Aggregaat en aarde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Nul van ongeaard systeem onderbroken: geen potentiaal meer op de retourdraad, en de fase geeft alleen maar een spanning af van 220 V tov helemaal niks, lucht, vacuum, noppes, en dus geen stroom meer, en dus algehele uitval.
    zie die vogeltjes

bij Geaard : gaat de zak scheef lopen via de andere fases, enzo via de [u]aard</u>probleempjes die we er zelf inbouwen.

Comment

• som
      • Nov 2002
      • 787

citaat:Geplaatst door **************

Nul van ongeaard systeem onderbroken: geen potentiaal meer op de retourdraad, en de fase geeft alleen maar een spanning af van 220 V tov helemaal niks, lucht, vacuum, noppes, en dus geen stroom meer, en dus algehele uitval.
      zie die vogeltjes

bij Geaard : gaat de zak scheef lopen via de andere fases, enzo via de [u]aard</u>probleempjes die we er zelf inbouwen.
      owh?als je nul in de aanvoerkabel onderbroken wordt komt rustig de fase 1 door je amp heen op de (voorheen) nul vandaar via een ander apparaat naar fase 2 of 3 dus een (stukje) driehoek.
      kijk zolang je maar met 1 fase draait kan zoiets niet, trek je over alle 3 de fasen word het anders.
      m.a.w. tussen 2 fasen staan 2 gebruikers van 230v in serie,
      dat blijft dan echt niet heel hoor[V]

de vogeltjes hangen niet via de afscherming van je mic aan de zwevende aarde vant aggie, en staan ook niet met de voeten op een podium

Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Zal erbij vertellen, zat zo'n 1,5 km hemelsbreed vanaf de Waal..
        Hoi Olaf,
        bij het 50jaar 1945-1995 - World Liberty Concert(ofzo) in Arnhem stonden we pakweg 60m van de Rijn af, en een meter of zes boven het waterniveau. En daar bleef de aggregaat-meneer ook maar aardpennen de grond in jagen. Hij had ook een boeiend verhaal over grondsoorten en geleidbaarheid. [?] [?] [:I]
        Na elke 3m aardpen pakte hij weer zijn mooie metertje... en hup daar ging de volgende... [)]
        Ik meen dat er daar nu ergens zo'n 18m koper (?) in de grond zit.
        ('Guttegut dattut allemaal mag van het milieu, je snapt er niks van, want koperoxide is toch ook giftig') [xx(]
        Maar hij garandeerde wel de electra-veiligheid, en zwart op wit naar de productie! Die zullen vast ook wel dat koper betaald hebben.

Die 80 m van jouw aggregaat-aarder zal echter wel komen omdat ie een te kleine marge rekende op zijn aardpennen ...
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Zal erbij vertellen, zat zo'n 1,5 km hemelsbreed vanaf de Waal..
          Hoi Olaf,
          bij het 50jaar 1945-1995 - World Liberty Concert(ofzo) in Arnhem stonden we pakweg 60m van de Rijn af, en een meter of zes boven het waterniveau. En daar bleef de aggregaat-meneer ook maar aardpennen de grond in jagen. Hij had ook een boeiend verhaal over grondsoorten en geleidbaarheid. [?] [?] [:I]
          Na elke 3m aardpen pakte hij weer zijn mooie metertje... en hup daar ging de volgende... [)]
          Ik meen dat er daar nu ergens zo'n 18m koper (?) in de grond zit.
          ('Guttegut dattut allemaal mag van het milieu, je snapt er niks van, want koperoxide is toch ook giftig') [xx(]
          Maar hij garandeerde wel de electra-veiligheid, en zwart op wit naar de productie! Die zullen vast ook wel dat koper betaald hebben.

Die 80 m van jouw aggregaat-aarder zal echter wel komen omdat ie een te kleine marge rekende op zijn aardpennen ...
          verkoperd metaal mag ook....
          wat wel weer leuk is; op urk(ja op want het is nog steeds een eiland)3 meter en een monster aarde, in de polder waar je omdat je lager zit toch wel wat korts zou verwachten duurt het eindeloos, letterlijk

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

Ik moet tot mijn spijt bekennen, dat ik met de meeste topic's weinig kan...En er is voor mij weinig duidelijk geworden...

1. Hoe weet ik, of het safe is?

2. Kan ik dat zelf constateren??

En dan op een simpele manier.........
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

Ik moet tot mijn spijt bekennen, dat ik met de meeste topic's weinig kan...En er is voor mij weinig duidelijk geworden...

