Aggregaat en aarde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

de uitleg van tiemen lijkt me zeker te kloppen. zo leggen ze het toch uit in de lessen elektrotechnniek op school hier in belgiƫ.

Maar wat al die netten betreft kan je er toch beter les over gekregen hebben, anders is het maar moeilijk te begrijpen vind ik. ofja je moet in het vak zitten natuurlijk.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

citaat:Geplaatst door ronny

de uitleg van tiemen lijkt me zeker te kloppen. zo leggen ze het toch uit in de lessen elektrotechnniek op school hier in belgiƫ.
      Vrees ervoor...
      ziekenhuizen werken nog altijd op BATTERIJEN!!! Idd, batterijen... (die weliswaar worden gevoed door het net) met daarachter een stevige DC->AC converter.

Waarom?
      Bij een stroomonderbreking zal ,doordat de volledige voeding vanuit de batterijen gebeurd, niks te merken zijn van een stroomuitval.
      Ondertussen wordt de generator opgestart en zal die het laadcircuit van de batterijen overnemen.

Het betreft hier dus ook een volledig gescheiden net zoals Mac al aangaf.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

citaat:Geplaatst door axs

Vrees ervoor...
        ziekenhuizen werken nog altijd op BATTERIJEN!!! Idd, batterijen... (die weliswaar worden gevoed door het net) met daarachter een stevige DC->AC converter.

Waarom?
        Bij een stroomonderbreking zal ,doordat de volledige voeding vanuit de batterijen gebeurd, niks te merken zijn van een stroomuitval.
        Ondertussen wordt de generator opgestart en zal die het laadcircuit van de batterijen overnemen.

Het betreft hier dus ook een volledig gescheiden net zoals Mac al aangaf met behulp van een scheidingstransfo.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

idd axs daar heb je ook gelijk in. maar ik bedoelde eigenlijk de theorie over die netten die tiemen zo mooi kon uitleggen.
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

eens onderhoord bij collega;
            kan idd zonder aardpen maar dan krijg je wel een zwevende aarde,
            de aarde ligt dan gewoon aan je sterpunt maar langs de aardlek schakelaar heen.
            nul en fase wel via aardlek.
            gevolg hiervan is dat je aarde door sluiting of extreme belastingen best wel spanning kan opleveren t.o.v. de echte aarde, wat weer fijn is op een modern aluminium podium wat met veel voeten op de grond staat.
            daarom dus een (hulp) aardepen.
            als je geen pen hebt loopt een schok ook niet via de aarde dus blijft je aardlek instaan met een pen springt je aardlek

wat ook goed werkt is gewoon je podium (mits het metaal is uiteraard)koppelen met het aggregaat, dan heb je sowieso geen potentiaalverschil meer met de randaarde.

wat cijfers;
            met een aardlekschakelaar van 30ma moet de aardpen weerstand kleiner zijn dan 100 ohm.
            zonder aardlek (ja dat mag):25 gedeeld door de zwaarste groep vant aggregaat dus bij een 25 a ; 25 : 25 = 1 ohm of minder, maar dan heb je wel een mega lange pen nodig.
            de kabel tussen pen en lasdoos moet min 25 mm2 zijn en vanaf daar mag ie verder met 6 mm2
            pen dient trouwens altijd gemeten te worden met een 5010 meter (erkend) maar dit heb ik nog nooit meegemaakt....
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Iemand al eens gehoord van een verschoven nul als gevolg van een generator die niet gelijkmatig is belast en waarvan het sterpunt niet geaard is.?? Toch zonde van een gedeelte van je spulletjes van van een van de fasen gaat de spanning omhoog. Geld alleen als de generator flink belast wordt. Met een overbemeten generator zal dit niet zo snel voorkomen.
              Ik las een opmerking over een generator gebruikt op het NAM terrein maar welke niet was geaard?? Bij ons, ik kom uut Grunn, wil de NAM alles geaard cq potentiaalvereffend hebben, maar goed dat is off topic.
              Zelf ben ik een voorstander van het aarden van een generator, maar kan leven met mensen die er voordelen in zien dit niet te doen zeker als de aardverspreidingsweerstand niet kan of wordt gemeten want dan heeft een pennetje in de grond slaan toch geen zin. Het biedt in ieder geval geen zekerheid. Het vereffenen van een podium t.o.v. de voeding en andere geleidende aanraakbare delen is goed maar dit heeft niets met aarding te maken. Het meten van de aardverspreidingsweerstand met een multimeter?? dacht het niet.
              Als een aardpen 80 meter diep moet kun je beter meerdere parallel slaan maar dat wist de lokale elektra meneer zeker niet.
              Eh Axe, als de batterijen waar jij het over hebt gaan werken, dan werkt aleen het hoognodige nog, dan zijn ook de nooddiesels kapot of de diesel is op 1 van zessen.
              De theorien over de verschillende stelsels komen bekend voor, tijd om er eens weer in te duiken.

