Hijsband om H-balk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marik
    • Jan 2006
    • 52

Hijsband om H-balk

Beste lezers,

Had een korte vraag mbt riggen aan H-balken. Ik weet dat beamclamps hier prima voor te gebruiken zijn maar zit voor een klus binnenkort met een tekort aan clamps. Is het ook toegestaan/veilig om een hijsband om de balk heen te slaan en op die manier je truss te riggen? Eventueel een dubbele hijsband om zo de last een beetje te verdelen. Als dit niet mag/kan huur ik wel wat beamclamps bij maar het is ook onhandig om een klus 100% zelf te doen op een paar clamps na. Dus de vraag is, mag dit of mag dit niet? In het tweede geval ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de reden, altijd een goede kans om weer wat bij te leren.

Marik

PS De balk hangt horizontaal dus de truss kan niet gaan schuiven oid.
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Om te beginnen moet je je afvragen om door middel van wat goed bedoelde adviezen op dit forum te gaan riggen...?!

Maar goed, zelf sla ik af en toe een hijsband om een H-balk.... wel genoeg jute gebruiken ter bescherming hijsband. Mijn voorkeur zou eigenlijk uitgaan naar een geplastificeerde steel en jute daaronder...(uiteraard weet ik niet hoe groot de H balk is, gewicht constructie etc)

Mocht je een hijsband gebruiken, dan zou ik alsnog met een steel safen.
    Last edited by geenstijl21; 17-11-08, 19:27.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Marik
      • Jan 2006
      • 52

Ik rig alleen als ik zeker weet of iets kan of niet. Anders had ik dit toch wel gewoon zonder het na te vragen omhooggeknoopt? Logisch gezien zou het namelijk geen problemen mogen opleveren mits je voldoende bescherming gebruikt. Maar dan gaan we voor een flinke geplastificeerde steel met jutte ertussen. Balken kunnen het trouwens prima hebben, dit heb ik voordat ik uberhaupt ook maar iets in de lucht wou gooien al nagevraagd.

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

even ervanuitgaand dat berekeningen ed in orde zij:

wanneer je een steelflex gebruikt: (rondstrop gevuld met staaldraden zeg maar) is dit geen probleem. wanneer je gewone nylon rondstroppen gebruikt is dit niet echt koosjer. probleem is dat deze dingen door kunnen branden wanneer ze te heet worden door brand of bijvoorbeeld een te hete lamp.
        gebruik dus gewoon steels met genoeg Jute. dan komt het wel in orde mits je berekeningen ed. in orde zijn
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• mertens
          • Mar 2001
          • 53

even om het duidelijk voor mij te hebben.

met hijsband bedoelen we een rondstop (merk, Spanset)?
          H profiel is zo'n mooie stalen balk met van die ronde hoekjes?

misschien heb ik iets gemist, maar waarom moet daar jutte onder? voor het beschermen van de rondstrop?

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Hijsband is spanset?

een spanset is absoluut niet bedoeld om te hijsen. dit is bedoeld om te sjorren..

een spanset is zoiets als dit:

een rondstrop is zoiets als dit:

een steelflex is zoiets als dit:

lijken op elkaar, echter de onderste is gevuld met staalkabeltjes waardoor het veel brandveiliger is.

Een H Bint is zoiets als dit:

en H Balk heeft randen die een kabel of sling kunnen beschadigen. om dit te voorkomen maken we gebruik van Jute zakken om de randen af te vlakken zodat de kabel of sling niet kan beschadigen
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Originally posted by Upgrading your system
              Hijsband is spanset?

een spanset is absoluut niet bedoeld om te hijsen. dit is bedoeld om te sjorren..

een spanset is zoiets als dit:

Fout!

Spanset is een heel bekend merk rondstrop en vaak wordt dit 'merk' gebruikt als synoniem voor rondstrop. Net zoals bijvoorbeeld Bahco wordt gebruikt voor een verstelbare steeksleutel.

Jouw plaatje is idd iets wat volgens mij meestal sjorband of ratelband wordt genoemd.

