Nieuwe sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Nieuwe sub

Laatste weken veel aan het tekenen, rekenen en simuleren geweest om voor mijn line-array een geschikte sub te krijgen.
    Resultaat is een dubbel 18" sub in een heel compacte kast van 90*60*70 cm die vanaf 35 Hz al weergeeft. Nu zit ik met twee subs op elkaar op 1,4 meter hoog wat een mooie hoogte is om mijn line-array op te kunnen zetten, onderste kastje begint dan op 1,6 meter hoogte. Op de foto dus het van MDF gebouwde prototype, de 'echte' ga ik er komende tijd 4 van bouwen in 18mm berken multi.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

welk ontwerp heb je gekozen, of heb je een eigen ontwerp gebouwd en welke speakers ga je gebruiken?

Regards,

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by nightline
      welk ontwerp heb je gekozen, of heb je een eigen ontwerp gebouwd en welke speakers ga je gebruiken?

Regards,

Jack
      Is een eigen ontwerp en er zitten op dit moment Beyma's 18G550 in.

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Het heeft wat weg van een EAW SB1000 sub, als deze klank matig het zelfde doet heb je een lekkere bass.

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by salsa
          Het heeft wat weg van een EAW SB1000 sub, als deze klank matig het zelfde doet heb je een lekkere bass.

Dave
          De SB1000 heeft er qua plaatsing van de speakers inderdaad wel wat van weg, daar kom je ook eigenlijk bijna niet onderuit als je zo'n compacte dubbel 18" wilt maken. De SB1000 heeft volgens mij alleen bas poorten in de front paneeltjes en heeft hele andere maten.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Het zijn toch geen gesloten compartimenten ? Of wel??

Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by SPS
              Het zijn toch geen gesloten compartimenten ? Of wel??

Paul
              Nee, er zit één grote baspoort achterin de kast.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Ik neem aan dat je de wieltjes puur voor het gemak tijdens het bouwen daar hebt geplaatst, en niet om straks mee on the road te gaan...
                (of zie ik het weer eens helemaal verkeerd en is dat helemaal niet de onderkant...)

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by djspeakertje
                  Ik neem aan dat je de wieltjes puur voor het gemak tijdens het bouwen daar hebt geplaatst, en niet om straks mee on the road te gaan...
                  (of zie ik het weer eens helemaal verkeerd en is dat helemaal niet de onderkant...)

Daan
                  De wieltjes zijn van een dolly waar de sub nu op staat, er zitten hier nog geen handgrepen in en omdat hij van MDF is gemaak is hij ook echt niet te tillen.De uiteindelijke versie ben ik nog niet uit of ik er een losse wieldolly voor maak welke op de voorkant gezet kan worden of dat ik er gewoon 4 wielen aan de achterkant aan monteer.

Comment

• Turboke
                    • Oct 2006
                    • 463

Hoe kom je op dit idee om deze te maken,
                    Welke modellen heb je allemaal vergeleken of getest?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Het uitgangspunt was dat de breedte 60cm moest zijn om net zo breed te zijn als mijn line-array en de hoogte zodanig dat, wanneer er twee op elkaar staan ik ergens tussen de 120 en 150 cm uit zou komen.
                      Hier een plaatje van een aantal subs welke ik vergeleken heb.
                      Van links naar rechts: twee Punishers, een B2 kopie, mijn eigen ontwerp en een Mach R182 sub.
                      Om een goed vergelijk te maken zijn ze allemaal 'op tijd gezet' aangestuurd door een Apex intelli-X processor en Lab 4000 eindversterkers.

Comment

• Turboke
                        • Oct 2006
                        • 463

Maar je hebt dus niet met bv, een originele martin of ev of turbo of andere getest.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Turboke
                          Maar je hebt dus niet met bv, een originele martin of ev of turbo of andere getest.
                          Nee, dat is inderdaad niet gebeurd.

Comment

• Funmaker
                            • Jun 2006
                            • 922

ik heb niet veel kaas gegeten van geluid maar ik maakte mij de volgende bedenking:
                            Jij wil er 2 op elkaar stapelen om op een leuke hoogte te komen om je array comfortabel te hebben staan.
                            Wat met het gewicht en daarbij de trillingen? kan het niet wegschuiven/kantelen of dergelijke meer? aangezien je bas niet veel breder lijkt als de basis van je sub... en ga je op een of andere manier er ook voor zorgen dat je basjes onderling niet van elkaar kunnen gaan schuiven?
                            just my thoughts!
                            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Funmaker
                              ik heb niet veel kaas gegeten van geluid maar ik maakte mij de volgende bedenking:
                              Jij wil er 2 op elkaar stapelen om op een leuke hoogte te komen om je array comfortabel te hebben staan.
                              Wat met het gewicht en daarbij de trillingen? kan het niet wegschuiven/kantelen of dergelijke meer? aangezien je bas niet veel breder lijkt als de basis van je sub... en ga je op een of andere manier er ook voor zorgen dat je basjes onderling niet van elkaar kunnen gaan schuiven?
                              just my thoughts!
                              Wanneer subkasten erg gaan trillen wijst dit er meestal op dat de constructie niet erg stijf is, dit geeft een kleuring aan het geluid die ongewenst is en het rendement kan wel tot 3 dB lager zijn.
                              De SB1000 van EAW bijvoorbeeld is een erg goede sub mede doordat de kastconstructie enorm stijf is. Dit wetende zijn deze subs dus van heel veel interne versterkingen voorzien zodat de kast minimaal zal trillen. Daarnaast komen er rubber pootjes onder die in uitsparingen vallen van de kast die eronder staat, van elkaar schuiven zal dus niet zomaar gaan, de line-array staat ook op pootjes waarvoor ik uitsparingen wegfrees in de subs.
                              De breedte is 60 cm, de diepte 90 en het gewicht zal rond de 90 kg uitkomen, ik geloof niet dat dat zomaar om zal vallen.

Comment

Working...