Takelen in de mecc - juiste steels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roland
    • Jan 2001
    • 480

Ik ben gister zelf nog op de beurs geweest. Maar bijna iedere stand maakte dus gebruik van die dunne kabeltjes. Heb maar 2 stands gezien waarbij er dus gebruik werd gemaat van "echte" steels. Dat was idd die stand met de 6 motor takels in en nog een stand met +/- 10 takels. Voor de rest was het dus allemaal ongeplacificeerde staalkabel direct om de truss geslagen en vervolgens met 1 klemmetje vastgezet.
    Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

jullie wagen wel graag je leven allemaal he??[:P]

Ik ben speciaal niet gegaan vanwegen het feit dat ik gehoord heb dat er vrij enge steeltjes gebruikt zijn..
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

puur uit nieuwsgierigheid en los van alle ander fouten,
        als er i.p.v. kabelklemmen een draadhuis met spie toegepast zou zijn is er dan ook sprake van verzwakking van de staalkabel?

13e plaatje aan de rechterkant
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Hallo som

wigklemmen (of draadhuisklemmen of 'wedge sockets') hebben een nogal verschillende sterkte-waardering in verschillende bronnen.
          In Duitsland (en dus? ook in Nederland) wordt er voor deze eindverbindingen geen reductie opgegeven - dus 100% belastbaar...
          De US-fabrikant Crosby geeft 80% van de staalkabelsterkte op - reductie is dus 20%.
          (In een oud rigging-handboek uit de VS werd nog max. 70% opgegeven).
          En Crosby heeft ook een fabriek in Belgie... dus daar geeft men in het algemeen ook 80% op.
          In de ontwerpEuronorm voor deze dingen wordt dacht ik nu ook maar 80% aangehouden,
          maar ik kon hem niet zo gauw vinden (zit ergens in een krat tussen de cursus-literatuur).
          Alleen weet ik 100% zeker dat als je proef doet van (voldoende) U-bouten tegenover een wigklem dat de laatste altijd zullen "winnen".
          En een groot voordeel is dat de staalkabel nagenoeg niet beschdigd wordt,
          met U-boutjes kun je dat schudden, dan moet je telkens een stuk weggooien.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• dabassman
            • May 2003
            • 172

Hey rinus zal het even allemaal verduidelijken heb nu wat meer tijd. Het onderste ____ dit gedeeldte was 17 lang en 5 breed het rechtopstaande stuk | was 3 hoog en 5 breed ook. Daar was een videoscherm in gemaakt. dus krijg je __|__ snap je het zo beter?
            Dan hingen er 4 42" plasma's 4 robe xt spot en 4 robe xt wash. 4 2 kw'rs. Een sony beamer weet niet welk type maar een heavy motherfunker. dan alle benodigde bekabeling en wat reclame banners. O ja en ook nog een doek over de lengte van 1 kant en over beide breedtes.
            Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Groeten Bas
            Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

2 dabassman,

Duidelijk wat er hing....
              die middelste takels krijgen dus nog iets meer op hun bast...
              maar het weten van de kilo's (per item en de gezamenlijkeheoveelheid!) is waar het echt op aan komt

truss=type ?
              4 42" plasma's ?
              4 robe xt spot ?
              4 robe xt wash ?
              4 2 kw'rs ?
              sony beamer? (hoe heavy is een "motherfucker"? als ik naar de MTV-clips kijk is dat vaak dik 150kg!)
              kabels ?
              banners ?
              ?afspanning?

je hangt wel al die dingen op, maar dan moet je ook weten wat het weegt
              wettelijk moet je bij het hijsen op meer dan 2 takels vooraf een soort hijsplanning maken,
              en dan is het weten van alle kilogrammen toch een eerste vereiste.

Comment

• dabassman
                • May 2003
                • 172

De hijsplanning is gemaakt hoor niet door mij maar door een erkende rigger. Dus bij onze stand was alles goed geregeld. Maar er ware idd stands bij waar een redelijk grote constructie kwa decor of andere dingen aan een paar dunne staalkabeltjes hingen.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

2 dabassman

Erkende rigger?
                  Erkend door wie?
                  Er is in Nederland nog steeds geen door de overheid erkende opleiding rigging hoor. Er wordt nu wel al een paar jaar wat aangeklungeld met de (erkenning van de) eisen voor bedieners voor trekken in het theater, maar that's it....

En er is ook (nog steeds) geen evenementen-brancheorganisatie die zich ontfermt heeft over het erkennen van rigging-opleidingen.

Dan ben ik dus ook nog steeds benieuwd naar die 6 puntlasten
                  die vooraf berekend waren, op basis van de hele vracht aan spullen die je nu hebt opgenoemd.

Comment

• dabassman
                    • May 2003
                    • 172

Dus dat papiertje wat je bij jou kan halen wil dus niks zeggen? Of ben je dan geen erkende rigger als je je rigging certificaat heb?

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

2 dabassman
                      Als je "bij mij" een papiertje haalt wil dat zeggen dat je op dat moment getest bent op het voldoen aan de kennis waarvan ik ervaren heb cq. overtuigd ben, dat je die tenminste moet hebben om in de vak serieus te gaan BEGINNEN.

