Line array overbelast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

Line array overbelast

Hallo iedereen,

'k had weer is een vraag. Gisteren was ik bij de eo-jongerendag en ik stoorde me echt aan de kwaliteit van het geluid. De bas was te hard (maar klonk voor de rest wel lekker ) en ik hoorde ook dat het geluid te schel/te scherp was (vooral als het volume over de arrays vrij hard ging). Met name bij de gitaren en zangstemmen.
    Na de omschrijving van de situatie zoals ik het waarnam komt nu de vraag :P

Hoe komt het dat de line-arrays zo schel gaan klinken (en dan met name bij een hard volume)?

Zelf had ik 3 punten in gedachten:
    - de line-array speaker geeft bij het afgeven van een (te) groot vermogen een vervormd schel geluid.
    - de EQ over de speakers stond niet goed ingesteld
    - de EQ over de mics is verkeerd afgesteld (al ligt dit een beetje in het verlengde van het 2de)

kan iemand mij hierop antwoord geven?

Alvast bedankt,

Steven
    Last edited by Stevengos; 06-06-10, 00:28.
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Geen idee welk merk line-array daar gebruikt is maar over het algemeen kun je met ieder systeem wel stellen dat, wanneer het niet goed klinkt de tech die het systeem in heeft geregeld hier de verantwoordelijke voor is.
    En zeker bij een openlucht concert waar dus geen sprake kan zijn van een heel vervelende akoestiek.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stevengos
      • May 2010
      • 106

Originally posted by MusicXtra
      En zeker bij een openlucht concert waar dus geen sprake kan zijn van een heel vervelende akoestiek.
      Ik heb het hier over het geluid in het stadion (gelderdome)...

PS (additional info): weet ik niet welk merk ze daar gebruikt hebben voor de line-arrays...
      Last edited by Stevengos; 06-06-10, 01:05.

Comment

• drummerke
        • Oct 2006
        • 432

Was er niet bij dit jaar, maar ik vrees dat op zo'n event die plaats waar je zit of staat ook wel wat verschil maakt. Ik denk niet dat je de schuld direct kunt afschrijven op een systeem maar dat het een aan éénschakeling is van ...systeemengineer, geluidstechnicus, band

Moet ook wel zeggen dat de moderne christelijke muziek ook wel anders gemixt word als pakweg 10j terug en dat hoor je wel overal een beetje.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Een goede technicus kan een goed systeem heel goed laten klinken, en
          een goede technicus kan een matig systeem toch nog goed laten klinken, en
          een goede technicus kan een slecht systeem toch nog matig laten klinken.

Een slechte technicus kan een matig systeem nooit goed laten klinken, maar
          een slechte technicus kan een goed systeem wel heel slecht laten klinken.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• e-sonic
            • Aug 2004
            • 329

klachten geluid

even voor je gegoocheld, ik kom meerendeels info tegen van vorig jaar.

maar toen waren er wel klachten dat het geluid te hard stond.
            EO-Jongerendag uitverkocht

straks moeten er oordoppen mee naar de kerk,

groet van audio partner e-sonic
            Last edited by e-sonic; 06-06-10, 11:51. Reason: formulering aangepast
            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• qvt
              • Oct 2009
              • 721

Geluid was L'acoustics.. maar ook dat klinkt zoals het ingeregeld is
              There is no substitute for imagination

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Een van de verkoop argumenten van line array's is dat bij verdubbeling van de afstand de geluidsdruk maar 3db afneemt ipv 6db bij een conventioneel systeem .
                Dit is waar maar met een paar opmerkingen . In nearfield klopt het +/- maar op een gegeven moment ga je over naar farfield en begint een line array zich als een conventioneel systeem te gedragen dus 6db eraf per verdubbeling van de afstand .
                Op zich zou dit geen probleem zijn als het over alle frequenties op het zelfde moment over zou gaan van near naar farfield maar het begint op de lagere frequenties als eerste en gebeurt daarna pas bij de hogere frequenties dus je hoog schiet gewoon verder .
                Als je dus op afstand staat van array's kan het zijn dat het hoog behoorlijk aankomt en je mid-laag achter blijft qua level wat bij hoge volumes nog al pijnlijk kan zijn (fletcher/munson).
                Bij l'acoustic heb je de mogelijkheid om (iig bij K1 Vdosc weet ik eigenlijk niet) laag kasten mee te vliegen in je array om het tekort aan mid laag te compenseren bij grotere afstanden .
                Je hebt waarschijnlijk naar een vdosc array staan luisteren daar het k1 in herenveen hing bij guus meeuwis en er hier in nederland voor zover ik weet maar 1 set K1 aanwezig is .
                Ik weet trouwens niet of het L'acoustic was maar dat near/far field verhaal geldt voor willekeurig welke line array .
                Last edited by Timo Beckman; 06-06-10, 17:05.