En dan nog even terug naar de topicstarter:
              Een H-profiel en dan een beamclamp gebruiken? Bijzondere beamclamp zal je wel hebben dan, want die gebruik ik toch eigenlijk altijd op I-profiel en dan alleen als ze niet omslaanbaar zijn. Als ze wel omslaanbaar zijn gewoon een basket met jute eronder.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• MPA
                • Jan 2006
                • 40

@ upgrading your system : kijk eens wat er op je afbeelding van je steelflex te lezen staat (wit op zwart).

@ kokkie : een I-profiel is een profiel waarbij de hoogte doorgaans het dubbel van de breedte bedraagt, bv. IPE profielen, een H-profiel heeft ca. dezelfde hoogte als breedte, bv. HEA, HEB en HEM profielen. In beide gevallen staan normaalgezien onderste en bovenste flens horizontaal en de ziel van de ligger verticaal en is het gebruik van een beamclamp mogelijk.

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

MPA, ik was op de hoogte dat de firma Spanset meer producten maken dan alleen de welbekende sjorband. echter: wanneer je op dit forum gaat zoeken naar spanset zul je zien dat hiermee 9 van de 10 keer direct verwezen wordt naar de sjorband.

Mischien heb ik hier dus niet naam van het product bij de juiste afbeelding staan volgens de juiste thermologie, echter wordt vaal wel deze benaming gebruikt.
                  Hoe dan ook, we weten nu allemaal wat jij, marik of mertens bedoeld met de thermen die hier genoemd worden.

Spanset is in dit geval dus de rondstrop en niet de spanratel.
                  persoonlijk noem ik het liever een rondstrop om verwarring te voorkomen. als ik mercedes zeg weten jullie allemaal welk merk auto ik bedoel maar of het om een personenauto, vrachtwagen of meubelbak gaat hebben jullie nog geen idee.

Comment

• Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

en nu alles even op een rij:

Ratelband

polyester Hijsband

polyester rondstrop
                    Spanset is een merk, maar is jarenlang (in de volksmond) de benaming geweest voor een polyester rondstrop.
                    Nu doen we dat niet meer.
                    tevens is de polyester rondstrop erg gevoelig voor hoge temperaturen!

staalkabel gevoerde rondstrop
                    Een fabrikant die deze maakt in Amerika noemt deze de Steelflex.
                    Een fabrikant die deze maakt in Nederland noemt deze de Softsteel

lees alles over de softsteel en de rondstrop op de Argh site.
                    http://www.argh.nl/public/Softsteel-...RGH-versie.pdf

Tevens zijn we met de Argh! net naar een Staalkabel fabriek in Duitsland geweest.
                    Lees alles over hoe een staalkabel gemaakt wordt op de Argh! website.
                    Last edited by Jeroen de Goei; 20-11-08, 16:30.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hallo Jeroen.
                      Dank voor de bijdage. Ik kan zo geleidelijk aan het stokje overdragen en aan mijn aftocht uit het vak gaan denken....
                      ;-)
                      (NOHT - ik vinnut nog veel te leuk)
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

en dan nog even voor de duidelijkheid een aanvulling:

de polyester hijsband is natuurlijk ook erg gevoelig voor hoge temperaturen!
                        Last edited by Jeroen de Goei; 20-11-08, 17:55.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Ja maar zulke lorren gebruikten we toch al niet.....
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

Een paar mensen in dit topic halen aan dat een staalkabel brandveiliger zou zijn.

Zonder te beweren dat polyester wél brandveilig zou zijn: Mag ik erop drukken dat staal zijn sterkte bijna onmiddelijk verliest in geval van brand (hitte)? Zelfs hout is brandveiliger dan staal!

Comment

• Caspero
                              • Oct 2006
                              • 65

Tijdje terug in 't theater dat 'truukje' gewoon uitgehaald. Bovenin de toren een (volgens mij gewoon polyester) rondstrop met een juten zak eronder en daaraan een takel gehangen.(Was wel even een noodgevalletje)

Om het feit heen wat nou precies wat is. Als je zorgt dat de steel/rondstrop, wat dan ook, als het maar geen sjorband is ofzo, niet beschadigd raakt door de hoeken(doormiddel van juten) Kan het in principe niet zoveel kwaad.

Comment

Working...