Vloerbelasting ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huub007
    • Dec 2004
    • 2

citaat:Geplaatst door jans

Ik veronderstel:
    Net als stiegers zullen er voor podia ook gebruiksvoorschriften van de fabrikant zijn.
    Indien podia door erkende bouwers worden gebouwd dan zullen deze op de hoogte zijn van deze voorschriften en zul je als gebruiker op moeten geven wat de te verwachten belasting is.
    Indien het podium door leken wordt gebouwd, tja hopen dat het goed gaat?
    Het is voor een leek natuurlijk moeilijk in te schatten of een podium aan de voorschriften voldoet. Ik heb onlangs voor mijn werk een cursus veiligheidsbeoordeling steigers gedaan, let wel ik ben nog geen inspecteur, en stond versteld van hetgeen ik niet wist over een stieger terwijl ik er toch regelmatig mee te maken had.
    Ik denk dat dit met podia net zo is. Ze worden toch ook wel van steigermateriaal gebouwd of sla ik de (steiger)plank nu mis.
    Ik werk sinds 30 jaar in de steigerbouw waarvan de laatste twee jaar ook met podia en tribune. Bij diverse metings met leverancier is mij duidelijk geworden dat podia en tribunes een heel andere materie is als bouw steigers. De reden hiervoor is dat normale krachten in de bouw statisch zijn. Bij podia en tribunes zijn deze statisch en dynamisch. Vloerbelastingen hebben allen betrekking op het statisch gedeelte. Bijvoorbeeld vloerdelen van een bij twee meter kunnen 4 personen dragen. Indien deze personen hardlopen en op op een vloerdeel abrupt zouden stoppen komen er niet alleen het gewicht van 4 personen op maar ook de zijdelings kracht van het stoppen. Naar mijn mening zijn tafels alsmeden schragen niet geschikt voor podia. Enerzijds kunnun zij de mogelijke dynamische kracht niet aan, en anderzijds zijn deze bij montage niet foolproof. Wat de vloerbelastingen aan gaat wordt in het algemeen in Nederland vloerbelastingen van de bouwverordening overgenomen, 5,0 kN/m2.

Persoonlijk hanteer ik de duitse normen. DIN 4112 ( tijdelijke constructies) §4.2.1.2. : Verticale belastingen.
    Podia ;
    - vloeren, hellingbaan, trappen en andere toegangen : 5,0 kN/m2

Tribune
    - vloeren, hellingbaan, trappen en andere toegangen : 5,0 kN/m2
    - tribune met zitplaatsen: 5,0 kN/m2.
    - Staantribune : 7,5 kN/m2
    - Tribune trappen en alle toegangen : 7,5 kN/m2.

M.vr.gr.

Huub
    HB

Comment

• Sandertje
      • Feb 2004
      • 29

maar dit zijn nog steeds niet de puntbelastingsnormen. Zoals rinus al had vermeld de wieldruk van een fligthcase kan behoorlijk toe nemen. Houden jullie bij het bouwen van podia's daar rekening mee. En word er hiervover ook wat gezegd in de bouwnormen.
      <<>>We can\'t see without light<<>>

Comment

• Sandertje
        • Feb 2004
        • 29

Stel je bouwt een podium met overkapping, deze overkapping is echter te licht om iets aan te hangen. Je gaat dan met behulp van wind up statiefen de lucht in. Over het algemeen wegen deze zelf nogal veel, daarboven op komt nog het gewicht van de constructie die er op ligt. En dan uitgaande van de pootjes van deze statiefen. Ik ben benieuwd wat hiervan de puntlast zal zijn. Ik denk namelijk nog veel hoger dan dat van een flightcase met zware inhoud. Word hier wel eens rekening mee gehouden.
        <<>>We can\'t see without light<<>>

Comment

• huub007
          • Dec 2004
          • 2

citaat:Geplaatst door Sandertje

maar dit zijn nog steeds niet de puntbelastingsnormen. Zoals rinus al had vermeld de wieldruk van een fligthcase kan behoorlijk toe nemen. Houden jullie bij het bouwen van podia's daar rekening mee. En word er hiervover ook wat gezegd in de bouwnormen.
          Over het algemeen kun je stellen dat puntbelasting gemiddeld is 200kg. Deze waarde is afhankelijk van soort afwerkvloer. Indien je deze op een vaste plaats wilt verhogen, doe het aan onderzijde door middel van stutten etc. Wil je tijdelijk gedeelte puntbelasting verhogen, is het mogelijk door midden van vloer extra toeleggen met bijv. underlaymentplaat.
          HB

Comment

• Martin Hoegg
            • Jan 2005
            • 5

Hi together, the German fellow is back,

and today I will try to use my best english

Most German Podium producers test one single podium 1m high with 750Kg/m² plus 20% and the sideload with 10% by 750Kg/m². Pointload is 230Kg on 10cm x 10cm.

