outputvolume versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by Noobie
    Volgens mij kan de amp dan dus geen 4 x2100 W RMS continu leveren, ondanks dat Lab dat kennelijk aangeeft. (terzijde, niks ten nadele van Lab, zijn gewoon goede ampen)

Volgens mij valt die 4 x 2100W dan toch echt onder peak vermogen!
    Zoals ik al aangaf zijn er meerdere opvattingen die door producenten nogal eens te rooskleurig worden voorgespiegeld.

RMS vermogen is mij altijd geleerd dat dat volcontinu geleverd moet kunnen worden!
    Dat kan de amp dus ook inderdaad niet maar zelf denk ik dat de verwarring ontstaat doordat 'ouderwetse' trafo gevoede amps hun maximale vermogen ook gelijk het RMS vermogen is, de voeding is dus in staat om continu voldoende stroom te leveren in tegenstelling tot de Lab Gruppen. De voedingsspanning is echter vast en daardoor kunnen pieken nooit meer zijn dan het continu vermogen. Dit blijkt dus voor muziek niet nodig te zijn mits je de voeding op de juiste manier ontwerpt en daar is Lab gruppen dus groot mee geworden. Met andere woorde; vergelijk een Lab FP10.000Q met een conventionele versterker en je zult zien dat hij qua prestaties bij muziek, daar zijn ze tenslotte ook voor ontworpen, vergelijkbaar is met een 2100 Watt versterker.
    Ga je met een sinus meten dan zal hij je teleurstellen door nog niet de helft van het opgegeven vermogen langdurig te kunnen leveren. Maar gelukkig bestaat muziek niet uit een continu sinus maar uit signalen met meestal meer dan 6 dB dynamiek.

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    Originally posted by MusicXtra

Overigens is het niet zo dat iedere versterker het RMS vermogen ook langdurig kan leveren. Kijk maar eens naar de Lab-Gruppen FP10.000Q, deze versterker levert 4*2100 Watt @ 4 Ohm. Zou deze versterker dit ook echt continu moeten leveren dan moet het ergens vandaan komen, 8400 Watt heb je bij 240V netspanning 35A voor nodig en dan ga ik er even vanuit dat het rendement 100% is.

Ben je het er niet mee eens, schiiet er maar op
    Volgens mij kan de amp dan dus geen 4 x2100 W RMS continu leveren, ondanks dat Lab dat kennelijk aangeeft. (terzijde, niks ten nadele van Lab, zijn gewoon goede ampen)

Volgens mij valt die 4 x 2100W dan toch echt onder peak vermogen!
    Zoals ik al aangaf zijn er meerdere opvattingen die door producenten nogal eens te rooskleurig worden voorgespiegeld.

RMS vermogen is mij altijd geleerd dat dat volcontinu geleverd moet kunnen worden!

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    Ongeacht ingangssignaal;
    Hier bedoel ik natuurlijk de vorm, niet de amplitude van het ingangssignaal. Je moet die amp wel voeren om hem naar zijn limiet te krijgen natuurlijk

sorry voor de onduidelijkheid.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by Noobie
    RMS is gemiddelde effectieve waarde, (root mean Square). Een versterker die b.v. 2000W RMS kan weergeven zal dat dus doen ongeacht het ingangssignaal. Ondanks dat muziek dynamisch is, kan het in de praktijk toch voorkomen dat een versterker het maximale RMS vermogen weergeeft, maar dan verspreid over meerdere frequenties. Het zal overigens niet constant zijn.

Als je een speaker die 1000W RMS kan verdragen, met een versterker van 2000W RMS op vol vermogen gebruikt, zal deze toch echt afbranden! De reden om een versterker te kiezen van 1,5 x het maximale vermogen van de speaker kan zijn omdat je niet wil dat de versterker op z'n piek belast word. Een versterker zal dicht bij zijn maximale vermogen ook niet meer 100% linear reageren, dit wordt ook ondervangen door het gebruiken van een zwaardere versterker op een minder vermogen.

Bij veel merken/type word het opgegeven RMS vermogen bij lange na niet door de versterker gehaald!

Een AD1202 b.v. geeft zeker niet de opgegeven 2x1200W RMS, terwijl een P1050 in brug ruim 1,1kw afgeeft terwijl de opgegeven RMS waarde slechts 1000W is. Een S1200 geeft zo weer niet de opgegeven 2 x 600W RMS, die houd echt op bij 450/500W. Een P1200(D&B) geeft zo weer veel meer als de opgegeven 2x 600W.
    Volgens mij staat bij een gezonde versterker het uitgangsvermogen in directe relatie tot het ingangsignaal en is het normaal dat dit over het totale frequentiegebied van wat weergegeven wordt is gespreid.
    En diezelfde versterker zal inderdaad regelmatig 2kW aan vermogen afgeven, het gemiddelde vermogen dat afgegeven wordt is afhankelijk van de dynamiek. Hoe meer compressie er toegepast wordt hoe hoger het gemiddelde vermogen zal zijn. Kijk eens bij de specs. van verschillende luidsprekers, dan zul je zien dat het aanbevolen versterker vermogen meestal 2 keer het RMS vermogen van de luidspreker bedraagt.

