Aggregaat en aarde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • som
    • Nov 2002
    • 787

nog een beetje info over aggregaat maar dan alleen voor gebouwen
    wanneer er dus een tn stelsel wordt toegepast
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

nee, som, die vlieger gaat niet op : zie citaat :
      citaat:Geplaatst door **************

Bij een aggeregaat nemen wij uit veiligheidsoverwegingen[u] geen </u>aarde, dus hebben we 3 kansen dat er ergens iemand aan de spanning komt te hangen.
      1 je hand raakt de fase aan, maar je voet raakt een geisoleerde aarde aan, want er was geen aardpen.
      Gevolg : niks aand e hand.
      2 je hand raakt de nul aan. vervolg : zie 1
      3 je hand raakt beide aan : klap op je hand, geen verder schadelijke gevolgen.
      dat was nou net de truuk, weet je nog wel.
      Met namen als waarborginstallateur enzo gooien kan ik ook wel. Heb er diverse jaren gewerkt, en diverse ontwerp-fouten uitgehaald.
      Verder is de nedrlandse waarborginstallateur-titel niet meer te verkrijgen.

Samenvattend : 3 mogelijkheden.

A net van Nuon, Essetn PGEM enzovoort : ALTIJD ALLES AARDEN

B spanning van aggregaat : Alles aarden (sterpunt en/of beschermingsleiding, noemen we TN of TT) of

C spanning van aggregaat : NIETS aarden. in dit laatste geval spreken we IT IU of IM, en gelden er hele andere regels.

En over dat laatste geval heeft deze laagspanningsdeskundige, werkgever, en hoofd vd onderneming (vlgs NEN 3140 art 2.1) het nou.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

**Die isolatiebewaking hoort dus in het aggregaat te zitten. Althans volgens http://www.et-installateur.nl/PDF/TA99_2.PDF , jou eigen pdfje.

**Een gebroken nul IS een zwevende nul, nog nooit gezien????

**en verdikke, je sterpunt wordt (door de spoel die'm opwekt) nou juist wel gezien door die fase. dat was die inwendige weerstand.

** als je sterpunt niet geaard is ::: (IT, etc) dan is de weerstand naar aarde ca 100M, en dus gaat die berekening van jou aardlekje wel op. Maar daar had je zelf al in de gaten dat je fout zat.

Duidelijk

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

niet mijn pdf is van holec en er staat ;het is dus zaak in een iu stelsel isolatiebewaking toe te passen
          betekend het dan dat die er ook inzit?

Een gebroken nul IS een zwevende nul,
          ben ik het mee eens
          wat ik probeer te duidelijk te maken is de kring;
          fase1-verbruiker1-dooie nul-verbruiker2-fase2-spoel-ster-spoel-fase1
          wat gebeurt er volgens jou dan.
          (heeft bij mij n.l. wel veel schade veroorzaakt)

we hebben het nog steeds over wel of niet aarden met een pen waarbij het verschil 100 of 100m is, dus jou versie of de mijne.

bron; de waarborginstallateur met 25 jaar ervaring
          allerminst mijn bedoeling om met namen te gooien,ik ken de man alleen goed en weet dat het een vakman is meer niet.

En over dat laatste geval heeft deze laagspanningsdeskundige, werkgever, en hoofd vd onderneming (vlgs NEN 3140 art 2.1) het nou.
          over gooien gesproken trouwens.

maar als ik het goed begrijp zijn de regels;

spanning van aggregaat : NIETS aarden. in dit laatste geval spreken we IT IU of IM, en gelden er hele andere regels.
          als in elk aggie een isolatiebewaking zit heb je gelijk.(zoals ik al eerder stelde)
          en daar is het juist een forum voor
          dit zou dus betekenen dat we nooit meer hoeven te aarden via een pen
          dus olaf heeft bij deze antwoord

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

zet dat fase-nul-verbruiker verhaal ff in een jpeg met paint, ofzo.
            wordt het wat gemakkelijker redeneren.

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

sorry van de haastige kwaliteit,
              maar dit is wat ik bedoelde.
              in dit geval gaat de spanning over de verbruiker omlaag.
              eingenlijk zou de lichtste verbruikerzekering moeten gaan.
              maar mijn processor ging er toch aan, met een orginele zekering.
              was dus alleen een antiindefikvliegzekering.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

dat heet dus zwevende nul, en dan krijg je hele rare verhalen, oa de zwaarste verbruiker ( dus met de kleinste weerstand) ziet de spanning dalen, en de lichte verbruiker ziet m stijgen. Want het wordt een ouderwetse spanningsdeler, ofwel potentiometer.

Normaal gebruik : dus met 0:
                Stel verbruiker 1 = 1000 Watt, verbruiker 2 = 2800 watt.
                P=UxI, = I^2 x R, = U^r / R , dus R = U^2 / P
                R1 = (220*220) / 1000 = 48.4 ohm, r2 = (220*220) / 2800 = 17.3 ohm

storing steerd op ::
                samen hebben ze , na het wegvallen van je sterpunt, nu 380 Volt, R1 + R2 = 65.7 ohm, bij 380 Volt levert dat een stroom die 380/65.7= 5.8 ampere. Over R! staat nu 5,8 x 48= 277 volt, over R2 staat nu 5.8 x 17.3 = 100.3 volt.

Met andere woorden : fase 2 dondert in elkaar, en fase 1 stijgt tot levensgevaarlijke hoogte!! vandaar dat wij zeggen dat de nul gaat zweven.( tov aarde stijgt je nul immers...)

Maar dit verschijnsel heft niks met een aarde, of aggregaat te maken.

