Takelen in de mecc - juiste steels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Hmmm goed om te weten ! we hebben deze week weer de veplichte "toolbox" meeting ,dan zal ik het eens in de groep gooien....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Ben benieuwd naar de uitkomst, want ben al sinds 1985 bezig om bij jouw werkgever (met bijna alle namen die sinds toen de revue gepasseerd zijn) enige systematiek in het begrip van hijsen bij te brengen.
      Als ik dit weer zo hoor word ik toch weer een beetje moedeloos.
      En tegelijk gloort er weer hoop op nog maar eens een paar instructie/cursusdagen voor jouw 'club'....
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• n-lightment
        • Apr 2005
        • 2

Dag Rinus,

Ik zag dat je m.b.t. het MECC in dit forum een tabel hebt vermeld met breeklasten en maximale belasting (factor 10). Als ik me goed herinner van jouw cursus betreft het hier de industriebelasting. Correct me if I'm wrong, maar is theaterlast niet factor 20?

Dat zou inhouden dat een 4mm steel slechts 40kg ipv. 80kg zou mogen dragen wanneer je boven mensen riggt???

Aangezien er in het MECC bij een beurs altijd boven mensen wordt gehangen (stands en verlichting e.d.) zou je toch mogen uitgaan van de theaterberekening of niet?? 40kg.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

voor de (op zoveel na) laatste keer:
          --> industrie, bouw, havens, enz = geen mensen onder de last => Vf = 5:1 (Europese Machine Richtlijn)
          --> entertainment, standbouw, theater enz = hijsen boven personen => Vf = 10:1 (allerlei verschillende brancheregels, sectornormen, wetjes en directieven van allerlei landen binnen Europa).
          --> incidenteel hijsen van personen (in de industrie) = Vf = 10:1 (Machine Richtlijn)
          --> incidenteel hijsen van personen (in theater enz. ) = Vf = 18:1 (ArboHandboek, maar = verouderde regel)
          --> regelmatig heffen van personen (liftenbusiness) = Vf = 2 x 12:1 (aan tenminste twee onafhankelijke kabels = Liften Richtlijn enz)

We (?) hopen dat we ooit duidelijkheid krijgen met een Europese Entertainment Richtlijn (!) en dan ga ik pleiten voor een verdubbeleing van alles wat in Woningwet + Bouwbesluit en in Machine Richtlijn en Besluit gevaarlijke werktuigen al is vastgelegd.

En veel meer kan ik er ook niet van maken.

Comment

• n-lightment
            • Apr 2005
            • 2

Ik heb je handboek nog eens doorgenomen.
            Excuus voor mijn lompigheid! Ter verdediging wil ik dan wel aanvoeren dat ik ZEER veilige rigging heb toegepast met m'n factor 20...

Het tegenovergestelde van sommige anderen.

Overigens zag ik in het forum dat er enige verwarring omtrent de huisrigging van het MECC is. Dit gebeurt niet door Expo Tech, dat wil ik er wel over melden. Ik zou het vervelend vinden als zij er voor worden aangekeken. Enkele jongens waren er natuurlijk niet gelukkig mee.

Maar goed, subject closed. Ik ga verder met mijn handboek hoop her en der de klok te laten luiden. Ondanks mijn zeer beperkte praktijkervaring.

Comment

• subfreak
              • Dec 2004
              • 41

zo zie je maar dat er nog al wat onduidelijk heid is in het riggers wereldje. Rinus bedankt dat je in ieder geval zo goed uitleg geeft. heb zelf jaren lang in duitsland riggings werk gedaan en ook mijn siemens rigging & flying behaald daar, kom ik in de RAI in amsterdam moet ik mijn carré uit handen geven aan het bedrijf Spijker dat het wel even aan staal draden zou ophangen. Heb me daar een herrie gemaakt dat op een gegeven moment de directie RAI erbij stond, de brandweer, woning en bouw toezicht, ja echt alle instanties had ik erbij gehaald.. heb mijn bouw boek laten zien en de berekeningen, en vroeg toen of Spijker hem ook kon overhandigen... Nadien riggen we altijd zelf in welke hal dan maar ook. fec,mecc,rai,ahoy,jaarbeurs alles hangen we zelf.

Comment

• subfreak
                • Dec 2004
                • 41

zorg dus dat je een goede berekening hebt van je constructie. dan je factor berekening, goed gekeurde takels, steels, en sluitingen hebt, en altijd iets van een klem gebruiken bij H profiel of bij gewoon profiel een stuk doek , of jutte onder je steels, om hoekvorming en knikken te voorkomen.
                de lus moet zo natuurlijk mogelijk liggen.

Vorige week in duitsland een leuke tip opgedaan bij westfalen sound: doe verwarmingsbuis issolatie (schuim) om je steel heen als je hem over een balk legt

Comment

• subfreak
                  • Dec 2004
                  • 41

En vergeet je tuigje niet om te doen en je BOB de bouwer helm, kost je 420 euro in de RAI als ze je zien zonder beide (arme jongen van flashlight die het daar kreeg)

Comment

• SpaceyDeeJ
                    • Sep 2001
                    • 876

citaat:Geplaatst door subfreak

Vorige week in duitsland een leuke tip opgedaan bij westfalen sound: doe verwarmingsbuis issolatie (schuim) om je steel heen als je hem over een balk legt
                    Uhm, dat schuim, gaat dat niet zo verrot ? Heeft het ombrengen ervan dan nog wel zin ?
                    cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Roland
                      • Jan 2001
                      • 480

Het leuke van het Mecc is dat ze ook nog 80 Euro per vliegpunt vragen. Komt er gewoon op neer dat het oplichters zijn. Misschien een keer de consumentenbond inschakelen. Maar denk niet dat ze daar veel verstand zullen hebben van Rigging.
                      Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• Robert
                        • Aug 2000
                        • 630

Nee, en bovendien hangen consumenten over het algemeen geen takels in.

Comment

• subfreak
                          • Dec 2004
                          • 41

En wat krijg je ervoor een stel staal draden met knijp sluiting en als je geluk hebt u sluitingen met een plaatje en 2x een M10 schroefje.
                          Das snel geld verdienen.

Even op de vraag van speecydeej terug te komen. ze gebruikten daar de stevige versie, en gebruiken ook enkel het stukje waar de steel op de balk ligt en waar hij de hoeken om gaat.

OPmerking van de duitsers was: het is stevig, het blijft zitten , en het ziet er netter uit, dan een stel dubbel gevouwen jutte zakken of doeken.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Ja dat is waar:
                            de rigging moet er eerst en vooral netjes uit zien.... nietwaar?
                            Mijn Hemel,
                            geldt dat ook voor de riggers?
                            PS dat soort geleuter over die verwarmingsbuisisolatieschuimpjes is de moeite van het bespreken niet eens waard....
                            want: 1 x gebruikt en het ziet er niet meer netjes uit!

Comment

Working...