Ja, het gebeurt!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DidierB
    • May 2003
    • 337

Stevig kraantje, of net niet... Gelukkig geen doden of gewonden deze keer, had véél erger kunnen zijn... Het filmpje laat ook wel een onwezenlijk gevoel achter: als je zo'n klomp staal net naast je ziet vallen (met de elegantie van een druppel die van een dakgoot valt) besef je nog altijd niet echt wat er net gebeurde...

Maar zoals iemand anders in dit forum eerder deze maand neerpende: veiligheid is wat je er zelf van maakt, en dan nog heb je het niet helemaal in de hand.

Groeten,

Beghin Didier
    Ampli bvba

ps: kan iemand die schrijffout uit het onderwerp van het topic verwijderen? Ik erger me hier nu al maanden aan...

Comment

• LichtNichtje
      • Nov 2004
      • 220

Het is tragisch dat dit kan gebeuren, bij grote of kleine bedrijven, in azie of in amerika, het zal wel overal voorkomen.

Eerste zicht is het zonde van het materiaal (= trouwens een serieus kapitaal), maar die zonde weegt totaal niet (en nooit) op tegen de eventuele gewonden of zelfs doden!!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

En nog niet helemaal duidelijk wat hoe en waar precies,
        maar ik hoorde gisteren van een ongeluk in Amsterdam (Beurs van Berlage of Amsterdam Studios?)waarbij 2 man zich met 6 'mega base plates' (~60kg/stuk!) met een verhuislift omhoog begaven.
        En die lift niet goed gemonteerd was (bout of pen vergeten) en onder deze last (520kg?) bezweek.
        Gevolg: twee man in het ziekenhuis (een was bijna zijn voet kwijt, de vraag is of ie 'm ooit weer normaal zal kunnen gebruiken).
        Oorzaak:
        1 stomme sukkel die iets niet volgens de gebruiksregels opbouwt +
        2 stomme sukkels die een verhuislift gebruiken waarvoor hij niet bedoeld was: personenvervoer.
        Ik weet niet wat die liften moeten kunnen hebben maar verhuizingen met dozen/kisten of kasten van 500kg lijken mij toch niet tot de normale praktijk te behoren.....
        Dus misschien waren er nog wel meer stomme sukkels bij betrokken die het normaal vinden om zo'n apparaat flink over te belasten.....
        Waarom moeten mensen eerst (bijna) hun voet geamputeerd krijgen voordat ze beseffen dat ze stom in de weerr waren? Je weet het (bijna) altijd van tevoren wel!
        Wordt vervolgd....
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Martin Hilbrands
          • Nov 2004
          • 13

Betreffende het ongeval te Amsterdam:
          We moeten details even vragen aan de mannen van Go Producties te Bunnik. Ik kreeg gisteren de melding of wij de door hunzelf gerigte takels wilden verwijderen boven een stand in de RAI, want men had door het ongeval zelf er even geen mogelijkheden meer voor (bij de weg: het inmiddels door ons verwijderde materiaal is klasse spul van Toprek Rigging, oa. juist voorzien van keurmerken en dergelijke > chapeau!).
          Wat anders: hoe verwijder je in je uppie als standtimmerman een 18mx2m lange banier, welke aan een evenlange X30D met ty-raps is verbonden en vervolgens gerigt dmv. 6 handtakels van 1/2 ton??
          Helaas had ik geen fototoestel bij me, maar ben maar snel gaan helpen, want de arme man begon besloot eerst aan een kant de eerste de beste takel volledig te laten zakken, daarna de volgende... enz.
          Hij dacht dat die "trust" dat wel kon hebben....
          Een ding weet ik wel, dat ongeluk wat Rinus voorspelt, grote kans dat dit helaas in het standbouwwereldje plaatsvindt. Nu alleen nog waar, wanneer en hoe. Maar ik doe er toch lekker alles aan om het te voorkomen.
          M.J. Hilbrands

