Raar zicht eigenlijk, zo'n dun kabeltje naar de plafond toe en dan de truss aanslaan met een serieuze steel [^]
Takelen in de mecc - juiste steels
Collapse
X
-
Vanaf de takel was alles in orde, tussen de takel en het plafond was da iets anders. We zijn ook niet beginnen bouwen voordat er bij de klant (standhouder) een faxbevestiging was over de toegestane belasting. Klant was niet echt tevreden over het feit dat we eerst wilden weten wat er aan die kabeltjes mocht hangen, maar heeft ons achteraf toch gezegd dat hij er ook niet zo zeker van was toen hij de stand bezocht.
Maar wij hebben.......
.......chamsys!!Comment
-
3mm - zelfs de beste constructie van 1770 N/mm2 haalt daarvan niet eens de 600kg breeksterkte.
7x7 constructie = 583kg, en
7x19 constructie = 539kg = daar lijkt het op de foto het meest op.
En als ze deze al in 1960 N/mm2 kwaliteit zouden leveren dan zat je nog maar op
645 resp 597 kg.
Zelfs al zou je er absoluut geen mensen onder toelaten
dan moet je deze waarden nog steeds door vijf delen om de belastbaarheid op te geven.
597 / 5 = 119kg.
En daarbij lijkt er op de foto van de geperste klem er één 'crimp'plaats te weinig te zijn aangebracht.
Die fax is zonder meer een vorm van "valsheid in geschrifte", of een blijkt van aantoonbare nalatigheid en prutspraat.
Ik ben zeer benieuwd.
Ik mail je wel even om mijn faxnummer door te geven.
Het MECC is op basis van dit soort gegevens wat mij betreft in elk geval kwa huisrigging "an accident waiting to happen".
Weet je zeker dat het 3mm was en geen 4mm?
een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Ik ken zelf een van die mannetjes van het mecc. Die doet dus ook weleens een takeltje inhangen en van die "steeltjes" maken.
Zij zeggen dat de kabel die ze gebruiken gekeurd is op 300 kg voor de veiligheid hangen ze er dan maar max 200 kg aan.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.Comment
-
Hallo Roland,
Namens mij mag je dat mannetje dan wel een standje geven (of beter een pak op zijn lazer!)
Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar die 'magic' staalkabel.
Daar kunnen de Hans Klokken & Kazannen en David Copperfields waarschijnlijk zelfs ettelijke 10-tallen tonnen aan kwijt.
Maar nu graag weer voor ons normale mensen die weten dat natuurwetten niet te bedotten zijn.
Kilo's zijn kilo's en genoeg ervan is breuk!
Er bestaan GEEN 3mm kabels waar je met een Vf=5 ook maar met de beste wil van de wereld 300kg aan zou kunnen hangen.
Er bestaan waarschijnlijk wel idioten die een staalkabel beschouwen als een onderdeel van een vaste constructie en dan de breuksterkte door twee delen (Vf=2? en dat in alle serieusheid? of onkunde?).
Dus zeggen dat 600kg breuk een WLL van 300kg oplevert.
Maar het vervolgens zelf niet vertrouwen, wat ze beweren en dus "voor de zekerheid" maar teruggaan naar 200kg, dus Vf=3.
En daarmee gaan ze nog steeds alle wettelijke regels en normen zwaar te buiten.
Een bewijs van het compleet ontbreken van enig vakkundig benul.
En als het ongeluk eenmaal is gebeurd zal de verzekeraar altijd proberen om hieronderuit te komen,
precies op deze gronden: de heren hebben zich totaal niet gehouden aan wetgeving en normering,
en is dus is hen dan grove nalatigheid te verwijten.
Is er dan helemaal geen vestiging meer van de ArbeidsInspectie in Maastricht.
En is Bouw en Woningtoezicht domweg gesloten naar aanleiding van het balkon-ongeluk.
Of hebben ze nu alleen nog maar aandacht voor de bouw van balkons....
Dit is toch echt te gek voor woorden.
Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen - behalve dan de huisriggers van het MECC?
Ik zou echter niet weten waar die uitzondering in de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek is te vinden.
Iedereen die hem wel kan vinden, mail hem mij dan leer ik ook weer eens wat!
-
2 tuurKE,
ik heb je fax gehad.
Het is IDD een gedateerde en ondertekende verklaring op papier.
Overigens is ie gedateerd op 22 januari 2004... dus ook daarin zit alweer een fout.
Prutsen maar jongens, ken het allemaal schelen, want "apres nous le déluge".
"Geachte,
Bij deze bevestigen wij* dat onze staalkabels 200kg per stuk kunnen hebben. (stilhangend)
met vr. groet
Gerrit Gloeilamp"
EDIT:
en hoe wil zo'n lolbroek een truss "stilhangend" aan handtakels omhoog krijgen?
want hij wist toen hij dat faxje stuurde dus al wel dat het daarom zou gaan?
Dit soort verklaringen is net zoveel zeggend als:
"de scharnieren van ons kippenhokdeurtje houden ech wel, (als ge 'm maar nie anraakt)".
Wat een staaltje van volslagen weet-niet-onkunde.
Maar ja in het Land van Gedogen (en falende handhaving) is Blufbek de 1e, de Koning.