Problem is they only proof 1 podium. Connecting podiums together is different.
            All podiums are double prooved by the TÜV Germany. But last year a student from Berlin prooved again all typs of podium ( scissor, single leg, vario leg ). This was controlled by the TÜV. Only one plarform was good. All other brake down under 750Kg/m². The funny thing is that the TÜV together with the student prooved that in the past they prooved wrong.
            The most dangerous podiums are scissor and vario-leg podiums.

Layer as underconstruktion is good but if you use them in combination with standart platforms like bütec, same problem.

The only platform-systems that are stronger are HOAC Systemzargen for theatres, Siccu staging ( if not using the honeycomb crab ) Nordic Staging ( they use multilple aluminium braces that supporting the wood ), Schnakenberg heavy duty line

About the single point load, the problem is the deck. You need a lightweight platform? Than you need 19mm Multiplex. But, this is not strong enough. More bracing to support the wood? Than it becomes to heavy. And more expensive.

Have fun....

Comment

• psshowsupport
              • Feb 2005
              • 1

Hoi Rinus en andere colega's

ben nieuw op het forum en heb alles even gelezen.
              Ik kan julie wel vetellen dat layer i.s.m gigant , een podiumbouwer uit NL , een goed en eenvoudig podium hebben ontwikkeld met hoofd- koppel en sub liggers , dus niet met bubbel u-ligges en houten balken,als dit goed word gebouwd kan dat 700 Kg/m2 hebben.
              Ik gebruik wel houten platen van 25mm ,de meeste bedrijven 18mm,als er licht of geluid op wordt geplaatst en wie wat bouwt waar mensen op-onder of langs staan moet wel wat gezond verstand gebruiken zowel met als zonder ervaring(ongevallen).

Comment

• harold reurink
                • Jan 2005
                • 8

ik denk dat Martin Hoegg het aardig heeft omschreven en duidelijk is met zijn uitlatingen.
                ook in dit forum wordt weer van alles gezegd gesuugereed en afgezeken.

Geachte heren en dames
                Er wordt veel gepraat en gezegd laat ik het anders stellen,waaraan moet en podium volgens jouw minimaal aan voldoen, dat veiligheid van jouw als gebruik maar toch ook veiligheid van de gasten zijn gegarandeerd.

Ik kan je wel een podium aanbieden van 10000 kg per m2 met een puntbelasting van 1000 kg per m2 cm alles hangt af wat wil jouw
                opdrachtgever er voor over heeft.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Wel eens van het BouwBesluit gehoord?

daar maken ze hele korte metten met dit soort geintjes.
                  moet je maar eens zoeken op google, "vloerbelasting bouwbesluit"

wordt de gehele materie ineens stukken duidelijker.
                  NEN heeft er ook nog een aparte norm voor, volgens mij.

En in die NEN wordt vaak gebruik gemaakt van het zinnetje : Voor het publiek toegankelijke ruimten."
                  Uit mijn kop moet alles minimaal 750kg, met een minimala vf van 1,5 kunnen hebben, =1125 kg/m2

Comment

• stagehand
                    • Mar 2005
                    • 4

Kan iemand mij een link geven waar ik de NEN en de Din normen kan terug vinden (liefst int nederlands)

Comment

• Kevin_DM
                      • May 2003
                      • 577

citaat:Geplaatst door psshowsupport

Hoi Rinus en andere colega's

ben nieuw op het forum en heb alles even gelezen.
                      Ik kan julie wel vetellen dat layer i.s.m gigant , een podiumbouwer uit NL , een goed en eenvoudig podium hebben ontwikkeld met hoofd- koppel en sub liggers , dus niet met bubbel u-ligges en houten balken,als dit goed word gebouwd kan dat 700 Kg/m2 hebben.
                      Ik gebruik wel houten platen van 25mm ,de meeste bedrijven 18mm,als er licht of geluid op wordt geplaatst en wie wat bouwt waar mensen op-onder of langs staan moet wel wat gezond verstand gebruiken zowel met als zonder ervaring(ongevallen).
                      De hoofdreden dat er 18 mm decks gebruikt wordt door ons, is dat dit systeem voldoet voor 98% van onze klanten, en zoniet passen we dit uiteraard aan. Een 25 mm plaat voor standaard vloertjes is gewoon veel te zwaar om omhoog te sleuren in torentjes etc, waar meestal een max last van 100 a 200 kg gebruikt wordt.
                      We bouwden al podiums met een puntlast (15 op 15cm) van 4500 kg voor oa Robbie Williams en carmina burana, dus alles kan uiteraard.

