Vloerbelasting ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Ik heb het wel eens meegemaakt dat die prakken met kruislingse poten inzakte, en als een brancard weggevoert werd, nou die heb ik niet mer teruggezien, met PA e.d heb ik nog niet meegemaakt behalve die klassieke filmpjes van funniest homevideo's natuurlijk. En wat versta je allemaal onder podium, eentje waarbij een prak op 4 poten staat en goed vastgeschroeft, of 1 met allerlei poten en dwarsliggers, in het geval van de 1e, die kan zo'n beetje iedereen wel veilig in elkaar zetten, in geval van de 2e denk ik dat je toch wel eenige ervaring en verstand nodig hebt.
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

citaat:Geplaatst door Kevin_DM

slagmaat ? kortelingen ?
      al onze podiums worden gebouwd met een minimum aantal diagonalen, en vloerliggers per aantal vakken.
      Vloerliggers en kortelingen, zo noemt layer ze, zijn hetzelfde. Net zoals diagonalen en schoren hetzelfde zijn, nog te verdelen in langsschoren en kopschoren.
      Een slag is een niveau van een stieger.Een stieger heeft altijd twee slagen, de grondslag en het 1e niveau.
      Wat ik niet noemde maar zeker heel belangrijk is de staanderafstand deze bepaalt mede de maximale vloerbelasting.
      Let wel ik heb het over steigers van layer. Misschien het jij het over een ander product van layer.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

en met 'layer' bedoel je vast Layher.

en
        feitelijk is het Layher materiaal volgens mij alleen maar de modulaire constructiekomponent.
        De vloerliggers en vloerplaten (en transam-liggers) zijn custom-made door de staging companie(s), als ik me niet vergis.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• tomv
          • Jun 2003
          • 331

layher heeft ze zelf ook in de catalogus staan.
          Tis fijn materiaal om eens iet anders mee te doen vind ik.
          Tom

Comment

• smmeij
            • Aug 2000
            • 110

citaat:Geplaatst door René_Master

Ik heb het wel eens meegemaakt dat die prakken met kruislingse poten inzakte, en als een brancard weggevoert werd, nou die heb ik niet mer teruggezien, met PA e.d heb ik nog niet meegemaakt behalve die klassieke filmpjes van funniest homevideo's natuurlijk. En wat versta je allemaal onder podium, eentje waarbij een prak op 4 poten staat en goed vastgeschroeft, of 1 met allerlei poten en dwarsliggers, in het geval van de 1e, die kan zo'n beetje iedereen wel veilig in elkaar zetten, in geval van de 2e denk ik dat je toch wel eenige ervaring en verstand nodig hebt.
            En geloof me, als je die huurt komen ze zelfs nog naar benenden,

Hadden een feest en bij boels toen 12 delen van 1 bij gehuurt, waren podium delen die op iedere hoogte konden worden gesteld dmv de poot uitrekken en vastdraaien met de klem.
            vervolgens alle delen aanmekaar maken...

Wij er lekker op springen, niks aan de hand.
            Halverwege de avond komt de presentator op en die gaat toch op zn bek, bleek dat er verschillende delen gezakt waren.... [xx(]

Was de 1 en de laatste keer dat we die podiumdelen gehuurt hadden.

En als je de schaardelen neemt, als je er meerder aanmekaar zet wordt het al aardig student bestendig....

The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

citaat:Geplaatst door rinus bakker

en
              feitelijk is het Layher materiaal volgens mij alleen maar de modulaire constructiekomponent.
              De vloerliggers en vloerplaten (en transam-liggers) zijn custom-made door de staging companie(s), als ik me niet vergis.
              Transams (eigenlijk gewoon een soort van dubbele ligger) heeft layher idd standaard in hun pakket zitten. De vloerplaten, U-liggers en ontelbare speciale stukken zijn wel custom made (waarbij oa de U-liggers en de trussystemen, alsook de "arches" door stageco gepatenteerd zijn). Jammer genoeg wordt dit echter voortdurend door de meeste andere podiumbedrijven klakkeloos gekopieerd, maar dit is dan weer een volledig andere discussie....
              Stageco vertrekt vanuit het "layher" steigermateriaal, maar vult dit verder aan met eigen onderdelen, waarbij wij nu zelfs een soort van geveerde podiumvloer in de verhuur hebben zitten (die nu gebruikt wordt voor riverdance).
              --- watt ever you want ---

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

en
                Correct.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Hallo Kevin en Jans,

ik heb inmiddels ook eens zitten neuzen, en zie nu dat Layher nu zelf ook stage-decks heeft...
                  ze zijn er daar kennelijk nu ook achter dat er wel degelijk een markt in steekt...
                  die rare entertainment jongens toch!
                  wie had dat nou 25 jaar geleden kunnen bedenken.