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Hoi Martin,
            wat betreft de laatste opmerking - ik kan me niet genoeg mensen voorstellen met die instelling - en daqn nog vrezen voor het ergste....
            maar in aansluiting daarop:
            Hoe kan het dat er maar één man wordt gestuurd naar een klus waarvan het dus bekend moet zijn geweest dat die door meerdere mensen is opgebouwd.
            En was hij nou bezig jullie truss te slopen of ie van Goproducties of van Diter Toprek?
            Wie zou je nou in zo'n geval aansprakelijk stellen eventueel gesloopt materiaal?
            En wat als er door die man totaal verkeerde belastingsverhoudingen van al die handtakels er weer eens een windverband zou breken.... en hij kreeg de hele truss-zooi bovenop zich.
            Het is niet zo moeilijk om de wat-als-en te verzinnen.
            Maar dat moet van tevoren gebeuren.
            Niet achteraf.... als je je voet moet missen.
            De eerste keer dat ik van dit ongeluk hoorde draaide mijn maag om en werd ik echt week in de knieen, de tweede keer werd ik moedeloos, de derde keer kwaad.
            Stomme honden, eigen schuld was mijn gedachte. Het is niet goed om zoiets te denken, maar ik moet wel eerlijk blijven naar mezelf en anderen.
            Ik begreep dat een van die mannen ook wel eens voor Flashlight schnabbelde.
            Hij had beter kunnen weten. Hij had beter MOETEN weten!

Maar goed:
            Go Producties... nooit van gehoord maar we zijn weer een stapje dichterbij.

Een bedrijf dat er op zijn website ook blijk van geeft niet te weten dat truss geen licht geeft...
            Want hoeveel mensen rangschikken die aluminium constructie-modules niet onder: 'licht'.
            Nou van die stalen baseplates weten we 1 ding zeker: zet die maar bij geluid, want dat is zwaar!
            Sorry voor het sarcasme, maar deze business is ook in Nederland nu dik over de dertig jaar oud - weet ik uit ervaring - en wie zich dan nog steeds niet volwassen wil gedragen zal dit soort van ellende vanzelf wel een keer meemaken. Ik zie de prutsers en prijsdumpers graag uit de markt verdwijnen, maar toch niet op deze manier!

Ze verzieken het zo niet alleen voor zichzelf, maar ook voor heel veel anderen.
            FF voor de duidelijkheid - voor de 103.075.658.741e keer:
            Rigging en Trussing = GEEN 'licht'!
            Dat is Werktuig(bouw) en Constructie!

Comment

• Martin Hilbrands
              • Nov 2004
              • 13

Goeiegenade Rinus, hou je in , maak je niet kwaad, zinspeel niet in op iets wat niet waar is, pas op met je hart!

Het volgende heb ik gehoord van één van de mannen van Go Producties:
              Klusje bij Beursplein 5, samen met een decorbouwer, afgelopen zaterdag. Go had oa. 2 freelancers ingehuurd, Marcel Zorn en Remco ?? (uit Almere).
              Klus is bijna klaar op een doosje van 60x60x40cm na, welke ook nog even naar boven moet. De beide freelancers denken dat wel even met de bouwlift te moeten gaan doen (beetje jolijt kent geen tijd...) en stappen gezamenlijk erop met de doos. Boven aangekomen zwaaien ze nog even bij een raam, waar iemand open doet en tegelijk lazert het geheel naar beneden.
              Remco ligt oa. met hersenletsel in het ziekenhuis en er vlakbij Marcel met een gebroken kaak, diverse linker ribben gebroken, kneuzingen all over the place enz. enz. De mannen schijnen in het OLVG te liggen.
              De lift was door de (wie?) decorbouwer geplaatst en daarvoor uitsluitend gebruikt voor materiaal (jaja....). Er schijnt een bepaalde beveiligingsbout niet juist geplaatst te zijn geweest....
              Goed.
              Shit happens.
              Bouwlift ? > niet voor piepels!
              Maar dat wisten we toch al lang?

