Line array overbelast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Juist! Die klus was ik bij (via Dutchview)! Dat was inderdaad geen EO Jongerendag maar het had er wel heel veel van weg!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by BvE
      Naar mijn weten doet Hof altijd geluid voor de EO. Die gebruik(t)en Alcons...
      Heeft Alcons van die grote systemen dan?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Originally posted by MusicXtra
        Heeft Alcons van die grote systemen dan?
        Je zou de site van Alcons eens moeten checken.
        De L serie is het vertical array system van Alcons.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• M'Elodie
          • Oct 2006
          • 148

Originally posted by Stevengos
          Hallo iedereen,

'k had weer is een vraag. Gisteren was ik bij de eo-jongerendag en ik stoorde me echt aan de kwaliteit van het geluid. De bas was te hard (maar klonk voor de rest wel lekker ) en ik hoorde ook dat het geluid te schel/te scherp was (vooral als het volume over de arrays vrij hard ging). Met name bij de gitaren en zangstemmen.
          Na de omschrijving van de situatie zoals ik het waarnam komt nu de vraag :P

Hoe komt het dat de line-arrays zo schel gaan klinken (en dan met name bij een hard volume)?

Zelf had ik 3 punten in gedachten:
          - de line-array speaker geeft bij het afgeven van een (te) groot vermogen een vervormd schel geluid.
          - de EQ over de speakers stond niet goed ingesteld
          - de EQ over de mics is verkeerd afgesteld (al ligt dit een beetje in het verlengde van het 2de)

kan iemand mij hierop antwoord geven?

Alvast bedankt,

Steven
          Ik denk vooral een kwestie van volume beheersing en klank dynamiek. Ofwel als het harder gaat wordt hoog nadrukkelijker in het systeem. Daarnaast zal ook met name zang deze eigenschap hebben, wat onder controle te krijgen is met een multiband compressor: die vooral de midhoog en hoge frequenties meer compressie geeft dan de lage frequenties.
          Ofwel als er meer gas gegeven wordt dan valt het systeem uit balans: hoog heeft meer power dan mid/midlaag. Hoewel ik me dat niet kan voorstellen met dit formaat line array. Dus denk ik dat het vooral in het mix gedeelte zit. Harder zingen: meer afstand tot microfoon en je balans valt uit elkaar: hoog/hoogmid wordt nadrukkelijk dan laag/midlaag. Ofwel schreewerig.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

"Sinds die tijd doet Rider het geluid van de jongerdag". En Hof dus niet meer?
            De opdrachtgever is - om wat voor reden dan ook - geswitched.
            Het is goed om te zien dat ook de vertegenwoordigers van OLH
            geen moeite hebben met begrippen als 'markt' en 'concurrentie'.
            Hoewel dat al sinds Luther, Zwingli, Calvijn, Simons enz. eigenlijk al 'de norm' is.
            Blijft alleen de vraag waarom de overgang destijds werd gedaan.
            Want beide 'ex-Meyer' companies gingen ook met L'Acoustics draaien,
            en de vraag rijst of ze voor grote stadionsets niet gewoon bij elkaar inhuren.
            Dus dan is of een rottige mix - of een lagere prijs een belangrijke factor.
            Na aanleiding van de reden van dit topic misschien weer een retour naar Hof?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• M'Elodie
              • Oct 2006
              • 148

Originally posted by rinus bakker
              "Sinds die tijd doet Rider het geluid van de jongerdag". En Hof dus niet meer?
              De opdrachtgever is - om wat voor reden dan ook - geswitched.
              Het is goed om te zien dat ook de vertegenwoordigers van OLH
              geen moeite hebben met begrippen als 'markt' en 'concurrentie'.
              Hoewel dat al sinds Luther, Zwingli, Calvijn, Simons enz. eigenlijk al 'de norm' is.
              Blijft alleen de vraag waarom de overgang destijds werd gedaan.
              Want beide 'ex-Meyer' companies gingen ook met L'Acoustics draaien,
              en de vraag rijst of ze voor grote stadionsets niet gewoon bij elkaar inhuren.
              Dus dan is of een rottige mix - of een lagere prijs een belangrijke factor.
              Na aanleiding van de reden van dit topic misschien weer een retour naar Hof?
              Belangrijkste factor in deze switch is prijs factor (en wellicht een bepaalde arrogantie houding)
              Wederom is dit jaar weer gekozen voor Rider.

