Nieuwe sub
Collapse
X
-
-
-
En dat op een zelfbouw -lees liefhebbers- forum...
Misschien kom je nog tot inkeer...?
Ook anderen zoals Mogdale hebben wel hun kennis en ontwerpen met de goegemeente gedeeld. Heb jij ook veel aan gehad lijkt mij.
Neem ook de share gedachte van Hornresp, WinIsd etc. mee (Gratis !)
Paul.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
In principe is het nu gewoon een bas reflex kast, en dus helemaal niet zo moeilijk om na te maken, ook al heb je de tekeningen niet. Alleen aan de foto's heb ik al genoeg om een 3d tekening te maken en vervolgens alle volumes precies te berekenen voor de gekozen woofer. Maar dat even terzijde, ik denk dat het interessanter is dat musicxtra met meer natuurkundig te bewijzen argumenten, en metingen komt om zijn ontwerp te bewijzen. Voordat zoiets er is, waarom de moeite nemen om het te kopiëren?
Laat eerst maar is een meting zien die echt laat zien dat je kastje tot de 35 hertz gaat, want persoonlijk vindt ik dit soort beweringen altijd heel leuk en aardig, maar pakt het in praktijk vaak heel anders uit. De laatste tijd ben ik door het zelf ontwerpen en prototypen van subs, en het analyseren van geluidsmateriaal, er al snel achter gekomen dat er maar weinig muziek is die deze lage noten bevat, er maar weinig kasten zijn die dit zoiezo echt goed zouden kunnen weergeven, en 50 Hz al snel kan klinken als een hele lage ''35Hz'' mits goed uitversterkt.
Daarom, kom eerst is met een bewijs in de vorm van een meting ( zonder eq) in een open veld zodat we echt iets kunnen zeggen.
Ik moet zeggen musicxtra, je houtbewerkingsskills zijn zeer aanwezig en ook zeer goed, maar beweringen roepen over de nieuwe geweldige subwoofer kan iedereen, en ik ook.''diamonds are forever''Comment
-
Of het inderdaad een 'gewone' basreflexkast is ben ik niet zeker van, al eerder hebben wij (Teunos en ik) discussie gehad over wat voor soort kast het is. Ik denk zelf dat door de opstelling van de speakers en het feit dat de opening, waar het frontale geluid van de speakers door komt, kleiner is dan het totale conus oppervlak deze kast zich min of meer als een bandpass gedraagt.
Natuurkundige onderbouwing heb ik in die zin niet omdat ik bij alle berekeningen ervan uit ben gegaan dat het een basreflex kast is, praktijk laat echter zien dat dit niet opgaat.
Zelf ben ik prima in staat middels Smaart metingen te verrichten, plotjes maken behoort nog niet tot mijn vaardigheden, dus Teunos, als je wilt mag je komen meten en mij leren hoe ik plotjes maak.Enige probleem is dat in deze tijd van het jaar ik niet graag in een weiland sta om metingen te doen.
De metingen die ik heb gedaan zijn met processing, lijkt me niet meer dan logisch daar je een speaker ook met processing gebruikt. Als ik mijn line- array zonder processing zou gebruiken is het, net als alle andere line-array's, niet om aan te horen.en metingen doe ik onder andere om de processor in te kunnen stellen. Overigens zijn de processor instellingen niet buitennissig en blijft het beperkt tot +4dB bij 55 Hz. Die 30 Hz weet ik doordat ik dat getest heb met een 30 Hz sinus en niet met muziek waar lage tonen in voorkomen.
Je hebt trouwens gelijk dat er maar weinig muziek is met zulke lage tonen, daarbij is het ook niet echt zinvol en ook heel erg vermoeiend om naar muziek met zulke lage tonen te luisteren, om die reden heb ik nu ook een laag-af filter op 35 Hz ingesteld, minder vermoeiend en net zo indrukwekkend.
Dat anderen hun ontwerpen openbaar maken hoeft nog niet te zeggen dat ik dat dan ook maar zou moeten doen. Ik heb enorm veel tijd en geld in dit project gestoken en dat is voor mij reden genoeg om het voorlopig voor mezelf te houden.
