Hijsband om H-balk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Nou even voor Poelmans dan maar, want die lult er wel heel erg vrij op los:
    1e:
    we kennen het Bouwbesluit - voor de veiligheid van bouwwerken ....
    en
    we kennen het Arbobesluit - voor de veiligheid van hijswerken (zeg maar).
    Dus nu even jouw referentietijd:
    een hijsband die binnen 15 minuten door warmte (260 graden!) wegsmelt
    is volgens jou dus hetzelfde als die staalconstructie bij die temperatuur?
    Get real - or get to learn to do a risk assessment.
    En een vlammetje van 5 minuten uit een aansteker (of pyromanen product) is ook genoeg een een hijsband er recht boven direct te schakelen...
    Ook jouw staalconstructie bezwijkt natuurlijk bij die aansteker ??????

En dan nog eentje:
    die veiligheidsfactor op die rottige trussen is ook gewoon 1,5 (a 1,7) precies als die stalen balken zooi erboven
    En heb je wel eens nagedacht over de grensspanningen van dat 'lekker opgewarmde' aluminium?
    Bij 150 graden C zitten we nog maar op 75% en
    bij 200 graden C is de helft van de sterkte al verdwenen....!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Originally posted by rinus bakker
      Nou even voor Poelmans dan maar, want die lult er wel heel erg vrij op los:
      1e:
      we kennen het Bouwbesluit - voor de veiligheid van bouwwerken ....
      en
      we kennen het Arbobesluit - voor de veiligheid van hijswerken (zeg maar).
      Dus nu even jouw referentietijd:
      een hijsband die binnen 15 minuten door warmte (260 graden!) wegsmelt
      is volgens jou dus hetzelfde als die staalconstructie bij die temperatuur?
      Get real - or get to learn to do a risk assessment.
      En een vlammetje van 5 minuten uit een aansteker (of pyromanen product) is ook genoeg een een hijsband er recht boven direct te schakelen...
      Ook jouw staalconstructie bezwijkt natuurlijk bij die aansteker ??????

En dan nog eentje:
      die veiligheidsfactor op die rottige trussen is ook gewoon 1,5 (a 1,7) precies als die stalen balken zooi erboven
      En heb je wel eens nagedacht over de grensspanningen van dat 'lekker opgewarmde' aluminium?
      Bij 150 graden C zitten we nog maar op 75% en
      bij 200 graden C is de helft van de sterkte al verdwenen....!
      Watte? Ikke erop los lullen? Ik ken misschien niet zoveel van rigging, maar op los lullen doe ik al evenmin....

1) Arbobesluit, bouwbesluit, doet er allemaal niet toe, ik woon in Belgie, en eigenlijk heb ik het nog niet eens over het ARAB (dat ken jij dan weer niet e ), maar over de veiligheid van de constructie die je neergepoot hebt. Berekeningen dus eigenlijk, geen door bureaucraten voorgekouwde set van regeltjes.

2) Ik heb eerder in dit topic zéér duidelijk gesteld dat ik hijsbanden buiten beschouwing hield, en het had over MIDDELZWARE BRANDEN ipv warmte van spots

3) Risk assesment, ok, heb je een punt, net zoals crewpoint. Maar ik heb ook een punt als ik zeg dat er situaties zijn waar truss langdurig blijft hangen (en volgens mij als deel van het gebouw mag beschouwd worden). Als ik als bouwheer van een evenementhal dan van de brandweer voor beton heb MOETEN kiezen (ja dat gebeurt in belgie), en dat mij ook veel extra centjes heeft gekost, maar jij als rigger voor staal en aluminium kiest, dan mag ik wel verwachten dat jij dezelfde Rf kan garanderen.

4) Je probeert je er eigenlijk gewoon omheen te lullen. Als ik gevraagd wordt om een brug te bouwen over een breuklijn, dan zeg ik ook niet dat de kans op aardbeving toch niet zo groot is. Exact wat jij doet...

Ik weet dat dit geen alledaags probleem is, maar het is in een select aantal gevallen wel aan de orde. Volgens mij dan.

Maar kijk, dat is misschien het verschil: Jij denkt als rigger op korte termijn, en dat verkleint het risico op brand per evenement. Ik denk als industriebouwer, en dus op lange termijn. De kans dat in de gehele levensduur van het gebouw brand uitbreekt is zeer reëel....

Maar nu effe andersom: de kans dat je rigging-materiaal ooit jou cariere betrokken raakt in een brand is OOK reëel. En als er dan mensen gestikt zijn, omdat jou naar-beneden-gedonderde-truss hun de weg blokkeerde, dan zal jou verantwoording toch minstens gevraagd worden.

Enfin, steek je kop maar in het zand... Als je ooit de kans hebt om een brand in een staalbouw bij te wonen, dan zullen we nog eens babbelen En je geeft zelf aan dat bij aluminium het probleem enkel erger wordt...

Comment

• crewpoint
        • Feb 2004
        • 82

structurele bouw met truss

Ola,

er is wereld wijd wel onderzoek gedaan naar truss constructies als permanente bouw. In die constructies is op verschillende vlakken bezwaar gemaakt tegen de constructieve eigenschappen van de aluminium variant. Er is in dat opzicht ook een duidelijke voorkeur om stalen truss te kiezen.
        Een goed artikel vindt je op de volgende links WOOD TRUSS ROOF SYSTEM FAILURE - Truss Frame Construction en Corus in construction - Truss bridges

Ik moet wel zeggen dat het allemaal wel wat bouwkundig wordt

voor Poelmans:

niemand hier lult uit zijn nek en de ARAB is ook hier bekend. Wij komen nogal eens in het zuiden hoor.

De praktijk in de meeste gevallen voor een gebouwbeheerder is: Zo goedkoop mogelijk met de meest haalbare winst. De afgelopen jaren is herhaaldelijk gebleken dat hele goede ontwerpen waarbij truss onderdeel van de constructie is gemaakt vanwege kosten werd veranderd naar beton. Even lullig gezegd ook bij projectontwikkelaars is het wat de boer niet kent vreet hij niet.

Jouw probleem misken ik niet maar indien voor een constructieve functie van truss gekozen wordt is er nog altijd stalen truss wat ons terugbrengt op een eerder punt in dit topic zie hiervoor het artikel over staal eigenschappen

gr Willem
        Last edited by crewpoint; 11-02-09, 17:01.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Dankjenwel Willem,
          En dan heb ik nu ook nog wel "een" verzoek aan de mod....
          want zo langzamerhand zie ik heb verband van dit topic met "rigging" totaal niet meer...
          Gaan we ook een bouwkundig/materiaal technisch forum onderdele beginnen?
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Peter Telleman
            • Oct 2009
            • 2

wel interressant

Beste Rinus,

Ik snap dat je je afvraagt wat de directe relatie met evenementen rigging is. Maar ik vind kennis over constructies wel interressant, zelfs als het over niet alledaagse onderwerpen gaat.

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

Originally posted by Peter Telleman
              Beste Rinus,

Ik snap dat je je afvraagt wat de directe relatie met evenementen rigging is. Maar ik vind kennis over constructies wel interressant, zelfs als het over niet alledaagse onderwerpen gaat.
              Dag Peter,
              Je kan hier zo maar je eigen onderwerp beginnen.

Volgens mij hebben constucties wel met evenementen rigging te maken hoor, maar off topic betekend dat het afwijkt van het betreffende onderwerp. dus .......nieuw onderwerp?

gr,
              Jeroen

Comment

Working...