Even ter verduidelijking: Hof is geswitched van Meyer naar MB. Alcons is destijds daarvoor al gekocht vanwege kwaliteit tov Meyer "line' arrays.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by M'Elodie

Even ter verduidelijking: Hof is geswitched van Meyer naar MB. Alcons is destijds daarvoor al gekocht vanwege kwaliteit tov Meyer "line' arrays.
                Ik heb toch een iets genuanceerderder mening...
                M2D was volgens HOF niet goed genoeg, maar daar was Meyer zelf ook al een beetje achter, en bracht mede daarom Mica en M'Elodie uit.
                M2D was dan ook een van de eerste "lines" die de wereld gezien heeft.

De switch is echter meer ingegeven door het verschuiven van het "importeurschap" van MeyerBenelux naar AEM, die zelf ook als dealer fungeren, en dus met 2 petten op de concurrentie aangaan.

Back On Topic : dergelijke klussen trekken een zware wissel op je bedrijfsinfrastructuur, en ik kan me voorstellen dat je voor zo'n klus je bestaande klandizie niet in de waagschaal stelt.
                Last edited by Gast1401081; 12-06-10, 10:34.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by M'Elodie
                  Yep :-)

Deze klus is met LR16 gedraaid: 132 kasten, vier arrays van elk 21 xLR16 en 3xLR14.
                  alcons audio - evolutionary audio solutions ®

Op frankfurt heeft Alcons Audio LR24 aangekondigd en prototype laten zien. Een groter formaat touring/stadion systeem. Voor zover ik begreep gaat dit systeem dit jaar beta draaien. Ben benieuwd.
                  Een dubbel 8" line-array noem ik nog altijd een klein systeem..... Hang er maar eens een V-Dosk kast(je) naast.

Comment

• qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

Originally posted by MusicXtra
                    Een dubbel 8" line-array noem ik nog altijd een klein systeem..... Hang er maar eens een V-Dosk kast(je) naast.
                    Dan is het inderdaad klein ja! Maar dat nieuwe array van alcons is toch een stuk groter, op de beurs zag het er in ieder geval goed uit.. Maar doe mij toch maar V-Dosc of nog beter K1
                    There is no substitute for imagination

Comment

• jasperbhofman
                      • Oct 2008
                      • 25

Misschien een beetje off-topic, maar weet iemand hoe de ampracks worden gevlogen?

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1086

Zo te zien gaan die onder een truss mee de hoogte in... Kan me voorstellen dat je ze zo dicht ogelijk bij je line array wilt hebben vanwege kabelverliezen, maar bij problemen heb je echt een groot probleem: je komt er tijdens de vst niet meer bij...

Ach, keuzes...

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by @lex
                          Zo te zien gaan die onder een truss mee de hoogte in... Kan me voorstellen dat je ze zo dicht ogelijk bij je line array wilt hebben vanwege kabelverliezen, maar bij problemen heb je echt een groot probleem: je komt er tijdens de vst niet meer bij...

Ach, keuzes...

@lex
                          Dat is ook niet nodig, het DSP gedeelte kan op afstand worden bedient en als je tijdens het testen alles goed voor elkaar hebt blijft het ook wel werken.

Comment

• jasperbhofman
                            • Oct 2008
                            • 25

Het ging me eigenlijk op de manier waarop gevlogen is. Ik zie iets door handgrepen doorgaan?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by jasperbhofman
                              Het ging me eigenlijk op de manier waarop gevlogen is. Ik zie iets door handgrepen doorgaan?
                              Dat dacht ik ook al te zien...
                              Het zal toch niet zo zijn dat alle amp-racks simpel aan de handgrepen boven het publiek hebben gehangen?

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

Het lijken mij van die Duitse amp-racks met 4 vliegstrips.
                                Maar die paarse spansets door de handles geven wel twijfel over de bedoeling daarvan?
                                .... "safety's? ....
                                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...