De Incompentie aan de Macht? Tijd voor een Rigging Revolutie!
Standbouwers aller landen:
- vraag voortaan om een CE-verklaring gebaseerd op de Machine Richtlijn en het Burgelijk Wetboek, met opgave van de soort (doorsnede, treksterkteklasse en constructie) staalkabel, en de breeksterkte ervan, die moet zijn berekend over de toegepaste aanslagmethode en de soort van eindverbinding.
Vrij naar de reclamecampagne van Media Markt:
Ik ben daar toch niet GEK, ik ben de rigger van het MECC!
-
Hey Rinus,
Don't shoot me!!!
Maar ik dacht idd dat er inNederland toch wel een betere regelgeving en opvolging hiervan bestond!! Maar ben dus weer eens de Naïeve Belg!
Maar voor de zekerheid ben ik aan het proberen om dr NPR 8020-10 vast te krijgen. Is niet gemakkelijk om die vanuit België vast te krijgen.
En nog eentje voor het af te leren!
Lang leve de profesionele Prutsers!!Maar wij hebben.......
.......chamsys!!Comment
-
1) TuurLIJK niet [;D]citaat:Geplaatst door tuurKE
1) Don't shoot me!!!
2) ... ik dacht idd dat er in Nederland toch wel een betere regelgeving en opvolging hiervan bestond!!
3) Maar ben dus weer eens de Naïeve Belg!
4) ... om de NPR 8020-10 vast te krijgen. Is niet gemakkelijk om die vanuit België vast te krijgen.
5) Lang leve de profesionele Prutsers!!
2) Is er wel maar wordt niet gehandhaafd... [V] [|)]
3) Welkom in de overvolle rangen van de dito Nederlanders. (Valt dus behoorlijk mee hoor, in jouw geval!)[
)] [8D]
4) http://www2.nen.nl/ en dan 8020-10 in de zoekfunktie intypen....[:I] [?]
5) Kleine correctie: 'Kort' ipv 'lang' [B)] [}
]
-
Citaat:
4) http://www2.nen.nl/ en dan 8020-10 in de zoekfunktie intypen....
Zover was ik al, heb vandaag ook een mailtje gehad van het NEN.
Het gaat dus vooruit!!
Greets TuurMaar wij hebben.......
.......chamsys!!Comment
-
ik heb ooit ook gerigged in het mecc, 2 maal wel even. maar het viel me toen al op dat er allemaal safty's hingen. dat dacht ik dus tot nu toen.. ik had nooit van men leven gedacht dat er ooit een takel aan zou hangen. als ik die foto's zie, schrik ik me rot. het liefst 10mm steel met slang of flink wat jutte. ik hoop dat rinus zijn actie wat doet.
elmoSHA\'MON..... auw..Comment
-
is er al meer bekent uit het mecc.
Heeft iemand hier nog iemand over gesproken?
Ik heb er pas in april weer een klus staan.
Of heeft het mecc alle staalkabels al vervangen?Comment
-
]Geplaatst door Jeroen de Goei[/i]
is er al meer bekent uit het mecc.
Heeft iemand hier nog iemand over gesproken?
Ik heb er pas in april weer een klus staan.
Of heeft het mecc alle staalkabels al vervangen?
hey jeroen,
tuurke heefd alles overgemaakt aan rinus en wat die steels betrefd die maken ze waar je bij staat ik raad je gewoon aan om je eigen steels mee temenen en die tegebruiken dan ben je altijd zeker dat je grid veilig hangd;
grtz lightj.en hoe had meneer gedacht die bol (2m) hier binne te krijgenComment
-
Mijn idee:
Dit soort enge MECC rigging - doe daar niet aan mee!
(NN lightj.
je moet nog FF kijken hoe die citeerfunktie echt werkt!)een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
jee6 hier schrik ik zelfs van als ik deze foto zie !!
Tís eigenlijk "jammer" dat het weer goed is gegaan, want er moet altijd iets gebeuren voordat er wat aan gedaan wordt.....
Maar aan de andere kant, het is ook wel erg verbazingwekend dat de standbouwers er mee accord zijn gegaan dat hun matriaal zo de lucht in is getakeld !
Dan zeg je toch gelijk dat die man niet goed bij ze hoof is ?!!
Wij hadden dus in zo'n situatie gewoon niets opgehesen! en de klant uitgelegt waarom niet, en bij protest, deze overtuigd van de mogenlijke gevolgen!
Ik ontken niet dat we bij ons in de decorbouw wel eens dingen niet helemaal conform de normen ophangen, maar zo link als hier te zien is doen we het gelukkig niet !!!(al onze staalkabels zijn 6 mm dik,en hebben een certificerings label met WLL 500 Kg erop)
Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Hallo beyma,
6mm met WLL 500kg? FORGET IT BUT!
Lees die certificaten maar eens goed... die gaan over het hijsen zonder mensen eronder (verwijzing naar de MachineRichtlijn!)
6mm kabels hebben volgens mij niet meer dan 1800-2200kg breeksterkte...
dat delen door 10 (verdubbeling van de veiligheidsfactor....) levert: ..... en geen kilogram meer!
nou jij weer!
Of jullie gebruiken ze alleen als er een afzetlint onder de hangstukken is geplaatst?een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment

Comment