Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

    #46
    Hmmm je bedoelt de 2e 6cm strook van 58,4? waarvan je een paar posts geleden uitlegde dat ze doormidden tegen de voorkant moeten?

    die heb ik idd hetzelfde geplaatst als de 6cm rooster bracing aan de zijkant.
    die moet dus niet in de hoek maar tegen de voorplaat? die zouden eventueel nog toegevoegd kunnen worden idd, al wordt de literinhoud dan wel weer iets kleiner hehe, neem aan dat dit te weinig is om echt verschil te creeeren?

    op freespeakerplans staat een foto van ene tim uit nederland die m ook heeft gebouwd, heeft hij dan niet dezelfde fout gemaakt?



    alvast bedankt

    Comment

    • Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

      #47
      op freespeakerplans staat een foto van ene tim uit nederland die m ook heeft gebouwd, heeft hij dan niet dezelfde fout gemaakt?
      Ehm, nu je het zegt, inderdaad. Daar had ik tot nu toe geheel overheen gekeken. Ik zie nu ook dat de renders er inderdaad geen echt uitsluitsel over geven.

      Het volume dat in mindering wordt gebracht met extra bracing valt inderdaad te verwaarlozen. Zeker als je tussen de bracings wat dempingsmateriaal plaatst dat het virtueel volume vergroot.

      Ik zal eens kijken of ik de plannen/ een render kan aanpassen dat de plaatsing van die bracings duidelijker wordt.

      Mvg Johan

      Comment

      • Bartje2012
        • Aug 2008
        • 93

        #48
        jep de render had ik al vaker bekeken en gaf daar idd geen uitsluitsel over, toen ik de fotos van tim zag, en geloof nog iemand anders die het ook zo deed, nam ik aan dat dit de correcte manier was. Zoals jij aangeeft dat het hoort lijkt het me ook veel logischer en snap ik de functie ook beter

        ik ga het iig bij de volgende kastjes (had zondag en vandaag pauze) correct doen en de andere 2 corrigeren door het alsnog toe te voegen.

        Bedankt voor de uitleg.

        Bart.

        Comment

        • Bartje2012
          • Aug 2008
          • 93

          #49
          Of ik het begrijp het verkeerd, maar de bracings op 1/3e en 2/3e zoals de kleine driehoeken, en dan verticaal mee met de voorplaat... zoals in de foto hieronder?

          klopt het dan dat de bracings een beetje uitsteken bij het gat in de baffle?



          Last edited by Bartje2012; 05-07-10, 20:55.

          Comment

          • Timothy
            • Aug 2005
            • 175

            #50
            Originally posted by Bartje2012
            op freespeakerplans staat een foto van ene tim uit nederland die m ook heeft gebouwd, heeft hij dan niet dezelfde fout gemaakt?

            Dienen Tim komt niet uit Nederland, maar uit België (is een foutje van Rademaekers! :-) )

            Voor alle duidelijkheid: dit ben ik dus.

            Ik heb nu al 3 Cubo's in de garage staan (waarvan er nog maar 1 voorzien is van een woofer leve het backorder! )

            Ik heb die speciale bracing zoals in je laatste foto inderdaad nooit uitgevoerd (en geeft ook niet echt een nadelig resultaat vind ik). Stond in ieder geval niet echt duidelijk op de plannen (maar nu je het zegt, ik had telkens enkele stukjes op overschot (dacht dat het zaagrestjes waren :-) )

            Comment

            • Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

              #51
              klopt het dan dat de bracings een beetje uitsteken bij het gat in de baffle?
              Bij Cubo 15 zou je daar geen last van moeten hebben maar bij Cubo 18 kun je inderdaad het beste het hoekje wegsteken met een beitel en hamer. Tenzij het niet in de weg zit natuurlijk.

              Ik heb bij mijn meeste eigen Cubo's ook de bracing gelijk aan de voorkant, voor zo'n extra "solide look".

              Het is natuurlijk geen ramp als je de bracings tegen de voorplaat weglaat, maar bij mijn weten heb ik tot op heden nog geen "te stevige" kastconstructies ontworpen

              Mvg Johan
              Last edited by Rademakers; 07-07-10, 18:36.

              Comment

              • Bartje2012
                • Aug 2008
                • 93

                #52
                Hmmm ik kan 4x beyma 15p1200nd (1200 watt aes) kopen met de volgende parameters:

                fs 45 (Hz)
                qts 0.32
                bl 26.3 (T/m)
                xmax 9.5 (mm)
                mms 155.0 (gram)
                vas 84 (dm3)
                sd 855 (cm2)
                ebp 132.4
                vd 0.81 (dm3)

                De ebp en xmax liggen duidelijk boven de vereiste voor deze kast maar hoe zou deze het doen in de cubo klankgewijs? Wattage niet teveel voor in deze kast?