Maar binnen de branche ben ik ook maar een van de roependen in de (entertainment opleidingen) woestijn.
                      En er zijn ook altijd mensen die het zeker niet met mij eens zijn, om wat voor redenen dan ook.

Als je dat papiertje hebt kun je zeggen dat je je best gedaan hebt om jezelf in het vakgebied te bekwamen, en dat kun je naar de overheid dan ook aantonen.
                      Tot zover klopt het wel wat betreft eisen in de Arbo-wetgeving:
                      Je moet (kunnen aantonen dat je) een voldoende opleiding hebt gevolgd voor het uitoefenen van je vak.

Maar - Catch22 - "de overheid treedt terug",
                      en laat het aan de branches over om de eisen te stellen en de erkenning van opleidingen en diploma's enz te regelen.
                      En wat er dan "voldoende" is daarover zal 'de sector of de branche' het eerst eens moeten worden.
                      In dit land met de 100.000 'dominees' met allemaal hun eigen (!) kerk, politieke partij, omroepzuil, sportvereniging, feestdagen, milieuactiegroep, of podiumtechnische discipline.
                      En daarom zitten we nu dus al zeker 10 jaar in een impasse.

Want als er dan een keer wat misgaat - bij een persoon die wel voldoende geschoold was erkent - zijn er een hoop pluchezitters in de sector bang dat er dan verwijten gaan ontstaan, waardoor er koppen zouden kunnen gaan rollen.

"Den Haag" kijkt/wijst naar de sector en de sector kijkt/wijst naar "Den Haag"....
                      [Ofwel het oer-Hollandse adagium dat luidt: "Wie niks doet ... doet ook niks fout"]

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

yow rinus

70/80 % nice to know.. dank je.
                        in de industrie zie je het vaakst een aangeperste puntkous maar ook wel draadhuis klemmen,vaak met aan het losse eindje nog een staalkabel klemmetje voor het geval ie toch zin zou krijgen te gaan slippen.
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• dabassman
                          • May 2003
                          • 172

Ok das duidelijk uitgelegd. Dus je kan er ook gewoon niks tegen doen dat zolang er niks misgaat fout gerigged wordt? Of je het nou aan een vislijn hangt of aan een steal zolang het blijft hangen kunnen ze je niks maken? Of begrijp ik dat verkeerd?

Comment

• lightj.
                            • Jan 2005
                            • 28

ja ja we kenne de dikte van de steel waar de grid aan hing.
                            en ze 3 mm dik en dat wilt zeggen dat er eigenlijk maar 80 kg per pubt aan mag hangen en ze waren gepitst en niet met een u-boutje geklemt.
                            de foto's die tuurke gemaakt heefd zulle in de loop van de week, hier te zien zijn.
                            dus onze gevoel was toch goed dan dat het niet vielig was.
                            grtz lightj.
                            en hoe had meneer gedacht die bol (2m) hier binne te krijgen

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

citaat:Geplaatst door dabassman

Dus je kan er ook gewoon niks tegen doen dat zolang er niks misgaat fout gerigged wordt? Of je het nou aan een vislijn hangt of aan een steal zolang het blijft hangen kunnen ze je niks maken? Of begrijp ik dat verkeerd?
                              Wat doen "we" tegen een stelletje opgeschoten dronkenlappen die in het tuintje van de buren alle nieuwe heesters eruit trekken, of een paar fietsen totaal staan slopen naast de kroeg?
                              Wat doen "we" tegen een draaideur-tasjesdief?
                              Wat doen "we" aan 20 jaar voetbal vandalisme/hooliganisme?
                              en wat tegen een snelweg hooligan?
                              of een corrumperend bouwbedrijf?
                              en een liegende international-directeur, topambtenaar of politicus?

"We" hebben ooit afgesproken dat "we" in de samenleving een aantal regels zouden vastleggen en naleven, en accepteren dat die ook gehandhaaft zouden worden.
                              Als er van handhaving vrijwel geen sprake meer is zakt de neiging tot naleven ook steeds verder weg.
                              Zonder pakkans is het goed (en vals concurrerend) toeven in Gedoogpolderland.

Wat wou je dan dat "we" deden. En over welke "we" heb je het dan?

Comment

• tuurKE
                                • Jan 2005
                                • 252

Hey iedereen,

We weten dus dat de kabeltjes 3mm dik waren, ze zijn met krimpbusjes vastgemaakt, maar er waren ook standen waar ze zelf hun kabels op hoogte maakte met U-boutjes.

Ik heb intussen ook van de klant de faxbevestiging gekregen dat we 200KG!!!!!!!!!! per takelpunt mogen hangen. (Ik wil je dit wel ff doorfaxen Rinus)

Over die doeken, waren lo***oeken (bedrukt vlaggenstof)van de klant, 25CM breed met onderaan een stukje buis in, dus niet opgespannen naar de grond.

greetz Tuurke
                                Maar wij hebben.......
                                .......chamsys!!

Comment

Working...