Toppunt van beveiliging: op een bouwlift met een tuigje om!
              (dit is humor Rinus......, forget it, ik zal het nóóit meer doen)

Wat betreft dat voorvalletje in de RAI met die ene timmerman met 6 handtakels en dat baniertje van tig x tig meter:
              Het was "trust" van een onbekende partij, evenals de kerels die daar rondliepen te spanhakken. Het waren alleen onze takels.[B)] De betreffende truss had sowieso al een "aardig" leven achter de rug...
              Diter TopRek had helemaal niets te maken met dit voorvalletje, zijn mooie materialen werden ingezet door Go Producties op die andere stand.
              Geen dingen door elkaar halen hoor!
              M.J. Hilbrands

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Ach dat krijg je als je oude sloffen draagt
                - dan schiet je er af en toe uit.... (maar ze zitten wel lekker)

OK
                het hele verhaal begint voor mij wel steeds een beetje duidelijker te worden, allles weliswaar uit de 2e of 3e hand, maar de meeste zaken komen op allerlei manieren overeen
                Onderstaand het aantal keren dat ik uit 5 verschillende bronnen iets vernomen heb.
                Update : 11 nov 2004:
                Productie: ?
                Datum: ?
                Opdrachtgever: ?
                Bedrijf: Go producties: 3x <> Andere namen: geen.
                Slachtoffers: 2Zwaargewonden: 3x <> 1Zwaar+1Lichtgewond: 2x
                Beroep: 'freelancers'/=allroundtechnicus:3x <> Riggers: 1x <> verhuizers: 1x (=in de Telegraaf)
                Apparaat: Bouwlift: 3x <> Verhuislift: 2x <> Alp/Genie-lift: 1x
                Vervoerde last: 2man+(6)baseplates: 4x <> 2 man+'doosje': 1x
                Oorzaak: Overbelasting?: 1x <> Vergeten bout: 3x
                (Jeugdige-overmoed? Ik denk dat het een combinatie van factoren geweest zal zijn, anders was die lift al tijdens eerder gebruik bezweken.)
                Lokatie: Beurs van Berlage: 4x <> Studio 5: 1x.

Blijven er ook nog wat vragen over:
                1. Was het tijdens de load-in/opbouw of de load-out?
                2. Waarom bij de BvB een bouw/verhuislift gebruiken?
                3. Is de Arbeidsinspectie geinformeerd / erbij geweest?

Comment

• frankv1234
                  • Nov 2003
                  • 33

Goed even wat onduidelijkheden uit de wereld helpen.

Productie: ABN

Datum: 6-11-04

Opdrachtgever: ABN

Bedrijf: Go producties

Aantal slachtoffers: 2

Apparaat: bouwlift met laadvermogen van 400kg

Vervoerde last: 4 x mega baseplate (100 x 100 x 1 cm plaatstaal)c.a 70 kilo + 2 personen

Oorzaak: tja voorlopig geen uitspraak over te doen. De arbeidsinspectie is bezig met een onderzoek.

Locatie: beursplein 5 (de oude echte effectenbeurs en dus niet de beurs van berlage)

Tijdstip: tijdens load in

Dan de vraag waarom daar een bouwlift. Hierop moet ik antwoorden geen flauw idee. In het pand is een normale goederenlift aanwezig.

Mijn bedrijf heeft diverse materialen voor deze productie aan go verhuurd (incl die zware baseplates). Na het ongeval zijn diverse mensen van mijn bedrijf naar deze locatie gegaan om de zwaar getraumatiseerde crew van go te helpen met het afronden van de opbouw.

Nogmaals ik wil en kan geen uitspraak doen over de oorzaak. Ons medeleven gaat uit naar de jongens die in het ziekenhuis liggen met verwondingen en de crew van Go die het ongeval heeft gezien. Ik ken deze baseplates en daar wil je niet tussen komen.....

Ik heb een tijd nagedacht of ik dit bericht moest plaatsen aangezien ik doorgaans niet mee wil doen aan het roddelcircuit van "heb je dit gehoord of heb je dat gezien".Ik heb echter toch besloten om te reageren omdat ik hoop dat iedereen zich er weer van bewust word dat een ongeval meestal niet te wijden is aan 1 oorzaak maar aan een samenloop van omstandigheden.