1. Hoe weet ik, of het safe is?

2. Kan ik dat zelf constateren??

En dan op een simpele manier.........
              je geeft eigenlijk zelf al het antwoord, de meneer van het aggie kon je geen garantie geven dat het veilig is zonder pen, dus eigenlijk zal het wel niet zo zijn dan.

zodra de weerstand tussen de aarde van het aggie en de grond minder is dan 100ohm zit je veilig want dat is voldoende om de aardlek te laten springen
              wel te meten maar met een daarvoor bestemde aardemeter of een 5010 meter zonder dat daar iets aanzit, dus alleen de pen.
              dan zit je safe en simpeler meten kan niet.
              wil je dat zelf meten moet je zo'n meter kopen.

van de andere kant is het zo dat elk degelijk aggie een eigen aardlek heeft welke niets met het vaste net te maken heeft dus het ergste wat je kan overkomen is een spanningsverschil tussen de grond en het aggie.

om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe hoog dit kan gaan oplopen als het aggie geisoleerd staat, als ie bijvoorbeeld op de aanhanger blijft staan.iemand ?

hoeveel aggies worden er niet gebruikt en hoe vaak zit er een pen bij die zin heeft? want dat stukje hoeklijn van een meter wat er standaard bijzit is volgens mij te kort.
              persoonlijk sla ik dat stuk wel in de grond want als er dan wat gebeurd heb je "al het mogelijke gedaan"

vraagje van mij erbij, is er iemand die al eens heeft meegemaakt dat als je het aggie vastpakt iets gevoeld heeft?

met de groeten van leen

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

Bij een aggeregaat nemen wij uit veiligheidsoverwegingen geen aarde, dus hebben we 3 kansen dat er ergens iemand aan de spanning komt te hangen.
                1 je hand raakt de fase aan, maar je voet raakt een geisoleerde aarde aan, want er was geen aardpen.
                Gevolg : niks aand e hand.
                2 je hand raakt de nul aan. vervolg : zie 1
                3 je hand raakt beide aan : klap op je hand, geen verder schadelijke gevolgen.

en deze?;

4 met je linkerhand raak je de nul met je rechterhand de fase en je krijgt de volle lading en gaat dood.
                was je podium nou geaard was het bij 30 Ma gebleven dankzij de aardlek.
                waarom denk je dat die dingen verplicht zijn?

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Nee hoor, dan ga je even dood als met aarde!
                  Een aardlek schakelaar beveiligt alleen als de stroom het net verlaat, en als het van de fase via je handjes in de nul terecht komt verlaat de stroom net niet.
                  Ook maakt het niet uit of je op een geaard podium?? staat, want je hebt toch je veiligheidsschoenen (met rubberen zolen) aan!
                  Het is ook logisch, een aardlekschakelaar kan aan de stroom uit dit voorbeeld niet zien of die door een lamp gaat of door een mens. (ruiken of horen misschien wel?)

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2138

idd het stukje mens doet dan dienst als verbruiker. je krijgt dus de volle lading door je lichaam heen. de aardlekschakelaar zal niet uitvallen omdat deze geen verliesstroom opmerkt.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door som

Bij een aggeregaat nemen wij uit veiligheidsoverwegingen geen aarde, dus hebben we 3 kansen dat er ergens iemand aan de spanning komt te hangen.
                      1 je hand raakt de fase aan, maar je voet raakt een geisoleerde aarde aan, want er was geen aardpen.
                      Gevolg : niks aand e hand.
                      2 je hand raakt de nul aan. vervolg : zie 1
                      3 je hand raakt beide aan : klap op je hand, geen verder schadelijke gevolgen.

en deze?;

4 met je linkerhand raak je de nul met je rechterhand de fase en je krijgt de volle lading en gaat dood.
                      geinig dus , we hebben het hier over IT-achtige stelsels.
                      Dat wil zeggen dat de weerstand tusssen je ge-aarde podium en je ongeaarde aggregaat ONEINDIG is, meerdere mega-ohms, dus.
                      30 mA op 100 M-ohm is een spanning van ( U=IxR) 3 megavolt, oftewel 3.000.000 volt. Fijne spannibg op je aggregaat dus, meneer som.

Anders gezegd : een aardlek meet alleen verlies van elektronen die er via fase uitgaan, maar niet via nul weer terugkomen. Die zijn onderweg zoekgeraakt, waarschijnlijk via een mens naar aarde terug.
                      En nou jou optie 4. Verdwijnen er elektronen naar buiten ? Nee, die komen via de mens weer terug. En de aardlek springt dus niet. Want we hadden het aggregaat ON-GE-AARD!!! En in theorie moet dan per ongeluk En de fase En de nul tegelijkertijd aangeraakt worden. Die kans is kwadratisch kleiner dat je een van beiden aanraakt.

Het hele principe van de IT-stelsels, dus de compleet ongeaarde systemen berust op de batterij-werking. Het verhoogt de potentiaal van de ene poot met een spanninkie ten opzichte van de andere. Maar als beide niet aan aarde liggen telt de ene dus wat op bij de andere, en niet tov aarde. Want die was niet aangesloten...

Het andere probleem (zwevende nul) heeft te maken met de inwendige weerstand van je net. De aarde wordt dan toch ( via de andere fasen) gezien ( lage inwendige weerstand) , en daar gaat dus een bij stroom lopen , die de spanningen laat instorten op de ene fase, en de andere fase gaat dan enorm omhoog.

Maar die 2 dingen moet je wel uit elkaar houden, de zwevende nul en het IT-achtige-stelsel.