De mazzel
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

Het vereffenen van een podium t.o.v. de voeding en andere geleidende aanraakbare delen is goed maar dit heeft niets met aarding te maken.

potentiaalvrij maken t.o.v. de voeding is juist aarden.
                bij voorkeur alle aanraakbare of opstapbare delen.
                we draaien dus via een aggregaat en hebben derhalve niets met de aarding van de ijsselcentrale te maken

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2138

jans jouw verhaal kan toch alleen maar gebeuren als je nul werkelijk zou wegvallen/doorbreken/wegsmelten... met als gevolg dat je een zwevend sterpunt krijgt waardoor dat de spanning op de fase die het zwaarste belast is omhoog zal gaan(tegen de 400V).

ik zie niet direct in wat dit met de aarding heeft te maken. je spulletjes zullen hoe dan ook uitfikken of deze nu geaard zijn of niet. Of heb ik verkeerd voor dan[?]
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

jans jouw verhaal kan toch alleen maar gebeuren als je nul werkelijk zou wegvallen/doorbreken/wegsmelten... met als gevolg dat je een zwevend sterpunt krijgt waardoor dat de spanning op de fase die het zwaarste belast is omhoog zal gaan(tegen de 400V).

ik zie niet direct in wat dit met de aarding heeft te maken. je spulletjes zullen hoe dan ook uitfikken of deze nu geaard zijn of niet. Of heb ik verkeerd voor dan[?]
                    yep als je nul wegvalt krijg je geen ster meer maar driehoek
                    spanning kan dan idd eng hoog oplopen[V]

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Als je een generator waarvan het sterpunt niet is geaard zwaar belast en de belasting is niet symetrisch verdeelt want de patatkar, de biertent enz. hangen er ook achter, en deze mensen letten niet op de belastingsverdeling, dan kan de nul gaan verschuiven. Theoretisch weet ik het globaal maar zal dit even uitdiepen. Uit ervaring weet ik dat het gebeurdt.

Nog even over het vereffenen.Volgens de NEN1010
                      Aardleiding:Een leiding die de hoofdaardrail of hoofdaardklem met een aardelektrodeverbindt

Beschermingsleiding: Een leiding die, ter bescherming tegen gevaar bij directe aanraking, een onderlinge verbinding tot stand brengt tussen:a.metalen gestellen
                      b.vreemd geleidende delen
                      c.hoofdaardrail of aardelektrode
                      d.aardelektroden
                      e.met aarde verbonden actieve delen, met inbegrip van met
                      aarde verbonden geleiders.

Vereffeningsleiding:Een leiding die is bestemd om metalen gestellen en vreemd geleidende delen onderling op hetzelfde of nagenoeg dezelfde potentiaal te houden.

Aarden is dus wel degelijk iets anders dan vereffenen.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Tiemen
                        • Dec 2001
                        • 944

citaat:Geplaatst door axs
                        Vrees ervoor...

