Wll?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

Wll?

Hallo,

Ik werk nu met statieven (vmb te-034) en denk aan de aanschaf van 2 takels van 250 of 500 kg.

Ik vraag me af, hoe moet ik de WLL lezen van een takel of steel?

Voorbeeld een takel of steel met een WLL van 1000kg:

Betekend dat dat je er met een veiligheids factor uit de machine richtlijn er 1000kg aan mag hangen of moet je dan nog 2:1 doen (500kg)

Betekend het dat voor de Licht /geluid branche je deze 1000kg factor 5:1 moet doen (200kg).

Of moet je factor 2:1 van de WLL (machine richtlijn)van de 1000kg afhalen (2000kg en dat x factor 5 doen (400kg)

Let op dit is een voorbeeld om het voor mij wat duidelijk te maken, ik kom net kijken in de branche, reken me niet gelijk af op me onkunde, ik hang nog niks op!!

hoe zit het bij de wind ups die ik nu heb?

VMB te034 mag volgens de specs 100 kg liften, moet ik hier ook nog een factor overheen doen of is dit al gedaan door de fabrikant? en word dat dan nog ergens vermeld?

met vriendelijke groet,
    Tjeerd
  • havvyan
    • Mar 2005
    • 55

takel 1000 kg wll = 500kg
    twee takels 1000 kg wll = 70% van (500 kg + 500 kg)
    geld voor alle hijs, hef,keting en steels.
    voor statief kun je nog even kijken bij de fabriekant
    CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• Tjeerd
      • Nov 2002
      • 51

hallo,

Het klinkt misschien stom, maar waarom zetten ze op een takel van bv 1000kg
      niet gewoon 500kg.
      Als er wll 1000kg op staat, word er dan met 1000kg getest door de keurder of hij dat houden kan of gaat de takel boven dat gewicht gelijk stuk? (breek limit)

bij de statieven staat er geen WLL maar max load 100kg. zit hier de veiligheid van 2:1 dan al in? Ik sta zelf meestal onder de truss te draaien, geld de zwaardere norm dan? weet niet precies hoeveel 5:1 of 10:1.

Er ligt 5 meter prolyte truss op x30d (2x 2m en 1x1m) met 2x T4 balkje met 8 x par en 4x licht effect. totaal incl bekabeling (waarvan ook een deel op de grond) is dit niet meer dan 75 kg.

Als ik alles symetrisch ophang en de kabels ook even door 2 deel gaat er op elk statief nu 37,5 kg en heb ik dus nog 12,5 kg per statief over?

Als ik er onder sta geld er een andere norm begreep ik en mag elk statief nog maar 20 of zelfs 10 kg hebben??

Ik doe het voor de hobby, maar wil het wel volgens de regels doen, maar het is niet echt makkelijk met alle regels en ongedefinieerde waarden op producten? Mag er nu 100, 50, 20, of zelfs maar 10kg op

Takels worden toch denk ik maar grotere statieven ivm ophangen van die dingen wat er dan ook nog eens bij komt.

Groeten Tjeerd

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by Tjeerd
        hallo,

Het klinkt misschien stom, maar waarom zetten ze op een takel van bv 1000kg
        niet gewoon 500kg.
        Als er wll 1000kg op staat, word er dan met 1000kg getest door de keurder of hij dat houden kan of gaat de takel boven dat gewicht gelijk stuk? (breek limit)

Groeten Tjeerd
        Dat ligt eraan welke veiligheidsfactor ze gebruikt hebben. Die is vaak niet gelijk aan die in de entertainmentbranche.

Comment

• Tjeerd
          • Nov 2002
          • 51

hoi,

Moet de veiligheids factor dan niet ergens naast de WLL staan?
          Het is nu net zoiets als:

Mijn auto rijd 100 km! ? per dag , uur, op 1 liter benzine, zonder af te slaan?

Als er WLL, of max load staat weet je dus nog niks?

Waar kan ik een duidelijk antwoord vinden.

bij show tec is er ook nog eens de China norm (op m'n dimmers dan) maar dit word ook door de dealer verkocht als "dat staat er op dus dat kan je er makkelijk op aansluiten.

Groeten Tjeerd

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

opa reageert:

de WLL geldt voor de industrie, MAAR dan mag er NIEMAND onderlopen.

Om er toch mee boven publiek te werken heeft de entertainment industrie de norm 1:2 aangehouden. DUS 100 kg WLL = 50 kg entertainment.

Dit is echter een interne maatregel, die niet door de wet-en regelgeving wordt ondersteund.

Denk omgekeerd: als het mis gaat ben je zwaar de pineut.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by MacGyverSounds
              opa reageert:

de WLL geldt voor de industrie, MAAR dan mag er NIEMAND onderlopen.

Om er toch mee boven publiek te werken heeft de entertainment industrie de norm 1:2 aangehouden. DUS 100 kg WLL = 50 kg entertainment.
              Het probleem is vaak juist dat er op een hoop hardware (met name in de budget-markt) geen WLL gegeven staat maar een maximale belasting waarvan niemand weet waar die vandaan komt. Als op een verpakking "Max load xx kg" staat, weet je immers nog niks.

Uitgaan van breeklast (en dus veiligheidsfacor 10 toepassen) is altijd het veiligste, maar ik denk dat het een beetje onzin is om een VMB TE-034 te berekenen alsof daar 100kg breeklast op staat, en een statief dat zelf al een dikke 40kg weegt dus maar 10kg zou kunnen tillen.