En daar hebben we de electricien voor, of de aggregaten-boer.
                      Ik heb onlangs nog gesteld ( toen er weer een bandje terugkwam met 20.000 euro schade omdat de fase en nul waren gedraaid) dat het vak van geluidstechnicus eigenlijk een ingenieurs-functie is omdat je van al dat soort dingen ( van krachtstroom tot rigging) voldoende verstand dient te hebben. En die jongens komen echt niet onder de 60 euri per uur inclusief reistijd etc. Zit je bij een gemiddeld optreden toch al zo op een 800 euro...
                      Die aggregatenboer van Rinus mag bij mij dus Inpakken en Wegwezen.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Ik zit net te prakkizeren....

Denk dat hele krachstroom en aggregatenverhaal nou eens weg, en ga uit van de auto met 12V accu.

Zou ik metalen banden hebben : geaard. Maar die heb ik niet, dus : ongeaard.
                        Wat was nou de meest veilige plaats bij onweer? juist, de auto. En juist omdat deze (inclusief jou!) ongeaard is vanwege de rubber banden. Wel na een inslag even tegen een lantaarnpaaltje rijden met een metalen deel van je auto om de lading naar aarde te laten vloeien. Maar verder blijft ( bij de blikseminslagpotentiaal opgeteld) 12 V van je accu gewoon staan.

Dus chassis tov aarde : 100000000Volt, en je accu gooit er nog 12V bijop. +pool van je accu is derhalve : 100000012 Volt tov aarde. Raar, maar waar. Want je motor blijft gewoon draaien, en je autoradio blijft gewoon spelen.

Nou weer naar je onge-aarde aggregaat : zelfde verhaal. Je fase weet NIET dat hij ten opzichte van aarde 220V moet genereren, alleen maar tov je nuldraadje. En werkt net als je auto-accu. Vandaar dat (bij kermissen ed) je aggregaat lekker ongeaard mag zijn, in de IT, IU of IM-versie . Wel op letten dat de rest van de metalen dingen ( draaimolen, feesttent etc) een goeie bliksem-afleiding hebben, of juist helemaal GEEN bliksemafleiding. Maar dat wordt lastig als er iemand uit de draaimolen stapt na een inslag, dus maar beter van wel. (helemaal geen aarde: het hele spul op een enormee berg rubber bouwen is ook wat lastig.&gt;&gt;&gt

snappie ??

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Ik zit netr te prakkizeren....

ik heb dit verhaal al eens eerder getypt volgens mij ...

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat je feitelijk kan met een "aardpen" zoals die bij de meeste aggregaten zit. Dit is zoals eerder gesteld een aan elkaar gelaste staaf, met in de ergste gevallen wel 40 cm aardkabel. Moet je dus weer gaan verlengen en lopen klussen als je die pen niet in de grond krijgt (denk maar aan het leemveld op het museumplein in amsterdam)om toch bij het eerstvolgende aardputje te komen.

Ik ben een keer aan het meten geweest (ook op het museumplein) toen de aggregaat nog niet geaard was. De ene pen van mijn duspol viel op de vrij droge grond. Resultaat: keurig 230 V
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• som
                              • Nov 2002
                              • 787

wij hadden het aggie niet ongeaard dat had jij gedaan ik had m wel geaard.
                              idd is het zo dat als je vollast te verwerken krijgt en je gelijktijdig geisoleerd staat de aardlek niet gaat.
                              in mijn opstelling maak je nog een kans
                              in jouw opstelling ga je sowieso out

wellicht had ik moeten stellen;was jij nu geaard
                              sorry hoor,

bron; de waarborginstallateur met 25 jaar ervaring en al doe tijd zonder 1 afkeur.

hoeveel formules je ook tikt het is de bedoeling dat je lek gaat vanaf 30Ma anders hadden de ontwerpers ze wel achterwege gelaten
                              jij ondermijnd dat bewust.

en om maar te stellen dat de kans oneindig klein is...
                              lekker makkelijk.

vertel me ook maar eens waar opeens die 100 meg weerstand wegkomt.
                              want ik sla die pen wel en dan is het (hopelijk) toch 100 ohm.

Het andere probleem (zwevende nul) heeft te maken met de inwendige weerstand van je net. De aarde wordt dan toch ( via de andere fasen) gezien ( lage inwendige weerstand) , en daar gaat dus een bij stroom lopen , die de spanningen laat instorten op de ene fase, en de andere fase gaat dan enorm omhoog.

geen zwevende nul een gebroken nul

heeft niets te maken met je aarde want die is er niet meer omdat je sterpunt niet meer "gezien" wordt door de fase.
                              dus 2 gebruikers in serie waardoor de stroom toch wel wat te hoog gaat oplopen

Comment

• som
                                • Nov 2002
                                • 787

dus jij neemt altijd isolatiebewaking mee?
                                of zit die standaard int aggie[?]
                                als dat zo is zit ik verkeerd en hoeft er nooit geen pen geslagen te worden
                                wie weet dat?

met de groeten van leen

Comment

Working...