Tent Piratenfestijn omgewaaid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

en de argumenten die ik niet kende maar wist dat ze bestonden zijn aangeleverd. het zou inderdaad anders te mooi voor waar geweest zijn...
    dank u MusicXtra zo leer ik nog eens iets bij over het niet technisch deel!
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Hairman
      • Feb 2005
      • 68

Originally posted by Funmaker
      graag foto bewijs!
      Dan zul je toch echt vroeger op moeten staan...

Het lukt me niet om uitvergrotingen te plaatsen, maar ik neem aan dat je de grote foto op pagina 2 zelf kunt opslaan en dan uitvergroten.

Er zitten inderdaad een paar schoren aan de staanders, mijn fout...
      MAAR:
      - De bovenste halve meter (waar de outrigger aan zit!) is niet geschoord, dus FAKE...
      - De bovenste halve meter is een los staandertje van een halve meter wat op de staanderpen van de onderste staander staat. staanderpen is dunner en dus een zwak punt. Mag ook niet op buiging belast worden! Zie de uitvergroting op pagina 3, staanderpen is verbogen!
      - De schoren komen niet uit op knooppunten met liggers! Les 1 in de steigerbouw: Driehoeken zijn sterk, vierkantjes niet! Oftewel: als je dit een toren van 4x2 durft te noemen heb je niet goed opgelet in de les.
      - Een outrigger van 50cm op de punt belasten met 70 Kg (60 + 10 Kg voor de handtakel met ketting...) is uit den boze. in de steigerbouw zijn standaard outiggers van 35 cm al geschoord met een vast driehoekje eronder gelast! Wat er gebeurd is het volgende:
      - De rozet word op buiging belast, is bedoeld op afschuiving.
      - De spie word op buiging belast.
      - De onderkant van de spiekop duwt een deuk in de staander net onder de rozet, deuk te diep = staander knikt.

Dat dit al een aantal jaren wel 20 keer per jaar word gebouwd zegt niets over de kwaliteit. Ik heb al teveel ellende gezien om nog in dat soort uitspraken te geloven.
      Zien = geloven en meten = weten...
      Wat ik op de foto's zie is in mijn ogen prutswerk waar ik me erg diep voor zou schamen. En daar durf ik ook voor uit te komen.
      Ik ben het met de moderator eens dat voorzichtigheid geboden is met uitspraken over foto's, maar deze foto's zijn duidelijk genoeg om mijn mening openhartig naar jullie allen te durven ventileren.

Tot zover,

Hairman.
      Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• Mikkel
        • Jul 2009
        • 6

Ik zal het toegeven de ophanging verdient geen schoonheidsprijs maar gezien de overige ravage en wat er op de P.A. toren gevallen is (tentzeil + mast van ogeveer 20 meter) is dit nog aardig intact gebleven.

Comment

• Hairman
          • Feb 2005
          • 68

Dat geef ik ook toe, steigermateriaal is verbazingwekkend taai spul. Zeker in vergelijking met aluminium, dat breekt veel eerder.
          Maar ook staal kent zijn grenzen, en het lijkt mij in ieders belang dat we die niet op gaan zoeken.

Groeten,

Hairman.

Comment

• harold reurink
            • Jan 2005
            • 8

hh

Hairman, je weet echt niet hoe het in elkaar zit, laat je eerst informeren voor dat je een uitgesproken meening hebt

ja layher is mecano voor grote jongens, al ze er verstand van hebben

kennis heeft zijn beprerkingen, fantasy is grenzeloos, maar de fantasy wordt speciefiek getoetst aan de juiste kennis

Comment

• Olaf DuffhuĆ«s
              • Oct 2000
              • 2477

Ik dacht dat D&B niet stuk kon?
              Olaf Duffhuƫs

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Olaf Duffhuƫs
                Ik dacht dat D&B niet stuk kon?
                Als je er maar hard genoeg mee gooit kan alles stuk.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hairman
                  • Feb 2005
                  • 68

Hoi Harold,

Bij deze wil ik je uitnodigen om mij te informeren over datgene waarvan jij denkt dat ik er niets van weet.
                  Graag zelfs want je bent nooit te oud om te leren en inderdaad is ook mijn kennis beperkt.
                  Misschien heb jij wel duidelijke foto's van voordat de tent het luchtruim koos. Of van een andere locatie van het piratenfestijn.

Vol verwachting klopt mijn hart,

Hairman.

Comment

• Noobie
                    • Dec 2007
                    • 223

Originally posted by Hairman
                    Dat geef ik ook toe, steigermateriaal is verbazingwekkend taai spul. Zeker in vergelijking met aluminium, dat breekt veel eerder.
                    Maar ook staal kent zijn grenzen, en het lijkt mij in ieders belang dat we die niet op gaan zoeken.

Groeten,

Hairman.
                    Staal is doorgaans 3 x zo sterk als aluminium. (en 3 x zo zwaar).. 50 cm outrigging belast met 70 kg is echt niet genoeg om een buis van 45mm met wanddikte 4 mm te buigen.

