Info en discussie over alles wat met krachtstroom en 230V te maken heeft

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VrijeVogel
    • Nov 2013
    • 107

Ik ken maar een aansluiting Perilex.
    In 2x 220 uitvoering is L2 overigens de nul.
    Maar deze stekkers worden ook misbruikt voor afzuig ventilatoren. Dan zitten de 3 fases aan een trafo vast.

Perilex kun je beter zolang mogelijk vermijden.

De verloopjes: Het gebeurt en daar is veel voor te zeggen. Elke idioot kan dat tenminste aan de buitenkant lezen dat het niet klopt. Dat vind ik anders met de euro connectors op switch of dimmers. Een doorsnee computerkabel is nog niet eens 1,5mm2. De kans dat daar fouten in worden gemaakt lijkt mij veel groter en of ernstiger
    Mijn dimmerpack heeft ook een directe voeding op de TBAR. Mijn multikabels zijn 1,5mm2 dus zit er achter op de dimmerpack een zekeringhouder met 8amp glas zekering.

Zag laatst nog iets voorbij vliegen over doorlus kabels. DMX en voeding in een. Wel 1,5mm2 en dat knopen we achter een 16A groep. Uiteraard 1,5mm2 kan die 16A wel even verstouwen, maar de combinatie van doorlus maakt het wel snel een hoop meters...

Dus als we echt serieus zijn, dan kijken we eerst maar eens naar ons 220v bekabeling.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik maak me inderdaad schuldig aan het niet jaarlijks controleren van mijn voedingsmateriaal. Ik controleer het bij ieder gebruik visueel.
      Maar het niet naleven van andere voorschriften betekent nog niet dat je de veiligheid op andere punten maar met een korrel zout moet nemen...
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Zolang je zekering voorkomt dat je meer door je kabel trekt dan zou mogen zit je goed. Kan niet misgaan, mits je er elke keer op let en weet wat je doet.
        "Groot naar klein" verloopjes (63A/400 -> 32A/400V bijvoorbeeld) heb ik niet eens. één keer nodig gehad, toen met een verloop 63A -> 32A gewerkt voor m'n 32A distro (6x 16A/230V gezekerd). Kan dat fout gaan? In theorie niet. Mag het? In theorie ook niet.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• VrijeVogel
          • Nov 2013
          • 107

Dus aan onze 32a verdeler moet we standaard een 63a stekker zetten en dan met een verloop van 32 naar 63a werken?
          Maar ja dan moeten we ook heel lange 63a verlengsnoeren hebben, mocht er een 63a stopcontact zijn....

Overigens kun je het ook zien als probleem voor de opdrachtgever: Hij moet zorgen voor een 32a stopcontact of als het met regelmaat voorkomt, lijkt mij het ook niet zo zot om een goede verdeler van 63a naar 2x 32a mee te slepen. Zolang die maar in de regen mag staan.

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Ik wil nog wel 1 ding kwijt voor degenen die denken dat een groot naar klein verloop altijd veilig is met een verdeler er achter: dat is niet zo! Neem een showtec ps3202: deze heeft 32A in, 2x 16A CEE uit en 3x 16A shuko uit. Je kunt dus 48A per fase aansluiten. Als je dit ding met een 63A naar 32A verloopje aansluit, kun je dus nog steeds problemen krijgen omdat je 48A door een 32A CEE/kabel (en door de 40A aardlek) duwt. En dan heb ik het nog niet over de 32A doorlus gehad. Dus...
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by VrijeVogel
              Dus aan onze 32a verdeler moet we standaard een 63a stekker zetten en dan met een verloop van 32 naar 63a werken?
              Maar ja dan moeten we ook heel lange 63a verlengsnoeren hebben, mocht er een 63a stopcontact zijn....

Overigens kun je het ook zien als probleem voor de opdrachtgever: Hij moet zorgen voor een 32a stopcontact of als het met regelmaat voorkomt, lijkt mij het ook niet zo zot om een goede verdeler van 63a naar 2x 32a mee te slepen. Zolang die maar in de regen mag staan.
              Je kunt ook je verdeler bij de 63A aansluiting laten liggen en daarvandaan verder met lange 32A kabels.... En als je het een probleem van de opdrachtgever is moet jij het dus vooral niet op gaan lossen met onveilige verlopen, daarmee maak je het jouw probleem en dus ook jouw verantwoording. Mijn opdrachtgevers verwachten van mij dat ik met deugdelijk materiaal aankom dat voldoet aan de voorschriften. Kom ik ergens een 125A aansluiting tegen dan meld ik bij mijn opdrachtgever dat ik hier geen materiaal voor heb, en al zeker geen 125-63 verloop.