Onze vloeren hebben trouwens een standaard belastbaarheid van 700-750 kg/m (afhankelijk van de onderbouw, screwjacks of wheeljacks), waarbij we uiteraard steeds gebruik hebben gemaakt van aluminium dwarsliggers (al sinds meer dan 20 jaar), de houten balken worden enkel gebruikt voor het vast schroeven van de decks. Het hierboven genoemd systeem gebruiken wij dus al al die tijd...
                      --- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

citaat:Geplaatst door stagehand

Kan iemand mij een link geven waar ik de NEN en de Din normen kan terug vinden (liefst int nederlands)
                        en dan wordt het moeilijk om zo'n opmerking serieus te nemen....met het gevaar dat dit weer als afzieken gaat klinken, maar je broek ophalen moet je echt zelf kunnen, net zoals je handen wassen en met mes en vork eten.
                        DIN is Duits... denk je echt dat DIN de Duitse normen in allerlei obscure taaltjes gaat zitten vertalen. Twintig miljoen Nederlandstaligen is echt de moeite niet hoor, DIN in het Zweeds of Litouws of Grieks? Get serious.
                        Engels vertalingen OK, maar Frans (of Italiaans of Spaans of Sloveens of Birmees) = tu peut ce oublier uh!
                        en voor de NEN normen dat is Nederlands (= TGB's van de Woningwet/Bouwbesluit) dus kun je het altijd eens proberen op www.nen.nl.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

citaat:Geplaatst door harold reurink
                          Er wordt veel gepraat en gezegd laat ik het anders stellen,waaraan moet en podium volgens jouw minimaal aan voldoen, dat veiligheid van jouw als gebruik maar toch ook veiligheid van de gasten zijn gegarandeerd.
                          Beste Harold,

ik laat jouw opmerking over afziekern en zeuren voor jouw rekening (zoek nog eens wat van jouw eigen bijdrages op zou ik zeggen),
                          maar de vraag was of podiumbouwers altijd de belastbaarheid van tevoren opgeven.
                          De vraag was niet wat mesn zelf wel voldoende vond.
                          Takel en trussboeren moeten ook vooraf vertellen wat erme kan en hoe.

En er zijn teveel piassen in deze sector die maar wat aanklooien met bij wijze van spreken bierkratten en platen multiplex (of erger: spaanplaat) eroverheen.
                          En die opmerking is ook niet aan jou gericht. Dat zou je toch ook moeten snappen.
                          Maar kwaliteit heeft een prijs (en veiligheid dus ook).
                          Als afnemers alléén voor de prijs gaan, kiezen ze dus eigenlijk vooral tegen de kwalititeit en tegen de veiligheid.
                          Voorlichting & informatie van de klant is de verplichting van de leverancier. Weten wat hij hij aan lasten wil plaatsen de plicht van de gebruiker. Want die moet zelf een RI&E doen.

Comment

• harold reurink
                            • Jan 2005
                            • 8

he Rinus,

ik begrijp het wat je er mee bedoelt, maar zoals jij zeker weet meerdere dingen in de entertaiment werld worden extra belast, moet toch kunnen denkt men, het is toch een leuk feestje.
                            Als je het dan terug krijgt en je ziet dan wat er met de materialen is gebeurd en je vraagt dan hoe dit komt, krijg je dan als antwoord.

Eh, eh, ja kijk, eh, de uitvoerende artiesten nodigde zowat de gehele zaal uit van kom er lekker bij en dans met ons op grote hoogte, als je dan dat bouwt wat de opdrachtgever opgeeft een band met een tape act, en je voldoet dan aan de gevraagde eisen volgens Nen cq DIN norm, dan denk ik, ik hou er rekenschap mee dat er meer belastingen(dynamisch) kan plaatsvinden, veiligheid eerst.

Ik wil s.nachts rustig kunnen slapen, wanneer dit feestje plaats vindt.

m vr gr

harold

Comment

• toetsenbennie
                              • Jun 2005
                              • 1

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Komen we ze nog vaak tegen, de planken op die bierkratten?
                              Nou, laatst nog een podium gehad bestaande uit van die veilingbakken voor bloemen met daarop dikke multiplex.. was toch echt wel rete-stevig maar schrok wel ff toen het werd afgebouwd (zag het toen pas)

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

bloembakken en bierkratten beginnen allebei met een b.
                                belachelijk ook trouwens.

Comment

Working...