Vloerbelasting ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Vloerbelasting ?

Ik vraag me af
    - of iemand ooit gehoord heeft meegemaakt dat een podiumbouwer vooraf een toelaatbare vloerbelasting heeft opgegeven, en zo ja hoeveel dat was?
    - of er ooit mensen meegemaakt hebben dat er een podium (of prak) (gedeeltelijk) in elkaar zakte of onderuit dook .... bijvoorbeeld met een 'slingerende' PA-stack erop?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

citaat:Geplaatst door rinus bakker
    - of er ooit mensen meegemaakt hebben dat er een podium (of prak) (gedeeltelijk) in elkaar zakte of onderuit dook .... bijvoorbeeld met een 'slingerende' PA-stack erop?
    Inderdaad, heb ik al meegemaakt. De podiumbouwer had het nodig gevonden om gewoon plankenvloer uit de tent te gebruiken al podiumvloer. Deze delen waren niet uitwisselbaar met elkaar en tentenvloerelementen waren zo'n 10cm korter als de podiumelementen met als gevolg dat de uiteinden van de tentenvloerelementen niet steunden op de dragende podiumstructuur.
    Het gevolg was dat de luidsprekerset van het podium viel toen we nog een statiefje met ergens wat PAR 64 eraan bijzetten.
    Het 'geluk' was dat er een of andere maloot van de organisatie bijna onder de luidsprekerset dook om deze tegen te houden. Nog een groter geluk was het dat hij er niet onder is terecht gekomen maar dat hij de val van de geluidsset wel heeft gebroken. Deze persoon heeft BTW zelf geen schade overgehouden aan dit incident.
    Toen ik mijn beklag maakte bij de podiumbouwer-tentenleverancier werden mijn opmerkingen gewoon weggelachen.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

is wel handig als we olifanten in en showblok gebruiken op dat podium...
      Ik heb verder al een paar keer een podium afgekeurd, wegens levensgevaarlijk.
      Op mijn verzoek om een verklaring van deugdelijkheid werd ook gelachen. Maar ik was die avond weer vroeg thuis.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Komen we ze nog vaak tegen, de planken op die bierkratten?

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Ik veronderstel:
          Net als stiegers zullen er voor podia ook gebruiksvoorschriften van de fabrikant zijn.
          Indien podia door erkende bouwers worden gebouwd dan zullen deze op de hoogte zijn van deze voorschriften en zul je als gebruiker op moeten geven wat de te verwachten belasting is.
          Indien het podium door leken wordt gebouwd, tja hopen dat het goed gaat?
          Het is voor een leek natuurlijk moeilijk in te schatten of een podium aan de voorschriften voldoet. Ik heb onlangs voor mijn werk een cursus veiligheidsbeoordeling steigers gedaan, let wel ik ben nog geen inspecteur, en stond versteld van hetgeen ik niet wist over een stieger terwijl ik er toch regelmatig mee te maken had.
          Ik denk dat dit met podia net zo is. Ze worden toch ook wel van steigermateriaal gebouwd of sla ik de (steiger)plank nu mis.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• DidierB
            • May 2003
            • 337

Bij de collega's van All Stage staat er alleszins duidelijk in elke technische fiche (van een podium, jawel: zelfs van een mixtentje!) de maximale verdeelde belasting per m². Dit varieert tussen de 500 en 750 kg/m². Deze informatie is beschikbaar voor iedereen de ernaar vraagt. En iedereen met z'n hersenen op de juiste plaats checkt of de gebruikte materialen de te weerstane krachten aankunnen... Of is dit een vreemde redenering?

Groeten,

Beghin Didier
            Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

2jans

... erkende bouwers ...

erkend door wie of wat?
              of bedoel je misschien de 'gekende' of 'bekende' bouwers?
              en laat je daarmee automatisch de beunhazen, hobbyisten en prutsers buiten beeld?
              Dat er heel wat algemene constructie- en gebruiksregels gelden voor steigers, wil nog niet zeggen dat men dat ook automatisch overneemt voor podia....
              Dat is toch een totaal ander ding he?
              Ik heb in HET land van de "Normen, Standarten, Richtlinien, Vorschriften und Regel" ook mooie staaltjes gezien van geknoei, zelfs van goed bekend staande bedrijven die het 'NET FF' te druk hadden...
              En dan is het maar goed dat er in het ontwerp wat veiligheid zit ingebouwd....

