Aggregaat en aarde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

citaat:nou als er zoiets is als een storing waardoor in een apparaat de fase aan de behuizing ligt?
    dan krijg je het volgende:

"In een IT-netstelsel is er geen rechtstreekse aarding aan de bronzijde voorzien. In sommige gevallen is er een begrenzingsimpedantie tussen het voedingspunt en de aarde."

(voedingspunt is sterpunt)

De verbruiker is in dit geval wel geaard via zijn behuizing aan de aarde. aangezien de verbinding met de aarde nooit ideaal is hebben we dus hier ook een weerstand( aardweerstand). In dit geval 5 ohm genomen.

gaan we van de veronderstelling uit dat de bron niet geaard (zoals bij een agragaat) is dan kunnen we zeggen dat daar de aardweerstand oneindig groot is.

stel dat er nu een foutstroom zou komen doordat er bv een lijndraad tegen de metalen behuizing van een verbruiker zou raken, kunnen we die stroom berekenen. I=U/R 230/aardweerstand bron + verbruiker dus 230/5+ oneindig= 0A.

gevolg: hoewel er een fout is zal er geen differentieel of automaat uitvallen. stel dat nu een persoon die behuizing aanraakt zal dezelfde foutstroom ook door die persoon gaan. aangezien de stroom niet terug naar de bron kan vloeien is deze stroom zeeeer klein(0A) en bijgevolg is er geen gevaar voor die persoon.

Indien er aan de bron wel geaard was, maar via een begrenzingsimpedantie van bv 95 ohm zouden we de volgende foutstroom krijgen 230/ 5+ 95 = 2.3A

nu kunnen we ook de foutspanning bij de verbruiker uitrekenen: U=I*R 2.3A*5 ohm is dan 11.5V

wanneer een persoon nu de behuizing zou aanraken zou ook weer die stroom van 2.3A door die persoon vloeien. De spanning is echter maar 11.5V dus deze levert geen gevaar op voor persoon en omgeving.

dit is echter allemaal maar wanneer er maar 1 fout aanwezig is in de kring. In geval van kortsluiting of een samenloop van meerdere fouten zullen de beveiligingen wel alles uitschakelen.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• som
      • Nov 2002
      • 787

ik geloof best wel dat een dergelijk systeem zal werken.
      zeker bij 1 fase , wat ik nog wel eng vind is wat er gaat gebeuren als er 2 fouten achter elkaar komen.
      tenslotte heb je (bijna) niet in de gaten dat er een sluiting is tussen fase en aarde.

kijk op een bouw waar veel handgereedschappen los van elkaar worden toegepast zal het perfect werken.
      bij een pa waar zo ongeveer met de aarde alles met elkaar verbonden is lijkt het me een onnodig risico.

1 storing en overal staat spanning op, weliswaar niet schadelijk maar toch.
      alleen het idee al.

dus waarom zou je niet even de moeite nemen om die pen te slaan
      bij 30ma gaat de lek al.
      is een stroompje van niets.

met de groeten van leen
      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

tja een IT-net is oorspronkelijk gemaakt voor de industrie waarbij een fout toch nog de productie kan doorgaan( geen geldverlies dus).

In industriële schakelkasten zal de aarde dan ook nooit vast verbonden zijn, maar via een hefboompje/brugje waardoor dat je bepaalde delen los kan koppelen van de aarde indien dat nodig zou zijn.

bij pa installaties is dit natuurlijk allemaal anders. ik vind de gedachte dat er spanning om een toestel staat ook niet zo plezant, maar het wordt dus toch wel toegepast.
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Tiemen
          • Dec 2001
          • 944

citaat:Geplaatst door ronny

In industriële schakelkasten zal de aarde dan ook nooit vast verbonden zijn, maar via een hefboompje/brugje waardoor dat je bepaalde delen los kan koppelen van de aarde indien dat nodig zou zijn.
          Hèhè. Don't think so. Overal (ook thuis) is de aarde afkoppelbaar van de installatie...En dit gewoonweg om 1 reden : het meten van de aardingsweerstand door het keuringsbedrijf.

T

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

daar heb je gelijk in tiemen thuis is ie ook afkoppelbaar en om te meten ja.

ik heb me misschien slecht uitgedrukt stel je hebt een machine bij die machine staat een schakelkast de aarding in die schakelkast is afkoppelbaar. je schakelt dus de aarding van het machien uit waardoor deze verder zou kunnen werken.

ik spreek nu niet over de hoofdaarding of over echt verdeelkasten die verschillende delen van een bedrijf voeden ofo.

en begin niet te zeveren dat ik nu uit mijne nek aan het lullen ben, want dit heb ik zo vernomen op school, maar nog belangrijker ook zelf gezien in de realiteit en uitleg van gehad van eentje die in de praktijk zit en niet iedere dag achter een bord.
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...