Nieuwe sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

okido ben overtuigd, mijn kennis van sub/bass is dat het gewoon ooit hard trilt tot waar ik sta... en dan las ik het laatst in het rigging topic over dat gekanteld topje of iets daarmee... maar aangezien jij dus echt alles doordenkt was het eerder een kennis vraag voor mij merci!
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Waarom geen "vlieg" hardware aan de subs zodat je de tops rechtstreeks op de subs kan monteren bij een groundstack?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by BJD
        Waarom geen "vlieg" hardware aan de subs zodat je de tops rechtstreeks op de subs kan monteren bij een groundstack?
        Dit is een prototype waarbij het dus puur om het geluid gaat, voor de uiteindelijke versie zal er waarschijnlijk inderdaad flyware op komen om de toppen makkelijk op de subs gezet kunnen worden.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• teunos
          • Feb 2008
          • 352

Hallo, hé music, heb je iets van een plotje voor ons, gemeten of gesimuleerd? Wel interessant om te kijken wat dit kan doen. Het is een beetje het idee van een getapte hoorn die ik ooit heb ontworpen rond de RCF L15P200AK.
          ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by teunos
            Hallo, hé music, heb je iets van een plotje voor ons, gemeten of gesimuleerd? Wel interessant om te kijken wat dit kan doen. Het is een beetje het idee van een getapte hoorn die ik ooit heb ontworpen rond de RCF L15P200AK.
            Heb alleen een simulatie maar wereldschokkend is die niet. Rendement van deze sub is niet bijster hoog, een druk van rond de 133 dB is haalbaar zonder dat de X-max bereikt wordt. Wat uit de simulatie niet naar voren komt is de weergave onder de 40 Hz, in de praktijk geeft hij tot onder de 30 Hz duidelijk harder weer dan bijvoorbeeld de B2. Rond de 65 Hz zit echter een flinke dip van ongeveer 6 dB.
            Komende week wil ik nog een paar dingen proberen, onder andere een iets hogere tuning om te zien of het rendement daardoor verbeterd zonder al teveel aan laag in te leveren. Ik namelijk het idee dat door de constructie de normale berekeningen voor de poortlengte niet kloppen en dat deze dus lager is als berekend. Ik had de poort afgestemd op 40 Hz maar gezien de druk die hij op 30 Hz nog levert denk ik dat het eerder in de buurt van de 30 Hz of lager ligt. Dit denk ik doordat de conus uitslag onder de 40 Hz niet extreem groot wordt, kennelijk 'ziet' de conus dus nog steeds een behoorlijke belasting.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Door bij dit soort kasten de hoornlengte te verhogen ten koste van de kamergrootte, neemt de gevoeligheid toe en de diepgang af (ik spreek van hoornlengte aangezien ik de kasten benader als tapped hoorn). Een toenemende kamergrootte geeft meer diepgang ten koste van de gevoeligheid.

Zo op het eerste gezicht (zonder de interne afmetingen te kennen) is de dip op 65 Hz het dal boven de laagste piek en onder de 2de piek in de frequentierepons. In dat geval nemen de pieken rondom het dal ook af (en daarmee de dip) bij toenemende hoornlengte en/of toenemende kamergrootte.

Mvg Johan
              Last edited by Rademakers; 28-09-09, 11:24.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Inmiddels afgestapt van het idee om de poort tussen de woofers uit te laten komen. Kennelijk ontstaat er rond de 65 Hz een soort akoestische kortsluiting, de dip die daar ontstaat is met eqen niet weg te krijgen.
                Nu de kast is voorzien van 4 poorten in de frontjes is de dip verdwenen.
                Vanaf 30 Hz levert hij serieus druk en verslaat bij die frequentie nog steeds ruimschoots de B2. Het laag is mooi strak en krachtig zonder het 'blubberende' van de B2.
                Ben inmiddels begonnen met de bouw van 4 kasten, is even meer werk dan een prototype omdat er erg veel freeswerk in zit.
                Zal binnenkort wat plaatjes posten van de bouw.

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

heb je dan niet gewoon de EAW SB1000 'hergebouwd''??
                  is niet verkeerd hoor!!

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

@ MusicXtra: Je zei in een vorige post dat er een systeem kwam om je toppen direct op je bassen te monteren bij een groundstack. Je wou de toppen dan op de bovenkant van je bassen zetten, maar word dat met 3*sub+6*top niet een beetje wankelig? Misschien is het een idee om vanaf 2 subs de subs met de lange kanten op elkaar te leggen, en een verzonken vliegsysteem in de lange kant(als 'ie gewoon staat zoals op de foto's is dat dan de zijkant) te maken?

Waarschijnlijk heb je daar al over nagedacht, maar het is maar een suggestie...

Daan
                    Last edited by djspeakertje; 04-10-09, 10:05.
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• teunos
                      • Feb 2008
                      • 352

Originally posted by MusicXtra
                      Inmiddels afgestapt van het idee om de poort tussen de woofers uit te laten komen. Kennelijk ontstaat er rond de 65 Hz een soort akoestische kortsluiting, de dip die daar ontstaat is met eqen niet weg te krijgen.
                      Nu de kast is voorzien van 4 poorten in de frontjes is de dip verdwenen.
                      Vanaf 30 Hz levert hij serieus druk en verslaat bij die frequentie nog steeds ruimschoots de B2. Het laag is mooi strak en krachtig zonder het 'blubberende' van de B2.
                      Ben inmiddels begonnen met de bouw van 4 kasten, is even meer werk dan een prototype omdat er erg veel freeswerk in zit.
                      Zal binnenkort wat plaatjes posten van de bouw.
                      Dan ben je nu dus overgestapt van een getapte hoorn naar een gepoorte hoorn met de speaker ver naar voren in het hoornpad. zo creeer je een grote bandpasskamer achter het midden van de driver. Ik zou even verder gaan simuleren, dan kun je de afstemming van de bandpasskamer misschien nog verder optimaliseren.
                      Ps, wat is het mondoppervlakte van de hoorn, als deze namelijk kleiner wordt dan de oppervlakte van de 2 18'' woofers zal voor het midden van de speakers ook nog een bandpass effect optreden, als deze oppervlakte nu kleiner is dan 2x SD dan zou je nu dus in principe een dubbele bandpass hebben voor de woofers. misschien wel interesant om een keer uitgebreid te simuleren.

