Aggregaat en aarde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Aggregaat en aarde

Ik zat afgelopen zomer op klus en daar moest ik inprikken voor mijn stroom op een aggregaat. Dat was opzich naar mijn inziens op dat gebied netjes geregeld, ik miste alleen een aardpen...Dat zat me niet echt lekker, ik dacht natuurlijk meteen, gen aardpen, vocht, overeindstaant haar...Dus de leverancier(een lokale elektra meneer) erbij gehaald en die kwam met een heel technies verhaal over weerstand, sinussen, belastingen en weet ik niet allemaal...En aangezien dat die meneer meteen toen hij binnenkwam lastig begon te doen, werd ik ook wel wat taai...Zeker toen hij begon over een aardpen van 80 meter..anders had het geen nut..??..Toen ik die beste elektra meneer vroeg of hij mij veiligheid kon garanderen, durfde hij dat niet! Ik heb hem uiteraard meteen ff op mijn voorwaarde gewezen, d.w.z. gaat er iets met de stroom fout, dan was het zijn probleem...

Maar waar het in het kort op neer komt, kloppen zijn bewering op gebied van die aardpen? Daar ben ik dus niet helemaal in thuis. Zo ja of nee, hoe zou het dan officieel moeten?

Stroom is leuk..maar je kunt het niet zien of ruiken...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • som
    • Nov 2002
    • 787

er zijn speciale meters om de weerstand te meten van een aardpen,
    maar welke weet ik eigenlijk niet[:I]
    zal morgen mijn collega eens vragen die weet t wel is nl jarenlang installateur in de polder geweest, schijnt dat daar in de oude delen alleen maar een fase en nul liggen en alles verder over de pen aarde gaat
    wat ik wel weet dat pennen meestal maar 6 meter zijn, zodra je het grond water over een redelijke afstand langs de pen hebt ist oke,
    nou hebben we hier een redelijk hoog grondwater peil.
    zou het daarmee verband houden[?]
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Zal erbij vertellen, zat zo'n 1,5 km hemelsbreed vanaf de Waal..
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Zal erbij vertellen, zat zo'n 1,5 km hemelsbreed vanaf de Waal..
        morgen weet ik meer duzz
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

Is heel eenvoudig, tussen aarding (kabel, of aardpin) en de grond mag er een max weerstand zijn van 30 ohm.
          Dit kan eenvoudig met een multimeter gemeten worden....
          Meestal volstaat 2 of 3 koperen pinnen van ong 2 m lengte (of zelfs maar 1 pin in vochtige grond) om een goede aarding te verkrijgen.
          --- watt ever you want ---

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

De weerstand mag evt tss 30 en 100 ohm ook zitten, maar dan moet alles verplicht afgezekerd zijn op 30 mA.
            Dit is alleszinds zo voor binnen huis gebruik, ik veronderstel dat dit op een werf ook zo is...
            --- watt ever you want ---

Comment

• badboyscrew
              • Aug 2000
              • 304

De aardpen moet wel degelijk een bepaalde waarde aangeven en dat kan zomaar zijn dat dat op 20 meter diepte is is mij althans altijd geleerd.

Nou zijn er ook aggegraten die het zonder mogen doen vraag me niet welke types maar wij hadden aan boord zeker geen aardpen,
              en voor de bijdehandjes die dan zeggen "het staat dan toch asllemaal op staal dat contact maakt met het water".
              Fout! onze aggegraten stonden op rubbers, voor geluids en trilling demping.

groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

Heb in het verleden wel eens agregaten gehuurd waar idd geen aarpin nodig was, deze werden ook gebruikt voor o.a de nam. en hier zat een extra grote ohm meter op die wel degelijk sneller een aardlek liet uitschakelen dan een aardpin. Hoe het exact werkte wet ik niet meer. maar dit soort agregaten bestaan dus wel.

groeten

Comment

• NiTRO
                  • Sep 2002
                  • 677

Zeker bestaan deze aggregaten, wat je dan krijg is een zwevend net, en dan heb je idd geen aardpin nodig. Check de NEN maars en dan zoek je op IU-stelsels en IM-stelsels.

