Punisher 6060

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Punisher 6060

Vanuit het onderwerp Punisher is hier nu de Punisher 6060 (sixty sixty).

Het leek me handiger om hier een nieuw onderwerp voor te beginnen om verwarring te voorkomen en de informatie gescheiden te houden.

Wat zijn de eisen:

De punisher 6060 heeft als buitenste kast maat 58 breed x 60 hoog x 85 diep. Met 8 cm wielen levert dit 96cm diep op.

Er wordt ook gebruik gemaakt van dezelfde driver als de Punisher de Ciare 12.00SW.

Ik heb alvast een tekening (schets) gemaakt:

Ik heb ook nog een vraag:

Hoe moet je simuleren als je compressiekamer eigenlijk ook direct het begin is van je hoorn? Zoals bij de Punisher.

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

juistes. Die maat 60 is erg belangrijk. Bij ons dan ook alle stolpjes 60 cm helemaal in het vierkant. Kabelkisten 60*60*90, mixercase bijvoorbeeld 180 breed, 30 dik.
    Meeste vrachtauto's zijn een veelvoud van 60cm breed namelijk. Die van ons is 2.10, dus dat is met die kabelkisten en de mixer ook altijd makkelijk laden...
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Dan passen er mooi 4 orginele Punishers naast elkaar in!

MVG Contour

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Het is even stil geweest rond dit onderwerp maar ik heb in de tussentijd wel geschetst en gedaan. Het ontwerp is wel veranderd.

Ik ben nog steeds wel uitgegaan van de volgende maten:

58 CM Breed
        60 CM Hoog
        85 CM Diep

Maar het ontwerp lijkt niet meer op een Punisher, de speaker kan nu gewoon vanaf de bovenkant geplaatst op een standaard manier (dus niet vanaf de zijkant) en de hoornlengte ligt rond de 2,20 meter en er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de CIARE driver.

Hetgeen wat ik heb geschetst blijkt redelijk in de richting te komen en later vandaag post ik de tekening wel even. Verder wil ik deze week gaan rekenen en simuleren aan dit ontwerp en dan de aanpassingen maken naar het beste resultaat.

Samenvattend kun je stellen dat er een nieuwe hoorn wordt ontwikkelde met als inspiratiebron de Punisher.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

Zo eindelijk,

De eerste schets online, ik wilde eerst zeker weten als ik die hoorn in dit formaat kon houden en dat is gelukt, de tekening vereist 1 opmerking en dat is:

De voorkamer (de ruimte voor de CIARE Driver) loopt ongeveer gelijk aan de Punisher dus ook met een toename (soort van hoorn), dit wordt in volgende tekeningen wel duidelijk.

voor als de afbeelding invoegen niet werkt hieronder de link:

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar!!

nog even een paar details:

Vanaf het punt waar de driver stopt is de hoornlengte ongeveer 215 CM,
          Het halsoppervlak als je meet vanaf waar de driver stopt is ongeveer 220 CM^2.
          En het mondoppervlak is ongeveer 2500 CM^2.
          En de hoorn is Exponentieel.

Gebruikte Driver, de CIARE 12.00SW. De curves van simulaties volgen binnenkort als de schets al iets definitiever wordt.

Groeten Martin

Comment

• Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

Zeer interressant ontwerp. Ik zit er al tijden aan te denken om hoornsubs te bouwen, en deze maakt een grote kans.
            Lijkt me geen moeilijk kastje om te bouwen, maten zijn goed. Prestaties uiteraard, en ook de kosten vallen mee.
            Vooral de driver plaatsing is nu beter dan de originele kast.
            Ga je ook nog over tot het posten van uitgebreidere tekeningen? Ben wel benieuwd hoeveel hout er in een kast gaat.

Nog een ding, op sommige punten in de vouwen word de hoorn breder en daarna weer smaller. Gaat dat niet als kleine compressie kamer werken?
            Ik bedoel dus het stuk in de 2de vouw recht onder het hart van de driver.

[edit] Ik zie nu dat dat in de onderste tekening wel meevalt, dat plaatje is daar iets korter dan bij de bovenste tekening. Maar toch wil ik wel weten of dat uitmaakt.[/edit]
            SR20DET

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

citaat:Nog een ding, op sommige punten in de vouwen word de hoorn breder en daarna weer smaller. Gaat dat niet als kleine compressie kamer werken?
              Ik bedoel dus het stuk in de 2de vouw recht onder het hart van de driver.
              De tekening hierboven is een eerste schets, deze heb ik gebruikt om te kijken wat de hoornlengte wordt en hierin heb ik verschillende punten bekeken (o.a dat punt waar jij het over hebt) en gekeken als het op te lossen is, ik heb nu een lijstje met punten die aangepast moeten worden en dat ga ik deze week doen, daarna loopt hij zo goed als via een exponentiele curve, zonder problemen.