En ja, het is inderdaad een SB1000, een paar details zoals poortafstemming, afmetingen, inhoud, type speaker, vorm, handgrepen en de hoek waaronder de speakers geplaatst zijn.
Maar, voor een ieder die nieuwsgierig is, wanneer ze af zijn zal ik de vrij toegankelijke gigs die ik ermee doe hier op het forum plaatsen zodat een ieder die in de buurt woont zelf kan komen luisteren. Overigens heb ik dat laatste ook met mijn line-array gedaan en daar hebben 'slechts' twee mensen de moeite genomen om ook daadwerkelijk te komen en die waren beiden erg onder de indruk. Dat is weer een heel verhaal voor dit tijdstip van de nacht.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
of het inderdaad een 'gewone' basreflexkast is ben ik niet zeker van, al eerder hebben wij (teunos en ik) discussie gehad over wat voor soort kast het is. Ik denk zelf dat door de opstelling van de speakers en het feit dat de opening, waar het frontale geluid van de speakers door komt, kleiner is dan het totale conus oppervlak deze kast zich min of meer als een bandpass gedraagt.
Natuurkundige onderbouwing heb ik in die zin niet omdat ik bij alle berekeningen ervan uit ben gegaan dat het een basreflex kast is, praktijk laat echter zien dat dit niet opgaat.
Zelf ben ik prima in staat middels smaart metingen te verrichten, plotjes maken behoort nog niet tot mijn vaardigheden, dus teunos, als je wilt mag je komen meten en mij leren hoe ik plotjes maak.enige probleem is dat in deze tijd van het jaar ik niet graag in een weiland sta om metingen te doen.
de metingen die ik heb gedaan zijn met processing, lijkt me niet meer dan logisch daar je een speaker ook met processing gebruikt. Als ik mijn line- array zonder processing zou gebruiken is het, net als alle andere line-array's, niet om aan te horen.En metingen doe ik onder andere om de processor in te kunnen stellen. Overigens zijn de processor instellingen niet buitennissig en blijft het beperkt tot +4db bij 55 hz. Die 30 hz weet ik doordat ik dat getest heb met een 30 hz sinus en niet met muziek waar lage tonen in voorkomen.
Je hebt trouwens gelijk dat er maar weinig muziek is met zulke lage tonen, daarbij is het ook niet echt zinvol en ook heel erg vermoeiend om naar muziek met zulke lage tonen te luisteren, om die reden heb ik nu ook een laag-af filter op 35 hz ingesteld, minder vermoeiend en net zo indrukwekkend.
Dat anderen hun ontwerpen openbaar maken hoeft nog niet te zeggen dat ik dat dan ook maar zou moeten doen. Ik heb enorm veel tijd en geld in dit project gestoken en dat is voor mij reden genoeg om het voorlopig voor mezelf te houden.
En ja, het is inderdaad een sb1000, een paar details zoals poortafstemming, afmetingen, inhoud, type speaker, vorm, handgrepen en de hoek waaronder de speakers geplaatst zijn.:d
maar, voor een ieder die nieuwsgierig is, wanneer ze af zijn zal ik de vrij toegankelijke gigs die ik ermee doe hier op het forum plaatsen zodat een ieder die in de buurt woont zelf kan komen luisteren. Overigens heb ik dat laatste ook met mijn line-array gedaan en daar hebben 'slechts' twee mensen de moeite genomen om ook daadwerkelijk te komen en die waren beiden erg onder de indruk. Dat is weer een heel verhaal voor dit tijdstip van de nacht.
respect!![FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Inmiddels 4 kasten in elkaar gezet, komende week spuiten en afmonteren.
Wat plaatjes voor de liefhebbers, en voor de mieren***kers onder ons; de wielen van de eerste sub worden nog vervangen door nieuwe.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik hoop voor je dat het even goed klinkt als het er uit ziet, want dit zijn echt knappe kastjes.