                Comment

                • Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

                  #53
                  Een hoge elektrische belastbaarheid is alleen maar mooi meegenomen. De Cubo ontwerpen verhogen niet alleen de gevoeligheid maar verlagen simultaan de excursie. De meeste luidsprekers lopen daardoor in een Cubo ontwerp eerder tegen de elektrische dan de mechanische belastbaarheid aan.

                  De 15P1200nd werkt het beste in Cubo 15 Extended. Met luidsprekers boven de 1000 Waes is het aan te raden om sowieso met Fins berken b/bb te werken, rekening te houden met de richting van de nerf en dan natuurlijk het liefst 18 mm dik. Ik werk zelf aan een Cubo 18 van 15 mm berken en één van composiet die ruim boven de 1000 W krijgen te verduren.

                  Bij de 15P1200nd kan het klankmatig helpen om de magneet in de achterkamer te stoppen om zodoende een zo vlak mogelijk respons te krijgen.

                  Mvg Johan

                  Comment

                  • Bartje2012
                    • Aug 2008
                    • 93

                    #54
                    Bedankt voor je antwoord hier kan ik zeker wat mee,
                    het gaan waarschijnlijk toch maar 18sounds worden, dat terzijde.

                    Een compleet andere vraag die iemand mischien kan beantwoorden is het volgende:

                    ik heb nu dus 4x 18 inch cubo's en 4x 15 inch, nou wilde ik de cubo 18's onder de cubo 15's leggen, heeft dit mischien nadelig effect op elkaar omdat de 18 inch een andere golf produceert dan de 15 inch?

                    Comment

                    • dexter
                      • Jul 2005
                      • 433

                      #55
                      Zoals met eigelijk alle systemen nooit 2 verschillende speakers in hetzelfde gebied laten werken, dit kan zowel uitdoving en versterking veroorzaken.

                      Comment

                      • Bartje2012
                        • Aug 2008
                        • 93

                        #56
                        naja ik ga het wel testen, heb met gemengde stacks ook gehad dat het goed ging en idd soms gaat het mis, zoals wbins met glijbanen. zou eventueel ook een blokje van 4x 15 inch kunnen doen en de 18 inch per 2 aan de zijkanten plakken. even experimenteren dus wat het lekkerst gaat. uitdoven is niet de bedoeling versterken (mits niet te piekerig) is niet zo erg hehe.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #57
                          Dat zal best wel goed gaan, lage frequenties hebben lange golflengtes, een frequentie van 100 Hz heeft al een golflengte van 3,4 meter.
                          Zolang het looptijdverschil niet meer is dan enkele decimeters zul je er weinig van merken.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Bartje2012
                            • Aug 2008
                            • 93

                            #58
                            nou, heb ze een avondje kunnen proefdraaien op een feest,
                            ten eerste.. johan.. bedankt deze kasten presteren boven verwachtingen,
                            nou heb ik al van alles voor me neus gehad van vintage tot funktion one, maar dat zo'n simpel klein kastje zulke geluidsdruk kan creeeren... petje af hoor.

                            tuurlijk wist ik dat het geen slechte kasten waren anders zou ik er ook geen 8 bouwen, maar dit is toch de eerste set waar ik "klachten" krijg dat het geluid erg mooi klinkt maar te hard hahaha.

                            wilde toch nog even vermelden dat ook voor de mensen die op zoek zijn naar een serieuze (dance) set (eventueel voor verhuur) deze kasten een erg goede optie kunnen zijn, dus niet twijfelen gewoon bouwen die hap

                            Comment

                            • paul_ulrix
                              • Mar 2009
                              • 74

                              #59
                              8 tegelijk zal idd wel goed gaan.

                              merk je eigenlijk iets van richtinggevoeligheid bij de cubo's ? zijn ze even luid aan de voor en achterkant ?

                              Comment

                              • Bartje2012
                                • Aug 2008
                                • 93

                                #60
                                nou dat niet, ik bedoel het is hybride dus ja, je hebt wat rondom bas, maar de throw is duidelijk aanwezig, tot een meter of 20 a 30 bleef er een goed voelbare druk, ben erg benieuwd wat deze kasten buiten gaan doen, 7 augustus staan ze in slovenie op een festival (wel gecombineerd met een aanvullende set subs/nexo tops en dan ben ik benieuwd of ze die druk ook kunnen leveren en de aanvullende set kunnen bij houden.

                                p.s. de HD15 is toch echt wel een geadviseerde basmid kast boven de cubo, de cubo samen met de hd15 levert een zeer solide bas met een erg strakke punch dankzij de hd15,
                                ik heb de cubo van 40 tot 90 laten lopen en de hd15's van 90 tot 160
                                Last edited by Bartje2012; 25-07-10, 22:42.

                                Comment

                                Working...