2DidierB,

....En iedereen met z'n hersenen op de juiste plaats checkt of de gebruikte materialen de te weerstane krachten aankunnen...

Ik hoop toch niet dat je hiermee bedoeld dat de gebruiker eerst moet gaan testen wat de leverancier zegt te garanderen...
              Dan is het hek van de dam!
              Moet een noise-boy eerst een 25% extra gewicht neerzetten voordat ie zijn PA gaat stacken?
              en rigger eerst al zijn dakpunten gaan proefbelasten?
              Of begrijp ik je nu verkeerd?

Comment

• Lykle
                • Dec 2003
                • 63

Ha rinus,

Ik weet niet of dit ook in jouw categorie valt.Ik ben wel een keer met een kar vol met decor door de vloer van het podium van de grote zaal in de schouwburg in Groningen gegaan. Niet de hele kar welliswaar maar één wiel zat toch wel goed vast. De theatertechnici aldaar keken er niet erg van op. Met een stukje hout werd het meteen vakkundig gerepareerd.

Groeten,

Lykle

Comment

• DidierB
                  • May 2003
                  • 337

Beste Rinus,

je begrijpt me helemaal verkeerd. Ik bedoel:

als je weet wat je mag heffen, dan moet je ook weten wat je effectief gaat heffen
                  " " " " " " hijsen "" " " " " " " " " hijsen
                  " " " " " vloer mag hebben, "" " " " " " " " op die vloer gaat zetten.

en alles in omgekeerde richting ook.

Groeten,

Didier Beghin
                  Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Dat is mijns inziens een absolute voorwaarde voor alle werkzaamheden.
                    Als je weet dat je mag zaaien, dan moet je wel weten of je graszaad of lupine is je strooier hebt.... anders heb je volgend jaar geen voor voor de koeien.
                    Als je weet dat je brood gaat bakken, moet je wel weten of er zout of bloem in die grote baal zit.... anders rijst het voor geen meter en raak je het aan de straatstenen niet kwijt.
                    Als je niet weet wat je bij je hebt aan gewicht weet je ook nooit wat je aan je hijswerktuig krijgt te hangen.... en kan het dus met veel geraas naar beneden komen.

Comment

• Kevin_DM
                      • May 2003
                      • 577

Dacht voor onze layher vloeren een toegelaten belasting van 500 kg/ m², zal het eens opzoeken. Dit is standaard uiteraard, we hebben uiteraard al podiums gebouwd met max belastingen tot 4000 kg/ m².
                      Heb al wel regelmatig materiaal door praxen materiaal weten zakken (statieven met truss opgebouwd, te zware ampracks, dimmers), da's meteen ook de reden waarom wij deze niet gebruiken.
                      --- watt ever you want ---

Comment

• badboyscrew
                        • Aug 2000
                        • 304

Als ik een truss constructie op het podium zet controleer ik altijd wat de vloer belasting is ben al veel tegen gekomen van 100 kg tot 2500 kg per m2.

Heb regelmatig meegemaakt op studentenfeestjes dat mensen door podiumdelen zakken, die in de zaal staan als danspodium.
                        Het betrof hier wel altijd schaar podium delen.

groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

500kg/m². Klinkt niet zo gek. Maar weet je ook een toelaatbare 'puntlast'?
                          Iets als 20kg/cm². Want een forse flightcase of dolly staat op wielen van zeg 3cm breedte en met 1a2cm loopvlak.
                          En 80-100kg wieldruk is echt geen uitzonderlijke waarde voor een kabelkist.
                          Juist die puntlasten blijken ook een bottleneck, zeker bij wielen met een hard loopvlak.
                          En tegen (hossende) studenten is niks bestand. Daardoor vallen soms zelf hele regeringen.

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Layer, is dat niet die steigerfabrikant.
                            Zo ja, dan is de maximale belasting afhankelijk van de slagmaat, en de hoeveelheid kortelingen.
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

slagmaat ? kortelingen ?
                              al onze podiums worden gebouwd met een minimum aantal diagonalen, en vloerliggers per aantal vakken.
                              --- watt ever you want ---

Comment

Working...