De rekenregels zijn inderdaad redelijk duidelijk, en die zijn ook menig maal op het forum aangehaald (ook in dit topic). Maar wordt het niet eens tijd dat fabrikanten van hefmateriaal op een eenduidige manier aangeven wat de maximale belasting van hun spul is? Ik ga immers niet 2 1-tons takels proberen te hijsen als ik een trussje van ~150kg met 4 movingheadjes en wat PARcans wil hangen.

Speaking of which... de goedkope ShowTec statiefjes (die je vaak onder T4'tjes vindt) staat helemaal niks op. Mag je dan van WLL = 0 uitgaan?
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Ja, dat lijkt mij de juiste manier van werken.

Wanneer een fabrikant niet laat blijken dat de statieven/takels/hijsmiddelen getest zijn en uit die testen is gebleken dat er een WLL te destilleren viel, dan mag je niet zomaar aannemen dat het wel goed zit met de gegev ens als: maximale belasting.

Maximale belasting is alleen zeker in de politiek, dan nog, uitsluitend betrekking hebbend op het verleden.

ik lees in de reactie van Havvyan 70% bij hijsen/heffen middels meer dan 1 hijs/hefmiddel. Met mijn beperkte kennis ( laatste scholing dateerd alweer van 2002 zag ik laatst) ga ik altijd rekenen met 75%, nu is 5% zo ongeveer wat in de buurt komt van gelul in de marge...maar toch... vanwaar die 70 ipv 75%?
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by Tjeerd
                  Moet de veiligheids factor dan niet ergens naast de WLL staan?
                  Toevallig hebben wij laatst (zonder veel succes overigens) de hijspunten in de gymzaal laten certificeren (door het welbekende hijs/heftechniek bedrijf waarvan ik even niet op de naam kan komen). Het idee was om die op 500kg WLL te laten certificeren. Om die meting te doen wordt er 5 minuten lang 940 kilo aangehangen, dus bijna al een factor 1:2.
                  Dat konden de balken echter niet hebben en de rest was al gescheurd, dus de hijspunten op de enige intacte balk hebben we toen tot 250kg WLL laten certificeren waarbij er (dacht ik) 720kg aan wordt gehangen (ook weer 5 minuten). Dat is bijna een factor 1:3.

In dit geval kun je er dus vanuit gaan dat de WLL het gecertificeerde maximum is, niet de breeklast (die bleek immers boven de 720kg te liggen, rond de 900kg verteld de ervaring op dit punt). Of dat voor China spul ook geld... geen idee, maar het lijkt me heel erg sterk dat een (hand)takeltje met een WLL van 1 ton breekt bij 100kg meer. Dat zou men nooit hebben toegelaten op de Nederlandse markt.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Waarom doen mensen aannames die ze niet kunnen onderbouwen?!?!?!?!?????

Comment

• Tjeerd
                      • Nov 2002
                      • 51

Het word gelukkig al wat duidelijker.

Ik begrijp nu dat WLL de normale industrie norm is.
                      WLL 1000kg betekend dat je er in de praktijk dus veilig 1000kg aan kan hangen.

Als er mensen onder de last kunnen komen kan je beter nog een veiligheid van 2:1 hier nog eens overheen doen > dus 500kg last. dit is dus niet wettelijk geregeld? Als er wat fout gaat ben je in ieder geval nooit te zwaar belast, maar het is dus ook niet fout als je er 750kg aan hangt.

We rijden toch ook geen 50 km per uur op de auto weg als we tegenliggers kunnen verwachten ( dit om het even duidelijk te maken)(net als de china norm van de dimmers)

Je kan ook dus met takels WLL 500kg hijsen en daarna aan een steel van WLL 1000kg hangen als er mensen onder komen. dan hijs je veilig en daarna geld voor de steel 2:1 =500kg met mensen er onder.

Max load 100kg =dus max 100kg, met mensen er onder 50kg
                      volgende probleem geld die max dan voor de staalkabel? wand de locks lijken mij veel steviger. en die zitten er in als ik er onder sta!

Ik ben blij dat er zo leuk en open op dit topic gereageerd word, Ik word er al een hoop wijzer van. Bedankt Mannen/Vrouwen

Groeten Tjeerd.

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

max load is geen uitdrukking op basis waarvan je conclusies kunt trekken....

Door diverse fabrikanten worden er andere berekeningen/merketing uitspraken opgegeven waarin een "max load" wordt genoemd, vaak met indrukwekkende getallen.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by moderator
                          max load is geen uitdrukking op basis waarvan je conclusies kunt trekken....

Door diverse fabrikanten worden er andere berekeningen/merketing uitspraken opgegeven waarin een "max load" wordt genoemd, vaak met indrukwekkende getallen.
                          Waar moet je dan vanuit gaan bij aanschaf van bijvoorbeeld kettingtakels?
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

de WLL!
                            Indien niet opgegeven, niet gebruiken.

Comment

• Tjeerd
                              • Nov 2002
                              • 51

Hoi,

Op de verkoop site van j en h staan ook showtec Lat-05 wind-ups met een max load can 250 kg, hierbij staat ook dat de winch max 650kg kan hebben.
                              Bedoelen ze dan niet dat de wll 250 kg is voor dat statief?

Ik vind het wel opmerkelijk dat de Mod zegt als er geen WLL op staat niet gebruiken. Dat geld dan voor bijna alle statieven in de webshop van J en H.

Bij de meeste takels word wel over de WLL gepraat, Bij statieven bijna nooit,
                              Die zou je dus bijna altijd zelf moeten laten keuren om er een WLL op te krijgen.

Ik denk dat takels in de industrie geaccepteerd zijn als hijs middel en dat ze wind-up statieven niet als volwaardig zien. Er zijn ook maar weinig takel fabrikanten die ook complete wind-up statieven maken, wel winches.

Groeten Tjeerd

Comment

Working...