Waarom?

Het betreft hier dus ook een volledig gescheiden net zoals Mac al aangaf.
                        Het heeft maar via een omweggetje via het topic te maken, maar toch even reactie, we zijn hier toch om bij te leren.

Ik heb de beschrijving van Axs eens aan de werkelijkheid getoetst in het UZ te Gent (toch ƩƩn van de grootste elektriciteitsverbruikers van Belgiƫ). Daar komt 12 kV binnen, via transfo's in de verschillende gebouwen (ze hebben een eigen hoogspanningsnet op de site) naar 400V. Er zitten alleen UPS'en (met 12V batterijtjes in serie) voor de operatiezalen en het computercentrum, en dan alleen
                        op de "no-break" (rode stopcontacten) lijnen. De rest zal bij een stroomuitval van 1 hoogspanningslijn via pingpongsysteem op andere lijn gezet worden (met onderbreking 1 sec). Generatoren voor ALLES kunnen na 10 sec overnemen (dan spreken we over enkele megawatts). Het verhaal van DC AC omzettingen is dus in dit geval (wat wel degelijk een toonaangevend geval is) fout.

T

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

citaat:[Generatoren voor ALLES kunnen na 10 sec overnemen (dan spreken we over enkele megawatts). Het verhaal van DC AC omzettingen is dus in dit geval (wat wel degelijk een toonaangevend geval is) fout.
                          En wat doen we nog steeds in tussentijd? Hopen op de backup van de toestellen? nah...

Of UZ Gent zo toonaangevend is... ga ik me hier niet over uitspreken!
                          Laten we zeggen dat het zeker en vast niet het modernste ziekenhuis is wat hier te vinden is in belgenland.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Holec-no-breaksystemen draaien binnen 0,02 sec op vollast, dus.
                            sorry, http://www.hitecups.com/ HITEC dus...

Vroeger : batterijen tec, maar tegenwoordig niet meer , dus.

Maar dat was de discussie niet, Tom, het ging om ,
                            citaat: Iemand al eens gehoord van een verschoven nul als gevolg van een generator die niet gelijkmatig is
                            probleempjes.

en dat was nou juist zo mooi aan dat systeem zonder aarde. want de vraagg is dus Ten Opzichte Van watte?? Want die hadden we nou juist net losgekoppeld, zie mijn eerdere post. snapst??

Anders gezegd, het zal dat aggregaat een zorg zijn vwat zijn nul-potentiaal is tov aarde, hij pompt er gewoon 220V bij op, en dat is dat.

zwevende nul is in dit geval niet aan de orde. Want we waren juist ongeaard...

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

citaat:Geplaatst door som

eens onderhoord bij collega;
                              .....
                              nul en fase wel via aardlek.
                              gevolg hiervan is dat je aarde door sluiting of extreme belastingen best wel spanning kan opleveren t.o.v. de echte aarde, wat weer fijn is op een modern aluminium podium wat met veel voeten op de grond staat.

......
                              waarom in vredesnaam?? Leg de aardlekfunctie nou eens uit, en denk ff goed aan mijn post op pag 1...

die elektriker heeft dus nog nooit van een IT-stelsel gehoord, of IU of IM...

Nog anders gezegd ??
                              WAAROM KUNNEN VOGELTJES VEILIG OP EEN 380.000 volt DRAADJE ZITTEN???

wakker, nou??

Comment

• ronny
                                • Dec 2002
                                • 2138

citaat:Iemand al eens gehoord van een verschoven nul als gevolg van een generator die niet gelijkmatig is
                                wil ik wel eens weten waarom dat dit dan is.

je krijgt een zwevend sterpunt waneer de nul onderbroken is, maar hoe zit het dan bij ongelijke belasting?? Volgens mij mag dit niks uitmaken. misschien dat het bij aggregaten anders is?

graag enkele reacties/ervaringen.
                                niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...