Overigens is het niet zo dat iedere versterker het RMS vermogen ook langdurig kan leveren. Kijk maar eens naar de Lab-Gruppen FP10.000Q, deze versterker levert 4*2100 Watt @ 4 Ohm. Zou deze versterker dit ook echt continu moeten leveren dan moet het ergens vandaan komen, 8400 Watt heb je bij 240V netspanning 35A voor nodig en dan ga ik er even vanuit dat het rendement 100% is.
    en toch kun je deze versterker op vol vermogen laten werken op een 16 A groep.... Dat zou dus betekenen dat het gemiddelde vermogen minder dan de helft is anders zou de smeltzekering er om de haverklap uit liggen.
    Ga je meten dan kom je er al snel achter dat dit vermogen slechts een paar 10e van een seconde geleverd kan worden waarna het vermogen al heel snel terugvalt. Kennelijk is dit dus voldoende om de versterker voor dit vermogen door te laten gaan.

Zelf heb ik een klein geluidsetje met 2*15" Fane colossus luidsprekers voor de subs. Iedere speaker is aangesloten op één kant van een Lab4000 en krijgt dus 1300 Watt aan vermogen te verwerken terwijl de speaker 600 Watt RMS kan hebben. Deze set draait al 15 jaar met slechts één keer een recone (conusophanging versleten) en reken maar dat er echt niet voorzichtig mee omgesprongen wordt.

Met een goede processor, kwaliteitspeakers en versterkers en muziek die niet strak staat van de compressie waarbij de versterker niet de hele tijd staat te clippen hoef je dus echt niet bang te zijn voor brokken.

Ben je het er niet mee eens, schiiet er maar op

Leave a comment:

• laserguy
    replied
    Een versterker die b.v. 2000W RMS kan weergeven zal dat dus doen ongeacht het ingangssignaal.
    Ja, hallo dat is wel niet waar!!
    Een versterker heeft nog altijd een opgegeven voltage gain (+ 36 dB bijvoorbeeld). Als je dus slechts een signaal van 700 mV RMS instuurt dan komt er aan de uitgangen, met de ingangsgevoeligheidsregelaar volledig open (0 dB), een spanning van ongeveer 44 Volt uit, in 8 Ohms is dat een vermogen van 242 Watt RMS.
    Opgelet: ENKEL geldig wanneer de versterker dit kan leveren natuurlijk! Een versterker die dit niet kan leveren en die uitgangsspanning niet haalt zal dan al in de clip zitten.

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    RMS is gemiddelde effectieve waarde, (root mean Square). Een versterker die b.v. 2000W RMS kan weergeven zal dat dus doen ongeacht het ingangssignaal. Ondanks dat muziek dynamisch is, kan het in de praktijk toch voorkomen dat een versterker het maximale RMS vermogen weergeeft, maar dan verspreid over meerdere frequenties. Het zal overigens niet constant zijn.

Als je een speaker die 1000W RMS kan verdragen, met een versterker van 2000W RMS op vol vermogen gebruikt, zal deze toch echt afbranden! De reden om een versterker te kiezen van 1,5 x het maximale vermogen van de speaker kan zijn omdat je niet wil dat de versterker op z'n piek belast word. Een versterker zal dicht bij zijn maximale vermogen ook niet meer 100% linear reageren, dit wordt ook ondervangen door het gebruiken van een zwaardere versterker op een minder vermogen.

Bij veel merken/type word het opgegeven RMS vermogen bij lange na niet door de versterker gehaald!

Een AD1202 b.v. geeft zeker niet de opgegeven 2x1200W RMS, terwijl een P1050 in brug ruim 1,1kw afgeeft terwijl de opgegeven RMS waarde slechts 1000W is. Een S1200 geeft zo weer niet de opgegeven 2 x 600W RMS, die houd echt op bij 450/500W. Een P1200(D&B) geeft zo weer veel meer als de opgegeven 2x 600W.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by Radar
    FOUT, dit kan die versterker nou juist WEL.
    Dat klopt, dat heb ik fout omschreven.
    Alleen zal dat in de praktijk met een muziek signaal nooit voorkomen (zie verdere uitleg in mijn reactie).

Leave a comment:

• Radar
    replied
    Dit is nogal verwarrend, een simpele uitleg; een versterker die 2 kW RMS kan leveren zal dat nooit als RMS vermogen aan een speaker kunnen leveren.
    FOUT, dit kan die versterker nou juist WEL.

En zo staan er momenteel wel meer minder briltjante antwoorden op de vraag.
    Ik weet dat wij hier in het new-bee gedeelte zitten maar dat mag niet inhouden dat ook de antwoorden van dit niveau behoren te wezen!.
    Last edited by Radar; 26-09-09, 08:10.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by djspeakertje
    Ik neem aan dat bovenstaande voor iedere pa luidspreker geldt (met juiste wattages uiteraard!)?

