Defecte P3000
Collapse
X
-
Tja , russtroom, daar zeg je zowat. Meestal gaat een versterker niet in protect als de russtroom verkeerd is. Als er geen ruststroom is, zal de versterker cross-over vervorming hebben. Bij te grote ruststroom zal de versterker in nullast opwarmen en als het te gek wordt, gaat hij meestal wel in protect, maar na een tijdje. Is het ruststroom circuit helemaal defect, (onderbroken), dan trekt de versterker vaak zoveel stroom, dat de zekeringen er meteen uit gaan, of de voeding wordt afgeschakeld bij de luxere ontwerpen.
Een versterker met een kleine DC-out, gaat wel meteen in protect, omdat dc op de uitgang schadelijk is voor de luidsprekers. Veel versterkers hebben tegenwoordig geen zgn offset-instelling meer vanwege een aansturing met ic's, die de dc offset binnen enkele mV houden. Evenwel zijn er veel versterkers die de instelling nog wel hebben en dan is het correct instellen een kwestie van een voltmeter aansluiten en een potentiometer afregelen. Voor een versterker techneut een fluitje van een cent.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Je zou aan mogen nemen dat een 'beetje' reparateur als eerste meet of er DC op de uitgang staat bij een dergelijke storing....
Het zou zomaar kunnen dat de DC offset van slag is geraakt door condens.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Heb vandaag even gebeld.
De versterker is nagekeken en klaarblijkelijk makeert er niets aan.
Vervolgens is hij dagelijks aangsloten aan het werk gezet. Na twee weken is hij in protect gegaan en verhuist naar de werkbank. En wat denk je, draaien zonder storing.
Volgende week wordt er verder gezocht.
De oorzaak laat ik weten als deze boven water is, ben zelf ook heel nieuwschierig.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Ik heb onlangs nog een HK VX1200 gerepareerd, die ook soms in protect ging. De fout heb ik er wel uit kunnen halen. Het was een vrijwel nieuwe versterker. Een etsfoutje op een print, een minuscuul koperspoortje dat soms sluiting maakte. Met een loep nauwelijks te zien. Eenmaal met het freesje er langs en opgelost.
Komt dus ook in nieuwe versterkers voor.
SpeakertechLast edited by speakertech; 14-01-12, 15:34.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Hier een bericht van een blij man.
De versterker is terug en functioneert weer naar behoren. Bleek toch dat de biasstroom te hoog was. Zijn wel drie bedrijven mee bezig geweest maar het is uiteindelijk gelukt en nog voor een hele nette prijs.
Wat mij betreft mag deze topic op slot.
En mannen, nog bedank voor jullie meedenken.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Begrijp dan alleen niet dat er niemand eerder op het idee is gekomen de ruststroom te meten, is toch één van de eerste dingen die je controleert als je een versterker gaat repareren.
@Speakertech: Hoe heb je dat spoortje weten te vinden dan?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Da's een kwestie van serieus repareren. Het gebeurde dat de versterker een tijdje in protect ging. daar konden een aantal oorzaken voor zijn. op zeker ogenblik bleef de versterker lang genoeg in protect om de fout eruit te meten.
Overigens heb ik een soortgelijke fout gehad als Jans beschrijft. Volgens mij was dat in een Dynacord, maar het is al weer een paar jaar geleden. Daar zat tegen het koelblok een wit vierkant blokje (nooit eerder gezien in een andere versterker) en daarin zit een thermistor of een simpele serieschakeling van een paar diodes.Het dient voor thermische compensatie. Dat blokje gaf soms een onderbreking, waardoor de ruststroom ineens maximaal werd. Zoiets kan natuurlijk ook onderbreken als het koud is, waardoor de versterker meteen in protect gaat bij inschakelen. De snelheid waarmee dergelijke fouten gerepareerd kunnen worden hangt helemaal van de snelheid waarmee de fout zich voor doet. Soms kan een slecht kontakt na aanraken weer wekenlang functioneren. Een importeur kan een voorsprong hebben, als het een onderdeel betreft wat vaker dan normaal stuk gaat, doordat bijvoorbeeld de kwaliteit onvoldoende blijkt te zijn. Vaak wordt in volgende produktieseries het onderdeel aangepast en krijgen de verdelers informatie daarover. Ingeval een dergelijke versterker in reparatie komt wordt het dan preventief vervangen.
Ik heb destijds wel over de ruststroom gerept, maar kon de fout niet aangeven, omdat ik niet weet of het over exact dezelfde versterker ging. Ik zou de mensen op een verkeerd spoor kunnen zetten en bewegen verkeerde onderdelen te vervangen. Na reparatie in het biascircuit, moet de versterker ook weer netjes afgeregeld worden en zonder meetapparatuur en weten wat je doet, is dat best tricky.
Maar goed de versterker van Jans is weer in orde en dat is het belangrijkste.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Die soms wel, soms niet storingen zijn er vaak uit te krijgen met koude spray, een component dat het nog net wel doet komt meestal in de problemen wanneer die het plots even heel erg koud krijgt.
Zo heb ik in het verleden heel wat storingen weten te vinden.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Koudespray en föhn, twee hulpmiddelen die thuis horen in de werkplaats. Niet altijd zeker dat je daarmee een fout vindt. Ik heb ze allebei op de werkbank staan.......

Comment