(Maar heb je al een simulatie van het ontwerp, ik ben namelijk even snel aan het simuleren geslagen en met je huidge ontwerp met de juiste speakers kom ik niet verder dan een response van 103Db vanaf 60Hz tot 95Hz recht met daarna een huge dip van meer dan 20Db bij 150Hz en in het laag valt hij na de 60Hz ook heel erg snel af.)
                      Last edited by teunos; 04-10-09, 10:46.
                      ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by salsa
                        heb je dan niet gewoon de EAW SB1000 'hergebouwd''??
                        is niet verkeerd hoor!!

Dave
                        De plaatsing van de speakers en de poorten zijn de enige overeenkomsten met de SB1000. Ik heb geen idee welke speakers daarin liggen en wat de poortafstemming is.

Originally posted by djspeakertje
                        @ MusicXtra: Je zei in een vorige post dat er een systeem kwam om je toppen direct op je bassen te monteren bij een groundstack. Je wou de toppen dan op de bovenkant van je bassen zetten, maar word dat met 3*sub+6*top niet een beetje wankelig? Misschien is het een idee om vanaf 2 subs de subs met de lange kanten op elkaar te leggen, en een verzonken vliegsysteem in de lange kant(als 'ie gewoon staat zoals op de foto's is dat dan de zijkant) te maken?

Waarschijnlijk heb je daar al over nagedacht, maar het is maar een suggestie...

Daan
                        Ik heb besloten geen flyware aan de subs te maken maar heb er uitsparingen ingefreesd waar de flybumper in kan staan.
                        Iedere sub is voorzien van rubberpootjes die ook in diezelfde uitsparingen vallen. Zo kan het nooit van elkaar schuiven en kan ik de subs rechtop gebruiken, twee op elkaar is dan 1,40 meter hoog. Op de zijkanten is het zelfde systeem aangebracht dus ik kan ze ook op zijn kant gebruiken dan kom ik met twee subs op 1,20 meter hoog. En meer dan twee subs wil ik niet op elkaar leggen.

Dan ben je nu dus overgestapt van een getapte hoorn naar een gepoorte hoorn met de speaker ver naar voren in het hoornpad. zo creeer je een grote bandpasskamer achter het midden van de driver. Ik zou even verder gaan simuleren, dan kun je de afstemming van de bandpasskamer misschien nog verder optimaliseren.
                        Ps, wat is het mondoppervlakte van de hoorn, als deze namelijk kleiner wordt dan de oppervlakte van de 2 18'' woofers zal voor het midden van de speakers ook nog een bandpass effect optreden, als deze oppervlakte nu kleiner is dan 2x SD dan zou je nu dus in principe een dubbele bandpass hebben voor de woofers. misschien wel interesant om een keer uitgebreid te simuleren.

(Maar heb je al een simulatie van het ontwerp, ik ben namelijk even snel aan het simuleren geslagen en met je huidge ontwerp met de juiste speakers kom ik niet verder dan een response van 103Db vanaf 60Hz tot 95Hz recht met daarna een huge dip van meer dan 20Db bij 150Hz en in het laag valt hij na de 60Hz ook heel erg snel af.)
                        Dan klopt jouw simulatie in elk geval niet met de werkelijkheid.
                        Het rendement is zeker geen 103 dB, eerder in de buurt van de 98 dB.
                        De sub geeft al serieus druk vanaf 30 Hz en verder dan 100 Hz heb ik niet getest omdat hij toch niet hoger ingezet wordt.
                        Wat ik hoor is een zeer aangenaam laag, hij mist een ietsie de punch die je van een 15" hebt maar dat is ook inherent aan het gebruik van 18" speakers.

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

Sorry, ik had inderdaad een te hoog rendement, ik had in hornresp 2.83 volt aangehouden voor 2 drivers, moet dus 2volt zijn aangezien je naar 4 ohm gaat. dan zou het rendement al veel dichter bij die 98 db komen. maar ik zou graag een echte meting willen zien om te kijken wat voor een principe deze kast nu volgt.
                          ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Sorry, ik had inderdaad een te hoog rendement, ik had in hornresp 2.83 volt aangehouden voor 2 drivers, moet dus 2volt zijn aangezien je naar 4 ohm gaat. dan zou het rendement al veel dichter bij die 98 db komen. maar ik zou graag een echte meting willen zien om te kijken wat voor een principe deze kast nu volgt.
                            Dat kan hoor, beste is dan even af te wachten tot ik de definitieve versie klaar heb. Mail me anders even op xammy39 apestaart de heetste mail dot com.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Eerste kast van de definitieve versie is klaar.
                              Deze klinkt nog strakker dan het prototype, kast zit ook veel stijver in elkaar door veel bracing en doordat ik nu wel lijm heb gebruikt.

Comment

• teunos
                                • Feb 2008
                                • 352

Morgenvroeg proefwerk wiskunde d, dus moet eigenlijk gaan slapen, maar ik moet zeggen, dit ziet er wel zo gelikt uit echt heel gelikt. klasse. Ben zeer beniuewd naar metingen. keep up the good work.
                                ''diamonds are forever''

Comment

Working...