Info en discussie over alles wat met krachtstroom en 230V te maken heeft

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Originally posted by jakkes72
    Wellicht een idee om dit in een reguliere thread te gaan doen? Er leven nogal wat ideeën blijkbaar.
    Voor! Zou verrrekte handig zijn om alle zaken met betrekking tot stroom e.d. eens op een rijtje te hebben. Blijkbaar zijn er een hoop mis(ver)standen in de wereld...
    Tim

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Info en discussie over alles wat met krachtstroom en 230V te maken heeft

Naar aanleiding van de discussie in de lounge toch maar ff een topic geopend over alles wat met verloopjes, zekeringen, en meer te maken heeft.
      Misschien dat een moderator zo vriendelijk wil zijn de hele discussie uit de lounge hierheen te verplaatsen?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ff nieuw topic in het live deel van dit forum aangemaakt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Knip & Plak-tijd!

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Bestaat dit topic nou nog wel of niet?

Zie 'm wel/zie 'm niet op de hoofdpagina van het Live-Forum...

Edit: Staat in het Techniek-gedeelte!

Comment

• Radar
              Moderator
              • Jul 2002
              • 890

Beste lezers (en posters).
              Dit topic is ontsproten uit een ander topic waar deze teksten wel weer heel erg offtopic werden.
              Al deze reacties verzameld ( 50 stuks? ) en in de nieuw aangemaakte tread in het live forum geplakt.
              Daarna naar de techniekhoek getrapt ( want daar hoort dit thuis!), door gescand en geen kop of staart kunnen vinden.
              Daarom dus even in de wacht gezet.
              En nu dus op verzoek weer retour.
              U gaat dus hier u ***delijke gang, maar denk aan de veiligheid!!!!
              We werken hier in nederland al weer een poosje met 230V en 400V, bij mij heet een "zekering" een smeltveiligheid of overstroom beveiliging en zeg ik wandcontact doos tegen een stopcontact.
              Ik doe niet aan bijgeloof.
              Dat brengt ongeluk.

Comment

• soundsystem
                • Aug 2011
                • 73

Originally posted by Radar
                bij mij heet een "zekering" een smeltveiligheid of overstroom beveiliging en zeg ik wandcontact doos tegen een stopcontact.
                Bespeur ik hier enige discriminatie tov de Belgen ?

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Nee, lijkt me niet. Gewoon duidelijkheid en de juiste termen gebruiken.
                  Het is eerder de Belgen navolgen, de taalpuurheid is daar groter dan in NL, voor zover ik weet. (hoewel, als ik sommige Belgische facebook commentaren lees, of dat probeer.....)

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Goede reden om de schaar in "foute" verloopjes te zetten: "Bedrijfsregeling Brandregres 2014". De brandverzekeraar van een locatie kan alle schade op de veroorzaker verhalen. De onder- en bovengrens (500keuro) vervallen. Verzekeraars gebruiken dit om de premie van je WA verzekering te verhogen, maar de verantwoordelijkheid wordt nu dus wel meer bij 'ons' gelegd!
                    Google "bbr 2014" voor meer info.
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Deze Belg heeft het dan liever nog puurder: wandcontactdoos en overstroombeveiliging zijn allemaal 1 woord, net als de meeste Nederlandstalige woorden. Twijfel je: schrijf dan AAN elkaar. Nut van correct aan elkaar schrijven: http://www.spatiegebruik.nl/
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Vind ik leuk!
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by PvG
                          Goede reden om de schaar in "foute" verloopjes te zetten: "Bedrijfsregeling Brandregres 2014". De brandverzekeraar van een locatie kan alle schade op de veroorzaker verhalen. De onder- en bovengrens (500keuro) vervallen. Verzekeraars gebruiken dit om de premie van je WA verzekering te verhogen, maar de verantwoordelijkheid wordt nu dus wel meer bij 'ons' gelegd!
                          Google "bbr 2014" voor meer info.
                          Dan moet je je verloopjes (want dat zijn het) voor je cd-speler en je laptopvoeding ook kapot knippen. Die gaan namelijk ook ongezekerd van een 16A naar een 2,5A-connector.

Wie is de eerste?
                          Last edited by Outline; 19-01-14, 02:04.

Comment

• soundsystem
                            • Aug 2011
                            • 73

Originally posted by Outline
                            Dan moet je je verloopjes (want dat zijn het) voor je cd-speler en je laptopvoeding ook kapot knippen. Die gaan namelijk ook ongezekerd van een 16A naar een 2,5A-connector.
                            Inderdaad, deze zijn eigenlijk veel gevaarlijker dan verloopjes 63A->32A aangezien dit maar een factor 2 kleiner is !

Comment

• VrijeVogel
                              • Nov 2013
                              • 107

In theorie in theorie..
                              Maar er wordt geen apparaat geleverd met deze connector die meer dan x amp vraagt. Bovendien is dit soort apparatuur nog intern gezekerd ook.

Ik blijf in herhaling vallen over de euro connector...

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Originally posted by Outline
                                Mijn visie:
                                - De verantwoordelijkheid wordt met de bbr2014 meer bij de veroorzaker gelegd. Dat is opzich een goede zaak.
                                - Eurostekersnoertjes zitten altijd achter een 16A zekering en er hangt hooguit een cdspelertje oid aan. Ingeval van kortsluiting is de kortsluitstroom voldoende om een 16A zekering te activeren.
                                - 63A-naar-32A verloopjes kunnen voor een verdeler terecht komen die meer dan 32A aan automaten en/of doorlussen heeft. Idem voor 32A-naar-16A. Of erger nog: geen automaten. Om de kans op dit soort situaties 0 te maken, zou je dit soort verloopjes niet moeten hebben/maken.
                                - 1.5mm2 is voldoende achter 16A automaten. Alle verlengkabels/verdeelblokjes met dunnere kabel zou verboden moeten worden. Alleen kabels die vast zitten aan een apparaat (of een eurosnoertje) en weinig stroom trekken, zouden een dunner snoertje moeten mogen. Bij mij vind je geen verlengsnoeren/verdeelblokjes met minder dan 1.5mm2.

Als jij een andere visie hebt: succes.
                                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...