Suc-6

ERC

Comment

• WTT
                    • Feb 2002
                    • 158

pfffweet niemand dan waar een aarde voor dient in de industrie "vallen wij onder" om de lekspanning af te voeren een aarde moet meer stroom kunnen laten verdwijnen dan je aardlekschakelaar aan kan. Is dit het geval ben je goed bezig er is dus geen standaard lengte aardpen om dat de grond te overal anders is,
                    WTT rentals

Comment

• musicjohn
                      • Aug 2001
                      • 1102

citaat:Stroom is leuk..maar je kunt het niet zien of ruiken...
                      Hihi... wedden van wel? Flinke kortsluiting op ongezekerd spul... Wow wat stinkt dat zeg, als de kabels gaan schroeien. En als je maar lang genoeg wacht kun je het nog zien ook. Soms wel van kilometers afstand, als de brandweer niet tijdig arriveert boeld ik dus. [)]
                      Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Humor om te lachen , John. Onzin-posts heb ik er nou wel genoeg van gezien.

Maar nou serieus, in een andere posting heb ik al een heel verhaal getyypt over hoe de electriciteitsmaatschappijen de aarde ( = wereldbol) gebruiken als retourleiding van hun electroontjes die ze de kabel in persen.

Bij een aggeregaat nemen wij uit veiligheidsoverwegingen geen aarde, dus hebben we 3 kansen dat er ergens iemand aan de spanning komt te hangen.
                        1 je hand raakt de fase aan, maar je voet raakt een geisoleerde aarde aan, want er was geen aardpen.
                        Gevolg : niks aand e hand.
                        2 je hand raakt de nul aan. vervolg : zie 1
                        3 je hand raakt beide aan : klap op je hand, geen verder schadelijke gevolgen.

conclusie : de kans dat je aan de spanning komt te hangen is er alleen als je beide draadjes aanraakt.
                        Dit in tegenstelling tot de "huis"spanning, waar 1 draadje al voldoende is, omdat een mens niet kan vliegen.

Dit verschijnsel heet Insulated Terra, ofwel IT, al sinds ver voordat er iemand met een comuter ging spelen.
                        En wordt vooral op tijdelijke installaties zoals kermissen etc toegepast. Randvoorwaarden : zie NEN 1010

letop : wel de feesttent-chassis aarden ivm blikseminslag.

Comment

• Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

citaat:Geplaatst door **************
                          Dit verschijnsel heet Insulated Terra, ofwel IT, al sinds ver voordat er iemand met een comuter ging spelen.
                          En wordt vooral op tijdelijke installaties zoals kermissen etc toegepast. Randvoorwaarden : zie NEN 1010
                          Het systeem IT is ongelofelijk duur, maar erg bedrijfszeker, en wordt daarom enorm veel toegepast in ziekenhuizen en dergelijke. Het sterpunt wordt met een hoge impedantie aan de aarde verbonden, en de PE wordt gewoon aan de aarde verbonden. Voor niet-vaste installaties IM en IU naar mijn weten, maar blijkbaar ziet ******** dat anders? IT staat trouwens voor Isolation (niet geaard sterpunt) Terre (geaarde verbruikers). Er is in een IT net wel degelijk een aardverbinding (PE zit aan aarde). Bij een IU net niet. (Isolation Unearthed).

Om te antwoorden op de vraag : het kan dus zonder aardpen. (en begin nu niet direct weer van die onnozelheden als 'meten is weten' te roepen).

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

klopt, als een bus, maar mijn ezelsbruggetje van weleer zei wat anders.

stelsels ::

TN 1 punt van de voeding aan aarde, en de PE aan dat ene punt (PEN??)
                            TT sterpunt aan aarde, en de rest apart aan aarde
                            IT geen voedingspunt aan aarde, maar de PE wel
                            IU geen voedingspunt aan aarde, en de PE aan de metalen behuizing van de voeding
                            IM alles aan een zwevend sterpunt.

vrij naar nen1010 4e druk.

Maar het ging mij in eerste instantie ook om het principe van de nietgeaarde voeding...

enne , dat ziekenhuisverhaal werkt nog iets anders : om aardlussen te voorkomen, (die op een pacemakerij dus dodelijk zijn) wordt alles van aarde afgehaald dmv ....Trafoo's, en dat truukje kennen wij ook in de audio. En voor de zekerheid wordt die trafo via een apart kanaal gevoed, tevens de aggregaat-groep.

Comment

• Tiemen
                              • Dec 2001
                              • 944

Beetje off topic, maar alle (of toch de grotere) ziekenhuizen hier zitten gewoon met een hoogspanningsleiding (of 2, vanuit verschillende centrales), en die moeten sowieso een transfo hebben. In een IT net wordt wel degelijk een PE (protective earth) aan de aarde gelegd. Maar door het gebruik van een erg grote impedantie op het sterpunt van de neuter kunnen geen stromen 'rondlopen'.

Comment

Working...