zo kenende......

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Zit er een nieuwe versie aan te komen?

    Leave a comment:


  • Timo B Geluidstechniek
    replied
    Qua nauwkeurigheid geen verschil. Alleen zet smaart de data een soort van snel op je scherm waarbij je bij SIM even geduld moet hebben als die op accumulate staat (dit is +/- gelijk met average +/- 8sec).
    Er zijn nog wel een aantal andere verschillen in mogelijkheden (Smaart veel verschillende windowing opties acoustic tools (was vroeger een extra optie maar zit nu standaard ingebakken in de IR mode) multiple screens in V8 en met de huidige techniek qua computers afhankelijk van het systeem wat je gebruikt een snellere processor oa.

    Verder zou ik op beide systemen kunnen/willen werken maar SIM is een soort van fors zeg maar dus neem ik meestal Smaart mee
    Ik ben benieuwd waar ze met SIM4 mee gaan komen......
    Last edited by Timo B Geluidstechniek; 04-09-16, 20:07.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Prijsverschil is te groot voor de extra opties welke SIM op dit moment nog heeft, paar jaar geleden was dit nog wel te rechtvaardigen, toen Smaart nog geen mogelijkheden had om simultaan met meerdere microfoons tegelijk te meten. Denk ook dat de algoritmes waar SIM mee werkt niet heel veel zullen verschillen van die van Smaart, dus qua nauwkeurigheid zal het ook niet verschillen.

    Leave a comment:


  • Timo B Geluidstechniek
    replied
    SIM heeft een mogelijkheid mbt Galileo/Calisto die een soort van deftig is. Je kan Galileo als line switch gebruiken waarbij dus de processor simultaan wordt door gemeten iets wat bij smaart wel kan maar het eea aan patchen en extra kanalen configureren als gevolg heeft.
    Geen probleem als je een multi channel i/o hebt (een RIO1608 met dante van yamaha in mijn geval).

    Verder heb ik beiden qua data vergeleken en het verschil is nihil te noemen. Qua prijs zit er een beetje verschil zeg maar ;-)

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by PvG
    REW heeft geen coherentie plot... REW checked bij elke meting (freq sweep) of er voldoende signaal was en geeft een melding als dat niet zo is. Dit zouden 2 van de redenen zijn om naar SMAART te gaan (muziek signaal kunnen gebruiken en coherentie plot). Maar 't kost zo veel...
    Alle waar naar zijn geld.... Denk dat Smaart inmiddels zo ver is ontwikkeld dat het SIM zich inmiddels wel uit de markt heeft geprijst, Timo zal dat waarschijnlijk wel beamen.
    Ik ben in ieder geval meer dan tevreden met het programma.

    Leave a comment:


  • Timo B Geluidstechniek
    replied
    Qua kosten sorry PVG ik moet de rekening die ik van Rational Acoustics krijg ook gewoon betalen en het blijft een mooi product van een firma die echt probeert te luisteren naar de gebruikers en de suggesties van die gebruikers zo snel als mogelijk probeert te implementeren (teunos had een suggestie die dus al in de 8.1 beta geïmplementeerd is tenminste dat was jij toch teunos betreffende die variabele stappen op db waarden via cmd+ pijltje op.neer).

    Zelf heb ik voor ik meen 7.3 of 4 een optie voorgesteld betreffende proportional panes waar dus het live impuls response window even groot wordt als het fase en magnitude window (fijn als je weer in een akoestisch wangedrocht terecht komt waar je dus je delay's probeert terug te vinden)

    Even over die Sweep.
    Dit zit ook in Smaart 7 en 8 ingebakken in een pink sweep met als extra dingetje dat Smaart de sweep volgt en de data die later komt dan het referentie signaal (reflecties dus) probeert te negeren.
    Ik gebruik het af en toe als ik in een betonnen bak vol met glas iets moet af regelen (lang leve de afdeling architectuur zeg maar).
    Deze optie zit in de generator ingebakken.



    Een 2 de optie om de meting te verbeteren zit in de opties betreffende de transfer functie verstopt. Je kan hier Mag(nitude) AVG (avarage) Type veranderen van Polar naar Complex waarbij Smaart dus probeert rommel die buiten het time window valt uit je meting te houden.



    Het verschil tussen beide is meer een kwestie van "musical vs technical" meten zeg maar.
    Ik zit meestal op polar daar reflecties nu eenmaal een soort van "dikke vette pech voor je" zijn dus deal with it......
    Geeft wel meestal aan dat het herplaatsen cq onder een andere hoek tov muren end kan helpen (suc6 daarmee als het spul al gemonteerd is zeg maar).

    (Sorry schaamteloze promotie modus switched to off bij deze;-) )
    Last edited by Timo B Geluidstechniek; 03-09-16, 13:21.

    Leave a comment:


  • PvG
    replied
    REW heeft geen coherentie plot... REW checked bij elke meting (freq sweep) of er voldoende signaal was en geeft een melding als dat niet zo is. Dit zouden 2 van de redenen zijn om naar SMAART te gaan (muziek signaal kunnen gebruiken en coherentie plot). Maar 't kost zo veel...

    Verder denk ik dat de fase plot niet beter kan worden dan ie nu is (met de beperkingen van een DCX2496 = geen lineair phase filters):
    MID: 100 Hz BES12 HP, 676 Hz BES 24 LP
    HF: 676 Hz BES24 HP, 6.5 kHz LR12 LP
    VHF: 6.5kHz LR12 HP (inverted).
    Ik verwacht dus 90+360+180 gr fase draaiing. Bij 100 Hz zit ~90 gr extra fasedraaiing door de BR poorten van de mid hoorn.
    Dus dit klopt aardig.

    Leave a comment:

Working...