En wat betreft de 'transams'...
                  de naam doet vermoeden dat dit een onderspannen ligger (een 'langeling'?) is
                  die zijn oorsprong van over de grote plas heeft....
                  Tenslotte hebben ze in Italie 'truss' ook jarenlang met "Americana's" aangeduid.

Welke op Layher gebaseerd/aansluitend truss-systeem hebben jullie bij Stageco gepatenteerd.
                  Layher had toch al sinds de oudheid ook vakwerkliggers?

Comment

• Kevin_DM
                    • May 2003
                    • 577

Welke op Layher gebaseerd/aansluitend truss-systeem hebben jullie bij Stageco gepatenteerd.
                    Layher had toch al sinds de oudheid ook vakwerkliggers?
                    oa U-liggers, liggers waar eenvoudigweg 2 U-vormen zijn opgelast om een ohuten balk in te bevestigen, om zodoende de vloer op te bevestigen. En uiteraard de micro-arch dakconstructies, die volledig op basis van layher frames worden gebouwd.
                    US steel tower systeem (ook meer info over te vinden op site www.stageco.com) is ook zo'n gepatenteerd systeem, maar heeft dan weer maar zijdelings iets met layher te maken, maar al onze "kleinere" standaard overdekte podia (tot 30 op 10 m) hebben ook dakconstructies die mee verwerkt zijn in layher materiaal (alweer gepatenteerd, maar 100% identiek gekopieerd door een aantal collega's, waarbij het grappige eraan is dat zij zelf een aantal laspunten en tussenspanten mee gekopieerd hebben, die geen enkele functie hebben maar puur en alleen bedoeld waren voor een bepaalde job hiermee vroeger).

terug on-topic, heb even opgezocht wat belastbaarheid is van onze layhervloer, opgebouwd met elke 50cm een aluminium steunligger of 60/120 balk en op de uiteindes een 60/120 balk met speciale vloerdecks, en dit bedraagt dus 750 kg/ m². puntlasten zijn d'r niet van bekend, maar puntlast van 250 kg lijkt me toch geen probleem te mogen zijn (ben vorige week nog met zo'n automatische palletshifter over podium gereden, en ding woog 1500 kg op 3 wieltjes, en dit ging toch nog vlotjes)
                    --- watt ever you want ---

Comment

• Siem
                      • Jul 2003
                      • 124

'k Heb vorige maand nog meegewerkt bij de podiumbouw voor Andre Rieu hier in Enschede. De podiumconstructie bestond geheel uit Layher steigermateriaal en was berekend op een kleine 300.000 kg verdeeld over 600 vierkante meter (heb de tekeningen wel ingezien, maar exacte getallen heb ik niet onthouden).
                      Het leuke was dat het podium precies boven de dubbeldeksparkeergarage (capaciteit 1700 auto's) onder het Van Heekplein was geplaatst. Bijgevoegd bij de tekeningen was een e-mail waarin een betrokken ambtenaar schreef dat het dak van de parkeergarage een draagvermogen van verkeersklasse 30, overeenkomend met 1000 kg/m², had.
                      Als echter met de heftruck over bepaalde plaatsen rond het podium werd gereden, trilde de vloer behoorlijk, zelfs zo dat we dachten dat het hele zaakje een of twee verdiepingen lager terecht zou komen(!) Naderhand zijn nog hele stukken plein opnieuw bestraat, maar 'k zou niet weten of er nog metingen aan het dak van de parkeergarage zijn verricht...
                      Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• BAJ productions
                        • Jul 2003
                        • 587

wat ik zaterdag tegen kwam sloeg alles!

hooi balen als podium was gewoon 3 hoog op gestapelt. zit je ongeveer op 120 cm hoog een groot blok. heb hier niets op gezet behalve een mic. maar ja dat was teveel.

zijn veel van af gedonderd en tussen de balen klem komen te zitten.

vreemde boeren altijd!
                        groetjes,
                        Bas

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Heb je soms een showtje gedaan bij Benny Jolink thuis?
                          Had hij geen rijplaten om over die balen te leggen?
                          (1 voordeel: de bass-drum zal niet gaan schuiven....)

Comment

• BAJ productions
                            • Jul 2003
                            • 587

nee was een feest van paar jarige jongen boeren. te voorthuizen.

kwamen wel aan lopen met een stuk zeil dat de bale bij elkaar moest houden!

groetjes,
                            Bas

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Enne ....
                              vertelden ze erbij wat de toelaatbare zeilbelasting was?

Comment

• Pieter Faber
                                • Jul 2004
                                • 11

Volgens mij moet optreden op een hooipodium net zo iets als als optreden op een waterbed zijn... (al weet je dan de maximale belasting wel) Of waren het soms van die stevig in plastic ingepakte balen?

Comment

Working...