En die 2KW, is dat RMS?

Daan
    Dat geld inderdaad voor iedere PA speaker.
    Die 2 kW is het RMS vermogen van de versterker.
    Dit is nogal verwarrend, een simpele uitleg; een versterker die 2 kW RMS kan leveren zal dat nooit als RMS vermogen aan een speaker kunnen leveren.
    Muziek is dynamisch, dat houdt dus in dat er pieken en dalen in zitten, het verschil hier tussen is al snel 6 dB of meer en een dynamiek van 6 dB betekent dat het verschil in vermogen al een factor 4 bedraagt.
    Dat betekent dat het afgegeven vermogen van de versterker tussen de 500 en 2000 watt zal variëren.
    In de praktijk komt het er dan op neer dat je op deze versterker zonder problemen een 1000 watt speaker aan kunt sluiten. Een 1000 watt speaker kan dus een continu signaal van 1000 watt hebben en met die 2000 watt versterker zal het gemiddelde inderdaad rond de 1000 watt komen.

Leave a comment:

• Noobie
    replied
    Originally posted by nijhuisr
    RMS vermogen bestaat niet, noem het sinus of continu vermogen.
    Die is nieuw, leg een uit?

Leave a comment:

• nijhuisr
    replied
    Originally posted by Stoney3K
    Oh? Volgens mij was RMS vermogen toch het sinus-vermogen dat je in een bepaalde impedantie kunt ontwikkelen, en dat is toch in principe wel een HEEL handige specificatie (omdat het aangeeft hoeveel vermogen een amp WERKELIJK levert).
    RMS vermogen bestaat niet, noem het sinus of continu vermogen.

"Muziekvermogen" en "Piekvermogen" zijn marketing-termen die gebruikt worden om het maximale vermogen van een versterker zo hoog mogelijk te kunnen specificeren.
    Muziek vermogen is geen markering term, muziek heeft een hele anderde crest factor dan een sinus. Daarom is het zo dat je de boxen 1,5keer meer mag belasten dan het sinus/continu vermogen.

Je Tuurlijk is muziek iets anders dan een zuivere sinus, maar het opgegeven RMS vermogen (in bv. 4 of 8 ohm) is een waarde waar je zonder meer betrouwbaar vanuit kan gaan. Voor speakers geldt hetzelfde als het om opgenomen vermogen gaat.
    Maar dan haal je dus lang niet het maximale uit je dure speaker set als je deze vermogens matched.

Leave a comment:

• Stoney3K
    replied
    Originally posted by frederic
    Bij versterkers spreekt men niet van RMS dacht ik.
    Oh? Volgens mij was RMS vermogen toch het sinus-vermogen dat je in een bepaalde impedantie kunt ontwikkelen, en dat is toch in principe wel een HEEL handige specificatie (omdat het aangeeft hoeveel vermogen een amp WERKELIJK levert).

"Muziekvermogen" en "Piekvermogen" zijn marketing-termen die gebruikt worden om het maximale vermogen van een versterker zo hoog mogelijk te kunnen specificeren (meer watts = meer euro's!) en dat soort getallen zullen in tests niet echt steek houden.

Je kan wel leuk een piekvermogen specificeren, maar hoe lang kan een versterker dat vermogen aaneengesloten leveren, hoe snel kun je van nullast naar pieklast springen en terug, en hoe lang moet je dan weer onder dat 'piekvermogen' blijven zodat de amp dat gestelde vermogen weer opnieuw kan leveren?

Dat soort specs zijn wel handig bij klasse D versterkers met schakelende voedingen, omdat die vaak kortstondig veel vermogen kunnen leveren door het op te slaan in condensatoren.

Tuurlijk is muziek iets anders dan een zuivere sinus, maar het opgegeven RMS vermogen (in bv. 4 of 8 ohm) is een waarde waar je zonder meer betrouwbaar vanuit kan gaan. Voor speakers geldt hetzelfde als het om opgenomen vermogen gaat.

Leave a comment:

• frederic
    replied
    Originally posted by djspeakertje
    Ik neem aan dat bovenstaande voor iedere pa luidspreker geldt (met juiste wattages uiteraard!)?

En die 2KW, is dat RMS?

Daan
    Bij versterkers spreekt men niet van RMS dacht ik.

Leave a comment:

• djspeakertje
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Op een sub van 1000 Watt RMS kun je met een gerust hart een 2000 Watt versterker aansluiten, dan zal de speaker, wanneer het clip-lampje van de versterker net niet oplicht, in de praktijk met ongeveer 1000 Watt RMS belast worden.

En die 2KW, is dat RMS?

Daan

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Op een sub van 1000 Watt RMS kun je met een gerust hart een 2000 Watt versterker aansluiten, dan zal de speaker, wanneer het clip-lampje van de versterker net niet oplicht, in de praktijk met ongeveer 1000 Watt RMS belast worden.

Leave a comment:

Working...