Als ze af zijn zou ik ook graag eens van je horen of ze even goed spelen in verticale als in horizontale stand en wat er gebeurt met het geluid als je meerdere subs naast mekaar legt.
PS: Geen doorlus Speakon? 1 ampkanaal per sub?Comment
-
Ik hoop voor je dat het even goed klinkt als het er uit ziet, want dit zijn echt knappe kastjes.
Als ze af zijn zou ik ook graag eens van je horen of ze even goed spelen in verticale als in horizontale stand en wat er gebeurt met het geluid als je meerdere subs naast mekaar legt.
PS: Geen doorlus Speakon? 1 ampkanaal per sub?
De aansluiting die je op de foto ziet was even een snel in elkaar geknutseld aansluitplaatje. Er komen aansluitplaten in met twee NL8 speakons. Dan kan ik doorlussen naar de volgende sub en naar de toppen, overigens ga ik ze niet op 2Ohm draaien maar voor elke sub een apart versterker kanaaltje dus 2100 Watt per sub.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Heb jij de houten panelen nu haaks op elkaar staan, zonder infrezingen? Verder zie ik ook geen geplamuurde schroefkoppen, neem aan dat er deuvels gebruikt zijn?
Wanneer je de houten panelen infreest verhoog je de lijmoppervlakte doordat je een L-verbinding krijgt als het ware. Niet geheel onbelangrijk bij basskastjes..
Maar waarschijnlijk zal ik het niet goed zien.ziet er erg goed uit.
JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
Heb jij de houten panelen nu haaks op elkaar staan, zonder infrezingen? Verder zie ik ook geen geplamuurde schroefkoppen, neem aan dat er deuvels gebruikt zijn?
Wanneer je de houten panelen infreest verhoog je de lijmoppervlakte doordat je een L-verbinding krijgt als het ware. Niet geheel onbelangrijk bij basskastjes..
Maar waarschijnlijk zal ik het niet goed zien.ziet er erg goed uit.
Plamuur is praktisch dezelfde kleur als het hout dus vandaar dat je niks ziet.
Op de foto van de achterkantjes kun je de gaten bij de derde en vierde sub nog zien, die zijn nog niet geplamuurt.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
front
Het ziet er goed uit, mijn avonturen met grootverbruik plaatmateriaal liggen alweer enige tijd achter me.....
wat wordt de front afwerking, stevige grill, inclusief de poorten?
groet e-sonic,
Dit staat garant voor een flinke portie geluid, zijn de buren al gewaarschuwd?
De afwerking is dus een stalen grill, ik heb maar even stiekum op je site gekeken,Last edited by e-sonic; 20-10-09, 19:28.Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2Comment
-
Of komt er een selector in tussen ch1-ch4? Dan kun je ook makkelijk een lijntje subs met een NL8 kabel aansluiten.Comment
-
Paar 1 en 2 zijn voor de sub zelf, en paar 3 en 4 worden doorgelust naar paar 1 en 2 op de uitgaande speakon. Goed opletten in welke chassisdeel je prikt dusThere is no substitute for imaginationComment
-
Heel simpel, op de bovenste 8 polige speakon komt het sub van een versterker kanaal op 3+ en 3- binnen, deze gaat naar de speakers in die kast en worden op de tweede speakon doorgelust op 4+ en 4-. het tweede versterker kanaal komt binnen op 4+ en 4- en wordt doorgelust naar 3+ en 3-.
Dus wanneer ik vanaf de versterker een kabel in de bovenste prik zit de betreffende sub op het ene versterker kanaal, lus ik vervolgens vanaf de onderste speakon van de eerste sub door naar de bovenste van de volgende sub dan komt die vanzelf op het tweede versterker kanaal terecht.
Lus ik door naar de onderste dan zitten ze beiden op hetzelfde versterker kanaal. Ik heb een tweetal FOH racks en een aantal verschillende speakersystemen, en op deze manier kan ik alle versterker-racks en systemen met elkaar combineren waarbij ik alleen de processor preset van de aangesloten set maar hoef op te roepen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
Comment