... ik wil wel een stukje ophangen, dan mag jij een poging wagen het te buigen met de hand.... of zelfs met een tang...

ik ben wel van mening dat je veilig moet gaan zitten, maar als we dadelijk 60 kg, met Tuv gekeurde takels van 2 Ton gaan ophangen aan staalkabels van 3 cm doosnee is er toch echt iets mis....

in de bouw worden deze buizen om de 40 cm horizontaal over een steiger gescaft, en vervolgens wordt er +/- 800 kg stenen op (3 buizen) gezet (bij een overspanning van 2 m) en dan mogen er ook nog 3-4 personen op werken... lijkt me toch echt een broodje aap verhaal die 70 kg....

Comment

• Hairman
                      • Feb 2005
                      • 68

Originally posted by Noobie
                      Staal is doorgaans 3 x zo sterk als aluminium. (en 3 x zo zwaar).. 50 cm outrigging belast met 70 kg is echt niet genoeg om een buis van 45mm met wanddikte 4 mm te buigen.

Effe goed lezen noobie, ik heb nergens beweerd dat de steigerpijp buigt!! Enne, steigerpijp is 48,3 mm en geen 45....

... ik wil wel een stukje ophangen, dan mag jij een poging wagen het te buigen met de hand.... of zelfs met een tang...

Ik kan je genoeg kromme liggers en ingedeukte staanders laten zien die het tegendeel bewijzen...

ik ben wel van mening dat je veilig moet gaan zitten, maar als we dadelijk 60 kg, met Tuv gekeurde takels van 2 Ton gaan ophangen aan staalkabels van 3 cm doosnee is er toch echt iets mis....

Ik geloof niet dat het over takels ging maar over outriggers..

in de bouw worden deze buizen om de 40 cm horizontaal over een steiger gescaft, en vervolgens wordt er +/- 800 kg stenen op (3 buizen) gezet (bij een overspanning van 2 m) en dan mogen er ook nog 3-4 personen op werken...

En in dit voorbeeld heb je het dus niet over outriggers maar normaal ingeklemde liggers. Is vele malen sterker en dus absoluut niet te vergelijken met een outrigger...

lijkt me toch echt een broodje aap verhaal die 70 kg....

Kijk, en daar schuilt het gevaar! Het "LIJKT" misschien wel een broodje aap verhaal, maar zolang als jij niet weet wat je precies aan een outrigger van 50 cm mag hangen, mag je er NIKS aan hangen!!
                      Weest gegroet,

Hairman.

Comment

• Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

lijkt me het beste dat je een eigen zeik topic start

En trouwens, ik bepaal zelf waar ik iets op, aan of in hang, daarvoor heb ik gelukkig jouw goedkeuring niet nodig.

Comment

• Hairman
                          • Feb 2005
                          • 68

Het is niet mijn bedoeling om jou of iemand anders af te zeiken, ook al denk jij misschien dat dat wel zo is...

Het enige wat ik wil is op een positieve manier te discussiƫren of een discussie uit te lokken of op gang te brengen. (En natuurlijk mijn menig te ventileren indien iemand anders de discussie gestart heeft.)
                          Dat ik daarbij soms moedeloos wordt van de "het gaat al zo lang goed" en "dat kan toch wel?!" -meningen van sommigen hier kun je mij niet kwalijk nemen, dit forum pretendeert namelijk professioneel te zijn en ikzelf "zei de gek" ook.

Weest gegroet,

Hairman.
                          Last edited by moderator; 09-08-09, 18:22. Reason: off topic verwijderd

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Jij wilt een discussie op gang brengen? over wat vraag ik me dan af
                            De feiten zijn dat er een windhoos is geweest waardoor een tent is ingestort en de boel die er in stond mee heeft getrokken.

Trieste boel, maar einde verhaal zou ik zeggen.

Wat is het dan in jou waardoor je het nodig vind om aan de hand van fotoos van wat wrakstukken Sherlock Holmes te gaan spelen en uit te gaan vissen wat er mogelijk allemaal wel niet mis zou kunnen zijn geweest met de constructie toen deze nog stond. Je weet niet eens zeker hoe het er uit zag toen het nog in een stuk stond! Wat jij doet is ronduit belachelijk en ik heb werkelij waar geen flauw idee wat je hier nu mee wilt bereiken.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

proef meer rancune richting HVR, als dat het doel is van je quest naar een stuk steigerpijp, ga dan gewoon je probleem bij hun aan tafel bespreken. Waarschijnlijk krijg je gewoon een bak koffie, dan hoeft je hier idd geen sherlock te spelen over dingen die totaal niks met de elende van die tent te maken hebben (in mijn optiek ook niet met rigging).

Overigens is een stalen steigerpijp wel degelijk 45mm buitenwerks, 48,whatever is een aluminium afmeting. Misschien merk afhankelijk, maar ik ben ook geen steigerbouwer.

Als je nou zo nodig iets nuttigs wil ventileren, maak dan eens een constructie berekenning voor die 50 cm staal, post je berekening hier dan is, dan kunnen we discussieren over outriggers....

Comment

• Lala
                                • Sep 2008
                                • 370

Originally posted by Noobie
                                Overigens is een stalen steigerpijp wel degelijk 45mm buitenwerks, 48,whatever is een aluminium afmeting. Misschien merk afhankelijk, maar ik ben ook geen steigerbouwer.
                                Wat ik eerder op dit forum las, is dat Hairman dat dus wel is. Als ik me niet vergis werkt hij bij een 'gigantische' podiumbouwer, en is dus op professionele basis bezig met steigerconstructies als deze...

Comment

Working...