Info en discussie over alles wat met krachtstroom en 230V te maken heeft
Collapse
X
-
Je kan niet meer dan 32A trekken als je er een verdeler achter steekt die op 32A is afgezekerd, dan is het geen enkel probleeem.
Of gaan we ook allemaal het netsnoer van onze cd spelers vervangen door een 2.5mm² exemplaar?Comment
-
Maar wat als iemand dat nu eens niet doet?
En waarom niet gewoon met 63A naar een 63A verdeler die er 2 32A groepen van maakt?
Daarmee voldoe je weer helemaal aan de voorschriften en kan het niet gebeuren dat iemand 63A door een 32A verloop trekt.
Ik kan er dus niet bij dat verschillende hier op dit forum dit goed proberen te praten, je gaat bewust van de veiligheidsvoorschriften afwijken en neemt dus een onverantwoord risico. Dat risico is bovendien ook nog eens zodanig dat je volledig aansprakelijk zult worden gesteld wanneer er iets mis gaat.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Goedpraten doe ik een fout niet. Je draait je zelf dan een rad voor ogen.Maar wat als iemand dat nu eens niet doet?
En waarom niet gewoon met 63A naar een 63A verdeler die er 2 32A groepen van maakt?
Daarmee voldoe je weer helemaal aan de voorschriften en kan het niet gebeuren dat iemand 63A door een 32A verloop trekt.
Ik kan er dus niet bij dat verschillende hier op dit forum dit goed proberen te praten, je gaat bewust van de veiligheidsvoorschriften afwijken en neemt dus een onverantwoord risico. Dat risico is bovendien ook nog eens zodanig dat je volledig aansprakelijk zult worden gesteld wanneer er iets mis gaat.
In principe kan ik met mijn verdeelkastje niet meer dan 16 ampere per fase opnemen. Het zou fout kunnen gaan als het verloopstukje 32A-->16A van een meter zelf defect zou raken, door beknelling of dergelijke. Evenwel is dat bij zeer korte lengtes minder voor de hand liggend. Gebeurt dat toch, dan is een stuk 2,5mm2 van een meter voldoende om een 32A veiligheid over de kling te jagen. Bij aardsluiting gaat de aardlek eruit.
Als deskundige zie ik liever een dergelijke fout, dan een leek, die zonder kennis van zaken met 400 volt knutselt.
Overigens , hoeveel kabels worden gemonteerd zonder fatsoenlijke aderbescherming of de juiste adereindhulzen. Meerdere malen heb ik afgefikte 32 en 63 A stekers gezien. Als die zomaar ergens onder een bühne tussen brandbaar materiaal liggen, zoals dekzeilen, planken en weet ik wat nog meer, dan wil ik het niet hebben over de mogelijke gevolgen.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Waarom maak je geen 5G2,5 kabel vast aan je kastje en maak je een los 16A-32A verloopje erbij? Op die manier kan er niets misgaan en trek je maximaal 3*16A weg, waardoor de kabel aan het kastje zelf gewoon 5G2,5 mag zijn. De 16-32 mag ook gewoon 5G2,5 zijn, aangenomen dat een 16A krachtstroomaansluiting ook daadwerkelijk op 16A of lager afgezekerd is. Een 16A WCD achter een 32A automaat is niet handig, maar dan ligt de schuld bij de installateur van die installatie.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Maar wat als iemand dat nu eens niet doet?
Ik kan er dus niet bij dat verschillende hier op dit forum dit goed proberen te praten, je gaat bewust van de veiligheidsvoorschriften afwijken en neemt dus een onverantwoord risico. Dat risico is bovendien ook nog eens zodanig dat je volledig aansprakelijk zult worden gesteld wanneer er iets mis gaat.Even terug naar de basis: Zo'n verloop ongezekerd gebruiken is niet toegestaan. Echter wordt het wel (oogluikend) toegestaan als laatste stap voor een 32A-verdeelkast. Dat is ook de enigste manier waarop je dit soort verlopen hoort te gebruiken!
Je kan nou eenmaal onmogelijk voor elke situatie een verdeler meenemen. Dat is onpraktisch en schier onbetaalbaar. En zolang je ze als laatste stap voor een verdeler gebruikt, is er ook weinig aan de hand.
De redeneringen van "Iemand anders zou..." enz. gaan bij mij niet op daar ik de enigste ben die met mijn spullen werkt. De persoon die ze gebruikt zonder een bijpassende verdeler aan de andere kant, is niet goed bezig (zegt de term VOP iemand nog iets) en is ultimo zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Het is niet aan ons om eigen rechter te spelen.