Dit is voor mij gewoon een soort van start punt, je moet toch ergens beginnen, het is steeds een combinatie en terugkoppeling van een schets, mijn excel bestand (met berekeningen) en Hornresp maar dat komt goed.

Het belangrijkst bij dit ontwerp voor mij is dat het in de maat 60 x 60 x 85 past!! Ik moet de hoorn dus aan de kastgrootte aanpassen en niet de kast grootte aan de hoorn.

Ook zullen de plots van Hornresp invoer gegevens en al dat soort dingen binnenkort volgen.

Groeten Martin

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Ik vind het persoonlijk jammer dat voor deze folding ben gegaan vanplaats de gebruikte folding bij de originele punisher. Deze manier van folden resulteert in meer scherpe bochten, wat tot verliezen zal leiden (weet niet in hoeverre dat merkbaar is in de praktijk). Die folding was juist het gene wat de punisher zo mooi maakt kwa ontwerp.

Ook zie ik dat in de tekening de achterkant van de driver dicht tegen de kastwand komt, heb je rekening gehouden met het (enrome) ventilatie gat in deze driver??

Een pluspunt wat me opvalt is de grotere hals! Dit was een puntje dat voor wat storing kan zorgen in het originele ontwerp. Te veel compressie is niet goed.

Ben zeer benieuwd wat dit in de praktijk doet naast de punisher.
                Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Ik vind het persoonlijk jammer dat voor deze folding ben gegaan vanplaats de gebruikte folding bij de originele punisher. Deze manier van folden resulteert in meer scherpe bochten, wat tot verliezen zal leiden (weet niet in hoeverre dat merkbaar is in de praktijk). Die folding was juist het gene wat de punisher zo mooi maakt kwa ontwerp.

Ook zie ik dat in de tekening de achterkant van de driver dicht tegen de kastwand komt, heb je rekening gehouden met het (enrome) ventilatie gat in deze driver??
                  die scherpe bochten lijken mijn geen probleem, we praten hier niet over geluidsgolven maar alleen maar over luchtverplaatsing oftewel luchtdruk wat ervoor zorgt dat de lucht vooraan gaat trillen. Naar mijn idee maken scherpe hoeken dan niet veel tot niets uit.

De magneet van de driver heeft 0,5 cm tot de wand (hier kan dus op de plaats van de magneet geen isolatie omheen, verder leek mij het wel voldoende voor het aanzuigen en wegblazen van lucht.

Ik ben benieuwd naar meer reacties??

Groeten Martin

Comment

• Overdrive
                    • Feb 2002
                    • 717

Heb je rekening gehouden dat de Ciare 14.5cm hoog is ipv 13.5cm zoals in de pdf?

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:Heb je rekening gehouden dat de Ciare 14.5cm hoog is ipv 13.5cm zoals in de pdf?
                      Nee, dat heb ik niet, dat is niet zo leuk maar daar verzinnen we wel iets op,

Bedankt voor de tip.

Nog meer mensen met tips en commentaar?? Ik ben benieuwd

Groeten Martin

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

Aan het begin van de hoorn is de druk hoog, en de snelheid van de luchtdeeltjes laag, aan het eind precies andersom. Hoe verder je van het begin komt, hoe meer last je van de bochten gaat hebben.
                        Dit verhaaltje gaat niet volledig op, aangezien we het over een zwaar verkleinde hoorn hebben.

Theoretisch zou deze folding minder zijn, maar zoals ik al zei ben ik zeer benieuwd wat de praktijk hiervan denkt!
                        Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

om ruimte te besparen achter de driver kan ik een verdikking van 1,5cm maken in de voorkamer in de vorm van een ronde rand (in de vorm van de driver) van ongeveer 3cm waardoor ik de driver 1,5cm kan verzinken in de plaat waar hij nu op ligt. Hierdoor krijgt de compressiekamer een onregelmatige vorm, zou dit problemen opleveren??

Groeten Martin

Comment

• TlM
                            • Apr 2004
                            • 42

Ik weet niet precies hoe dat ventilatie gat zit op die ciare driver maar ik neem aan zoals bij de meeste andere drivers.
                            Je zou dan in de afdek plaat van de achterkamer een gat kunnen maken die luchtdicht aansluit op het ventilatiegat van de driver, dan heb je dut een ventilatie naar buiten toe, waardoor je minder last hebt van powercompressie lijkt mij.

Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• Freek Fokker
                              • Aug 2003
                              • 495

citaat:Geplaatst door TlM

Ik weet niet precies hoe dat ventilatie gat zit op die ciare driver maar ik neem aan zoals bij de meeste andere drivers.
                              Je zou dan in de afdek plaat van de achterkamer een gat kunnen maken die luchtdicht aansluit op het ventilatiegat van de driver, dan heb je dut een ventilatie naar buiten toe, waardoor je minder last hebt van powercompressie lijkt mij.

Totdat je er een kast bovenop zet. Beter ontwerp lichtjes aanpassen.
                              SR20DET

Comment

Working...