Zelfbouw 2 x BEYMA 18gt400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Hoe heb je de dip op 82Hz gemeten? Met een meetmic? Op welke hoogte/afstand van de sub? Sub staand of liggend?
    Kan nl. een weglengte verschil (direct tov via vloer) zijn. Bij een halve golflengte verschil krijg je uitdoving...
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Staaf
      • Feb 2003
      • 398

Klinken doen ze wat mij betreft wel goed.
      Ik heb de sweep er op gezet via de laptop (tone generator programma), er zat buiten de processor en de amps anders niets tussen. Ik vond het enkel bizar dat ik net op die frekwentie een 'gat' had. Het meest bizarre vond ik zelfs dat zelfs door te frequentie met 10db te boosten op de processor er gewoon een gat bleef.

Zou je dat van die tweede impedantie piek even willen verduidelijken? (ik weet zelfs niet wat de eerste impedantiepiek is)
      Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Een basreflexkast heeft twee impedantie pieken, de eerste zit heel laag, meestal zo rond de 20Hz, de tweede rond de 50-80Hz.
        Tel ze bij elkaar op, dan zou je in jouw geval op 100 uitkomen, deel het door twee en dat is de tuningsfrequentie.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Staaf
          • Feb 2003
          • 398

Bedankt,

Eigen aan de kast dus; van de tuningsfrequentie heb ik eigenlijk geen idee.
          Is het dan gebruikelijk dat de impedantiepiek in het werkingsgebied zit?

@pvg, ik had net over jouw post overgekeken.
          Ik heb die 82Hz niet gemeten, maar ingesteld in het programma als gewenste waarde. De subs lagen op hun kant.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Die impedantie piek heeft alles te maken met resonantie frequenties, de twee pieken houden nauw verband met de resonantie van de driver en de kast.
            En ja, dat ze in het weergavegebied zitten is heel normaal.

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Ah, met je oren de dip vastgesteld. Was dit binnen? Dan is die 82Hz dip vast veroorzaakt door een reflectie: zou bijv kunnen als de sub 1m van een muur afstaat (340m/s / 82Hz = ~4m, halve golflengte ~2m, heen en weer naar een muur ~1m).

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Ik denk niet dat het een reflectie is, het is vrij normaal wanneer je een sweep loslaat op een basreflex dat deze bijna wegvalt bij de impedantie piek.
                Er loopt dan praktisch geen stroom meer door de spreekspoel.
                Een reflectie is ook niet zo extreem en al zeker niet binnen 3Hz, overigens is dat ook heel makkelijk te testen door de luidspreker op een andere plek neer te zetten en nogmaals de sweep af te spelen, dan zou de dip op een andere frequentie moeten zitten.

Comment

• Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

Originally posted by MusicXtra
                  Sander,

Hoe is dit te verklaren? Hoe moet ik die impedantiepiek zien? Ik zou verwachten dat de conus ergens een weerstand ondervind en daardoor niet beweegt. Echter, aangezien de versterker nog steeds vermogen in de spoel blijft duwen, zou deze dus opbranden.
                  Dat blijkt dus niet het geval te zijn?

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Hieronder zie je een impedantie plot van de Prospect kick.

Wat je ziet is dat de weerstand wisselt met de frequentie, bij een heel lage frequentie begint hij op te lopen tot een piek, daarna zie je dat hij terugzakt en er weer een tweede ontstaat. Hierna zakt hij nog verder terug om vervolgens met de stijgen van de frequentie weer geleidelijk toe te nemen.
                    Dit wordt veroorzaakt door de weerstand die de conus ondervind van de kast. Als de conus nauwelijks door de kast wordt belast zal de wisselstroom weerstand van de spoel toenemen, vergelijk dat maar met een driefase elektromotor, als je die tegen probeert te houden zal hij meer stroom trekken terwijl het toerental gelijk blijft. Bij een bas reflex zijn er dus twee frequenties waarbij de conus nauwelijks weerstand ondervind, dit heeft alles te maken met de poortafstemming. Een band-pass heeft nog een derde impedantie piek die door de voorkamer wordt veroorzaakt. Het kleine bultje hoger in de frequentie wordt veroorzaakt door de grille, die maakt er een heel klein beetje een band-pass van.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Originally posted by MusicXtra
                      Ik denk niet dat het een reflectie is, het is vrij normaal wanneer je een sweep loslaat op een basreflex dat deze bijna wegvalt bij de impedantie piek.
                      Een reflectie is ook niet zo extreem en al zeker niet binnen 3Hz, overigens is dat ook heel makkelijk te testen door de luidspreker op een andere plek neer te zetten en nogmaals de sweep af te spelen, dan zou de dip op een andere frequentie moeten zitten.
                      Roommodes kunnen erg pieken/dippen hoor, zeker als het bijv zou gaan om een kale, rechthoekige garage van 3x3x6m...
                      Verplaatsen is een goede tip (maar lost niet een evt roommode op).
                      Vraag aan Staaf is hoe zijn testopstelling en testruimte er uit ziet.

Comment

• Staaf
                        • Feb 2003
                        • 398

Hier is Staaf met zijn antwoord:
                        testruimte is 15m op 5.5 meter; kasten stonden in het midden van de 15 meter (dus 7.5m voor, 7.5 meter achter) en in het midden van de 5.5 meter. Baskasten lagen beide op hun kant met de tops tegen elkaar aan in het midden.

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Originally posted by Staaf
                          Hier is Staaf met zijn antwoord:
                          testruimte is 15m op 5.5 meter; kasten stonden in het midden van de 15 meter (dus 7.5m voor, 7.5 meter achter) en in het midden van de 5.5 meter. Baskasten lagen beide op hun kant met de tops tegen elkaar aan in het midden.
                          340/82=4,15m golflengte, 7/2*4,15=14,5m (=een lengte waarbij uitdoving zou optreden), neem nog wat meetfouten (hoogte?) ed mee en 2*7,5=15m voor en achter de speakers verklaart de dip op 82Hz...

Het is heerlijk weer, dus ik zou zeggen: zoek een grasveldje op zonder muren in de buurt en doe de meting nog eens.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Als het inderdaad uitdoving zou zijn is het al genoeg de sub twee meter te verplaatsten, dan zou de 82Hz een andere frequentie moeten zijn.

Comment

• bksound
                              • May 2012
                              • 56

Beste collega's,

Ondertussen hebben de kasten al een paar keer dienst gedaan. Het verschil met de baspijpen is niet zo groot. Misschien een heel domme vraag maar de woofers moeten toch met de cone naar buiten zitten hé? In de richting van de gaten en de speakergrill?

Bedankt al voor jullie reactie!

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Dat moet niet persé maar meestal zit het chassis in de kast en de conus inderdaad vlak achter de grille.

Comment

Working...