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by PvG
                Ik wil nog wel 1 ding kwijt voor degenen die denken dat een groot naar klein verloop altijd veilig is met een verdeler er achter: dat is niet zo! Neem een showtec ps3202: deze heeft 32A in, 2x 16A CEE uit en 3x 16A schuko uit. Je kunt dus 48A per fase aansluiten. Als je dit ding met een 63A naar 32A verloopje aansluit, kun je dus nog steeds problemen krijgen omdat je 48A door een 32A CEE/kabel (en door de 40A aardlek) duwt. En dan heb ik het nog niet over de 32A doorlus gehad. Dus...
                En er bestaan echt "technici", die dat niet door hebben, alles vol belasten en vervolgens klagen dat de 32A voeding ruk is, omdat die er telkens uitknalt.
                Overigens hanteert men nog wel een factor "gelijktijdigheid." Een electrische installatie in een gebouw wordt zodanig berekend, dat er vanuit gegaan wordt, dat niet alle aansluitpunten gelijktijdig vol belast zijn. Dat kan op de bühne anders zijn. Ook daar brandt niet alle verlichting continu op vol vermogen en audiosystemen gebruiken gemiddeld maar een fractie van het totale vermogen. Dat allemaal even terzijde.
                Het enige wat ik wil betogen is dat electrische installaties zorg behoeven en dat je er vakkundig mee moet omgaan. Soms moet je wel eens de marges aanspreken, maar als daar over nagedacht is, is er weinig aan de hand lijkt me. Het is overigens ook al opgemerkt, dat een apparaat met een snoertje van 0,5 of 0,75mm2 ook gewoon achter een 16A beveiliging kan zitten. De kans dat zo'n snoertje beschadigd raakt is vele malen groter dan een stevige 5x2,5mm2 kabel.
                Ik denk dat iedereen nu wel weet wat mag en wat niet. Het foute verloopje ligt weer onder in de kist en dit jaar komt het weer een of twee keer van pas.

In de praktijk kan het nog veel gekker. Vorig jaar had een oliebollenkraam zijn aansluitkabeltje (3x2,5?) zonder enige beveiliging aangesloten op de rails van een kast voor kermisaansluitingen.
                Een elektricien zei daar nog wat van, maar de oliebollenbakker haalde zijn schouders op en ging verder. Hij had immers toch ook een sleutel van de kast gekregen en gebruikte een geïsoleerde schroevendraaier........

Dit heb ik al eens eerder gepost, gezien op een kermis............

Speakertech
                Last edited by speakertech; 13-04-15, 14:20.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by MusicXtra
                  Daar kon ik ook al geen reden voor bedenken.
                  Ik heb zelf 63A kabel, een verdeler met aardlek en automaten van 63A naar 2*32A CEE. Een paddestoel met 32A in en uit en op ieder amp rackje ook een 32A in en uit.
                  Vervolgens een verloopje van 16A CEE naar 32A CEE en een verloopje van 230V naar 32A CEE, hier kan ik dus iedere combinatie mee maken en zit ik altijd aan de goed kant van de streep.
                  Als het goed is, dan zitten er op je amprekje ook drie automaten van 16A. Single fase apparaten die netkabels hebben voor 32A zijn er niet zoveel.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by speakertech
                    Waarom gaat het eigenlijk nooit fout? Althans ik heb er nooit over gehoord of gelezen.
                    Speakertech
                    Dat lijkt me wel duidelijk, zolang er geen echte ongelukken gebeuren zal iemand die weet dat hij fout zit, dit niet zelf aan de grote klok gaan hangen. Ook in ons wereldje zijn er doofpotten.

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Dit heb ik al eens eerder gepost, gezien op een kermis............

Speakertech
                      Net zo erg als de cateringboer waar ik ooit eens voor gewerkt heb: Die gebruikte op een bepaalde locatie een verloop van 3-fase 63A naar zo'n stekkerblok waarbij elke Schuko op een aparte fase was aangesloten. Geheel was ook nog met 4mm2 aangesloten...

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Als het goed is, dan zitten er op je amprekje ook drie automaten van 16A. Single fase apparaten die netkabels hebben voor 32A zijn er niet zoveel.

Speakertech
                        Klopt, mijn hele voedingsverhaal voldoet dus ook aan de voorschriften. Gebeurd nogal dat ik producties doe waar verschillende partijen bij betrokken zijn waarbij de voeding gedeeld wordt. Ik wil dus absoluut het risico niet lopen dat er iets fout gaat door dit soort dingen. Die foto van een 63A CEE naar 230V CEE is in mijn optiek niet erger dan een 63-32 verloop, in beide gevallen kan er veel meer stroom lopen dan het aan kan.