Tref je op locatie een situatie aan waarbij de stroomverdeling niet aan de eisen voldoet, dan heb je legitieme redenen om niet van de stroomverdeling aldaar gebruik te maken. Niemand die je dat kwalijk kan nemen. Hetzelfde geldt voor generatoren zonder deugdelijke aarding.Last edited by Outline; 15-01-14, 13:58.Comment
-
[QUOTE=Outline;604621]Je kan nou eenmaal onmogelijk voor elke situatie een verdeler meenemen. Dat is onpraktisch en schier onbetaalbaar./QUOTE]
als je een verdeelkast hebt met 32A stekker, dan kun je geheel veilig verlopen naar CEE 16A of zelfs 1x schuko. Ik zie het probleem niet om het wel veilig te doen.Comment
-
Daar kon ik ook al geen reden voor bedenken.
Ik heb zelf 63A kabel, een verdeler met aardlek en automaten van 63A naar 2*32A CEE. Een paddestoel met 32A in en uit en op ieder amp rackje ook een 32A in en uit.
Vervolgens een verloopje van 16A CEE naar 32A CEE en een verloopje van 230V naar 32A CEE, hier kan ik dus iedere combinatie mee maken en zit ik altijd aan de goed kant van de streep.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Vergeet de volgende niet:Daar kon ik ook al geen reden voor bedenken.
Ik heb zelf 63A kabel, een verdeler met aardlek en automaten van 63A naar 2*32A CEE. Een paddestoel met 32A in en uit en op ieder amp rackje ook een 32A in en uit.
Vervolgens een verloopje van 16A CEE naar 32A CEE en een verloopje van 230V naar 32A CEE, hier kan ik dus iedere combinatie mee maken en zit ik altijd aan de goed kant van de streep.
- perilex-naar-32A CEE (2 stuks: 1x 3 fasen 400V en 1x 2 groepen 230V)
- enkel-fase blauwe CEE naar 32A CEE
Ik heb mijn perilex verloopje al enkele keren in een kerk gebruikt (orgel zit vaak op perilex 3 fasen) en ook om stroom in een keuken te pakken. De blauwe CEE nog niet nodig gehad, misschien een keer op een camping ;-)
Hier dus ook veilig en altijd passend: verdeler van 32A CEE in naar 3x 16A shuko uit (met aardlek, automaten en over-/onderspannigsbeveiliging) en verder alleen verloopjes van 16A in naar 32A CEE uit en een 32A CEE verlengkabel. Meer heb ik niet nodig en volgens mij is een 32A CEE verdeler in 99% van de klussen voldoende. Dus onveilige verloopjes zijn een onnodig risico.As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Perilex en blauwe CEE nooit tegengekomen de afgelopen 10 jaar, ik informeer altijd van tevoren wat voor aansluiting er op locatie aanwezig is dus wanneer dat een perilex of blauwe CEE zou zijn is het nog vroeg genoeg om een verloopje te maken.
32A en 63A CEE is volgens mij zo ongeveer de standaard dus daar is al mijn materiaal op aangepast, enige waar ik 16A CEE voor gebruik zijn mijn klimtakels, en dan nog 4 polig ook, maar de sturing daarentegen heeft weer gewoon een 32A input.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
-
Die ce stekkers kom je vooral tegen bij de grotere theaters en buiten klussen (lees pleinen waar de stroom paddenstoelen in de grond zitten.
Perilex is er trouwens in 2 uitvoeringen, waarbij de midden pen gedraaid kan zitten. de 16a en de weinig gebruikte 25a
Waarbij de 16a aangesloten kan zijn met 2 nullen (vaak de N en L1) en 2 fases of 3 fases en 1 nul.
Ook zijn er twee aansluitnormen Met de klok mee en tegen de klok in.
Met andere woorden, meten is weten en anders gewoon niet gebruiken.
Volgens mij is het verhaal van die 400v verloopjes wel één van de meest besproken onderwerpen op dit forum. Eens in de zoveel maanden begint het weer van voor af aan.Comment
-
Het probleem bij mijn verdeelkast is, dat het een kant en klaar fabrieksmodel is, waarop de montage van een 32A entree fysiek niet mogelijk is. Het enige alternatief is er dan een vaste kabel aan monteren, het grote gat dichten en een fatsoenlijke trekontlasting maken Zo'n PG wartel vind ik overigens ook maar minimaal, maar is wel geaccepteerd. En dat alles voor hooguit een of tweemaal per jaar...
Ik vraag me af of de mensen die hier de veiligheid preken, elk jaar een electrische controle doen op het gebruikte voedingsmateriaal, inclusief de boekhouding die daar bij hoort. Zonee, dan weet je ook niet hoe veilig je bezig bent en in geval van een calamiteit halen ze zoiets feilloos boven water. Dan zijn de rapen echt gaar.
Waarom gaat het eigenlijk nooit fout? Althans ik heb er nooit over gehoord of gelezen.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment

Comment