Bob East had ook ooit zo'n geintje, met een erkende electricien van het bedrijf waar we speelden, die met een 4-polige k=rachtkabel aankwam. Wij moesten 5b polig hebben, en de sukkel zette stiekum een 5 stekker aan een 4 kabel. En daar ging het hele bovenstaande verhaal. Nog een geluk dat alle audio op fase 1+2 zat, en op fase 3 alleen de dimmerpacksturing, de versterkers trokken alle audio naar beneden, en alle audio bleef heel. Maar die dimmersturingen hadden 340 V gezien, en konden naar de stort.
                De hele avond in het donker gespeeld.

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2138

citaat:Maar dit verschijnsel heft niks met een aarde, of aggregaat te maken.
                  had ik ook al eens gezegt. daarom dat ik eens wat meer uitleg vroeg, maar een zwevende nul heeft dus helemaal niets te maken met of er nu een aarding aanwezig is of niet.
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

owh oke[:I]dat noem je dus zwevend, ik keek vanaf de contactdooszijde, daar is ie dan gewoon weg.
                    mijn step7 collega noemt dat dan gewoon dood[8D]babylonie?

offtopic;
                    komt ook een doordat als ik een 24v voedinkje in een kast bouw je kan kiezen voor een zwevende - of een harde -,is een beetje sensortype afhankelijk
                    is een andere vorm van zweven,

Maar dit verschijnsel heeft niks met een aarde, of aggregaat te maken.

dacht toch dat bij een aggie de eigen aarde aan het sterpunt lag,
                    als dan je (dooie)nul gaat zweven zweeft ìe dan op alleen op de kabel,
                    of ook nog op het sterpunt?
                    krijg je dan spanning op de eigen aarde vant aggie?
                    of blijft ie dan gewoon 0 volt?

bij 2 spoelen staat alles gewoon in serie maar kan er bij 3 spoelen belasting een verandering in de ster ontstaan die zodanig is dat je spanning op de ster krijgt?

juist met die gedachtegang heb ik de gebroken nul erbij gehaalt.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Dat was nou juist zo mooi van het onge-aarde agregaat.
                      Omdat de spoelen NIET aan aarde hangen gaat dat auto-bliksem verhaal op als je nul-leider âchter je sterpunt, dus in je bekabeling, onderbroken wordt (evenals je fase , trouwens). Je verbruiker kapt ermee, en er gebeurt verder niks.
                      Vanwege het verhooogde risico op kabelbreuken in tijdelijke installaties ( kermis etc) wordt dat IT-stelsel daar vaak toegepast, ook al in verband met die kinderen die overal aanzitten enzo...

kijk maar eens ( sorry voor de kwaliteit) op http://www.********.nl/images/ster%20aarde.jpg
                      en teken het gevaar ff uit. Als het sterpunt ge-aard is : rare problemen.
                      Bij onge-aard : raak maar eens wat aan. Niks aan de hand.

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

en teken het gevaar ff uit. Als het sterpunt ge-aard is : rare problemen.
                        Bij onge-aard : raak maar eens wat aan. Niks aan de hand.

klopt helemaal, was van mening dat de eigen aarde van een aggie aan de ster lag.
                        ik ga nog wel ff uitzoeken of dat ook niet (soms) zo is, patience my friend

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

nog eens over nagedacht,

als de aarde aan de ster ligt, en je krijgt spanning op de randaarde door een storing heb je via de ster een afvoerende mogelijkheid. toch?

als de aarde nou niet aan de ster ligt waar ligt ie dan wel aan?
                          en hoe krijgt ie dan zijn afvoerende mogelijkheid

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

als de aarde nou niet aan de ster ligt, waarom zou je hem af moeten voeren dan?? Het enige gevaar komt als er een externe klap op de behuizing komt., bv bliksem etc. Em daarom zou je de PE aan aarde kunnen hangen, maar dat is bliksemafleiding, en geen PE-verhaal

Comment

• som
                              • Nov 2002
                              • 787

citaat:Geplaatst door **************

als de aarde nou niet aan de ster ligt, waarom zou je hem af moeten voeren dan?? Het enige gevaar komt als er een externe klap op de behuizing komt., bv bliksem etc. Em daarom zou je de PE aan aarde kunnen hangen, maar dat is bliksemafleiding, en geen PE-verhaal
                              nou als er zoiets is als een storing waardoor in een apparaat de fase aan de behuizing ligt?

met de groeten van leen

Comment

• som
                                • Nov 2002
                                • 787

eens gebeld met bredenoord, en daar kwam het volgende uit;

bij een gewoon aggregaat zit de aarde altijd aan de ster en ben je verplicht de pen te slaan (wettelijk).
                                liever nog verbinding maken met een goede bestaande aarde als dit mogelijk is.
                                wil je de aarde los hebben van de ster zal je dit dus bewust los moeten maken.
                                de bijgeleverde pen is voldoende om een aardlek van 30ma te triggeren.

nice to now;30 ma is persoonsbeveiliging 300ma is machine beveiliging.

de enigste uitzondering hierop is het gebruik van een isolatiebewaking, daarbij ligt de aarde idd los van de ster en mag je geen pen slaan.
                                de isolatiebewaking vervangt dan de andere veiligheden.
                                wordt ook alleen maar toegepast wanneer het echt niet anders kan,
                                bijvoorbeeld in een rijdende situatie.

isolatiebewaking zit standaard niet bij een aggregaat en moet los besteld worden waarop de aggieboer het apparaat in of bijbouwt en test.

verder stelde de man dat juist in deze brance nagenoeg geen gebruik wordt gemaakt van isolatiebewaking omdat in die situatie de aarde idd nergens echt 0volt is waardoor de afscherming enigzins gaat zweven en (vooral) digitale spulletjes van slag raken.
                                het systeem schijnt ook nog behoorlijk gevoelig te zijn waardoor het nog als eens spontaan eruit vliegt.

Comment

Working...