Remco en Marco heel veel beterschap toegewenst. Mensen van Go suc6 met het verwerken van deze tragische gebeurtenis

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Hallo Frank,

In elk geval bedankt voor de aanvullingen.
                    Er is maar één manier om helderheid te verkrijgen en dat is gewoon de waarheid te vertellen. En daaruit kunnen we hopelijk wat leren!
                    Geruchten die maar blijven gonzen helpen daarin geen ene moer.
                    En ik maak me al een aantal jaren kwaad over aan de ene kant de vreselijke kinnesinne,
                    en aan de andere kant de meesmuilerij als er iets bij een conculega misgaat.
                    (Maar natuurlijk doe ik wel mee om prutsers (en daarmee vaak ook: prijsdumpers!) aan de kaak te stellen).

En daar meteen maar even op inhakend.
                    Natuurlijk is het heel rot voor die jongens - ik ken de namen nu ook volledig maar dat gaat niemand verder iets aan.
                    Ik heb inmiddels ook wel begrepen dat het hun eigen fout was: bouwliften of verhuisliften zijn niet gemaakt voor personenvervoer.
                    Moet ik meeleven met iemand die bezopen achter het stuur zichzelf doodrijdt? Dat is stom en strafbaar.
                    En hoe moet dat dan in dit geval?
                    Sorry, maar dan ben/blijf ik toch een (redelijk) botte boerenl*l. Ze werden hiertoe ook niet gedwongen door hun baas of opdrachtgever ABN.

Stel dat er wat kinderen - diep onder de indruk van die stoere meneren - vlakbij hadden staan te kijken, en daardoor ook getroffen zouden zijn..... Wat zeg je dan?

Stel dat je bezopen achter het stuur een paar schoolkinderen dood- of levenslang invalide rijdt. Gaat dan ook nog steeds je medeleven uit naar die chauffeur in het ziekenhuis?

Dat zoiets niet gebeurt is is alleen maar gelukkig, maar doet aan de stomheid ervan niks af.
                    Was er geen crew-baas / projectleider op die klus? Die had dat toch nooit toe moeten laten?

Nog even een sommetje:
                    100x100x1cm=10000cm³ = 10dm³
                    Staal weegt 7,85kg/dm3 dus jouw baseplates wegen eerder 80 dan 70 kg, want er zitten vast nog wel wat koppelingsstukken of handgrepen aan.
                    4 x 80 = 320kg + 160kg (2 Hollanders a 80kg?) = 480kg.
                    Die lift is op dat moment (tenminste) 20% overbelast geweest!
                    Vind je dat soort dingen ook normaal met je truss, statieven of takels? Nou dan.

Als we nou op voorhand allemaal ons verstand eens wat beter gebruikten - dan gebeurden dit soort dingen veel minder vaak.

Dit is gewoon een leuk vak, en dat moet het blijven.
                    Maar voor je adrenaline-rushes moet je toch wat anders gaan doen.
                    Voor die twee jongens is het absoluut k*t wat er gebeurd is.
                    Maar het gedrag van dit soort jongens is ook k*t voor deze business.

We hebben nu "name & shame"
                    en dan begint straks het "blame" in de "game".

Comment

• frankv1234
                      • Nov 2003
                      • 33

Hi Rinus,

Laat er geen onduidelijkheid bestaan. Hetgeen wat gebeurd is bij de beurs is een absoluut onnodig ongeval. Er was geen enkelle reden om die lift te gebruiken, vervolgens te overbelasten en vervolgens er ook nog eens mee omhoog te gaan.
                      Ik probeer hetgeen wat gebeurd is ook zeker niet goed te praten. Ik ben het volledig met je eens dat dit soort zaken slecht is voor onze business. We willen met ze alle serieus genomen worden, dan moeten we ons allemaal ook naar gedragen.

Iedereen heeft verdomd veel geluk gehad dat het bij twee gewonden is gebleven. het had ook heel anders af kunnen lopen voor de betrokkennen of toevallige passanten.

Normaal gesproken als ik een dergelijk verhaal zou horen dan zou mijn reactie ook zijn "eigen schuld". De reden waarom ik nu meeleef met de slachttoffers is omdat ik 1 van de 2 jongens al jaren ken. En omdat ik de ravage na afloop heb gezien. Dit wil echter nog niet zeggen dat ik het geen wat gebeurd is niet ontzettend stom en onnodig vind.
                      Als er omstanders gewond waren geraakt (of erger) dan was mijn reactie waarschijnlijk heel anders geweest maar dat is gellukkig niet zo. .

Comment

Working...