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by soundsystem
                          Of gaan we ook allemaal het netsnoer van onze cd spelers vervangen door een 2.5mm² exemplaar?
                          Iemand dat van plan? En gooi je dan ook meteen die ongeaarde IEC60320/C7 (voor oa je scheerapparaat) en IEC60320/C5 (die 'Mickey Mouse-oren stekker van je laptopvoeding) er uit? Want die zijn ook maar 2,5A. En dan heb ik het nog niet eens over al die stekkerblokjes met 3x0,75mm2 die ongezekerd achter een 16A-groep hangen en toch echt LEGAAL te koop zijn!

Wat dat betreft is dat verloop van 63A naar 32A wat dan rechtstreeks een goed uitgevoerde verdeelkast ingaat nog niet eens zo erg, in ieder geval niet erger dan wat ik hierboven aanhaal.

Ik heb al diverse overbelaste connectoren gezien en ook wat er gebeurt als je stekker of kabel te dun zijn voor wat je van plan bent. Geloof me: In de praktijk levert die zwaar overbelaste 3x 0,75mm2 een net zo mooie brand op als die rode 32A waar 63A overheen ging.

Originally posted by Podium Verhuur
                          Die ce stekkers kom je vooral tegen bij de grotere theaters en buiten klussen (lees pleinen waar de stroom paddenstoelen in de grond zitten.
                          Die blauwe CEE-stekkers in 16A en 32A (vooral UK, ivm opbouw net daar) kom je enorm veel tegen in landen waar ze geen Schuko hebben en dus andere vermogens uit een stopcontact kunnen verwachten. Daarnaast kom je ze in de Pro-rental (waarbij het spul zo ongeveer de hele wereld rond gaat) enorm veel tegen. Dan ben je met die blauwe jongen net wat beter inzetbaar.

Het probleem bij mijn verdeelkast is, dat het een kant en klaar fabrieksmodel is, waarop de montage van een 32A entree fysiek niet mogelijk is.
                          Als ik mij niet vergis, hebben een 3-fase 16A en 32A chassisdeel dezelfde afmetingen en zou je 'm dus gewoon zo moeten kunnen omwisselen.

Ik vraag me af of de mensen die hier de veiligheid preken, elk jaar een electrische controle doen op het gebruikte voedingsmateriaal, inclusief de boekhouding die daar bij hoort. Zonee, dan weet je ook niet hoe veilig je bezig bent en in geval van een calamiteit halen ze zoiets feilloos boven water.
                          Speakertech
                          Er zijn er maar heel weinig die dat doen en volgens mij was het in onze branche ook nog lang niet verplicht. In ieder geval net zo verplicht als het gebruik van adereindhulzen....

Het is overigens ook al opgemerkt, dat een apparaat met een snoertje van 0,5 of 0,75mm2 ook gewoon achter een 16A beveiliging kan zitten. De kans dat zo'n snoertje beschadigd raakt is vele malen groter dan een stevige 5x2,5mm2 kabel.
                          Speakertech
                          Zie mijn reactie onder de eerste quote.
                          Last edited by Outline; 15-01-14, 20:48.

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by Outline
                            Als ik mij niet vergis, hebben een 3-fase 16A en 32A chassisdeel dezelfde afmetingen en zou je 'm dus gewoon zo moeten kunnen omwisselen.
                            Volgens mij heeft 'ie een kastje met vaste kabel.

Hoe zit het trouwens met de 5p 16A CEE-form naar 3*schuko? Die zijn volgens mij wel legaal namelijk, mits de 16A krachtaansluiting ook echt 16A afgezekerd is natuurlijk.

Overigens hanteert men nog wel een factor "gelijktijdigheid." Een electrische installatie in een gebouw wordt zodanig berekend, dat er vanuit gegaan wordt, dat niet alle aansluitpunten gelijktijdig vol belast zijn.
                            Hier hebben wij op school last van. Een aantal jaren geleden is er een nieuwe kantine gebouwd, en de automaten in de meterkast zijn voldoende voor licht gebruik, de hoofdschakelaar (onder de gymzaal) echter niet. Als we een paar kW aan parren aanzetten en er zijn wat kantoortjes in gebruik gaat het mis. Er komt waarschijnlijk een vaste geluidsset in die kantine, maar dan moet er wel eerst fatsoenlijke stroomvoorziening in daar, kon nog wel eens leuk gaan worden

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

Wellicht een idee om dit in een reguliere thread te gaan doen? Er leven nogal wat ideeën blijkbaar.

Comment

• VrijeVogel
                                • Nov 2013
                                • 107

Ik zorg er wel degelijk voor in mijn collectie 220 dat het bestaat uit 2,5mm2 verlengsnoeren.
                                Ook mijn stekkerblokken zijn 2,5mm2 gevoed.
                                De euroconnector vind ik nog wel de gevaarlijkste omdat er genoeg pc snoertjes rondzwerven met 0,75mm2.
                                Andere oplossing is geen 16, maar 6x 10amp zekeringen in je verdeler stoppen, met een 16 of 32a voorzekering.

Comment

Working...