Zelfbouw 2 x BEYMA 18gt400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bksound
    • May 2012
    • 56

Beste collega's,

Leuk om zoveel respons te zien! Ik vroeg me nu gewoon af ofdat de originele Mach-kasten dan ook baspijpen had? Ik hoop gewoon dat onze kasten nu mét baspijpen een mooi verschil zullen produceren.

Bedankt alvast

Comment

• bksound
      • May 2012
      • 56

Denk net nog even aan het volgende:
      Er wordt gesproken van Beyma 18g550 woofers. Indien ik ooit de drivers (18gt400) zou willen vervangen met de g550's; moet ik dan ook de baspijpen inkorten? En zou dit veel rendement extra opleveren.
      De centrale vraag is eigenlijk ofdat de financiële inspanningen de moeite waard zouden zijn tov het rendement?

Vriendelijke groeten!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Nee, dat is zonde van je geld, de 18G550 is een heel oud ontwerp, stop er dan een moderne driver in.
        Originally posted by Staaf
        Dat is het nu net; Ik vermoed dat de nieuwe versie 100x50x70 meet..... Als ik dat vergelijk met de maten van TS (120x60x70)
        Dat is dus een totaal ander ontwerp.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• bksound
          • May 2012
          • 56

Voorlopig ga ik de komende weken de kasten aanpassen met de baspijpen. De woofers blijven voorlopig 18gt400's. Lijkt me gek om speciaal nieuwe te kopen als de gt400's optimaal tot hun recht komen met de baspijpen.

Bedankt!

Comment

• Staaf
            • Feb 2003
            • 398

Ik kan enkel maar meegeven dat in de kasten die ik had ook geen basreflexpijpen gemonteerd zaten.
            Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• bksound
              • May 2012
              • 56

@Staaf: Hoeveel heb jij er gehad en ben je er tevreden van geweest? Het lijkt nu ofdat het niet echt de bedoeling is om er baspijpen in te plaatsen. Ik wil het alleszins proberen want MusicXtra lijkt me nu toch een zeer capabel persoon om ervoor te zorgen dat mijn kasten beter tot hun recht komen..

Ik ben benieuwd...

Bedankt alvast!

Comment

• Staaf
                • Feb 2003
                • 398

Ik heb er 4 gehad; ik had er reeds 4 van het andere- compactere model. Ik moet zeggen dat ik ze zelf in de praktijk nooit gebruikt hebt buiten om ze eens te testen. Voor mij was de maat - op gebied van transport- zo onhandig dat ik er eigenlijk niets mee was. Ze zijn dan heel snel weer de verkoop in gegaan.
                Ik weet heel zeker dat er geen basreflex pijpen inzaten.... ik heb de kasten opengehad om ze te herlakken. Ik moet hier ergens wel nog foto's van liggen hebben. Bij intresse pm je maar.

Comment

• Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

Bij deze:

Uploaded with ImageShack.us

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Dus wel met baspijpen of slaat de foto niet op het bovenstaande verhaal ?
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Staaf
                      • Feb 2003
                      • 398

gaten wel; pijpen niet.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Gaten zijn basreflexpoorten met een korte lengte....
                        De lengte en oppervlak van de poorten bepalen samen met de inhoud van de kast de resonantie of afstemfrequentie van de kast.
                        Kortere en/of grotere poorten geven een hogere afstemfrequentie net als een kleinere kast inhoud.
                        Een goed ontwerp heb je wanneer kastinhoud, en afstemfrequentie goed op de gebruikte drivers zijn afgestemd waarbij de luchtsnelheid in de poorten niet te hoog wordt.
                        Ik weet uit ervaring, doordat ik metingen aan deze kasten heb gedaan dat de afstemfrequentie met 6 poorten van 150 mm lang ergens rond de 45-50 Hz ligt, precies weet ik het niet meer.
                        Op die frequentie presteert de 18G550 in dit ontwerp optimaal en verwacht ik dat de 18G400 het ook goed zal doen.
                        Maak je de poorten korter dan zal het rendement weliswaar iets stijgen maar zal de weergave verre van vlak zijn en zal de onderste frequentie omhoog schuiven.

Comment

• Staaf
                          • Feb 2003
                          • 398

MusicXtra; heb je het dan over de kasten van de TS of over de Mach kasten.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Ik heb het over de Mach kasten die zijn gelijk aan de kasten van TS.

Comment

• Staaf
                              • Feb 2003
                              • 398

MusicXtra;

Zoals ik terugvond in de link van de Mach kasten die ik een paar dagen eerder poste:
                              Mach 182R:
                              105x53x70cm = 390L

Kasten van TS
                              123 x 60 x 70cm = 516L

Van beide kasten moet nog wel het oppervlak afgetrokken worden dat de luidsprekers achteruitzitten maar toch....

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

De voorloper van de kast die jij bedoelt is exact gelijk aan de kast van TS.
                                Later is Mach met die iets kleinere kast gekomen, de luidsprekers zitten daar ook anders in.

Comment

Working...