Comment

• Stevengos
                  • May 2010
                  • 106

Originally posted by Timo Beckman
                  Een van de verkoop argumenten van line array's is dat bij verdubbeling van de afstand de geluidsdruk maar 3db afneemt ipv 6db bij een conventioneel systeem .
                  Dit is waar maar met een paar opmerkingen . In nearfield klopt het +/- maar op een gegeven moment ga je over naar farfield en begint een line array zich als een conventioneel systeem te gedragen dus 6db eraf per verdubbeling van de afstand .
                  Op zich zou dit geen probleem zijn als het over alle frequenties op het zelfde moment over zou gaan van near naar farfield maar het begint op de lagere frequenties als eerste en gebeurt daarna pas bij de hogere frequenties dus je hoog schiet gewoon verder .
                  Als je dus op afstand staat van array's kan het zijn dat het hoog behoorlijk aankomt en je mid-laag achter blijft qua level wat bij hoge volumes nog al pijnlijk kan zijn (fletcher/munson).
                  Bij l'acoustic heb je de mogelijkheid om (iig bij K1 Vdosc weet ik eigenlijk niet) laag kasten mee te vliegen in je array om het tekort aan mid laag te compenseren bij grotere afstanden .
                  Je hebt waarschijnlijk naar een vdosc array staan luisteren daar het k1 in herenveen hing bij guus meeuwis en er hier in nederland voor zover ik weet maar 1 set K1 aanwezig is .
                  Ik weet trouwens niet of het L'acoustic was maar dat near/far field verhaal geldt voor willekeurig welke line array .
                  Met het effect dat jij noemt ben ik bekend. Maar zowel dichtbij als veraf klonk het zoals beschreven.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Timo Beckman
                    Het hele 3 dB verhaal is een fabeltje, ook in het nearfield is het gewoon 6 dB per afstand verdubbeling.
                    Dat het mid achter blijft bij het hoog is vooral bij korte array's, hoe lager de frequentie, hoe langer de array moet zijn om nog te bundelen in het verticale vlak.
                    Hou het in dit geval gewoon op een verkeerd ingeregeld systeem.
                    Overigens doet V-dosc het al vanaf 40 Hz.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

Naar mijn weten doet Hof altijd geluid voor de EO. Die gebruik(t)en Alcons...

Comment

• qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

Het had ook alcons kunnen zijn wat er hing Het kwam bij het bedrijf af dat "alles verhuurt"
                        There is no substitute for imagination

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

HOF Audio?
                          Zijn ze daar van de Meyers af?
                          Dat was toch jarenlang een onafscheidelijke combinatie.
                          En Meyer maakt toch ook line array systemen?
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• BvE
                            • Oct 2004
                            • 385

B2's als sub, is dat Meyer? Dacht het wel. In ieder geval, ik deed EO jongerendag 2 of 3 jaar geleden, toen hadden ze die wel...

[edit: Laat maar, B2 is D&B, tis te laat voor me. Het kan zijn dat alles wat ik zeg nergens op slaat.]

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

hof die de jongerdag doet.....?
                              Dat is voor het laatst geweest in de Arena. Met de set waar Celine Dion daarvoor mee gedraaid heeft van een canadees bedrijf.

Sinds die tijd doet Rider het geluid van de jongerdag.
                              System engineer is volgens mij dan meestal Paul van Baasbank.

Aangezien Rider zelf KUDO heeft, zal er daar ook wel setje van gestaan hebben. (of het als FOH of als infill gebruikt is weet ik niet)

Hof heeft inderdaad wel een zeer groot gedeelte van het inventaris Meyer er uit gedaan. Ze zijn nu een redelijke grote ALCONS gebruiker, en MB sound.

@BvE: Hof doet inderdaad wel andere dingen voor de EO. zoals bv het grote Nederland Zingt. Dit was ook in het Gelredome.
                              klik
                              Was inderdaad 3 jaar geleden...., goed geheugen heb je.

Comment

Working...